Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tässä hinausvaunujen hankinnassa on mielenkiintoisia piirteitä:
1. Osa T-55 -alustaisista hinureista menee pataan käytännössä ajamattomina. (1)
2. Muistelen foorumilla väitetyn, että Leopard 1 -alustaisia pioneerivaunuja oli tarjolla jo Hollannin MLRS-kaupan aikaan, mutta silloin ne eivät kelvanneet Suomelle. Tämä lienee uskottavaa ottaen huomioon panssariaselajin rajut leikkaukset kylmän sodan jälkeen.
3a. Jos itävaunut olivat kelvottomia Leopard 2A4:n hinaukseen ja pääasiallinen hinausmetodi oli toverihinaus toisilla vaunuilla, niin miksei asialle tehty mitään ennen kuin 10-luvun loppupuoliskolla? Tai jos metodi taas oli tyydyttävä, niin miksei Leopard 2A6:n kanssa jatketa samalla tavalla?
3b. Jos pääasiallinen hinausmetodi olikin nuo itäperäiset hinausvaunut, niin kenties Leopard 2A6:n kasvanut paino oli kamelin selän katkaiseva orsi. Se selittäisi hankintaa, ikään kuin pakkoraossa, ja osin uudenveroisen kaluston stenaamista. Mutta mistä nämä puheet toisilla Leopardeilla hinaamisesta sitten tulevat?
Ehkä päivän ylireagointi, mutta voi tuossa olla jotain keskusteltavaakin. Mikä on panssarien taistelunkestävyys ja tulevaisuus miehittämättömien lennokkien aikana?
Ehkä päivän ylireagointi, mutta voi tuossa olla jotain keskusteltavaakin. Mikä on panssarien taistelunkestävyys ja tulevaisuus miehittämättömien lennokkien aikana?
Lennokkien lisäksi huomioon pitää ottaa myös erilaiset pitkän kantaman korkean lentoradan pst-ohjukset IIR-hakupäällä...
Britannian armeija miettii kustannussyistä samaa. Suomen tapaisessa hiekkamaassa tilanne on toki erilainen, mutta huomioon otettava myös. Jos panssarivaunuja pitäisi hankkia juuri nyt, en ole lainkaan varma että ne läpäisisivät kustannus-tehokkuus -tarkastelun.
Luonnollinen tästä heräävä kysymys on, mikä läpäisisi? Miten oma hyökkäysky rakennetaan tulevaisuudessa, jos ei panssarivaunuin?
Sotiminen on kallista, mutta edelleen taistelupanssarivaunu on ykkösvalinta, jos tarkoitus on hyökätä maitse.Suomessa on läjittäin hyviä Leopardeja, joita voidaan päivittää niin pitkään kuin panssarit ovat yhtään relevantteja. Niitä on varmasti turha stenata pitkään aikaan.
Kommenttini koski tilannetta, jossa hypoteettisesti pitäisi hankkia uusia vaunuja.
Kun panssaripataljoonassa on yleismaailmallisesti noin 60 vaunua, maksaa yksi panssaripataljoona jo yksin panssarien hankkiminen yhdelle ainoalle pataljoonalle maksaisi about 500 miljoonaa. Toisenlaisen vaikutuskyvyn, esim. lennokkien, pst-ohjusten, erikois a-tarvikkeiden ym. hankinta tulee jo aika houkuttelevaksi optioksi. Varsinkin kun psv haavoittuvuus tulevaisuudessa vain kasvanee, ellei psv ilmapuolustukseen keksitä uusia teknologisia ratkaisuja - mitä ne sitten ovatkaan.
Sotiminen on kallista, mutta edelleen taistelupanssarivaunu on ykkösvalinta, jos tarkoitus on hyökätä maitse.
Tuota on odoteltu jo pitkään ja tasaisin väliajoin toitotetaan kuinka tankit menettävät merkityksensä taistelulentälläMutta entäpä vaihtoehdot? Ilmakuljetteiset joukot tuettuna erilaisin täsmaäsein (hekoista, lekoista, lennokeista, epäsuoralla....)? Moottoroitu jalkaväki samalla tuella? Psv on ylivertainen suorasuuntaustukiase, mutta entä jos sama kyky saadaan kevyemmältä lavetilta lauotulla pst-ohjuksella tai lennokin kevyellä pommilla tms.? Ei välttämättä tänään, ei huomenna, mutta ehkä "ylihuomenna" 2030-luvulla.
Juuri meinasin kommentoida samaa! PST-ohjuksia on ollut taistelukentällä kuuden päivän sodasta lähtien ja lennokeita 1980-luvulta. Panssarivaunu on kuitenkin edelleen ainoa väline, joka tarjoaa suojan, liikkuvuuden ja tulivoiman samassa paketissa. Ilmakuljetteinen joukko, moottoroitu jalkaväki tai PST-ohjuspartio on todella haavoittuvainen tykistön tulelle tai lennokki-iskuille.Tuota on odoteltu jo pitkään ja tasaisin väliajoin toitotetaan kuinka tankit menettävät merkityksensä taistelulentällä
Juuri meinasin kommentoida samaa! PST-ohjuksia on ollut taistelukentällä kuuden päivän sodasta lähtien ja lennokeita 1980-luvulta. Panssarivaunu on kuitenkin edelleen ainoa väline, joka tarjoaa suojan, liikkuvuuden ja tulivoiman samassa paketissa. Ilmakuljetteinen joukko, moottoroitu jalkaväki tai PST-ohjuspartio on todella haavoittuvainen tykistön tulelle tai lennokki-iskuille.
Ja samoin muuttuu tankitkin, ei ne taistelulentältä mihinkään katoa.Kuten sanoin, muutos tapahtuu huomenna tai ylihuomenna...
Ja samoin muuttuu tankitkin, ei ne taistelulentältä mihinkään katoa.
Kertoisitko, mihin perustuu arvio, että robotti maksaa ainoastaan 500 k?Taistelupanssarivaunun tärkein tehtävähän on toisten tst-vaunujen tuhoaminen suora-ammuntatulella. Sitten on jalkaväen tukirooli toissijaisena.
Jos vaikka defensiivinen vastapuoli korvaa osan taisteluvaunuistaan UGV-roboteilla, joissa on panssaria sirpaleita ja pienaseita vastaan sekä kyky hyökätä yhdenaikaisesti, verkottua lennokkien ym. tiedustelun kanssa sekä aseistuksena 1-2 pst-ohjusta modernien sensorien kera niin mitä se tarkoittaa sodankäynnissä?
A. pienten robottien hinta vs. tst vaunu on marginaalinen. Mikäli uusi tankki maksaa 10 miljoonaa euroa ja robo maksaisi +500k, robotteja saisi 15-20 kpl tankkiin verrattuna.
B. robotteja käyttävälle ei tule miehistötappioita vaikka masiina tuhotaan. Robo on suhteessa niin halpa että sitä ei tarvitse välttämättä hinata mihinkään ja korjata.
C. miehistön kouluttamistarve on vähäisempää ja homma vaatii vain operaattorin sekä teknistä tukea. Homma toimii kuten tietokonepelissä jota nykynuoret ovat jo tottuneet pelaamaan.
D. aseistus on kevyt ja tehokas (ATGM+kk). Sen päivittäminen on helppoa ja nopeaa.
E. siltojen kestävyys ja toiminta akessa eivät tuota ongelmia, eikä riski kohoa miehistölle mitenkään suhteessa vaunuun.
Tämä jos mikä on sodankäynnin murrosta! Ainoat seikat, jotka toistaiseksi rajoittavat teknologian käyttöönottoa on kustannusten lisäksi lienevät kenttäkelpoisuus ja rajoitettu toimintasäde.
Kohde | Miehitetty | Miehittämätön |
Panssarirunko | Nykyinen runko, esim. Leo26 | Runko voi olla pienempi miehistön osalta, vähän halvempi (suojaustaso rungoissa sama) |
Voimalinja | Nykyinen voimalinja | Voimalinja voisi olla pienentyneen rungon ja kevyemmän painon myötä vähän pienitehoisempi |
Telakoneisto ja telat | Nykyinen koneisto, nykyiset telat | Telakoneisto ja telat olisivat varsin pitkälle nykyiset, kevyempi paino mahdollistaisi pikkuisen kevyemmän rakenteen |
Aseen suuntain ja vakautin | Nykyinen suuntain ja vakautin | Periaatteessa vastaava suuntain ja vakautin, mutta PSTO:ille riittäisi vähän kevyempi toteutus |
tykki | nykyinen tykki | puuttuu, tästä tulisi kustannussäästöä |
pst-ohjuslaukaisin useammalle ohjukselle | puuttuu | lisäkustannus miehitettyyn vaunuun verrattuna |
Pääaseen ammunnanhallinta | nykyinen | vastaava kuin miehitetyssä |
Pääaseen a-tarvikehallinta | säilytystila a-tarvikkeille, manuaalinen käsittely | Jos ohjuksia halutaan enemmän kuin laukaisimeen mahtuu, vaatii automaattisen lataimen ja siitä muodostuu lisäkustannuksia (huom. Leopardissa on 42 ammusta, vastaavan ohjusmäärän kuljettaminen vaatii aikamoisen makasiinin!) |
A-tarvikkeet | 42 * 3k€ = 126 k€ | 42 * 100k€ =4,2 M€ |
Polttoainetankki ja polttoaineen syöttö | nykyinen | Vastaava kuin miehitetyssä vaunussa, polttoainetankki voi olla vähän pienempi, jos vaunun paino pienempi |
Ohjauslaitteet | nykyinen, manuaalinen ohjaus | Pohjana nykyinen ohjauslaitteisto lisättynä servo-ohjauksilla ja riittävällä keinoälyllä. Selkeästi miehitettyä kalliimpi ratkaisu. |
Ajajan kamerat | ajajalla valonvahvistin tai lämpökamera, peruutuskamera | Vaunuun tarvitaan kattava kameravrustus sekä päivä/yöasetuksilla. Miehitettyä kalliimpi ratkaisu |
Johtajan tähystyslaitteet | täintäinlaitteisto, jossa päivä/yökanavat ja hunter/killer-toiminnallisuus | Vastaava kuin miehitetyssä |
Radiolaitteisto | Normaali digitaalinen hyppivätaajuuksinen VHF-radio (esim. Suomessa Tadiran) tai SDR-radio (esim. Bittium). Vaunun miehistöllä intercom-järjestelmä | Vaunuun tarvitaan erittäin hyvin ELSO-suojattu datalinkki mielellään kahdennettuna. Yli 15 kilometrin toimintasäde vaatii tehokkaamman radion mahdollisesti HF-taajuusalueella. Etäohjauksessa toimiva miehistö vaatii vastaavan intercom-järjestelmän kuin miehitetyssä vaunussa. Miehittämättömän vaunun radiolaitteisto on selkeästi miehitettyä kalliimpi. |
Etäohjauslaitteisto | ei tarvetta | Tarvitaan etäohjaustyöpisteet miehistölle, sama radiolaitteisto kuin vaunussa. Etäohjauspiste olisi mahdollisesti ajoneuvossa, jolloin tarvitaan erillinen ajoneuvo. Ylimääräinen kulu miehitettyyn vaunuun nähden. |
Miehistö | vaunumiehistö, komppaniatasalla vaunuhuoltohenkilöstö | vaunumiehistö (etänä), komppaniatasalla vaunuhuoltohenkilöstö, etäohjauspisteen huoltohenkilöstö, etäohjausajoneuvon miehistö ja sen huoltohenkilöstö (Kannattaa homioida, että miehittämätön vaunu voi johtaa loppujen lopuksi suurempaan kokonaismiehistön tarpeeseen!). Kalliimpi kuin miehitetyn vaunun ratkaisu. |
Kehityskulut | nykyvaunujen osalta katettu | Vaaditaan suuri kehitystyö AI-ratkaisuihin, automatiikkaan, tiedonsiirtoon jne. Merkittävästi miehitettyä vaunua kalliimpi kehitystyö. |
On toki, mutta niin on psv:kin. PST-ohjuspartio, joka voi laukaista aseensa nykyään epäsuorasti, on todella paljon helpompi kätkeä metsäisessä maastossa tai asutuskeskuksessa kuin tankki...