Panssarivaunut

Palstalla aiheesta kuukausi sitten, siellä toisessa ketjussa eli miehistön kuljetuksessa.
Tuttuakin tutumpi CV9030 kaartamassa voittoon Slovakiassa, vertailivat myös CV9035:een.
Puolalainen Borsuk (eli uudelleenlämmitetty BMP-1 :edit: ei ole, korjaus alla J0h1F toimesta) oli täyspaska kriteerien täyttämisen osalta. Lynx jäi myös yllättäen ASCODin taakse.
Hyvää jatkoa myös AMV:n voitolle niin ikään Slovakiassa.
Ikävä kyllä juttu kokonaisuudessaan maksumuurin takana:

Patria voitti kilpailutuksen Slovakian panssariajoneuvoista ja eteen saattaa tulla miljardien lisätilaus – Kilpailija oudoksuu jäämistään kakkoseksi​

Patrian voittaman kaupan arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Edessä saattaa olla mahdollisuus mittavaan jatkokilpailutukseen.
Slovakia suunnittelee hankkivansa panssariajoneuvoja yhteensä yli 2,5 miljardilla eurolla, käy ilmi Slovakian puolustusministeriön asiakirjasta.

 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaiset tekee businesta tuolla NATO kokouksessa. Toki kauan pohjustettu kauppa. Jossain luki, että 15 eri varianttia oli vertailussa ja BAE Systems CV9040 kahdella eri torni variaatiolla tuli kahdelle kärkisijalle. Heja Sverige.

CV90 voitti Slovakian kilpailutuksen
Siis eri vaunuja oli 5. Cv9030, Cv9035, Ascod, Lynx ja Borsuk. Molemmat CV:t ovat piippua vaille identtiset ja Borsuk oli täysi prototyyppi vielä kilpailutuksen aikana, joten se sai monesta kohtaa arviointia 0 pojoa. Kilpailijoita täten oikeastaan 3.

Variantit meinaavat varmaan esim IFV, IFV-tiedustelu, APC, ambulanssi, pioneeri jne malleja noista ajoneuvoista.

Loppujen lopuksi Ascod on riskialtis brittien sooloilun perusteella, Lynxilla hintaa kykyäkin enemmän, Borsuk vasta huomenna valmis ja CV muita edullisempi.
 
Siis eri vaunuja oli 5. Cv9030, Cv9035, Ascod, Lynx ja Borsuk. Molemmat CV:t ovat piippua vaille identtiset ja Borsuk oli täysi prototyyppi vielä kilpailutuksen aikana, joten se sai monesta kohtaa arviointia 0 pojoa. Kilpailijoita täten oikeastaan 3.

Variantit meinaavat varmaan esim IFV, IFV-tiedustelu, APC, ambulanssi, pioneeri jne malleja noista ajoneuvoista.

Loppujen lopuksi Ascod on riskialtis brittien sooloilun perusteella, Lynxilla hintaa kykyäkin enemmän, Borsuk vasta huomenna valmis ja CV muita edullisempi.
Putkea!
 
Ketju panssarivaunujen kasvavista A-tarvikkeista, siitä johtuvista ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista.

Sisällönestäjät saattavat blokata kuvat.
 
Ketju panssarivaunujen kasvavista A-tarvikkeista, siitä johtuvista ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista.

Sisällönestäjät saattavat blokata kuvat.
Mikähän tuo tarpeen yli 120 mm ammuksille? Onko T-72:n nykyiset päivitykset tulleet niin kestäviksi, että 120 MM alikali ei mene enää luotettavasti läpi? Vai varaudutaanko tässä kiinalaisten tankkeihin?

Massiivisia laukauksia kyllä nuo pitkät 130 ja 140 milliset.
 
Mikähän tuo tarpeen yli 120 mm ammuksille? Onko T-72:n nykyiset päivitykset tulleet niin kestäviksi, että 120 MM alikali ei mene enää luotettavasti läpi? Vai varaudutaanko tässä kiinalaisten tankkeihin?

Massiivisia laukauksia kyllä nuo pitkät 130 ja 140 milliset.
Ei tuo mikään uusi juttu ole. Nuohan ovat olleet suunnitelmissa jo jostain 1980-luvulta lähtien, mutta sitten kylmä sota päättyi ja luultiin, ettei maasotaa enää käydä. Nyt sitten tarvetta on taas ilmennyt, kun Venäjä aloitti kampanjansa Ukrainassa.
 
Ei tuo mikään uusi juttu ole. Nuohan ovat olleet suunnitelmissa jo jostain 1980-luvulta lähtien, mutta sitten kylmä sota päättyi ja luultiin, ettei maasotaa enää käydä. Nyt sitten tarvetta on taas ilmennyt, kun Venäjä aloitti kampanjansa Ukrainassa.
Kysymys oli läpäisyyn liittyvä "Mikähän tuo tarpeen yli 120 mm ammuksille?". Sinä vastasit, ettei juttu ole uusi. Oletko humalassa?
 
Eikös Rheinmetallin 130mm ollut käytännössä suora vastaus Armatalle kun se pari vuotta sitten esiteltiin...? T-72 puhjenneet edelleen riittävän hyvin, mutta tulevaisuudessa voi olla vastassa pahempaakin...
 
Kysymys oli läpäisyyn liittyvä "Mikähän tuo tarpeen yli 120 mm ammuksille?". Sinä vastasit, ettei juttu ole uusi. Oletko humalassa?
En ole, enkä ollut vastatessani. Olen pahoillani, että kirjoitin hankalasti ymmärrettävää tekstiä, mutta yritän uudestaan.

Tuo "tarve" ei ole mikään uusi juttu, vaan noita PSV:n kanuunan kasvattamista suunniteltiin jo 1980-luvulla, jolloin mistään nykyisistä T-72 päivityksistä ei ollut vielä edes suunnitelmia. Sotilaat haluavat aina isompaa ja tehokkaampaa, ja kylmän sodan ajan rahoituksella insinöörit pystyivät suunnittelemaan ja toteuttamaan näitä haluja. Sinänsä 120-millin uraaninuoliammus oli ja on vieläkin pääosin riittävän Venäjän nykykalustoa vastaan. Nuo uudet 130-milliset vain ovat VIELÄ parempia.

Mielenkiintoisinta mielestäni tässä asiassa on, että vielä lähdettiin liikkeelle perinteisellä kanuunalla, kun jo kylmän sodan loppuvat jo pohdittiin raidetykkejä yms. kokeellisempaa lähestymistapaa.
 
Mikähän tuo tarpeen yli 120 mm ammuksille? Onko T-72:n nykyiset päivitykset tulleet niin kestäviksi, että 120 MM alikali ei mene enää luotettavasti läpi? Vai varaudutaanko tässä kiinalaisten tankkeihin?

Massiivisia laukauksia kyllä nuo pitkät 130 ja 140 milliset.
80- ja 90-luvuilla oli kovasti yritystä nestemäisten ajoaineiden käyttöönottoon mm. laukauksen painon ja pituuden vähentämiseksi. Ilmeisesti testeissä tykki tuhoutui turhan usein eli prosessin hallitseminen oli vaikeaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Puolan asevoimat ottanut vastaan seuraavat Leopard 2PL modernisoidut vaunut (alunperin Leopard 2A4), tekstin käännös:

The next # Leopard2PL tanks were accepted positively and were put on the equipment of #WojskoPolskie . From the beginning of the year, # BumarŁabędy has modernized 9 cars with simultaneous F6 inspections and additional restoration of their full technical efficiency.


Lisäksi ketju Puolan panssarijoukkojen historiasta, käännän sen tähän kokonaisuudessaan:

Thread. The T-72 tank says goodbye to its service in the Polish Army. The decision to hand over to Ukraine about 240 tanks known as the T-72M1R means that in fact the Polish Army is finally withdrawing the T-72 tanks from the line, even if theoretically some of these vehicles will remain in the records.

This tank entered service in the Polish Army in 1978, we also bought a license for it. In the years 1981–1985, 218 T-72 tanks were produced for the Polish Army in Gliwice (the tank referred to in our army as "T-72" is a license version of the Soviet T-72A produced in Łabędy).

Then, in 1985–1986, 183 tanks called the T-72A in our army were made (in Łabędy this model was called T-72M), later in the years 1986–1991, 352 tanks T-72M1 and T-72M1D (several dozen command vehicles " D ”was delivered in 1987-1991).

In total, in the years 1981-1991, the Polish Army received 753 tanks of the T-72 series of domestic production. From 1992, the T-72 tanks were no longer purchased. Then, in 1997-2002, 140 T-72M1 and T-72A tanks were converted to PT-91M / MA1 tanks. The classic T-72 tanks remained in the WP 613.

The Polish Army entered the 21st century with around 600 T-72 tanks. In 2009, there were exactly 584 T-72 tanks (172 T-72, 135 T-72A, 254 T-72M1, 23 T-72M1D). In the same year, the AMW started selling the oldest tanks of this type abroad and for scrap.

In 2015, about 300 T-72s were still considered relatively fit for service, including mainly 254 T-72M1 tanks and 23 T-72M1D tanks. These 277 tanks were 25-30 years old at the time, while about 250 more T-72 / T-72As had already passed 30 years and had a scrap value.

The T-72 tanks were to be gradually withdrawn from the line after 2018. However, after 2015, the plans changed and in July 2019 an agreement was signed for the renovation and modernization of the "latest" 230 tanks in 2019-2025 (with an option for 90 more tanks). ). Mainly the T-72M1 / M1D was modernized.

Unofficial information about about 240 T-72M1R / M1 tanks delivered to Ukraine suggests that the Polish Army donated most of its operational T-72M1R and T-72M1 / M1D tanks to the UKR. The maximum pool of such tanks in the Polish Army was still only 277 machines (according to the official and public data of the Polish Army).

Kommenteista lisäys koskien PT-91 vaunuja: They remain (so far - they can hit the UKR first after the T-72) in service. Formally 232 cars.

 
tai joku langaton ratkaisu
Langaton ratkaisu? Ainoa mikä mulle tulee mieleen on magneettien avulla kääntyvä torni, missä langat menee sähkömagneeteille ja tornissa ei ole mitään läpäisyjä. "Optical computing" on sellainen asia mitä vieläkin odotellaan, koska se lupaa paljon.

Yritin kuvitella millainen sähkömagneettinen helvetti se olisi saada "langattomat yhteydet" toimimaan tankin sisällä. Toisaalta, se on itsestään massan ja materiaalin suhteen Faradayn häkki, joten kaikki spektri jäisi teoriassa sen sisäpuolella. Pitäisin kuituratkaisuja sinä seuraavana sukupolvena, jo pelkän datan määrän takia ja langattomat jää syrjään.

MBThen saa ahdettua nykyään aika järkyttävän kasan sensoreita, ja kaikki se data tukkii väyliä, joten jo sen puolesta kupari pitäisi pystyä siirtymään pois.

Kun puhuin scifistä niin minulle on aika selkeä seuraava askal on prosessointi voiman kasvaminen tankin sisällä ja tankkiin tulee oma data storage. Ehkä myös musta laatikko notta voidaan myöhemmin ihmetellä mitä tapahtui.
 
Kovin on pieneksi Panssariprikaatin vahvuus kutistunut nykyisellä koulutusrytmillä.
Pspr:n vuosipäivä sattuu olemaan kesän kotiutumisen jälkeen ja ennen uuden saapumiserän tuloa ja koska ns. "sotakomppaniat" vaunu-, pioneeri- ja panssarijääkärikomppanissa koostuvat kesän saapumiserästä tulleista vuoden miehistä ja talvella tulleista puolenvuoden miehistöstä ja vuodessa koulutetaan yksi sotakomppania niin tuolloin ei kauheasti ole porukkaa mitä laittaa edellä mainituista komppanioista näytille sillä iso osa on kotiutunut pari viikkoa aijemmin ja uudet eivät vielä ole tulleet.
 
Pspr:n vuosipäivä sattuu olemaan kesän kotiutumisen jälkeen ja ennen uuden saapumiserän tuloa ja koska ns. "sotakomppaniat" vaunu-, pioneeri- ja panssarijääkärikomppanissa koostuvat kesän saapumiserästä tulleista vuoden miehistä ja talvella tulleista puolenvuoden miehistöstä ja vuodessa koulutetaan yksi sotakomppania niin tuolloin ei kauheasti ole porukkaa mitä laittaa edellä mainituista komppanioista näytille sillä iso osa on kotiutunut pari viikkoa aijemmin ja uudet eivät vielä ole tulleet.
Kyllä nuo PsPr:n joukkotuotantoasiat ovat tuttuja. Kaukana ovat ne hienot ajat, kun panssariprikaatin vuosipäivän paraatissa oli enemmän joukkoja kalustoa kuin itsenäisyyspäivän paraatissa.
2xPsvK
2xPsjK
PsItPtri
PionK
Tj- ja VPtri
2xPshPtri
KrhK
PsVK
AutoK
PsHK
SpolK/JääK
 
Kyllä nuo PsPr:n joukkotuotantoasiat ovat tuttuja. Kaukana ovat ne hienot ajat, kun panssariprikaatin vuosipäivän paraatissa oli enemmän joukkoja kalustoa kuin itsenäisyyspäivän paraatissa.
2xPsvK
2xPsjK
PsItPtri
PionK
Tj- ja VPtri
2xPshPtri
KrhK
PsVK
AutoK
PsHK
SpolK/JääK
Lainaan lankaa, kysymyksen esittämiseen.

Miten näet venäläisen kaluston suorituskykyisimmän kärjen ollessa ymmärtääkseni vahvasti sidoksissa Lännen teknologiaan. Huoltokierron (laajuudesta/tiheydestä tietämättä). Jollakin annetulla aikavälillä päätyen laajaan huoltotarpeeseen. Vaikuttavan laadullisen toiminnan suhteen, Venäjälle haasteita tuoden?
 
Tuohon edelliseen postaukseeni lisäten; jos foorumisteilla linkkejä on antaa tuohon teknologia- (vientikielto) aspektiin liittyen, kaluston suhteen. Kiitollisena vastaanotan. Kokonaisuuden hahmottaminen, melko haasteellista on.
 
Lainaan lankaa, kysymyksen esittämiseen.

Miten näet venäläisen kaluston suorituskykyisimmän kärjen ollessa ymmärtääkseni vahvasti sidoksissa Lännen teknologiaan. Huoltokierron (laajuudesta/tiheydestä tietämättä). Jollakin annetulla aikavälillä päätyen laajaan huoltotarpeeseen. Vaikuttavan laadullisen toiminnan suhteen, Venäjälle haasteita tuoden?
No, oma kokemus venäläisestä kalustosta rajoittuu aikaan, jolloin T-72M1 ei todellakaan ollut mitään länsimaista teknologiaa. Jos otan vertailukohdaksi T-55M kaluston, jossa ammunnanhallintajärjestelmä oli Ruotsalainen (ja hyvä sellainen) niin kyllä venäläiset varmasti kärsii samasta ongelmasta kuin meilläkin kärsittiin. Varaosien puute johti kannibalisointiin ja sitä kautta suorituskyvyn selkeään laskuun.
Runkojen kunnossapito ei edellytä läntistä teknologiaa.
 
Back
Top