Panssarivaunut

Lukusuositus! Tulin juuri postaamaan tämän saman, mutta täällähän se jo on :)
 
Mielenkiintoista, koska tämä tulee meilläkin vastaan - varsin pian - mikäli ei sitten laiteta koko A4 lauttaa stenalle, joka toki voisi olla ikään kuin se virallinen linja. Tai ei voisi olla, vaan näin on kerrottu. A4 on käytössä jälljellä olevan käyttöikänsä ajan.

Milelenkiintoisen artikkelista tekeekin se, että siellä nostetaan pöydälle paljon myös "modernisaation" peruskunnostuksen roolia. Jos tämän "modernisaation" siis jakaa kahteen osaan, jossa lopputulemana on uuden veroinen vaunu, niin jos kaikkien mielenkiinto on niiden uusien kyvykkyyksien pulttaamisessa kiinni runkoon, niin ongelmia on vähintään riittämiin siellä peruskunnostuspuolellakin.

Rheinmetall Landsysteme GmbH is the partner in modernization, the supplier of the modernized MBT prototype. Together we are trying to reach the final acceptance of configuration and deliver the modernized MBTs at a tempo that would satisfy the Ordering Party. Within that scope, the change of partner is not being considered. However, when it comes to recovery of technical condition of the main battle tanks, correlated with upgrades, the matter of cooperation could be discussed.

Jos siis puolalaisella sopimusvalmistajalla on vähintäänkin haastavaa hoitaa peruskunnostusosiota - vertaa Millog Suomessa - niin tuossahan se ylhäällä lukee. Tilaaja pidättää oikeuden käyttää myös muita kumppaneita peruskunnostukseen, mukaan lukien KMW alkuperäisvalmistajana, Mikä osuus halutaan varmasti pitää minimissä, KMW:llahan on käytännössä monopolihinnoittelu toki itse valmistamaansa vaunuun. Alunperinhän valmistusta oli kahdella firmalla, mutta täysi kyvykkyys on enää KWM:llä.

Toivottavasti meidän A4 lauttaa tosiaan saadaan pidettyä myös taisteluvaunujen osalta muutama komppania rivissä vähän kauemmin. Varaosia ei tule löytymään pienellä rahalla. Ja isoja rahoja ei PV:llä A4-kalustoon tule olemaan.
 
Toivottavasti meidän A4 lauttaa tosiaan saadaan pidettyä myös taisteluvaunujen osalta muutama komppania rivissä vähän kauemmin. Varaosia ei tule löytymään pienellä rahalla. Ja isoja rahoja ei PV:llä A4-kalustoon tule olemaan.
Eikö a4:sta kannata enää muka päivittää jos alustalla olisi tunteja jäljellä?
 
Eikö a4:sta kannata enää muka päivittää jos alustalla olisi tunteja jäljellä?
Luuletko, että on kun ne taitaa olla jo aikanaan A4:ksi päivitetty jostain aiemmasta. A6 kaupat tehtiin koska ne oli A4-päivitystä edullisemmat, mutta A6:n piti jopa korvata kokonaan A4:t. Joten juuri ja juuri oli varaa pitää osa niistä rivissä, päivityksistä ei puhettakaan.
Kun niissä on eri mittaiset tykit niin entiseen ei aiempien puheiden perusteella kannattanut tehdä enää ammunnanhallintaan päivitystä uusille kudeille, joita tilattiin A6:een...
 
Viimeksi muokattu:
Luuletko, että on kun ne taitaa olla jo aikanaan A4:ksi päivitetty jostain aiemmasta. A6 kaupat tehtiin koska ne oli A4-päivitystä edullisemmat, mutta A6:n piti jopa korvata kokonaan A4:t. Joten juuri ja juuri oli varaa pitää osa niistä rivissä, päivityksistä ei puhettakaan.
Kun niissä on eri mittaiset tykit niin entiseen ei aiempien puheiden perusteella kannattanut tehdä enää ammunnanhallintaan päivitystä uusille kudeille, joita tilattiin A6:een...
Ovat ne meidän 2A6:mmekin päivitetty vanhemmista, osassa on esimerkiksi 2A3:n valmistusmerkinnät yhä. Ovat siis käyneet päivityspolun 2A3 -> 2A4 -> 2A5 -> 2A6.

KMW päivittelee muutenkin noita vaunuja, ja lupaa täysin päivitetyille vaunuille 95% täysin uutena valmistetun käyttötunneista. Niissähän pistetään melkein kaikki uusiksi, joten ainakin KMW:llä päivittämällä niistä saataisiin aivan priimat 2A7V:t, jos siihen vain olisi rahaa. Rahahan on tuon KMW:lle päivitettäväksi lähettämisen suurin este, sillä se maksaa, Saksan 2A7V-hankintojen perusteella miltei 10 miljoonaa per vaunu, kun varaosat kuuluvat hintaan.

KMW on myös tarjoutunut ostamaan käyttäjämaiden loppuunajettuja vaunuja, koska niiden päivittäminen ja myyminen on heille halvempaa kuin täysin uusien runkojen rakentaminen (Arabiemiraatit osti uusina valmistettuja vaunuja 30 miljoonan kappalehinnalla, tosin tämä sisälsi ilmeisesti huoltojärjestelmän).
 
Mahtaako siitä tulla mitään, kun Leo3 on jo putkessa
Mikä tämä on? 1990-luvulla testattiin 140mm ja se hylättiin liian suurena tai ammuspaino nousi ilman autolataajaa liiaksi.

Rheinmetall teki 130 L 51 tykin proton muutama vuosi sitten ja kai on sitä testannut. Energia nousi reilusti 120mm L 55 DM 53 alikaliin verrattuna, mutta vaatii autolataajan varmasti. Tuo ei varmaan tule käyttöön ennenkuin mahdollinen Saksa-Ranska yhteistyö uuden MGCS tst-vaunun osalta realisoituu. Ranska taas on kokeillut omaa 140mm versiota Leclercissään ja se on toinen vaihtoehto uuteen vaunuun. Tavoite on kuitenkin lisätä energiaa ja läpäisyä 50% verrattuna nykyisiin 120mm tykkeihin.
https://www.rheinmetall-defence.com...Rheinmetall_AUSA_MBT_130_mm_main_armament.pdf
https://www.thedrive.com/the-war-zo...ushes-ahead-with-germany-on-a-new-tank-design
Jenkit tuskin ihan heti kehittävät uutta vaunua, johon uusi putki tulisi kun Abrams meinataan pitää relevanttina 2040-luvulle uudistuksin, joita pukkaa tasaiseen tahtiin.
 
Back
Top