Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No eipä päätynyt, ei hyötynyt, mutta kulu romutuksesta oli huomattavasti pienempi kun säilytyksen. t72 oli vanhetunutta ja olisi säilytettynä syönyt vain rutkasti resursseja ja rahaa. Pitkäaikaissäilön jälkeen koko laitos pitäisi purkaa, uusia kaikki kuminen letkut liittimet, kaikki nesteet ja kaikki sähkö, mistä varaosata? Niitä olisi pitänyt ylläpitää myös. Lisäksi tietysti hultohenkilöstön ja käyttäjien koulutus ja palkat, laitteet ja tilat. Romutus oli oikea ratkaisu, meillä on 100 x paremmat leot tilalla, joita on huomattavasti halvempaa ja käytännöllisempää päivittää.
Hahah voi luoja, Missä itse Puuhamaassa?? Leot ei mene pilalle, niitä huolletaan ja kierrätetään käytössä. 200 Leon käyttöön ja huoltoon Suomen varat riittää. Lisäksi Leo 4 on päivitettävissä paremmiksi, tässä auttaa Leojen isompi koko ja se että niitä päivitetään muuallakin Länsimaissa, kustannuskaan ei nouse liialliseksi, kuten t72 kohdalla olisi käynyt. Varaosia on saatavilla länsimaista ja uusia Leomalleja valmistetaan, samoin ammuksia, kun taas t72 pitäsisi lisäksi olla omat ammukset. Mutta joo ei mulla muuta, kysy sotilasasiantuntijoilta jos et mua usko tai palaa mikämikämaahasi kaikessa rauhassa.
Otetaanhan tämä nyt tänne tuolta Ukraina-ketjusta, kuuluu tänne paremmin. Kritisoimasi jäsen @Mikfin70 teki uran kanta-aliupseerina ja juuri vaunukaluston parissa. Mitä tuon T-72-kaluston varaosiin tulee, niin niitä oli hankittu koko vaunujen täyttä elinkaarta varten nimenomaan ajatuksella, että niitä ei tultaisi sodassa saamaan lisää - aivan toisin kuin Leopardeihimme, joiden kauppoihin varaosia ei sisältynyt (ja jonka takia vaunuja ostettiin enemmän eli se 139 kappaletta 2A4:ia, jotta osasta voisi kannibalisoida osia varaosiksi toisiin, ja osan muuntaa erikoisvaunuiksi; erikoisvaunuiksi muunnettavista toki myös sai sitten tornien osat käyttöön loppuihin). 2A6:n mukana ilmeisesti tuli sitten Hollannin varaosakanta kyseisille vaunuille.T72 tarvittaisiin venäläiset varaosat, niitä olisi kriisin aikana hivenenvaikea saada mistään kun ei omaa tuotantoa ole, Ukrainalla on joten ei kannata verrata siihen. Lisäksi ammukset eroaa länsivaunuista. Leoon saadaan varaosia ja ammuksia Lännestä. T72 oli totaalisen vanhentunut ja sen päivitys olisi maksanut paljon, kyllä t72.sen ihan ammattisotilaat Suomessa totesi kannattamattomaksi säästää, mutta meidän kannattaakin varmaan nyt irtisanoa heidät ja palkata sinut tilalle. Mikä ihme täällä osalla porukkaa on hinkuna surkeaan ja vanhaan venäjän tekniikkaan. Voihan niitä metallipurkkeja työntä ladot täyteen, mutta ei niillä kriisin aikana mitään tee.
Tässä kanadalaisten paperi, jossa sanotaan seuraavaa:Kertokaas tuosta Leopard2A4 päivityksen kalleudesta? Ja mahtaako jo löytyä varaosia KMWn ulkopuolelta?
Huomionarvoisesti kyse on Kanadan dollareista.Germany is upgrading 104 Leopard MBTs to the Leopard 2A7V standard, mainly Leopard 2A4, for a total of $850m or $8.2m each. A further 101 Leopard 2A6 will be upgraded to Leopard 2A7V for $350m or $3.5m per unit.
Germany has begun the process of upgrading 103 out-of-service Leopard 2A4 and 2A6 tanks to the latest model, the Leopard 2A7V—an upgrade that will cost the state the equivalent of 760 million euros.
Toivon kyllä kovaa, että jostakin löydetään rahat Leo2a4:n päivittämiseen, jotta saamme pidettyä taistelupanssarivaunujen lukumäärän parissadadassa.
Julkisesti esitetty luku on 200. Olen minäkin tohtinut tuota inan epäillä.Vaikka kaikki tällä hetkellä toimivat ja nimenomaan tst-psv käytössä olevat Leo2A4:t modernisoitaisiin, niin luku tuskin olisi paria sataa.
Suomihan on ilmoittanut päivittävänsä molempien Leopard-versioidensa ammunnanhallintaa hyväksymään uusia ammustyyppejä.
Muistaako kukaan, oliko siinä uutisessa muuta kuin tuo tuleva "softapäivitys" (vai onko mukana rautapäivitystäkin)?
Mää oon ennenkin ehdotellut neloselle torniin sitä kartiopanssaroinnin rakentamista. Jääköön suosiolla se yksi "kurkistusaukko" paikalleen ja peittämättä. Jossain päivitys paketissaan juuri näin on tehtykin. En millään usko, ettei teräspalojen kiinnittäminen suunnitteluun web onnistuisi ihan "Suomi-työnäkin'. Tornin suojaus paranisi edestä eikä heti ensisilmäyksellä paljastuisi kakkosrivin Leopardiksi.
Muiden päivitystöiden osalta ei minulla ole ymmärrystä, mutta kysytäänpä:
- Nelosen tornin hydraulipyöritys sähköiseksi. Kannattaako?
- Pimeänäön parantaminen, onko tarvetta?
- Joissain, ei meikäläisissä, kuutosissa on erillinen aggregaatti seisontasähkön tuottamiselle. Onko tarvetta?
Julkisesti esitetty luku on 200. Olen minäkin tohtinut tuota inan epäillä.
Virallisesti PV on kuitenkin ilmoittanut kalustoilmoituksiin 100 2A4 + 100 2A6. 2A4:iahan ostettiin se 139 kappaletta kokonaisuudessaan (124 ensin, ja myöhemmin lisää), joista 10 muunnettiin siltavaunuiksi (2L), 6 raivausvaunuiksi (2R) ja ilmeisesti 6 ilmatorjuntavaunuiksi (2 Marksman). Lisäksi 1 vaunu on alkuperäisessä saksalaisessa asussaan Panssarimuseossa (sitäkin on vaihdettu (!) välillä, eli siis ei-suometettuja vaunuja on ollut olemassa varastossa) ja 1 Parolan liittymässä kolmostiellä. Tämä jättää siis ilmoituksen 100 vaunun lisäksikin vielä 15 vaunua, joita ei ole mihinkään luettuina.Vaikka kaikki tällä hetkellä toimivat ja nimenomaan tst-psv käytössä olevat Leo2A4:t modernisoitaisiin, niin luku tuskin olisi paria sataa.
Ainakin puolalainen päivityspaketti on todella kokonaisvaltainen ja sisältää peruskunnostuksen, vaikka ei olekaan KMW:n tehdaspäivitysten tasoinen (ei esimerkiksi sisällä tähtäimen siirtoa kiilapanssarin takia). Puolalaiset päätyivät siihen (vs. KMW:n tehdaspäivitykset) kustannussyistä ja sen takia, että halusivat vaunuosaamista Puolaan ja mahdollisimman suuren osuuden päivityspaketin töistä tehtäväksi Puolassa puolalaisia komponentteja käyttäen.Turkissa ja Puolassahan noita modeja on tehty myös.
Tämähän meillä täällä forumillakin usein meinaa unohtua A4-lautan päivityksessä. Vaativat peruskunnostuksen, joka lienee ollut Puola-päivityksessä yksi suurimmista kipukohdista. Varaosia tosiaan vain Saksasta KMW:ltä, ja maksavat maltaita.Ainakin puolalainen päivityspaketti on todella kokonaisvaltainen ja sisältää peruskunnostuksen, vaikka ei olekaan KMW:n tehdaspäivitysten tasoinen (ei esimerkiksi sisällä tähtäimen siirtoa kiilapanssarin takia). Puolalaiset päätyivät siihen (vs. KMW:n tehdaspäivitykset) kustannussyistä ja sen takia, että halusivat vaunuosaamista Puolaan ja mahdollisimman suuren osuuden päivityspaketin töistä tehtäväksi Puolassa puolalaisia komponentteja käyttäen.
Olisiko 72-alustalle saatu kotimaassa rakennettua olennaisesti kykenevämpiä hinurivaunuja kuin mitä meillä jo oli 55-alustalla? Joskus 80-luvulla meillä yritettiin jo näitä tein itse ja säästin-evakuointivaunuja 54-alustalle väsätä mutta ilmeisen huonolla menestyksellä kun KAM-1 ja KAM-2 jäivät protokappaleiksi.Parola/PSPR:hän olisi nuo halunnut säästää, ja vielä 2004 niin olikin aivan julkilausuttu tarkoitus korkeimpienkin tahojen ilmaisemana, mutta jotain tapahtui 2006 mennessä, ja kalusto päätettiin romuttaa; tämäkään mielenmuutos ei tapahtunut PSPR:ssä, vaan ilmeisesti Puolustusministeriö-Pääesikunta-tasolla. Henkilökohtaisena arvauksenani on, että Pääesikunnassa havahduttiin Leopardien paremmuuteen, ja päätettiin hankkiutua itäkalustosta eroon osin sentimentaalisinkin syin, ainakin PSPR:n kuuntelematta jättäminen viittaisi vähän siihen. Minulle ei ole käynyt lainkaan selväksi, että miksi sitten niitä ei käytetty erikoisvaunuiksi, etenkään kun Leopard-kokoonpanomme olivat ilman esim. kykeneviä evakuointivaunuja kymmenisen vuotta; tätä toki perusteltiin sillä, että koko huoltojärjestelmästä haluttiin eroon, mutta toisaalta siihen oli kaikki varaosat ja osaaminen kuitenkin olemassa, ja erikoisvaunujen puute jätti suunnitelmat vajaiksi hyvin pitkäksi aikaa... no, onneksi ne on nyt täytetty, jokseenkin sitten se tarkoitti meille täysin uuden vaunun huoltojärjestelmää, eli Leopard 1:tä (johon ne meidän Hollannista ostamamme evakuointi- ja pioneerivaunut perustuvat).
1.5 miljoonaa per kpl?mitä tuo Puolan päivitys maksaisi, Arviota?
Kertokaas tuosta Leopard2A4 päivityksen kalleudesta? Ja mahtaako jo löytyä varaosia KMWn ulkopuolelta?
Suomihan on ilmoittanut päivittävänsä molempien Leopard-versioidensa ammunnanhallintaa hyväksymään uusia ammustyyppejä.
Muistaako kukaan, oliko siinä uutisessa muuta kuin tuo tuleva "softapäivitys" (vai onko mukana rautapäivitystäkin)?
Mää oon ennenkin ehdotellut neloselle torniin sitä kartiopanssaroinnin rakentamista. Jääköön suosiolla se yksi "kurkistusaukko" paikalleen ja peittämättä. Jossain päivityspaketissa maailmalla juuri näin on tehtykin. En millään usko, ettei teräspalojen kiinnittäminen suunnitteluun ei onnistuisi ihan "Suomi-työnäkin'. Tornin suojaus paranisi edestä eikä heti ensisilmäyksellä paljastuisi kakkosrivin Leopardiksi.
Muiden päivitystöiden osalta ei minulla ole ymmärrystä, mutta kysytäänpä:
- Nelosen tornin hydraulipyöritys sähköiseksi. Kannattaako?
- Pimeänäön parantaminen, onko tarvetta?
- Joissain, ei meikäläisissä, kuutosissa on erillinen aggregaatti seisontasähkön tuottamiselle. Onko tarvetta?
mitä tuo Puolan päivitys maksaisi, Arviota?