Heikkilä kirjoitti:Second kirjoitti:Näin teoriassa mutta esim TOW-2 laukaisuja ja lentoratoja katsoessa tulee selväksi että ohjus tempoilee pitkin matkaa ja etenkin alkumatkasta aika paljon (alkumatka =useita satoja metrejä). Esim TOW ei kierrä lentorataansa vaan suunta muuttuu enemmän tai vähemmän kaaottisen oloisesti, sitä en muista pitäisikö sen ohjekirjan mukaan kiertää tähtäys linjaa ympäri lennon aikana mutta tuo vaikuttaisi videomateriaalin perusteella olevan paikkansa pitämätön tieto. Lisätään sitten vaikka puuskittaista sivutuulta niin suunnan muutokset ja korjauksen tarpeet lentoradassa voivat olla melkoisen radikaaleja. Lisätään vielä liikkuvan vaunun tuoma jatkuva korjauksen tarve lentoradassa. Ohjus ryhtyy korjaamaan voimakkaasti lentorataansa näiden edellä mainittujen asioiden vuoksi ja sitten sen IP-pulssi häviää. Mitä tapahtuu? Minä en tiedä vakauttaako ne itseään tuossa tilanteessa vai lähtevästko voimakkaaseen kaartoon johonkin suuntaan, vaiko kenties jatkavat vanhalla lentoradalla. mutta luulen että ohi menemisen mahdollisuudet on ihan konkreettiset ja ohjus ei harhaudu vain sitä 80-100 senttimetriä 50 metrin matkalla vaan enemmän, paljon enemmän. Vaikka ampuja kykenisi pitämäänkin ristikon keskellä vaunua sen katveessa ollessaan.
Vielä kun tiedetään että -82 on tosiaan aika teorian vastainen ohjus. Mitäs ne venäläiset aikanaan ammunnoissa laskivat että jopa 10-20% ylipäätään lensi kohteeseen silloin joskus 70-luvulla tai jotakin. Ohjusta modattiin ja osumaprosentteja saatiin hiottua hieman ylös päin. Eli paljon voi mennä vikaan sellaista mikä vähentää osumatodennäköisyyksiä vaikka periaatteessa tekniikan pitäisi toimia tavalla X. Kuten ohjukset ylipäätään.
En ala tästä nyt riitelemään, sanonpahan vaan että ne kerrat kun minun nähteni on PstOhj82 tai PstOhj 82M harhautunut maalista niin se ei ole tapahtunut viimeisillä 50 metrillä vaan jotain on mennyt pieleen jo aikaisemmin. Kaikki tuo mitä kirjoitat on sellaista, mikä saisi sen ohjuksen eksymään jo lennon puolivälin tienoilla. Jos ampumaetäisyys on vaikka 2500 metriä ja ohjus pysyy kurssissaan ensimmäiset 2450 metriä niin ei se sitten enää paljoa harhaan mene niissä sekunnin kymmenyksissä mitä sillä on lentoaikaa jäljellä.
Jokainen vastoinkäyminen minkä ohjus kohtaa lisää harhautumisriskiä, tätä minä tarkoitan.
Ylipäätään tämä koko juttu on sikäli turhauttava aihe vängätä vakavasti että ohjukset on jo niin monimutkaisia laitoksia että pitäisi olla varmaan ihan kyseisen systeemin tekniikan tunteva asiantuntija että voi mitään sanoa miten ohjus (todennäköisesti) tuohon tilanteeseen reagoisi, tärkeää olisi tietää että kuinka IP-signaalin menettäminen vaikuttaa ohjuksen lentoon ja ohjausyksikön komentoihin. Tuskin varusmies tai edes kouluttaja pohjalla voidaan sanoa aiheeseen oikein mitään.