Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko joku referenssi olemassa länsimaisesta räjähtävästä lisäapanssarista, joka on sovitettu T-72 vaunun geometrialle ja valmistettu teollisesti merkittäviä määriä ja että se jostain syystä olisi merkittävästi parempi suojan antaja kuin Kontakt-1. Itse en netistä löytänyt yhtään esimerkkiä länsi-ERA-panssaroinnista T-72 vaunuun sovellettuna ja teollisesti sarjana tuotettuna niin, että käyttäjäksi löytyisi joku maa merkittävissä määrin.Hieman ihmetyttää, ettei näihin lahjoitusvaunuihin löydy Kontakt-1:ä parempaa reaktiivipanssaria. Euroopan sotateollisuus tuottaa kyllä modernimpaakin.
Dynamic Protection taitaa tulla jo NL-ajoilta, venäjänkielisestä termistä Динамическая защита/Dinamicheskaya zashchita =Dynaaminen suojaus, jota nimitystä käyttävät räjähtävästä panssaroinnista.Niin sitä itsekin ihmettelin, että tarkoittaako tekstin "dynamic protection" tuolliaista ikivanhaa ERAa vai jotain modernimpaa aktiivipuolustusjärjestelmää.
Periaatteessa kotelot ovat Kontakt-1 kaltaisia, mutta elementit sisällä on voitu vaihtaa?Aikaisemmin lähteneet T-72M1(R):t varusteltiin kuvien perusteella Kontakt-1:llä, vaikka Puolalta olisi löytynyt ERAWA-sarjan palikoita. Modaukset palikoiden kiinnittämistä varten piti tehdä joka tapauksessa, joten ihmettelen, miksi ei laitettu sitten saman tien modernimpaa palikkaa mukaan.
Fiksua kommentointia. (Pilkun viilausta: Räjähtävien elementtien välinen kulma Kontakt-1 laatikossa lienee ~10 -astetta, ei 30, joten se ei välttämättä tuo merkittävää suojaa kohtisuorassa tapauksessa. Ks laatikon leikkauskuvanto Tankograd-linkistä, yllä).Tuotantokapasiteetti voi olla vaikuttanut: Tsekeissä valmistetaan Kontakt-1 palikoita, kun taas ERAWA ei ole ollut käytössä sitten PT-91 modernisoinnin jälkeen, minkä viimeiset vaunut valmistettiin vuonna 2002. Toki Puolassa varmasti on jonkin verran valmistusta ihan vain näiden vaunujen "varaosiksi" mutta arvaan että maailmanmarkkinoilla on suurempi kysyntä edelleen Kontakt-1 palikoille.
Ukrainan oman ilmoituksensa mukaan jokainen uusi panssarivaunu, minkä ottavat vastaan tulisi varustaa Kontakt-1 palikoilla. Arvaan että syy on suuri määrä perinteisiä (ei tupla) ontelopanoksia sisältäviä aseita, mitä tulee vastaan. Venäjälläkin varmasti valtaosa jalkaväen pst-aseista on vanhempia, missä on perinteinen ontelopanos, johon Kontakt-1 tehoaa (toki tehokkuus riippuu osumakulmasta mutta joka tapauksessa parempi kuin ei mitään).
Nuoliammukseen kevyt ERA ei tehoa juuri lainkaan joten sillä ei ole suuremmin väliä, onko kyseessä aavistuksen modernimpi kevyt ERA vai wanha Kontakt-1. Siitä ei myöskään pääse yli eikä ympäri että Kontakt-1 on hyvin fiksusti suunniteltu paketti perinteistä ontelopanosta vastaan: kaksi räjähde-elementtiä muistaakseni 30 asteen kulmassa toisiinsa nähden takaa sen että vaikutusta on vaikka osuma tulisi 90 asteen kulmassa "paketin" pintaan nähden.
Fysiikan lait ovat edelleen samat kuin 80-luvulla ja sodan kulutuksen takia ryssä on joutunut turvautumaan kokoajan vanhempiin ja vanhempiin aseisiin. Vanhemmat singot kuten RPG-7 ja vanhemmat pst-ohjukset ovat edelleen käytössä, arvaisin jopa että tällä hetkellä muodostaisivat valtaosan heidän kevyistä pst-aseista. Kontakt-1 antanee suojaa myös panssarivaunun HEAT-ammuksille, ainakin osaksi, joten tästä eivät jää puuttumaan kuin modernimmat pst-aseet sekä nuoliammukset. Ei täydellinen suoja mutta sellaista ei olekaan.
Hyvä kysymys, jos olisi tieto, että Ivanan karusellissa on pelkkää HE-kranaattia, voi Ukraina hyökätä pienemmällä pelolla.Mulla tässä enemmän mietityttää tuon mainitun ERA-palikkojen olemassa olon tai laadun ohella se, että millaisia ammuksia niissä tankeissa oikeasti on mukana. Kun niillä enimmäkseen ammutaan epäsuoraa tulta HE ammuksilla niin montakohan KE tai HEAT ammusta siellä edes on valmiina? Eli jos/kun Ukraina tekee rajumman tankki atakin tykistökeskityksen jälkeen niin pystyykö tuohon vastaamaan mikäli siellä on vaunussa enimmäkseen HE:ä sisällä? Ja onko ne olemassa olevat PS-läpäisevät ammukset miltä vuosikymmeneltä.
Hauskaa Mikua ajatellen tuo vaatimus Level 5- ja Level 6 -suojauksesta.Ohessa vielä linkki foorumilla jo aiemminkin esillä olleeseen ukrainalaiseen esitykseen 2014-2020 sotakokemuksista panssaroidun kaluston vaurioiden suhteen. Tutustumisen arvoinen kokonaisuus (59 kalvoa), jos aihe kiinnostaa:
The Dead District
As i walk through the valley of the shadow of death, I have no fear because I am the baddest motherfucker in whole valley.thedeaddistrict.blogspot.com
Siirsin tänne Ukraina-ketjusta ERA-panssaroinnin keskustelua ja Ukrainalle luovutettavien vaunujen varustamisesta "vain Kontakt-1" ERA:lla. Ohessa lainaukset Ukraina-ketjusta:
Onko joku referenssi olemassa länsimaisesta räjähtävästä lisäapanssarista, joka on sovitettu T-72 vaunun geometrialle ja valmistettu teollisesti merkittäviä määriä ja että se jostain syystä olisi merkittävästi parempi suojan antaja kuin Kontakt-1. Itse en netistä löytänyt yhtään esimerkkiä länsi-ERA-panssaroinnista T-72 vaunuun sovellettuna ja teollisesti sarjana tuotettuna niin, että käyttäjäksi löytyisi joku maa merkittävissä määrin.
Israel on kaupitellut omiansa (Blazer yms.), mutta ei ole tainnut kauppoja syntyä T-72 vaunuihin asennetuista versioista. Israel kykenee varmasti hyvän sovituksen tekemään ja on ehkä sen tehnytkin, mutta kukaan ei ole tainnut heiltä ostaa T-72 lisäpanssarointia ja arabeille tuskin myyvät. Konsulttina israelilaisia on saatettu käyttää entisissä itä-blokin maissa ERA-panssareiden kehityksessä. Paikoitellen niistä huomaa ehkä Blazer:sta periytyviä muotoja ja ratkaisuja, mutta on ne voitu kopioidakin omin voimin.
Itse olen ymmärtänyt, että "varsinaisissa" länsimaissa pitkään vierastettiin ERA-panssarointia sen räjähtäessä ympäristölleen aiheuttavien vahinkojen ja vaarojen vuoksi. Ilmeisesti Persianlahden sodat kuitenkin muuttivat ajattelua ja viimeistään toisen kerran sinne lähdettäessä länsivaunuissa oli osittainen ERA-panssarointi "pehmeissä" kohdissa. Fysiikka lienee pakottaut niitä asentamaan, koska ERA on kevein "passiivinen", tehokas, jälkiasennettava lisäpanssari erityisesti ontelotaistelukärkiä vastaan.
Länsivaunut ovat raskaampia ja niissä on ehkä tehoreserviä enemmän kuin venäläisissä vaunuissa, joten länsivaunun "modernimpi" ERA-panssari voi olla painavampi kuin se lisäpanssari, jonka T-72 vaunun suojaksi voi asentaa (~max 1- 2 tn ?? lisäpainoa rajana). Kontakt-1 on sangen kevyt ja tehokas tehtävässään, mutta ei se anna suojaa uudempia uhkia (Tandem-ontelo, kova kärki (Musti), KE-nuolet, EFP (katosta) , jne) vastaan eikä sitä kai odotetakkaan.
Dynamic Protection taitaa tulla jo NL-ajoilta, venäjänkielisestä termistä Динамическая защита/Dinamicheskaya zashchita =Dynaaminen suojaus, jota nimitystä käyttävät räjähtävästä panssaroinnista.
Tankogradista kannattaa katsoa Kontakt-1 selvitys, jos se ei ole aiemmin tuttua juttua. Siellä näkyy myös leikkauskuvanto israelilaisesta varhaisen version (oletan) Blazer-lisäpanssarielementistä:
Kontakt-1
Each Kontakt-1 block consists of two 4S20 explosive elements which are composed of plastic explosives sandwiched between two flat s...thesovietarmourblog.blogspot.com
Tankogradin artikkelin loppupuolella on asiallisia tutkimustulospohdintoja ERA-suojauksen toiminnan osalta: Esim. Held: "Levyjen nopeus on ratkaisevaa" ja se on kokeellisesti todennettu.
Kevyillä pintalevyillä saadaan paras suojaus vs. paino. Jos käytetään terästä, tämä johtaa ohuisiin levyihin (kuten Kontakt-1).
Periaatteessa kotelot ovat Kontakt-1 kaltaisia, mutta elementit sisällä on voitu vaihtaa?
Tosin suurta tarvetta ei liene vaihtoa tehdä, jos on tarkoitus ontelotaistelukärkeä vastaan suojautua ja vaunun liikkuvuus säilyttää (painon lisäyksen minimointi).
Itse en ymmärrä, mitä todellista teknistä etua ERAWA toisi ja miten se on modernimpi kuin Kontakti-1. Kontak-1:ssa täytyy usein läpäistä kaksi toisistaan selvästi erillään olevaa räjähtävää elementtiä.
ERAWA1:ssa on vain yksi r-ainekerros. ERAWA2:n kerrokset ovat "samassa elementissä", joten ainakaan merkittävää useamman lentävän pintalevyn vapaata liike-etua ERAWA 2:ssa ei ole?
Etuna korostetun "pienen elementin" seurauksena ERAWA-panssaroidussa rakenteessa on useita saumoja ja elementin rakenteesta päätelleen saumoissa on "tyhjä" kohta (leveähkö räjähdysaineeton reuna-alue), josta ontelon suihku menee läpi räjäyttämättä elementtiä? Näennäisesti "tiiviistä" pakkaamisesta ei liene etua, koska elementin sisäpuoliset reunat ovat "leveitä" ja saumoja on paljon.
ERAWA:n hyvät koeammunta- ja toimivuustulokset ovat kehittäjän omista kokeista tai raporteista poimittuja, joten jonkinmoinen varovaisuus niiden suhteen on syytä pitää mielessä. Esim. reunaosumat elementtiin on syytä testata ja täysimittaisten (suuri halk 100 mm....150 mm) ontelotaistelukärkien läpäisytulokset olisi myös nähtävä.
ERA:ssa ontelopanosuhkaa vastaan on rakenteellisesti kyse vain räjähdysaineesta kahden levyn (tai useamman) välissä ja siitä, että räjähdysaine detonoi sopivasta iskusta varmasti, muttei liian herkästi. Räjähdysaineen detonaationopeus tulee olla suuri, jotta levyille saadaan suuri nopeus ripeästi. Detonaatio ei saa välittyä ympäröiviin elementteihin ja vahingoitunut alue tulee olla korjattavissa kohtuullisin ponnisteluin kentällä. Mielenkiintoinen ja moni-fysikaalinen pohdinta- ja optimointitehtävä sellaisesta pitäville ja ymmärtäville.
Entisissä itä-blokin maissa on kehitetty useita ERA-panssariversioita, mutta teolliseen tuotantoon ja markkinointimenestyksiin ne eivät ole edenneet. Esimerkkinä ohessa linkki tsekkien päällepäin sangen modernin näköinen lisäpanssarointi T-72 vaunuun:
Lieneekö saavuttanut kaupallista menestystä?
Fiksua kommentointia. (Pilkun viilausta: Räjähtävien elementtien välinen kulma Kontakt-1 laatikossa lienee ~10 -astetta, ei 30, joten se ei välttämättä tuo merkittävää suojaa kohtisuorassa tapauksessa. Ks laatikon leikkauskuvanto Tankograd-linkistä, yllä).
Ukrainalaiset tekevät itse Kontakt-1 (4S20U) ja Kontakt-5 (4S22U) lisäpanssarin räjähtäviä elementtejä ja he ovat saaneet merkittävän määrän sotasaaliskalustoa, joten Kontakt-1 lisäpanssarielementtejä ja laatikoita lienee saatavissa uusiotuotteena tai naapurilta väkisin otettuna ja siten omissa vaunuissa on hyvä olla valmius niiden asentamiseen. Samoin Kontakt-5 tuotteita on saatavilla uutena ja pakko-otettuna, mutta ilmeisesti vähäisessä määrin?
Ukrainalaisilla on oma, poikkeavaan ideaan perustuva (lineaariontelopanokset räjäytetään katkaisemaan ja poikkeuttamaan ontelon suihkua tai nuoliammusta) Nozh (ven)/Nizh (ukr) ??(veitsi) ja perinteisempi Duplet-2M räjähtävä lisäpanssari, joiden tuotantokapasiteetti lienee rajoitettu sodan vuoksi. Ohessa linkki tuotteisiin:
ERAWAt ja muut erikoiset ulkomaalaiset lisäpanssariversiot vaatisivat varaosatoimituksia, -varastointia ja huollon järjestelyjä. Helpompi huolehtia yhdestä mallista. Jos Kontak-1 on riittäväksi suojaksi arvioitu kokonaisuuden kannalta, niin sitä sitten pyydetään ja käytetään.
Ohessa vielä linkki foorumilla jo aiemminkin esillä olleeseen ukrainalaiseen esitykseen 2014-2020 sotakokemuksista panssaroidun kaluston vaurioiden suhteen. Tutustumisen arvoinen kokonaisuus (59 kalvoa), jos aihe kiinnostaa:
The Dead District
As i walk through the valley of the shadow of death, I have no fear because I am the baddest motherfucker in whole valley.thedeaddistrict.blogspot.com
Tuota ryynipussimallia kyljessä ei ole juuri näkynyt kevään jälkeen, niitähän varisi matkan varrelle jo maantietä ajellessa joten lienee ollut heikohko menestys Ukrainan pusikoissa kuukausi tolkulla rypiessä. En ole kyllä syksyn aikana noita enään nähnyt. Sama koskee tuota perän grilliä. Onko nämä sitä mallia, että näyttää hyvältä paraatissa mutta tosipaikassa ne riisutaan pois?Katso liite: 71365
T-72B3M mod 2016 tornin katolla näkyy kontakt-5 elementit
Nuo sivun reppu-ERA:t taitavat kaikesta tehokkuudestaan huolimatta riisuutua hyvinkin tehokkaasti maastoajossa. Idea tuntuu loistavalta paperilla, mutta taistelukestävyys tai maastokestävyys taitaan niissä olla heikko.Tuota ryynipussimallia kyljessä ei ole juuri näkynyt kevään jälkeen, niitähän varisi matkan varrelle jo maantietä ajellessa joten lienee ollut heikohko menestys Ukrainan pusikoissa kuukausi tolkulla rypiessä. En ole kyllä syksyn aikana noita enään nähnyt. Sama koskee tuota perän grilliä. Onko nämä sitä mallia, että näyttää hyvältä paraatissa mutta tosipaikassa ne riisutaan pois?
Se että niin moni maa ei ole ottanut noita käyttöön on merkki jostain.Hyvä korjaus, mistä lie tuli mieleen tuo 30 astetta, selvästi jos kuvia katsoo niin kulma on paljon pienempi. Sillä on vaikutusta Kontakt-1 "laatikon" pintaan kohtisuoraan tulevaan ontelopanokseen mutta ei niin merkittävästi kuin jos osumakulma olisi 60-70 astetta, mikä on tietysti parempi.
Muistan kuulleeni epäilyksiä, että ukrainalaisten Nizh ei välttämättä ole tarpeeksi nopea reagoimaan ontelopanokseen, mutta se toimisi hitaampia (silti hurjan nopeita) nuoliammuksia vastaan. Olen hieman skeptinen tämänkin suhteen: vaikka nuoli leikattaisiin pienemmiksi pätkiksi onnistuneesti, ne jatkavat silti matkaansa samaan suuntaan mihin olivat menossakin. Toki nuolen pään "tylsistyttäminen" varmasti vaikuttaa sen läpäisyyn ja ehkä useampaan pätkään katkaistu nuoli läpäisee huonommin varsinaista panssarointia, jos siellä on esim. T-64BV tyylinen useammasta ohuehkosta levystä koostuva panssarointi? Ehkä nuolen katkaiseminen useampaan osaan on niin väkivaltainen prosessi että samalla nuolen materiaaliin tulee sisäisiä jännityksiä, säröjä tms. jotka heikentävät läpäisyä tai jopa sirpaloivat osan pätkistä kun ne osuvat varsinaiseen panssariin?
Muistan että näistä oli puhetta jo 90-luvulla ja silloin niitä hehkutettiin ERA-panssaroinnin läpimurtona, ensimmäinen reaktiivipanssari joka tehoaa hyvin nuoliammuksiin (Kontakt-5 väitetysti tehoaa myös "tiettyihin" nuoliin). JOS tämä olisi niin tehokasta kuin mitä sanotaan, miksi useampi maa ei käytä sitä tai kehitä omaa vastaavanlaista?
Ihmettelen myös, miksi Ukraina ei ole käyttänyt omien panssarivaunujensa modernisoinneissa Kontakt-5 elementtejä, jos heillä löytyy tuotantolinja näille. Ehkä hinnan takia? Tarkoitan siis vuoden 2014 jälkeen tehtyjä modernisointeja.
Ei kadonnut ERA lisäpanssarointi länsivaunuista eikä etenkään M1:sta.Se että niin moni maa ei ole ottanut noita käyttöön on merkki jostain.
Hinta vs suoja ei ehkä olekkaan niin hyvä kuin myyntimies mynttinen antoi ymmärtää 90-luvulla.
Esim. Jenkkin Merijalkaväki käytti noita Desert Stormissa M60-vaunujensa suojaa parantamassa. Tiilet katosivat Abramsien korvatessa vanhat vaunut.
Itse epäilen, että ERA:t sukupolvesta riippumatta, ovat ns tyhjää parempi, mutta eivät mikään todellinen parannus. Veli Venäläinen on ollut pakotettu niitä kehittämään ja käyttämään useammasta syystä. Kaikissa on todennäköisesti mukana pakko.
Tuota ryynipussimallia kyljessä ei ole juuri näkynyt kevään jälkeen, niitähän varisi matkan varrelle jo maantietä ajellessa joten lienee ollut heikohko menestys Ukrainan pusikoissa kuukausi tolkulla rypiessä. En ole kyllä syksyn aikana noita enään nähnyt. Sama koskee tuota perän grilliä. Onko nämä sitä mallia, että näyttää hyvältä paraatissa mutta tosipaikassa ne riisutaan pois?
Noh, sikäli kun vertailukohtana on Kontakt-1, ei raoista voi juurikaan valittaa ERAWA:n kohdalla.Etuna korostetun "pienen elementin" seurauksena ERAWA-panssaroidussa rakenteessa on useita saumoja ja elementin rakenteesta päätelleen saumoissa on "tyhjä" kohta (leveähkö räjähdysaineeton reuna-alue), josta ontelon suihku menee läpi räjäyttämättä elementtiä? Näennäisesti "tiiviistä" pakkaamisesta ei liene etua, koska elementin sisäpuoliset reunat ovat "leveitä" ja saumoja on paljon.
Toivottavasti vanhemmasta/ heikkokuntoisemmasta päästä vaunuja aloitetaan vähintään kevyt päivitys/ kunnostus. Alkaa tunnit muuten olla melko vähissä ja tarvetta taitaa jatkossakin meillä olla nykyiselle vaunukalustolle. Satsaukset pst:n ei toivottavasti tarkoita vaunukaluston vähentämistä.Sveitsiläinen RUAG Leo 2 MLU plaketti on täälläkin moneen kertaan mainittu, mutta tässä twiitin mukaan tietoa, että sitä ihan virallisestikin tutkittiin, ennen kuin hollantilaiset päättivät lahjoittaa 2A6 kalustonsta meille.