Nämä on merkittäviä arvovalintoja. Koko keskustelun taustalla on tietysti se vähän sairaskin tilanne, jonka vuosikymmeniä jatkunut rahoituksen alimitoitus on aiheuttanut. Joudutaan tekemään joko-tai - tyyppisiä valintoja, kun parhaan tehon tuottaisi sekä-että - ratkaisu.
En ota kantaa siihen olisiko seitenkakkosten ja niillä kalustetun sodanajan ps-prikaatin säilöminen ollut viisasta, mutta muistutan, että sillä olisi ollut merkittävä hintalappu. Tämä siitä syystä, että valmiusprikaateille imuroitiin jokseenkin kaikki paras kalusto kaikilta muilta sa-prikaateilta. Esimerkki: jos sodanajan PSPR olisi säilytetty olisi Porin jääkäriprikaatille pitänyt hankkia mm. täydellinen viestijärjestelmä. Hintalappu uushankinnoille olisi helposti ollut jossain 200-250 miljoonan euron tasolla.
Ainoa järjellinen menetelmä jatkaa seitenkakkosten käyttöä olisi siis arkirealismissa ollut liuta erillisiä psv-komppanioita. Ei mitään sen kunnianhimoisempaa. Ilman minkäänlaista pimeätoimintakyvyn parannusta ja uutta a-tarviketta olisi tuokin malli ollut hyvin kyseenalainen. Vanhojen nuolten suorituskyky oli nimittäin vielä paljon huonompi, kuin mitä yleisesti ymmärretään. Siihenkin olisi siis tarvittu kiinteiden kulujen päälle kymppimiljoonia. Haluaisitteko oikeasti vaihtaa vaikkapa Stingerit vanhoihin tankkeihin?
Suurin ongelma tässä koko revohkassa oli, että 2000-luvun alussa vain sotilaat uskoivat, että Venäjä nousee, eikä hyvällä tavalla. Venäjän sotilaallisen kyvyn rakentamissuunnitelmat, rahoitus ja tavoitteet tunnettiin. Poliitikot vain uskoivat, että Venäjästä tulee demokraattinen lännen kopio, eikä irronnut rahoitusta puolustukseen. Suurin idiootti oli Katainen, joka pääministeriksi päästäkseen lupasi sossuille että puolustusta kyykytetään ja teki hallituksessaan päätöksen jossa Puolustusvoimia leikattiin 15% vielä Krimin valtauksen jälkeen!! Eli kun tällaisten urpojen kanssa yritetään puolustusta rakentaa, välillä on pakko tehdä huonoja päätöksiä.
Tehtäisiinkö tänä päivänä enää päätöstä T-72 -kaluston poistamisesta? Tuskinpa. Kannattaa muistaa muutama perusasia:
- Osa T-72 -vaunuista oli vielä täysin uusia, 0 kilometriä mittarissa. Osa vanhemmista DDR-koneista olisi tietenkin kannattanut laittaa silppuriin.
- Vaunuihin oli varastoissa varaosia kymmeniksi vuodeksi kovemmallakin koulutuskierrolla ja ampumatarvikkeita paljon pidemmäksi aikaa.
- Vaikka vaunun nuoliammus oli heikko, kannattaa muistaa, että yli 90% taistelukentän maaleista on muita kuin taistelupanssarivaunuja, ja niitä muita ammuttaessa KAIKKI T-72:n a-tarvikkeet olivat riittävän tehokkaita tuhoamaan maalin. Oli se sitten rynnäkköpanssarivaunu, panssarihaupitsi, viestivaunu..tai uusi T-sarjan vaunu sivulta. Ja sitä tykkiä on mukavampi kuljettaa metsässä telalavetilla panssarin sisällä kuin kiskomalla raskasta sinkoa miesvoimin tykistötulessa...
- T-72 kaluston ylläpitoon, koneiden kierrätykseen ja reservin ylläpitoon olisi riittänyt yksi rauhan ajan panssarivaunukomppania ja parikymmentä ihmistä varikoilla.
- Jossain vaiheessa olisi tietenkin pitänyt koneet modernisoida etenkin pimeätoimintakyvyn, suojan ja a-tarvikkeiden osalta, olisi ollut noin miljoona per vaunu. Nykyrahoituksella kyllä onnistuisi.
- Venäjän vastassa oleva kalusto on ihan samaa tavaraa, T-72B3M pääkalustona.
Eli kyllä melkoinen potentiaali menetettiin sen takia että oltiin sinisilmäisiä.