Samovarius
Ylipäällikkö
Sr1-sarjan sähkövetureita on 101, Sr2-sarjaa 46 ja Sr3 Vectronia 80. Dr19-sarjaa on tilattu niin ikään 80, ja kummassakin tilauksessa on noin 100 veturin lisätilausoptio. Dv12-sarjaa on käytössä 150 veturia, edellisesta luettelosta unohtunutt Dr14-vaihtotyöveturia (nopeusrajoitus nykyään 35 km/h - niissä ei tietääkseni ole ETSC-kulunvalvontalaitteita) 24 ja Dr16-sarjaa 16. Lisätilausten realisoituessa siis dieselveturit korvataan melkein yksi yhteen. Sr1-lautan korvaamisesta ei ole ollut vielä ääneen puhetta, joten veturien kokonaismäärä voi jopa nousta. Tietysti se lienee kuitenkin edessä Vectron-hankinnan edistyessä ja erityisesti 97 veturin lisätilausoptio tuoksahtaa siltä, että 1973-1996 Neuvostoliitossa valmistuneen Sr1-sarjan hylkäämiseen varaudutaan.ja mikä on sähköveturien ja uusien dieselveturien suhde? Minä luulin ettei uudet dieselveturit pysty korvaamaan sähkövetureita, kun niitä on tilattu vain"tarpeellinen" määrä nykyisiin töihin eikä ylimääräisiä korvaamaan sähkövetureita kriisi aikana.
Sr3 muuten on hybridiveturi: siinä on 360 kW aggregaatti, jonka turvin sillä voi madella ilman ajolankaakin.
Fenniaraililla oli viimeksi katsoessani 5 Dr18-veturia ja Operaililla 5 Dr20:tä ja 3 Dr21:tä. Ainakin toistaiseksi siis aika marginaalinen määrä. Niiden käyttämät vaunut ovat vuokrattuja tai ne vetävät venäläisiä raaka-ainejunia rajalta satamiin.
Nämä rautatiejutut muuten varmaan kannattaisi pukata kokonaan omaan ketjuunsa?