Tuo Slovenian M-55S on kyllä varsin hieno muokkaus varsin vanhanaikaiseen alustaan. Toki T-55 on ilmeisesti alustana varsin onnistunut aikalaisekseen, ja suhteellisen helposti huollettavissa - ainakin sen yleisyys maailmanlaajuisesti ja ties minkä sissiarmeijoiden ja vinkuintioiden asevoimissa on osoitus siitä, kuinka ne saa toimimaan hyvinkin alkeellisissa oloissa.
Katso liite: 70103
Tulipas tuosta M-55S:n ERA:sta muuten vain mieleen, että jos meidän T-55:illemme on suunniteltu käyttöä vielä pari vuotta pidempään (esim. edes 2030 saakka), niin nehän ovat panssarointinsa osalta kyllä niin vanhanaikaiset (pelkkää panssariterästä, josta aika lailla kaikki venäläisten PST-aseet menevät läpi), että mahtaisiko maksaa vaivaa asentaa siihen esim. puolalaisten ERAWA-reaktiivipanssari? Puolalaiset ovat sitä omissa selvityksissään kehuneet maasta taivaisiin, kuinka se pysäyttää yksionteloiset ontelopanokset niin tehokkaasti, että esim. T-55 olisi niiltä suojassa etupanssarinsa ja tornin etuosan ja kylkien osalta, jopa panssarintorjuntaohjuksia kuten Konkurs ja Fagot myöten. Myös vanhemmanmallisia venäläisiä nuoliammuksia (teräsnuolia, joissa on volframikarbidikärki) se kykenee torjumaan jossain määrin, esim. 3BM-15, riittävällä läpäisykyvyn vähennyksellä T-55:n suojaamiseksi.
Toki jos SA-käyttöä on suunniteltu alle 5 vuotta, niin sitten ei varmaankaan kannata.
Katso liite: 70104
ERAWA:sta siis ylipäätäänkin, se on hitsattujen kiinnikkeiden päälle asennettu ilman kiinteää asennuskoteloa (vrt. Kontakt-1), ja koska elementit asennetaan kiinnikkeiden päälle, ei siihen tule samanlaisia rakoja kuten Kontakt-1:een.
Tässä oiva artikkeli siitä:
Tosiaan, tästä oli videokin Youtubessa, jossa oli nimenomaan suomalainen prototyyppivaunu:
Vaihteisto paransi liikkuvuutta moniltakin osin:
Moottorina oli siis Wärtsilä X8 ja vaihteisto RENK ESM350, kokonaisuus oli siis RENK:n toimittama ESM350-X8.