Samovarius
Ylipäällikkö
Tämä kuulostaa vähän keinotekoiselta ongelmalta.Tuo on totta, mutta koska VR transpointilla ei ole henkilövaunuja niin se ei ole enää mahdollista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä kuulostaa vähän keinotekoiselta ongelmalta.Tuo on totta, mutta koska VR transpointilla ei ole henkilövaunuja niin se ei ole enää mahdollista.
Kyllä se oli ihan todellinen ongelma. Henkilövaunut ovat eri yhtiön materiaalia ja PV:n käyttöön varatut henkilövaunut romutettiin.Tämä kuulostaa vähän keinotekoiselta ongelmalta.
Tarkoitin siis, että ne ovat saman VR-konsernin eri yhtiöitä, eli vähintäänkin ongelma on itseaiheutettu (varsinkin, kun kyse on valtionyhtiöstä). Voisin tosin kuvitella, että kun PV:llä on niitä suuria harjoituksia useamman kerran vuodessa, olisi jonkun tusinan henkilöliikenteestä poistetun vaunun lunastaminen muutamassa vuodessa itsensä maksava investointi?Kyllä se oli ihan todellinen ongelma. Henkilövaunut ovat eri yhtiön materiaalia ja PV:n käyttöön varatut henkilövaunut romutettiin.
Ihmettelin samaa asiaa 2016 eräässä palaverissa missä entinen VR carco oli mukana.
Ei ole PVn ydin business omistaa junan vaunuja ainakaan tuohon tarkoitukseen..Tarkoitin siis, että ne ovat saman VR-konsernin eri yhtiöitä, eli vähintäänkin ongelma on itseaiheutettu (varsinkin, kun kyse on valtionyhtiöstä). Voisin tosin kuvitella, että kun PV:llä on niitä suuria harjoituksia useamman kerran vuodessa, olisi jonkun tusinan henkilöliikenteestä poistetun vaunun lunastaminen muutamassa vuodessa itsensä maksava investointi?
90-luvulla matka Mervestä Misiin kesti noin kaksi vuorokautta.
Ne vaunut joilla me mentiin 90-luvulla olivat jo silloin vanhoja. En ihmettelisi, että olisivat vaatineet kalliin peruskorjauksen jotta niitä olisi voinut käyttää turvallisesti.Tämä kuulostaa vähän keinotekoiselta ongelmalta.
Joskus 90-luvun lopussa Niinisaloon matkattaessa useamman kerran juna katkesi, kun vanhat päivävaunut makuuvaunuiksi muokattuna eivät kestäneen junan massaa. Paha väli oli Parkano - Niinisalo missä juna pomppi huonokuntoisesta radasta johtuen.Ne vaunut joilla me mentiin 90-luvulla olivat jo silloin vanhoja. En ihmettelisi, että olisivat vaatineet kalliin peruskorjauksen jotta niitä olisi voinut käyttää turvallisesti.
Rautateiden sotilaskuljetusohje määrittää eri laitteiden lossauksen junaan.
Maantiekuljetukset noudatetaan samoja määräyksiä, kuin siviiliyritykset noudattaa ml VAK-kuljetukset.
PV ei ole mitään oikotietä onneen noissa asioissa.
Ohessa ote tieliikennekaista 79/2018 89 §. Näyttäisi tuo oikotien mahdollisuus olevan kirjoitettu ihan lakiin sotilasajoneuvojen osalta, ellen väärin ymmärrä.
***************Lainaus alkaa**************
89 § (17.12.2020/1040)
Maastoliikenne ja sotilasajoneuvot
Tämän lain 90 ja 92–96 §:n turvalaitteita ja suojalaitteita koskevia säännöksiä sekä 141 ja 144–149 §:n henkilökuormitusta koskevia säännöksiä sovelletaan moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämiseen myös maastoliikennelain (1710/1995) 3 §:n 2 kohdassa tarkoitetussa maastossa ja muualla.
Tämän luvun säännöksiä sovelletaan myös sotilasajoneuvojen käyttämiseen. Puolustusministeriön asetuksella voidaan säätää maanpuolustuksen kannalta välttämättömiä poikkeuksia tämän luvun säännöksistä sotilasajoneuvon käyttämisestä. Pääesikunnan määräyksellä voidaan antaa Liikenne- ja viestintäviraston määräyksistä poikkeavia määräyksiä sotilasajoneuvojen käyttämisestä, jos se on niiden erityisen käyttötarkoituksen tai rakenteen johdosta välttämätöntä.
Edellä 2 momentissa tarkoitetut poikkeukset voivat koskea:
1) erityiskäyttöön valmistetun hinattavan ajoneuvon käyttämistä;
2) suoja- ja turvalaitteiden käyttämistä;
3) ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia;
4) erityisvalaisimien käyttämistä;
5) sotilasajoneuvon merkitsemistä;
6) renkaiden ja liukuesteiden käyttämistä;
7) poikkeamista ajoneuvon luokitukseen ja liikenteeseen hyväksymiseen perustuvista, sallittua henkilömäärää koskevista raja-arvoista;
8) panssariajoneuvon kannella suoritettavaa tilapäistä henkilökuljetusta;
9) henkilökuljetukseen käytettävän kontin kiinnittämistä ajoneuvoon;
10) sotilasajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon kytkemistä;
11) maastoajoneuvon sekä maastoajoneuvon ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon käyttämistä;
12) erikoiskuljetuksen merkitsemistä, varoitusauton käyttämistä ja henkilöiden kuljettamista erikoiskuljetusajoneuvossa;
13) kuormatun aseen tai asejärjestelmän kuljettamista;
14) sotilasajoneuvon mittoja ja massoja; ei kuitenkaan 159 §:ssä säädettyä vaatimusta erikoiskuljetusluvasta.
*****************************Lainaus loppu****************
Ohessa linkki:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L5P89
Arvelen, että myös muista laieista ja asetuksista löytyy vastaavan kaltainen virke / kappale, jolla viranomaisten työnsä tekemiseen tarvittavat erityislaitteet ja niiden käyttö jätetään ko. ministeriön ja sen hallinnon alle tarkemmin määritettäväksi. Eiköhän tuo kuitenkin riitä tässä vaiheessa oikoteiden olemassa olon todentamisen suhteen.
Niin, ajattelin sähköllä olevan sotatilanteessa aika heikko toimintavarmuus. Kait näihin tulisi valtion varustautua. Dv12, DR14, Dr16 ja jotakin muutakin kannattaisi säilöä. Ei välttämättä PVn tarpeisiin vaan yleiseen varautumiseen. Näköjään vieläkin molemmat puolet Ukrainassa käyttävät niitä kaluston, miesten, tarvikkeiden siirtämiseen.Deevereiden romutus alkoi jo 2009, tosin tämä tapaus johtui tulipalosta. Dr13- sarja poistettiin jo 2000, Dr12 vieläkin aiemmin, 1990. Kummastakin veturisarjasta on jäljellä museoituna kaksi yksilöä, loput on romutettu. PV tai HVK eivät tietääkseni ole koskaan hankkineet rautatiekalustoa haltuunsa, muutoin kuin PV:llä oli aikanaan 305 mm Obuhov-rautatietykit.
Ylipäätään dieselveturisarjoja, joita on enää käytössä, ovat VR:n Dv12 ja Dr16, sekä sisäänajovaiheessa oleva Dr19, Fenniarailin Dr18, sekä Operailin Dr20 ja Dr21 (joka on pitkälti sama veturi, kuin Fenniarailin Dr18, eli CZ LOKO:n uudelleenrakentama 70-luvun T669, joka on itäblokin yleisveturi ChME3:n sukulainen)
Olen itsekin vähän sitä mieltä, että rautateiden sähköistysbuumissa on lähdetty vähän liiallisuuksiin. Varsinkin vaihtotyö on selkeästi käytännöllisintä dieselvetureilla, ja rautateiden pakokaasupäästötkin ovat aivan marginaalisia jopa Suomenkin mittakaavassa. Lisäksi dieselvetureista on melko yksinkertaista rakentaa maa/biokaasukäyttöinen bifuel-veturi (Operailin Dr21-sarjassa muistaakseni on tämä optio ja kaasusäiliöt ovat koekäytössä). Tosin, vaikka rautateiden ajolangat ja niiden syöttö ovat hyviä kohteita ja siksi heikkous, se millä rautatiet saadaan tehokkaimmin jumiin on vahingoittaa JKV-järjestelmää (ja tulevaisuudessa ilmeisesti ETCS II, esmes Ruotsissa se on jo osin käytössä ja sen myötä mm. ratojen varsilta poistuvat valo-opastimet tykkänään). Tarvittaisiin siis jonkinlainen junansuorittajien manuaalikäskyihin perustuva varajärjestelmä, jonka toteuttaminen voi olla vaikeaa, kun vaihteetkin on pitkälti kauan sitten automatisoitu eikä sellaista käsityönä ammattiaan harjoittavaa ammattikuntaa ole oikein enää olemassa.
Toinen vaihtoehto luonnollisesti on rakentaa kulunvalvonnasta vikasietoinen, esimerkiksi varmistamalla varavirran syöttö tarvittaessa vaikka maastoauton ja aggregaatin avulla. Sama koskee muutenkin viestijärjestelmiä. Katkenneen kaapelin osaa kyllä ammattitaitoinen asentaja korjata, sellaisiin tilanteisiinhan törmätään toisinaan ihan siviilielämässäkin.
Deevereiden koipussittaminen ei ole oikein vaihtoehto, mikäli niitä ei ajeta eli ylläpidetä: osaaminen niiden ylläpitoon ja käyttöön katoaa, ja ne edustavat 1950-luvun tekniikkaa, johon on jo nyt vaikea löytää varaosia - VR lienee pitkään tehnyt niitä tarpeen mukaan konepajoillaan, ja kannibalisoinut romutukseen meneviä yksilöitä. Sinänsä teknisesti lujatekoisilla deevereillä voisi ajaa melkein maailman tappiin asti, kun osaaminen ja tuotetuki tulivat pitkälti VR:n oman organisaation sisältä, mutta kalliimmaksi se pikkuhiljaa vain tuli. Lisäksi vaikkapa moottorilohkoja tai kampiakseleita ei mahda saada enää mistään, ja niiden teettäminen yksittäiskappailena mahtaa olla tolkuttoman kallista. Mikäli koko 192 veturin lauttaa oltaisiin päätetty ylläpitää ja täyssaneerata kaikki yksilöt joskus 2005, olisi niiden ylläpitäminen jonnekin 2040-luvulle asti varmaankin ollut taloudellisestikin mahdollista, koska lautan koko oli niin mittava (tai ehkäpä se ranskalainen MGO-diesel 50-luvulta oltaisiin vaihdettu modernimpaan vaikkapa Caterpillariin). Nyt, kun lautan annettiin hapantua ja seuraajakin on jo astumassa palvelukseen, tämä ei enää ole oikein vaihtoehto.
Puolustusministeriön asetus sotilasajoneuvoista 180/2006 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Tuon lisäksi jokaisessa ajoneuvossa on tyyppihyväksyntätodistus missä vielä täsmennetään lisää asioita ajoneuvo tai tyyppikohtaisesti.
Sotilasräjähteiden kuljetus
Puolustusministeriön päätös puolustusvoimien… 179/1995 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Nuo alueet ovat suljettuja alueita ja ne eivät ole tieliikennelain alaisia. Liikenneonnettomuustapaukissa poliisilla ei ole toimivaltaa ko alueilla.Eikös siinä ole ihan selvä"oikotie", jos PE määrittää harjoitukset ja kuljetukset, joissa VAK-lupaa ei tarvita? Tuskinpa siviilipuolella voi noin kuljetusfirma tehdä kuljetuksilleen itse itseään komentaen, vai voiko?
Mistä vaarallinen aine tietää muuttua pv:n tontin rajalla erilaiseksi niin, että VAK-luvista ei ole enää väliä vaan saadaan käyttää PE:n antamia varomääräyksiä? "Oikotieltä" haiskahtaa.
Molempien kohtien olemassa olo on ymmärrettävää ja tarpeen, mutta kyllä ne väistämättä "oikoteitä" ovat siviilikäytäntöön nähden.
Kolikolla on kaksi puolta. Öljylähteitä Suomessa ei ole. Sähköä saadaan puuta yms. polttamalla sekä vesi- ja tuulivoimaloista. Sähköveturi on sitten riippuvaisempi sähkönsiirtoinfrasta kun dieselille riittää ehjät kiskot. Diesel kulkee vaikka syöttöasemat räjähtäisivät, mutta sähkäri ei tarvitse polttoöljyä. Molemmilla on siis omat heikot kohtansa.Niin, ajattelin sähköllä olevan sotatilanteessa aika heikko toimintavarmuus. Kait näihin tulisi valtion varustautua. Dv12, DR14, Dr16 ja jotakin muutakin kannattaisi säilöä. Ei välttämättä PVn tarpeisiin vaan yleiseen varautumiseen. Näköjään vieläkin molemmat puolet Ukrainassa käyttävät niitä kaluston, miesten, tarvikkeiden siirtämiseen.
Kolikolla on kaksi puolta. Öljylähteitä Suomessa ei ole. Sähköä saadaan puuta yms. polttamalla sekä vesi- ja tuulivoimaloista. Sähköveturi on sitten riippuvaisempi sähkönsiirtoinfrasta kun dieselille riittää ehjät kiskot. Diesel kulkee vaikka syöttöasemat räjähtäisivät, mutta sähkäri ei tarvitse polttoöljyä. Molemmilla on siis omat heikot kohtansa.
Veturien säilömistä koskee sama kuin kaikkea muutakin kalustoa. Sitä ei voi vain lykätä jonnekin syrjäraiteelle ja ottaa takaisin käyttöön sitten joskus. Säilöminen pitää valmistella, kalustoa ja sen suojausta pitää ylläpitää, kaluston käyttö- ja huolto-osaamista pitää ylläpitää, varaosavarastoa pitää ylläpitää... kaikki tämä käy pitkän päälle kalliiksi. Vaihtoehto on karsia vähemmän tärkeät kuljetukset kriisin iskiessä niin, että pärjätään sillä vetokalustolla mitä voidaan käyttää. Kalliiksi käy sekin, mutta vain jos kriisi iskee tavalla joka vaikuttaa rautatieliikenteeseen.
Luonnollisin, ja edullisin tapa säilyttää kalustoa olisi myydä se käyttöön. Vanha kalusto mahdollistaisi toiminnan aloittamisen pienemmällä pääomalla, ja samalla startup pitäisi veturit toimintakunnossa omilla tuotoillaan. Talouskin tykkäisi kun toimeliaisuus lisääntyisi. Mutta kun... no en jaksa sitä paskaa lapioida täällä.
90-luvulla matka Mervestä Misiin kesti noin kaksi vuorokautta.
Aika kultaa muistot...Armeijassa on niin erilaisia tehtäviä. 80-luvulla tykistön leireiltä pääsi Rovaniemelle tai Pyhätunturille iltavapaalle ja varusmiesten kunto oli kyllä sitten melko heikko. Tosin leirit kestivät 5 viikkoa tuohon aikaan.
Varastoida kyllä, mutta sähköhän kulkee sähköverkossa lähes automaagisesti sinne missä tarvitaan. Öljy pitää kuljettaa erikseen. Kummankin reitit voidaan katkoa pommituksin ja katkokohdat kiertää tai korjata suunnilleen yhtä helposti. Kummallakin on heikot pisteensä jotka ovat vaikeampia/kalliimpia korjata (muuntoasemat vs sillat).Dieseliä (tai raakaöljyä) voi olla helpompi varastoida ja kuljettaa kuin sähköä? Ehkäpä puustakin syntyisi tarvittaessa jotakin vanhassa dieselmoottorissa palavaa?