Panssarivaunut

No, oma kokemus venäläisestä kalustosta rajoittuu aikaan, jolloin T-72M1 ei todellakaan ollut mitään länsimaista teknologiaa. Jos otan vertailukohdaksi T-55M kaluston, jossa ammunnanhallintajärjestelmä oli Ruotsalainen (ja hyvä sellainen) niin kyllä venäläiset varmasti kärsii samasta ongelmasta kuin meilläkin kärsittiin. Varaosien puute johti kannibalisointiin ja sitä kautta suorituskyvyn selkeään laskuun.
Runkojen kunnossapito ei edellytä läntistä teknologiaa.
Kiitos vastauksesta. Eipä tuohon mitään kovin tarkkarajaista tietoa, saatavissa taida olla. Siis huollon vaatimusten suhteen. Sodan mahdollisesti pitkäänkin jatkuessa. Etu, tuo ei Venäjälle ole. Mutta mikä saattaisi olla haitan määrä.
 
Tässä juttua jenkkien uudesta kevyestä vaunusta.


Mielenkiintoinen tuo huomio, että miten vaunu sopii organisaation osaamiseen. Videon tekijä pitää koulutuskysymyksenä, mutta kun on väitetty, ettei se vaunuilla operointi ihan hetkessä tarttunut Karjalan prikaatiinkaan...

Noin muutoin tuntuu hieman jenkkien hapatukselta. Ei ole ilmapudotettava, vaan pitää tuoda lentokoneella maahan asti? Köyhempi ja vähemmän innovatiivisempi kenraali olisi ratkaissut tulitukitarpeen jo olemassa olevalla Abramsilla, vaikka niitä mahtuisikin rahtikoneeseen vain yksi kahden sijaan.
 
Mielenkiintoinen tuo huomio, että miten vaunu sopii organisaation osaamiseen. Videon tekijä pitää koulutuskysymyksenä, mutta kun on väitetty, ettei se vaunuilla operointi ihan hetkessä tarttunut Karjalan prikaatiinkaan...

Noin muutoin tuntuu hieman jenkkien hapatukselta. Ei ole ilmapudotettava, vaan pitää tuoda lentokoneella maahan asti? Köyhempi ja vähemmän innovatiivisempi kenraali olisi ratkaissut tulitukitarpeen jo olemassa olevalla Abramsilla, vaikka niitä mahtuisikin rahtikoneeseen vain yksi kahden sijaan.

Aikoinaan oli M551 Sheridan, ja se ei ollut mikään menestys.
 

Sitten vielä jatkaa tuosta <20 näyttää ostajille riittävän ajatuksesta.
Genuine Q then: if industry pitching and users buying tanks at <20 rnd ready racks, but you and I are saying we are concerned its too low, what's failing?
- Us to move with times? - Them to communicate why this isnt an issue? - Them to ensure reqs include sufficient rds? etc etc
 
Tuossa KMW:n himmelissä on ilmeisesti dronejen tuhoamiseen kykenevä it? Luultavasti CIWS periaatteella pienen tutkan kanssa ja tietokoneen ohjaamana?

Muistan nähneeni, että näissä moderneimmissa tankeissa FCS kykenee seuraamaan ja lukittumaan lentäviin kohteisiin (drone/heko) myös pääaseellaan ja ainakin Kf-51:n 130 mm airburst HE on sellainen mälli, etten haluaisi olla vatkaimessa jota kohti se lähtee. Jos tuossa EMBT:ssä on lisäksi CIWS ja tutka (jokaisessa siis sekä yhteinen tilannekuva) sekä huomioidaan että vaunut aina toimivat ryhmässä niin hankala noiden päällä on pörräillä vaikka niillä ei olisi IT:ä suojana. Muutama MANPAD kaverina niin kantamaa on jo kilometrejä.
 
Discover_EMBT_future_concept_of_Enhanced_Main_Battle_Tank_jointly_developed_by_France_and_Germany_925_001.jpg

EMBT (Enhanced Main Battle Tank)

The EMBT (Enhanced Main Battle Tank) presented at Eurosatory 2022 is a new very unique experimental platform, featuring a 4 men's crew concept including 2 men turret and 2 men chassis, equipped with an evolutionary turret armed with a 120mm cannon coupled to new generation ammunition (Shard) and a completely new and reconfigurable MMI (Man/Machine Interface). This allows dynamic task allocation and testing of “innovative crew concepts” with a variable number of crew stations including the presence of a System Operator: as a response to the cognitive workload of the tank commander, it enables to leverage of the full potential of an extensive sensors and effectors suite while progress is being made on AI (Artificial Intelligence) technologies.

The EMBT MBT is based on tracked chassis of the German Leopard 2 tank fitted with a modified French Leclerc MBT turret. The demonstrator is based on a new design concept with two-man seated at the front of the hull including a driver and a system operator that operates new weapon systems mounted on the new MBT. The turret is armed with a 120mm L52 smoothbore gun able to fire all the standard 120mm NATO ammunition. The turret has a crew of two including commander and gunner thanks to the use of 22 rounds automatic loading system. A 12.7mm coaxial machine gun is mounted to the left of the main armament.

Discover_EMBT_future_concept_of_Enhanced_Main_Battle_Tank_jointly_developed_by_France_and_Germany_925_002.jpg

The turret of the EMBT MBT is designed to evolve to the future of the main armament by presenting the new ASCALON gun and ammunition concept. This innovative concept, while proposing significant growth potential, delivers performance levels that current technologies do not offer. Taking advantage of its long experience with the 120mm smoothbore gun, its mastery of compact ammunition as well as of the maturity achieved during firing campaigns with a 140mm caliber, KNDS designed ASCALON with an open architecture to serve as a basis for cooperative development within the framework of the Franco-German MGCS program, laying the foundations for the future standard of European tank gun and ammunition.

The ASCALON for “Autoloaded and SCALable Outperforming guN” is a new generation of 140mm tank gun designed to reach Technology Readiness Level 6 by 2025 to facilitate its proposal as the main weapon system for the Franco-German Main Combat Ground System (MCGS) program, which will develop a next-generation main battle tank and supporting vehicles for the French and German armed forces.

The turret of the EMBT MBT is fitted with a new generation of passive and active armor and also integrates Israeli TROPHY APS (Active Protection System) and E-LAWS LWS (Laser Warning System) developed by the Israeli company Elbit Systems. The Trophy creates a neutralization bubble around the tank. It rapidly detects, classifies and engages all known chemical energy (CE) threats – including recoilless rifles, ATGMs (Anti-Tank Guided Missiles), AT (Anti-Tank) rockets, HEAT (High Explosive Anti-Tank) tank rounds, and RPGs (Rocket Propelled Grenades. Elbit Systems’ Laser Warning System (E-LAWS) and Threat Detection System (TDS) detect, categorize and pinpoint laser sources such as rangefinders, designators, beam riders, infrared illuminators, and trainers. In addition to laser sources, the Multi-Threat Detection System (MTDS) detects, categorizes and pinpoints radar/RF sources. All of these systems allow for training within the vehicle and include built-in tests.
 
Taas twitteristit tappelee aiheesta josta eivät tiedä mitään. :rolleyes:

CANbus on kuparikaapeli. Niin on myös MIL-STD-1553 ja monta muuta "hienompaa teknologiaa." Sitten kun vaunusta löytyy vaikka valokuituinen MIL-STD-1773 tai joku langaton ratkaisu saa alkaa paukutella henkseleitä.
On tuossa sen verran jutun tynkää että perinteisesti viestintäteknologiat jaetaan väyliin ja "hard wire I/O" eli kuparijohtimilla tehtyihin ohjauksiin.

Eli twitteristien syntinä oli lähinnä termien tuntemattomuus.

Edit: Toki molemmat siis menee kuparikaapeleilla, mutta teknologia on ihan eri.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa, miksi samaa periaatetta kuin Merkavassa ei ole muissa vaunuissa näkynyt, että 6 jääkäriä kulkee varusteineen paksun vaunun mukana ja jalkaantuu sen perästä? Etuja on lukemattomia, toki vaunulle tulee painoa runsaasti (sillat?) ja kompromisseja joudutaan tekemään kaiken muun sijoittelun vuoksi.
Silti nyt Ukrainassa nähdyn perusteella IFV:t eivät anna kovin hyvin suojaa jalkaväelle ja TST-vaunujen käyttö ilman jalkaväkeä kaupungeissa on nähdyn perusteella itsemurhahommaa. Kolme Merkavaa ja yksi IFV tuo taistelukosketukseen joukkueen jalkaväkeä kun vastaavan tulivoiman sekä väkimäärän saa länsimaiden kalustolla kolmella TST-vaunulla sekä kahdella IFV:llä. Lisäksi Merkavat tuovat paikalle 3 kpl 60 mm heittimiä, joskin niiden vaikutus on marginaalinen, mutta auttaa pitämään vihujen päät matalana myös maastoesteiden takana.
Kf 51 tuo oman mausteensa soppaan aikanaan kun sen sisältä voidaan operoida lennokkeja ja ovat luonnollisesti monikäyttöisempi ratkaisu kuin kevyt heitin. Silti iippojen tapa yhdistää tulivoimainen TST -vaunu hyvin joustavaan jalkaväen toimintaan on mielestäni varteenotettava vaihtoehto eikä ainakaan heikennä panssareiden sekä muiden aselajien yhteistoimintakykyä kun vaunuilla on "omat silmät" maastossa.
Merkavan matkustajat ovat suoraan pois vaunun ampumatarvikekapasiteetista. Lisäksi se tila on ahdas matkustaa, siitä on puhuttu mm. mahdollisuutena evakuoida toisen vaunun miehistö, ei niinkään pääasiallisena panssarijääkärien kuljetusvälineenä.

Tämä on tosiaan joku sitkeänä elävä myytti - varmaan käynyt perinteiset, että koska joku ominaisuus X on kehitetty niin totta kai sitä silloin käytetään. Merkavan takaosassa ei tosiaan ole tarkoitus kuljettaa täyspäiväisesti panssarijimmyjä, vaan se on ihan puhtaasti tilapäiseen matkustamiseen, haavoittuneiden evakuointiin, miehistön omaan hätäpoistumiseen, jne. poikkeustapauksiin tarkoitettu.

Tuon kranaatinheittimen hyödyllisyyttä vähän kyseenalaistan - ensinnäkin, joissain länsimaisissakin vaunuissa on mahdollisuus laittaa (tiettyjen putkien) savuheitteiden tilalle sirpaletta. Toisekseen, siinä vaunussa on 120mm putki, mikä lamauttaa aika paljon tehokkaammin kuin heittimet.
 
Jep, mutta muutamassa sekunnissa tilanteen synnystä ei tykistö ammu oikeaa neliötä. Vaunun orgaaninen heitin ampuu. En lähtisi suomalaisena opettamaan Israelilaisia tässä asiassa.
Ammutaan nopeassa tilanteessa pääaseella. Metsäisessä maastossa voi ampua puihin herkkänä, tai rakennetulla alueella ampuu rakennuksen seinään herkkänä. Pääaseen sirpalekranaatti on sen verran isompi, että tehoaa myös etäältä.

En opeta iippoja, mutta jos tuo olisi niin hieno ajatus, miksi sitä ei ole kopioitu mihinkään?
Merkavaa pidetään jotenkin erityisen hienona, vähän niin kuin ruotsalaisten S-vaunua. Erilainen ja teknisesti mielenkiintoinen, mutta kukaan muu ei usko konseptiin.
 
Ammutaan nopeassa tilanteessa pääaseella. Metsäisessä maastossa voi ampua puihin herkkänä, tai rakennetulla alueella ampuu rakennuksen seinään herkkänä. Pääaseen sirpalekranaatti on sen verran isompi, että tehoaa myös etäältä.

En opeta iippoja, mutta jos tuo olisi niin hieno ajatus, miksi sitä ei ole kopioitu mihinkään?
Merkavaa pidetään jotenkin erityisen hienona, vähän niin kuin ruotsalaisten S-vaunua. Erilainen ja teknisesti mielenkiintoinen, mutta kukaan muu ei usko konseptiin.
Taitaa tuo heittimen peruskonsepti olla peruja toisen maailmansodan ajoilta. Brittivaunuissa oli samanlainen heitin tornin katossa savukranaattien ampumiseen, mutta hekin vaihtoivat aika nopeasti modernimpaan. Jostain syystä iipot ihastuivat Centurioneissa olleisiin heittimiin ja kopioivat sen omiin vaunuihinsa.

Mutta joo, en minäkään pidä sitä mitenkään erityisenä lisänä. Jotenkin tuntuu, että jos ei pääase tai konekiväärit riitä lamauttamiseen, sitä kannattaa ennemmin ampua epäsuoralla tai sitten koukata.
 
Taitaa tuo heittimen peruskonsepti olla peruja toisen maailmansodan ajoilta. Brittivaunuissa oli samanlainen heitin tornin katossa savukranaattien ampumiseen, mutta hekin vaihtoivat aika nopeasti modernimpaan. Jostain syystä iipot ihastuivat Centurioneissa olleisiin heittimiin ja kopioivat sen omiin vaunuihinsa.

Mutta joo, en minäkään pidä sitä mitenkään erityisenä lisänä. Jotenkin tuntuu, että jos ei pääase tai konekiväärit riitä lamauttamiseen, sitä kannattaa ennemmin ampua epäsuoralla tai sitten koukata.

Luulin että tuo on etupäässä palestiinalaisten kurmoottamiseen soveltuva vehje.
 
Epäsuoran ampuminen panssarivaunulla ei ole mitään haihattelua. Ukrainasta on raportteja (Euromaidanpress), että sitä on tehty droonin kanssa ihan pääaseella, kun tykistöä ei ole.

With artillery shells in short supply, the Ukrainian troops have to improvise in order to compensate for the lack of artillery support. For example, The New York Times mentioned that on 10 June a Ukrainian T-64 tank was used for indirect fire like an artillery piece lobbing shells at Russian positions while receiving fire adjustment commands over the radio and using a drone.

Lisäksi korealaiset laittoivat K2:een vähän Bonuksen kaltaisen viritelmän:

 
Back
Top