Panssarivaunut

Eli KMW saa päättää mitä täytyy päivittää vai blokkaako hydrauliikan muuttamattomuus nuo tähtäin ja pimeänäkölaitteet. En lainkaan kiellä sen etuja vaan, sen hintaa.
Jatketaan hydraulisella tornilla ja päivitetään niitä sensoreita. Vois olla, että saadaan halvalla hydrauliikan varaosia, kun muut vaihtavat sähköiseen torniin.
Mikäs olisi A4 lautan tällainen päivityshinta?
Puolan esimerkin mukaisesti 4-5 miljoonaa per vaunu. Vain alkuperäinen saksalainen varaosa sallittua.

Miten meillä sitten 2A6 lautan mukana saadut varaosat ehkä osin auttaisi, etenkin jos vain edim kolmasosa 1. kunnostettaisiin ja 2. päivitettäisiin.
 
Puolan esimerkin mukaisesti 4-5 miljoonaa per vaunu. Vain alkuperäinen saksalainen varaosa sallittua.

Miten meillä sitten 2A6 lautan mukana saadut varaosat ehkä osin auttaisi, etenkin jos vain edim kolmasosa 1. kunnostettaisiin ja 2. päivitettäisiin.

Miten ne auttaisivat? Millä vaunuja ylläpidetään tulevina vuosina, jos osat käytetään nyt? Tuo olisi vain lainaamista tulevaisuudesta, jolloin osat loppuvat ja valmistajalta/valmistajilta on pakko tilata lisää.
 
Eli KMW saa päättää mitä täytyy päivittää vai blokkaako hydrauliikan muuttamattomuus nuo tähtäin ja pimeänäkölaitteet. En lainkaan kiellä sen etuja vaan, sen hintaa.
Jatketaan hydraulisella tornilla ja päivitetään niitä sensoreita. Vois olla, että saadaan halvalla hydrauliikan varaosia, kun muut vaihtavat sähköiseen torniin.
Mikäs olisi A4 lautan tällainen päivityshinta?
Ne ikääntyvät hydraulikan osat ovat tuskin kovin kurantteja vara-osia, ikä tekee tehtävänsä.
 
Kertokaas: onko se tornin muuttaminen sähköiseksi aivan pakollista. se taitaa kuiteskin maksaa aika paljon.
Voisko muuten saada tätä varaosaa niihin, kun muut muuttavat sähköiseksi tornit.

Olen joskus elänyt itsekin käsityksessä, että tornin sähköistäminen olisi kallista. Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi asia olisi näin? Sähkömoottorithan ovat edullisia, vrt. kymppitonnien hintaiset sähköautot mahtavine tehoineen ja vääntöineen. Mikä ihme tornin sähköistämisessä maksaa niin paljon? No, laturin nyt joutuu ehkä vaihtamaan tehokkaampaan, mutta ei kai sekään ihan mahdottomia voi maksaa?
 
Heitän ihan villin vision Leo 2A4 päivityksestä Leo 2A4+ /MD versioon :
- runkojen peruskunnostus + tornin sähköistys KMW & Millog yhteistyönä suomi/saksa (onnistui Puolassakin oman teollisuuden osuudella)
- suomessa Senop-Husky lämpökameroiden asennus eteen+taakse kuskille
- WBX päivitys Puolalaisten tyyliin Asterialla: PCO will provide Asteria thermal cameras that will be integrated in the Peri R-17A commanders periscope and in the EMES 15 gunner sight, both systems being part of the upgrade. PEO will also provide the KDN-1 drive back camera. https://www.edrmagazine.eu/leo-2-upgrades
- tornin ja rungon etuosan, tornin katon + sivujen lisäsuoja komposiitilla FC-komposites toimesta ja miinasuojalevy pohjaan.

Onko aivan posketon ajatus tällainen setti? Tavoite ei tarvitse olla Leo 2A7 taso, vaan polakkien tyyliin Leo 2A5 taso, jossa elektroniikkaa ja suojaa päivitetään tarpeeksi.

Miksi puolalainen lämpökamera?

Hankalahan noita on julkisten tietojen perusteella vertailla, mutta vaikea uskoa, että saksalaisten Attica olisi ainakaan mainittavasti huonompi teknisesti. Saati sitten uusi Attica M-2, jolle luvataan suurempi resoluutio kuin puolalaisten laitteelle. Lisäksi Attica lienee turvallisempi vaihtoehto elinkaaren kannalta (laitteiden valmistusmäärä, käyttäjien määrä) verrattuna puolalaisten kotimaiseen tuotteeseen.

Hyvää puolalaisessa vaihtoehdossa lienee korkeintaan hinta ja ehkä myös valmistajan halukkuus teknologiansiirtoon.

Cooled thermal camera KLW-1 operating in 7,7-9,3 μm – MCT detector of III generation, screen resolution 640×512 pixels.


While a 3rd generation Attica Z thermal camera is now available in the commanders periscope and a similar system has also been fitted to the gunners night sight, KMW is considering a further improvement, stepping from that 640×512 pixel thermal sensor to the full HD 1280×1024 pixel sensor, the Attica M-2. In addition, due to the availability of better and more reliable optronic sighting systems compared to the gunner original WBG-X, a discussion is ongoing about the need to maintain the optical channel.

 
juu ja rahaa on loputtomasti kaikkeen mitä vaan keksitään haluta. Minä luulin tuotto-panos suhteen keskustelua olisi täällä.
No täällä tuohon hirveän huono ottaa kantaa, kun nuo suunnitelmat miten joukkoja aiotaan käyttää millaisia suorituskykyä niiltä vaaditaan eivät ole tiedossa tai julkisia.
Jos Leo 2A4 jätetään hydrauliikkaa, niin sitten olisi voinut myös säästää T-72M1 kalusto, niissä oli myös hydraulinen vakain.
 
No täällä tuohon hirveän huono ottaa kantaa, kun nuo suunnitelmat miten joukkoja aiotaan käyttää millaisia suorituskykyä niiltä vaaditaan eivät ole tiedossa tai julkisia.
Jos Leo 2A4 jätetään hydrauliikkaa, niin sitten olisi voinut myös säästää T-72M1 kalusto, niissä oli myös hydraulinen vakain.
Näyttää tuo A4 lautan päivitys maksavan liikaa. Vaihtoehdot: 1. osittainen päivitys 2. puolan LEOt tilalle 3. Joku muu Abrams A1/2.

Missä järjestyksessä LEOta pitää päivittää (A4)? 20 kpl täysin uudistettu vai kaikkiin vain pimeälaitteiden päivitys ja jotain pientä elektroniikkaa +mekaniikan purku ja tarpeellinen uusinta?
 
Olisi hölmöä modata ilman, että vakainta ei muuteta sähköiseksi. Selviytyminen osumasta kasvaa todella paljon, kun tornissa ei ole hydrauliöljysumua osuman jälkeen tehostamassa paloa.
Vaatiiko tuo myös ammunnanhallinan digitoimisen vai vieläkö analogikompuutterin komponenttien vaihdolla selvitään?

Ammunnanhallinnan päivittäminen tai uusiminen lienee joka tapauksessa merkittävä kuluerä tornin suuntauksen sähköistämisessä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaatiiko tuo myös ammunnanhallinan digitoimisen vai vieläkö analogikompuutterin komponenttien vaihdolla selvitään?

Ammunnanhallinnan päivittäminen tai uusiminen lienee joka tapauksessa merkittävä kuluerä tornin suuntauksen sähköistämisessä.
Sähköllä saadaan tykki ja torni nopeammin reagoivaksi rungon liikkeenmuutoksiin.
Nyt ihan muista, mutta A4 ja A6 taitaa olla edelleen sama tietokone ja A6 on sähköiset servot vakaimessa.
Pimeätoiminnan parantamisessa laittaisin ajajalle samat kamerat ja näytön, kuin on BMP-2MD:ssä. Veikkaan, että Senopilla on jo olemassa sopivat lämppärinputket muun tekniikan ei ampujan tähtäimen ja johtajan maalinosoituslaitteen päivittämiseen.
Eri asia on sitten se lupa KMW:ltä.
Lisäys:
Ajajan PERI-D53A1 niillä on jo oma VV-putki alkuperäisen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Heitän ihan villin vision Leo 2A4 päivityksestä Leo 2A4+ /MD versioon :

- tornin ja rungon etuosan, tornin katon + sivujen lisäsuoja komposiitilla FC-komposites toimesta ja miinasuojalevy pohjaan.

Onko aivan posketon ajatus tällainen setti? Tavoite ei tarvitse olla Leo 2A7 taso, vaan polakkien tyyliin Leo 2A5 taso, jossa elektroniikkaa ja suojaa päivitetään tarpeeksi.
Lisäpanssaroinnin osuuteen kommenttina:

"FC-komposites" tarkoitettanee Pirkanmaalaista FY-Composites Oy :tä tytäryhtiöineen?
https://fy-composites.com/

FY-Composites valmistaa suojavarusteita ja elementtejä sirpale- ja luotiuhkia vastaan, joissa läpäisy on tyypillisesti < 10 mm RHA terästä, sekä polyuretaanimuottivaluja/tuotteita (SMH Uretan Oy).

Nyt pitäisi tehdä (lisä-)panssaria 2 - dekadia pidemmille läpäisyille (RHA) > 500....1200 mm ja komposiitin keveyden vuoksi siihen läpäisy on vielä enemmän.
Ei mahdu komposiittilisäpanssaroidut taistelupanssarivaunut enää huoltohallien ovista sisään eikä teiden kaistoille, junavaunuista ja tunneleista puhumattakaan;).
Yhden räjähtävän pst-aseen taistelukärjen (ontelokranaatti) räjähdys (detonaatio) tuhoaa ja repii kuiturakenteet tuhannen .... päreiksi, jos ne ovat ensimmäisenä ottamassa vastaan iskua.
T-72 vaunussa rungon etuyläviistopanssarissa lasikuitukomposiittilevyt ovat ~60...80 mm teräslevyn alla irrallaan palasina ja niiden takana on 20...50 mm teräslevy taustatukena.
Siitä saanee käsityksen kuitulujitteisten komposiittien toimintaperiaatteista panssarivaunun ballistisena suojana.

Pohjan miinasuojaukseen pätee jokseenkin samat asiat. Metallilevy(-t) ja/tai joskus hunajakennorakenne on yleensä lisätty vaunun pohjan ulkopinnalle lisäsuojaksi. Pohjan sisäpinnalla on harvoin tilaa korkeille rakenteille jälkiasennuksena, mutta kuitulujitetun spall-linerin (FY-Composites) sinne yleensä voi asentaa läpäisyn sirpalekartiota pienentämään.
Yksistään kuitukomposiittipaneeli ei liene riittävä miinasuojauksen lisäyksenä.

Ei taida kypärien, keveiden suoja- ja liner-paneelien tekijästä olla panssarivaunun raskaiden lisäpanssareiden tekijäksi/suunnittelijaksi.
FY-Composites voi tehdä ehkä sisäpuolen spalling-linerit, kun joku heille kertoo, millaiset ne pitää olla tai antaa mallit, jotka kopioivat.
Siten FY-Composites Oy voi toimia lisäpanssarointi-kokonaisuuden suhteen pienenä alihankkijana, mutta tuskin heillä on kykyä tstpsv:n raskaan panssaroinnin toimittajaksi rakennesuunnittelusta testaukseen ja toimitukseen saakka.

Taistelupanssarivaunun passiivinen lisäpanssarointi nuoliammusta (läpäisy >500 mm RHA) tai ontelotaistelukärkeä (läpäisy >800 mm) vastaan perustuu edelleen ensijaisesti teräksen (tai mahdollisesti muun metallin) ja jonkun muun materiaalin esim elastomeerin tai vastaavaan materiaalin yhdistelyihin rakenteellisesti kestävällä ja älykkäällä tavalla ja tietysti riittävään peruspanssariin, joka kestää lisäpanssarin jälkeisen jäännösläpäisyn. Peruspanssarin läpäisykin eri uhkien suhteen pitäisi tuntea lisäpanssarointia suunniteltaessa ja sitä pitäisi kyetä arvioimaan tulevaisuuden uhkia vastaan.
Toisena vaihtoehtona on räjähtävä lisäpanssari, ERA, jonka toimittaja voisi Suomessa olla ehkä Forcit Defence Oy, mutta heillekkin pitänee kertoa melko tarkkaan se, minkälainen ERA-lisäpanssarin rakenteen pitää olla. Räjähdysaineen ominaisuuksia he voivat viilata tarkoitukseen sopivaksi (herkkyys, detonaationopeus, mekaaninen kestävyys, kemialliset ominaisuudet, varastointikestävyys...). Aika paha rasti, jos ei ole ennen tehnyt, arvelen.

Aiemmin mainitulla Conlog:lla ei liene todellista osaamista raskaaseen (lisä-)panssarointiin. Osia voivat toki tehdä ja/tai asennella, kun joku ensin kertoo, mitä pitää tehdä.

Panssarivaunun kotimaisen lisäpanssaroinnin suunnittelussa ja toteutuksessa tarvitaan(-taisiin) puolustusvoimien merkittävää teknistä tieto-taidollista panosta, koska heillä on organisaatiossaan teknistä tietämystä, jota yritysmaailmassa ei liene omasta takaa Suomessa. Esim. täyden mittakaavan hallitut testausmahdollisuudet edellyttävät puolustusvoimien resurssien saatavilla oloa.

Rakenteellisesti kumpikaan passiivinen lisäpanssariversio, inertti NERA tai räjähtävä ERA, eivät ole periaatteessa monimutkaisia: Kaksi metallilevyä, joiden väliin joko inertti elastomeeri tai räjähdysaine ja näitä useampi elementti päällekkäin uhka-arvioon nähden sopivissa vinoissa kulmissa vaunun päälle sijoiteltuna. Teknisen murheen tuo perusvaunun geometria ja erityisesti elementtien tiivis, moniosumakestoinen ja helposti korjattavissa oleva kiinnitys lisäpanssari"laatikkoon" ja edelleen peruspanssarin pintaan.

Itse arvelen lisäpanssaroinnin ja miinasuojauksen olevan suunnittelun ja testauksen suhteen puolustusvoimien resursseja merkittävästi tarvitseva hankkeen osa. Valmistus on valtaosin metallirakenteina konepajatoimintaa, johon liittyy erityismateriaalien myötä ehkä elastomeeri/polymeeriosien tuotantoa, räjähdysainevalmistusta (ERA). Kokoonpano ja loppuasennus on konepaja- tai varikkotuotantoa.
Kaikki on tehtävissä kotimaisin voimin, mutta polku olisi pitkä ja ehkä paikka paikon kivinen. Arvelen, että nyky-yritysmaailman kvarttaalitalous ei tämänkaltaiseen hankkeeseen taivu kuin pakotettuna, eikä puolustusvoimillakaan riittäne kärsivällisyyttä / rahaa useamman vuoden tuotekehityshankkeelle yhdessä kotimaisen teollisuuden kanssa, valitettavasti.
 
Back
Top