Panssarivaunut

Siirsin tänne Ukraina-ketjusta ERA-panssaroinnin keskustelua ja Ukrainalle luovutettavien vaunujen varustamisesta "vain Kontakt-1" ERA:lla. Ohessa lainaukset Ukraina-ketjusta:

Onko joku referenssi olemassa länsimaisesta räjähtävästä lisäapanssarista, joka on sovitettu T-72 vaunun geometrialle ja valmistettu teollisesti merkittäviä määriä ja että se jostain syystä olisi merkittävästi parempi suojan antaja kuin Kontakt-1. Itse en netistä löytänyt yhtään esimerkkiä länsi-ERA-panssaroinnista T-72 vaunuun sovellettuna ja teollisesti sarjana tuotettuna niin, että käyttäjäksi löytyisi joku maa merkittävissä määrin.
Israel on kaupitellut omiansa (Blazer yms.), mutta ei ole tainnut kauppoja syntyä T-72 vaunuihin asennetuista versioista. Israel kykenee varmasti hyvän sovituksen tekemään ja on ehkä sen tehnytkin, mutta kukaan ei ole tainnut heiltä ostaa T-72 lisäpanssarointia ja arabeille tuskin myyvät. Konsulttina israelilaisia on saatettu käyttää entisissä itä-blokin maissa ERA-panssareiden kehityksessä. Paikoitellen niistä huomaa ehkä Blazer:sta periytyviä muotoja ja ratkaisuja, mutta on ne voitu kopioidakin omin voimin.
..
..
Itse en ymmärrä, mitä todellista teknistä etua ERAWA toisi ja miten se on modernimpi kuin Kontakti-1. Kontak-1:ssa täytyy usein läpäistä kaksi toisistaan selvästi erillään olevaa räjähtävää elementtiä.
ERAWA1:ssa on vain yksi r-ainekerros. ERAWA2:n kerrokset ovat "samassa elementissä", joten ainakaan merkittävää useamman lentävän pintalevyn vapaata liike-etua ERAWA 2:ssa ei ole?
Etuna korostetun "pienen elementin" seurauksena ERAWA-panssaroidussa rakenteessa on useita saumoja ja elementin rakenteesta päätelleen saumoissa on "tyhjä" kohta (leveähkö räjähdysaineeton reuna-alue), josta ontelon suihku menee läpi räjäyttämättä elementtiä? Näennäisesti "tiiviistä" pakkaamisesta ei liene etua, koska elementin sisäpuoliset reunat ovat "leveitä" ja saumoja on paljon.

PT91M-Pendekar listaa ERAWA2 panssaroinnin. Myyty puolasta malesiaan 48kpl. Erawa-2:n teknisenä etuina listaillaan netissä: gäppien puute tiilten välissä (eli mainitsemasi saumat), räjähtämättömyys sirpaleista 30mm ammukseen saakka, ei räjähdä poltettaessa napalmilla, laskee nuoliammuksen keihään lentonopeutta 30%. (Onko näissä mitään perää jää taas arvauksen tasalle. Joka tapauksessa tämä on 55vuotias museotuote, joten lieneekö väliä.)

Iranilla ja intialaisilla on myös "moderni" paikallisesti kehitetty ERA t72een.
 
Noh, sikäli kun vertailukohtana on Kontakt-1, ei raoista voi juurikaan valittaa ERAWA:n kohdalla.
PT91M-Pendekar listaa ERAWA2 panssaroinnin. Myyty puolasta malesiaan 48kpl. Erawa-2:n teknisenä etuina listaillaan netissä: gäppien puute tiilten välissä (eli mainitsemasi saumat), räjähtämättömyys sirpaleista 30mm ammukseen saakka, ei räjähdä poltettaessa napalmilla, laskee nuoliammuksen keihään lentonopeutta 30%. (Onko näissä mitään perää jää taas arvauksen tasalle. Joka tapauksessa tämä on 55vuotias museotuote, joten lieneekö väliä.)

Iranilla ja intialaisilla on myös "moderni" paikallisesti kehitetty ERA t72een.

Arvelen, että "gappi" tiilien välissä (koteloiden välissä) on eri asia, kuin gappi räjähdysaine"-laattojen" välissä eli räjähdysaineettoman uran leveys kahden eri kotelon räjähdysaine-elementtien välissä. Ohessa kuvana ERAWA:n leikkauksia ja Kontakt-1 vaakaosuman "radat", jos kulma olisi ~15-astetta/Nato 75-ast:

Kuva1_ERAWA+Kontakt1_reunat.png

Pituussauma, räjähdysaineeton rako pituussaumassa kahden laatikon välissä:
ERAWA-1: B=2*(b+1)= 2*13 mm =26 mm (poikkileikkausmitat arvioitu kuvasta)
ERAWA-2: B= 2*(b+1)=2*((6....8)+1)= 14...18 mm (poikkileikkausmitat arvioitu kuvasta)
Kontakt1-: B= 14 mm (ks. kuvan tekstit). Mittatiedot Held M esitelmästä ja sen venäläisestä patenttihakemuksen kuvasta/kopiosta lukuarvoina. Tosin patenttihakemuksessa kotelon leveys oli 138 mm (10 mm kapeampi), mutta Heldin kokeissa 148 mm. Ei kaatane venettä eikä vaikuta raon mittoihin, mutta leveissä lisäpanssaroitavissa rakenteissa voi tulla pituussaumoja enemmän.

ERAWAn mitta"tiedot" oheisen viitteen tiedoista (Laatikko 150 mm * 150 mm ja kuvasta mittaamalla/skaalaamalla loput reunapaksuudet):

Kontakt-1 vinokuvan lähde:

Edellyttäen, että ERAWA-kuvat ovat geometrialtaan likimain oikein ja olen oikein niistä mitat skaalannut, niin pituussaumoissa järjestys huonoimmasta lähtien on: ERAWA-1, ERAWA-2, Kontakt-1.
Poikkittaissaumoissa Kontakt-1:ssa projektiili (ontelon suihku) osuu aina varmasti yhteen, joskus kahteen, ehkä kolmeenkin ERA-elementtiin "räjähtävästi" T-72 yläetuviistopanssarin geometrialla (22-ast/68-ast NATO) ja varmasti ainakin kahteen ERA-elementtiin eo. kuvan viistommassa tapauksessa, joten kattavuus poikittaisauman suhteen on hyvä.
ERAWA-ssa osuma enintään yhteen elementtiin (tai joskus reunaosuma 2:een, mutta osuuko niiden lentävät levyt varmasti suihkuun?) CAD-piirtäjät voinevat tehdä Kontakt-1 kaltaisen kuvan ERAWA-panssareista lisämittatietojen kera, jos "kattavuus" kiinnostaa.

ERAWA-panssareista havaitsee, että 1-malli on todella huono koteloiden väliosumien kannalta. Ovat sen Puolassa itsekkin huomanneet ja tilannetta 2-malliin korjanneet. Molemmissa ERAWA koteloissa on lisäharmina isohkot ruuvit ja niiden tukipinnat nurkissa, joten siellä lienee joka kotelon kulmassa > 20 mm * 20 mm alue ilman räjähdysainetta.

Suoralla vinopinnalla Kontakt-1 lienee kattavampi kuin ERAWAt. En ymmärrä geometrisesti, miksi kaarevilla pinnoilla tilanne muuttuisi siitä oleellisesti. Kontakt-1 taivutettu kansi ja sen pyöristyssäde saattavat antaa virheellisen kuvan panssaroinnin tiiveydestä. Tumma varjo näyttää leveältä, mutta räjähdysaine-elementit kattavat kotelon leveyden melko hyvin, paremmin kuin ERAWA-1 ja vähintään yhtä hyvin kuin ERAWA-2 tiukallakin sovituksella.

ERAWA "näyttää" tiiiviiltä, muttei sitä ole, koska räjähdysaineen kolon "seinämät" ovat syystä tai toisesta paksut ja ruuvitkin on sijoitettu nurkkiin, jolloin koteloiden nurkkiin tulee >40mm*40 mm (4 kotelon yhteinen nurkka-alue) räjähdysaineeton kohta. Sinne suuntaisin muutaman staattisen ontelopanosrajäytyskokeen suihkun panssarisuojan kattavuusarvioinneissa.

Ehkäpä eivät ole Malesiassa avanneet koteloita, tutkineet tai testanneet reunaosumilla rakenteita ja niiden jälkeen huolellisesti arvioineet ERAWA:n "toimivaa" kattavuutta.
Puolaisten omat kokeet on luonnollisesti tehty lähes keskelle elementtiä osuen ja tulokset ovat "hyviä". Niin yleensä tehdään ja käy, kun omia testataan....

Ymmärtääkseni israelilaisessa Rafael:n Blazeri-panssarissa oli ensin myös leveähkö tiivistys-/tukinauha (>10 mm) räjähdysaine-elementin reunoilla ja siitä ruuvit läpi. Siitä on kuva jossakin muussa Battle- Tank Foorumissa, mutta nyt kuvaa ei löytynyt. Uudemmissa Blazereissa ruuvit näyttävät olevan "keskellä" kansilevyjä, pois reunoilta, joten elementin reunanauha/levy tms. voi olla kapeampi, jos semmoinen tarvitaan, jolloin koteloiden saumoihin ei jää leveää räjähdysaineetonta rakoa "gappia".

Ontelopanoksen suihkun (läpäisevän osan) halkaisija on muutamia millimetrejä, ehkä (2...6) mm. Suihkun etupäähän muodostuu, lyhyt, hieman paksumpi "tulppa", joka näkyy salama-rtg kuvissa ja simuloinneissa, joten ERA-panssareiden räjähdysaineettomat raot kannattaa pitää mahdollisimman pieninä.

EFP-projektiilin ja KE-nuoleen ei Kontakt-1 vaikuta ohuiden levyjensä vuoksi. ERAWA:t vaikuttanevat levypaksuuksiensa ja tukevien tukirakenteidensa verran läpäisysuunnasta ja kohdasta riippuen.
 
Israel on kaupitellut omiansa (Blazer yms.), mutta ei ole tainnut kauppoja syntyä T-72 vaunuihin asennetuista versioista. Israel kykenee varmasti hyvän sovituksen tekemään ja on ehkä sen tehnytkin, mutta kukaan ei ole tainnut heiltä ostaa T-72 lisäpanssarointia ja arabeille tuskin myyvät. Konsulttina israelilaisia on saatettu käyttää entisissä itä-blokin maissa ERA-panssareiden kehityksessä. Paikoitellen niistä huomaa ehkä Blazer:sta periytyviä muotoja ja ratkaisuja, mutta on ne voitu kopioidakin omin voimin.

Kroatialla on viimeistellyltä näyttävä T-72 -taustainen prototyyppi M-95 Degman israelilaisella ERA:lla "This project received considerable assistance from Elbit of Israel. Explosive Reactive Armor developed by Elbit is one major upgrade and gives a distinctive look to the M95 tank." Wikipedian mukaan Degmanissa on neljä tonnia reaktiivipanssaria "Mass: 44.5 tonnes without reactive armour, 48.5 tonnes". Panssaroinnista todetaan: "Armor: Composite armour plus Elbit Systems RRAK Reactive armour".

300px-Degman_06_v.jpg

250px-M-95_Degman_HKoV_3_view.jpg


Slovenialla on T-55 modernisointi M-55 S1, jonka panssaroinnista Army Guide kertoo:

"The standard T-55 has a turret and hull of welded and cast steel armour but for added battlefield survivability the upgraded M-55 S1 has been fitted with explosive reactive armour (ERA) to the frontal arc of the turret, glacis plate and upper hull sides.

This armour is believed to be the latest Israeli Super Blazer system which gives a high level of protection against High Explosive Anti-Tank (HEAT) attack but cannot be activated by small arms fire."



Slovenia lienee jo lähettänyt (juttu päivätty 20.09.2022) 28 kappaletta M-55 S1 -vaunuja Ukrainaan.

"It became known that Slovenia is transferring 28 of its own M-55S tanks to Ukraine. It seems that not long ago we were mocking Russian T-62 captured by the Armed Forces of Ukraine, and now we are getting even older vehicles, the production of which began… in 1947. This is true, but, as they say, there is a nuance."

M-55S_01.jpg


 

Saksan puolustusvoimien järjestämässä taisteluharjoituksessa oli käytössä yhteensä 18 Puma-panssarivaunua ja että yksikään niistä ei ollut toimintakunnossa harjoitusten jälkeen.
 
En ainakaan itse ole törmännyt missään todellisiin arvioihin CR3 painosta. Aika usein spekulaatioissa painot lähtevät karkaamaan. Hämmennystä vielä aiheuttaa tonnien merkitys (long, short, metric). Short tonneissa 80 tn paino on noin 72 tonnia metrisessä järjestelmässä.
 
Mahtaako olla oikea ketju tälle? Otin talteen mutta en ole ehtinyt lukemaan. Tämä on tosiaan laadittu heti toisen maailmansodan päättymisen jälkeen ja on 318 sivua pitkä. Sisällysluettelon perusteella vaikuttaa mielenkiintoiselta luettavalta.

Alla käännökset Damian Ratkan kolmen viestin teksteistä:

-

I'm posting a short reading, the document "Protection against shaped charges" from 1945-1946.

The document concerns methods of protection of armored vehicles against HEAT warheads.

-

Oh dear, in the years 1945-1946 the Americans were already playing with concepts such as composite armor, as well as explosive reactive armor based on, among other things, HEAT charges?

-

And this reminded me of the conceptual design of the Dash-Dot active defense system, developed in the 1950s also in the USA.

This system was also based on linear shaped charges.


 
AEMI 2023 ilmestynyt:

Uusi AEMI julkaistiin tänään ja T-55:set loistavat poissaolollaan. Pasejakin näyttää olevan 12 vähemmän kuin viime vuoden AEMI:ssa. Mt-lb:itäkin 69 vähemmän kuin viime vuonna. Muitakin muutoksia tapahtunut numeroissa. Ei tuosta totuutta saa selville, mutta antaa edes jotain osviittaa mitä Suomesta on Ukrainaan lähtenyt.

2023 AEMI: https://puolustusvoimat.fi/document...3809-ea81e98d6015/CBMFI23.pdf?t=1672404827995

2022 AEMI: https://puolustusvoimat.fi/document...5008b6f87746/FI_AEMI_2022.pdf?t=1639902703894

T-55 miinajyrät historiaa, taisteluvaunuja listattu enää ne 100 2A6 ja 100 2A4 vaunua. Leo-siltoja tämän mukaan enää 6, vaikka viime vuonna valmistui 4 uutta ja näkyi viime vuoden tilastoissakin. Ilmeisesti rantapyssyn luolissa kuivaa säilytystilaa neljälle Leo-sillalle.

Ällitällien ja Pasien lukumäärät myös hieman vähentyneet, vaikka tämä miehistönkuljetusvitja ei olekaan niin mainitaan tässä samalla. Olisiko tällejäkin lähtenyt Ukrainaan?
 
AEMI 2023 ilmestynyt:



T-55 miinajyrät historiaa, taisteluvaunuja listattu enää ne 100 2A6 ja 100 2A4 vaunua. Leo-siltoja tämän mukaan enää 6, vaikka viime vuonna valmistui 4 uutta ja näkyi viime vuoden tilastoissakin. Ilmeisesti rantapyssyn luolissa kuivaa säilytystilaa neljälle Leo-sillalle.

Ällitällien ja Pasien lukumäärät myös hieman vähentyneet, vaikka tämä miehistönkuljetusvitja ei olekaan niin mainitaan tässä samalla. Olisiko tällejäkin lähtenyt Ukrainaan?

Eikös ne T-55:n miinajyrät sovi myös T-72:n nokalle? Tai soveltuisivatko sellaisenaan Ukrainan käyttöön?

120 mm heittimien määrä vain lisääntynyt.
 
AEMI 2023 ilmestynyt:



T-55 miinajyrät historiaa, taisteluvaunuja listattu enää ne 100 2A6 ja 100 2A4 vaunua. Leo-siltoja tämän mukaan enää 6, vaikka viime vuonna valmistui 4 uutta ja näkyi viime vuoden tilastoissakin. Ilmeisesti rantapyssyn luolissa kuivaa säilytystilaa neljälle Leo-sillalle.

Ällitällien ja Pasien lukumäärät myös hieman vähentyneet, vaikka tämä miehistönkuljetusvitja ei olekaan niin mainitaan tässä samalla. Olisiko tällejäkin lähtenyt Ukrainaan?
@Mikfin70 tai joku muu osannee sanoa tarkemmin, mutta muistaakseni oli puhetta kuinka joissain älleissä alkaa tulla tunnit täyteen. Olisiko noita lähetetty? Niiden elinikä ei kuitenkaan ole sotatantereella kovin pitkä.
 
@Mikfin70 tai joku muu osannee sanoa tarkemmin, mutta muistaakseni oli puhetta kuinka joissain älleissä alkaa tulla tunnit täyteen. Olisiko noita lähetetty? Niiden elinikä ei kuitenkaan ole sotatantereella kovin pitkä.
Ei älleissä seurata käyttötunteja vaan kilometrejä. Teollisen peruskorjauksen väli on n 15 000 km ja en usko että MT-LB:tä lukuunottamatta ko km määrä on tullut vielä täyteen. Kaluston ajokilometrien seuranta on aktiivista ja varastokierrätys yleensä tapahtuu suunniteltujen km mukaisesti.
Kyllä siellä taitaa olla joku kirjanpitokikka käynnissä.
 
Tykistövitjasta tänne, Aemi-lukuihin liittyen.


Vaunuerittelyn kokonaismääräksi tulee 143, eikä 139, minkä minunlainen kirjanpitäjä heti pongasi. Kirjoitusvirhe, vai olisiko neljän uuden sillan alustat kuitenkin ostettu erikseen.

Ja nyt siis Aemissa taas vain kuusi siltaa kymmenen sijaan. Ne tekee tän tahallaan, ja nauravat sitten lukiessa näitä postauksia ...
Huomasin saman. Rauhoitin mieleni päättelemällä että siltavaunujen lisähankinnan yhteydessä hommattiin niille uudet alustat.

Taas voi uskotella ainakin itselleen tietävänsä missä mennään. Case closed :rolleyes:

Voi olla niin ettei niistä täsmälleen oikeista luvuista paljon muut kuin paatuneet foorumistit olekaan kiinnostuneita?
 
Huomasin saman. Rauhoitin mieleni päättelemällä että siltavaunujen lisähankinnan yhteydessä hommattiin niille uudet alustat.

Taas voi uskotella ainakin itselleen tietävänsä missä mennään. Case closed :rolleyes:

Voi olla niin ettei niistä täsmälleen oikeista luvuista paljon muut kuin paatuneet foorumistit olekaan kiinnostuneita?
Näin juuri. Itsellehän tuo Aemin seuranta ollut lähinnä uudenvuoden hupia, jossa ensin seurasin 2A6 saapimista ja sitten Moukarien saapumista.

Oleellista tuossa seminaarin annissahan oli se että 2014 kaikki 2A4 vaunut oli kunnostettu ja siirretty varastoon. Noin neljännes vaunuista jos vuosikierrossa, niin kaikki vaunut olisvat kahdesti otettu käyttöön tämän jälkeen. Ja nyt julkisuudessa kerrottu, yksityiskohtiin menemättä, että myös 2A4 ammunnanhallinta päivitetään iippojen sirpaleella.

Josta päästään siihen, että PV:n mainitsema 100+100 on luku joka näyttäisi myös pitävän paikkansa.
 
Back
Top