Panssarivaunut

Jos oikein ymmärrän, niin Puolalta 116 lisävaunut tilaus aiemman 250 M1 Abramsin päälle. Lisäksi pioneeri yms härpäkettä.

Nosto:

The Polish Ministry of National Defence (MND) has approved a new contract with the US to procure an additional 116 Abrams tanks for the Polish Army.

The estimated value of the contract is approximately $1.4bn. Out of the total value, nearly $200m has been provided by the US, as part of its efforts to grant financial aid to Poland.

Apart from 116 Abrams M1A1 main battle tanks (MBTs), the contract includes the delivery of six M577 command vehicles, 12 M88A2 Hercules technical protection vehicles, and eight M1074 joint assault bridges, along with other accompanying equipment training and logistics packages.


In addition, the contract includes 26 high-mobility, multipurpose wheeled vehicles (HMMWV or Humvee) with a next generation (NG) Shop Equipment Contact Maintenance (SECM) package.

Deliveries under this contract are expected to commence later this year and will continue until 2024.

 
Jos oikein ymmärrän, niin Puolalta 116 lisävaunut tilaus aiemman 250 M1 Abramsin päälle. Lisäksi pioneeri yms härpäkettä.

Nosto:




Tämä taitaa olla viime vuoden kesältä, eli kysyivät silloin lupaa ostaa näitä ja nyt kaupalle on saatu hyväksyntä.

Alunperin oli puhetta M1A1SA-vaunuista mutta myöhemmin täsmentyi että olisivatkin M1A1FEP.

Damian Ratka kirjoitti tästä 4.1.2023:

The contract signing ceremony for 116 M1A1FEP tanks is underway. In addition to the acquisition of tanks, the contract provides for the acquisition of support vehicles, spare parts, tools and a training floor.

This is the first stage of a wider contract. In the second stage, which is currently being negotiated, large quantities of ammunition will be purchased.

This year, the first tank battalion, i.e. about 58 tanks, is to reach Poland. The tanks are currently undergoing major repairs.

The Land Forces Inspector, General Maciej Jabłoński, noted that the first 20 vehicles were prepared at the Anniston Army Depot already in December last year. The tanks will have zero component wear and zero mileage.

In the future, it is planned to purchase sapper machines, most likely M1150 ABV sapper tanks.

Rich logistic and command packages are acquired, including communications that will ensure interoperability between the vehicles of the Polish Army and the US Army.

As for ammunition, as agreed by the US, ammunition will be purchased in two phases.

Firstly, the latest US combat ammunition including APFSDS and HEAT/MPAT.

In the second stage, APFSDS ammunition of the latest generation, i.e. M829A4 and programmable HE M1147, will be purchased. This ammunition has yet to be produced.

The current contract assumes the extension of the training package to the variant of the tank that has now been purchased.



Toisinaan on näkynyt kirjoituksia että nämä vaunut tullaan myöhemmin päivittämään M1A2SEPv3 varianteiksi mutta saapa nähdä. Heillä on isosti tekemistä Leopard 2PL modernisaation kanssa ja parin vuoden kuluttua olisi tarkoitus aloittaa K2PL-tuotanto Puolassa (2026 on se mistä puhutaan). Liekö "sitten joskus" haluja tai rahaa näiden M1A1 vaunujen modernisointiin?
 
Ukrainan sota -vitjasta talteen, ei sinällään ehkä mitään uutta, mutta havainnollinen grafiikka Leo 2 -laivaston alkuperästä ja miten myyty edelleen:

Ohessa lukumäärät Leopardin käyttäjämaissa.
Oheisessa twitter ketjussa tarkemmat tyyppijaottelut.

Katso liite: 72600

Katso liite: 72599

Kuva vielä uudestaan, klikin säästäjänä:

FjwFq85WQAIv0KB
 
Chieftain tarinoi jenkkien uudesta kevyestä vaunusta.

Tästä kevyttankista tuli mieleen ranskan AMX-10c tulitukiajoneuvosta twiitannut Mika Mäenpää. Pyörä / tela-alustaiset, kevyet tykkijärjestelmät ovat haavoittuvia modernilla taistelukentällä ja siksi niiden paikka on pikemminkin kriisinhallinnassa. US Armyn AGS- järjestelmäkin on vedetty pois Stryker-taisteluosastoista ilmeisimmin juuri heikon suojauksen + tulivoiman puutteen vuoksi. Saksan mahdollinen Leo 1A5 apukin olisi parempi, mutta sekin vaunu on suojauksen ja tulivoiman osalta vanhentunut. Taistelupanssarivaunujen perusperiaatteita suoja-tulivoima-liikkuvuus ei voi unohtaa.

En siis oikein ymmärrä miksi USA havittelee jälleen uutta kevyttankkia, kun aikaisemmat kokemukset ja mahdollisesti tulevat suursodat ovat ne uhka. Ilmakuljetuskyky C-130 koneilla ei auta, jos järjestelmät on taistelussa pääosin ottavana osapuolena. Raskaasti panssaroidut taistelupanssarit ovat edelleenkin se ainoa tehokas suora-ammuntatulituki hyökkäyksissä, kunhan niitä käyttää oikein eli joukkona.

Ukrainan sota näyttää suuntaa suojauksen kehittämiselle pikemminkin niin että:
- top-attack suojaa pitäisi lisätä vaunuissa
- elso-järjestelmiä kehittää vaunuille havaitsemaan & häiritsemään droneja
- kehittää epäsuora ammus/ohjus jolla on valittava lentorata (suora/epäsuora) ja ohjautumiskyky. Samankaltainen ominaisuus siis kuten Spikessa. Samalla ammuksella pitäisi pystyä torjumaan hekoja.
- vaunujen sivusuojausta parantaa aktiivisiella ja passiivisella suojalla. Monet videot ovat näyttäneet että Ukrainan ATGM-tiimit ampuvat ohjuksensa sivustasta tai kulmista. Vaunut eivät ole aina suoraan keula kohti pahinta uhkaa. Ohjusryhmiä ei havaita edes noilla pelloilla, joissa on vain vähän suojaa.
 
Tästä kevyttankista tuli mieleen ranskan AMX-10c tulitukiajoneuvosta twiitannut Mika Mäenpää. Pyörä / tela-alustaiset, kevyet tykkijärjestelmät ovat haavoittuvia modernilla taistelukentällä ja siksi niiden paikka on pikemminkin kriisinhallinnassa. US Armyn AGS- järjestelmäkin on vedetty pois Stryker-taisteluosastoista ilmeisimmin juuri heikon suojauksen + tulivoiman puutteen vuoksi. Saksan mahdollinen Leo 1A5 apukin olisi parempi, mutta sekin vaunu on suojauksen ja tulivoiman osalta vanhentunut. Taistelupanssarivaunujen perusperiaatteita suoja-tulivoima-liikkuvuus ei voi unohtaa.

En siis oikein ymmärrä miksi USA havittelee jälleen uutta kevyttankkia, kun aikaisemmat kokemukset ja mahdollisesti tulevat suursodat ovat ne uhka. Ilmakuljetuskyky C-130 koneilla ei auta, jos järjestelmät on taistelussa pääosin ottavana osapuolena. Raskaasti panssaroidut taistelupanssarit ovat edelleenkin se ainoa tehokas suora-ammuntatulituki hyökkäyksissä, kunhan niitä käyttää oikein eli joukkona.

Ukrainan sota näyttää suuntaa suojauksen kehittämiselle pikemminkin niin että:
- top-attack suojaa pitäisi lisätä vaunuissa
- elso-järjestelmiä kehittää vaunuille havaitsemaan & häiritsemään droneja
- kehittää epäsuora ammus/ohjus jolla on valittava lentorata (suora/epäsuora) ja ohjautumiskyky. Samankaltainen ominaisuus siis kuten Spikessa. Samalla ammuksella pitäisi pystyä torjumaan hekoja.
- vaunujen sivusuojausta parantaa aktiivisiella ja passiivisella suojalla. Monet videot ovat näyttäneet että Ukrainan ATGM-tiimit ampuvat ohjuksensa sivustasta tai kulmista. Vaunut eivät ole aina suoraan keula kohti pahinta uhkaa. Ohjusryhmiä ei havaita edes noilla pelloilla, joissa on vain vähän suojaa.
Merkavassa on suht paksu kattosuoja, joten osassa vaunuista tuohon on mentykin. Sivusuojaa onkin parannettu siirtomaasotien takia, niissä kun tapeltiin kaupungissa ja uhka tuli 360. Mutta ongelmaksi noissa muodostuu paino. Silloin suoja-liikkuvuus -tulivoima -kolmiossa suoja kasvaa ja liikkuvuus kärsii. Jos vaunu ei voi liikkua kuin tietyssä maastossa, niin hyökkäys kanavoituu ennalta-arvattavasti (esim. US Armyn käyttämässä taktisessa karttasovelluksessa saa tiedon, millä ajoneuvolla voi ajaa ko. maastossa, näyttää eri värein soveltuvat reitit). Kyljestä ampuminen on no brainer, kaikkihan pyrkivät aina ampumaan kylkeen?
 
Merkavassa on suht paksu kattosuoja, joten osassa vaunuista tuohon on mentykin. Sivusuojaa onkin parannettu siirtomaasotien takia, niissä kun tapeltiin kaupungissa ja uhka tuli 360. Mutta ongelmaksi noissa muodostuu paino. Silloin suoja-liikkuvuus -tulivoima -kolmiossa suoja kasvaa ja liikkuvuus kärsii. Jos vaunu ei voi liikkua kuin tietyssä maastossa, niin hyökkäys kanavoituu ennalta-arvattavasti (esim. US Armyn käyttämässä taktisessa karttasovelluksessa saa tiedon, millä ajoneuvolla voi ajaa ko. maastossa, näyttää eri värein soveltuvat reitit). Kyljestä ampuminen on no brainer, kaikkihan pyrkivät aina ampumaan kylkeen?
Luulen kyllä että tässä mennään (taas) samaan kuin II MS aikana eli liikkuvuus uhrataan tulivoimalle ja suojalle(KV II, JS II, Panther-G, Kingtiger jne.), koska se on totaalisessa sodassa parempi yhdistelmä. Liikkuvuudella ei enää pystytä suojautumaan nykypolven ATGM-ohjuksia vastaan tai droneja vastaan tykistön älykkäistä ammuksista puhumattakaan.

Taisteluvaunun kolminaisuuden tasapainon säilyttäminen optimaallisena ei ole koskaan toteutunut täysin. Aina on tarvetta lisätä suorituskykyä ja painoa tulee vaunuihin ajanmyötä. Sitten kun kapasiteetti kehittämiselle loppuu, suunnitellaan uusi (isompi) vaunu.
 
Luulen kyllä että tässä mennään (taas) samaan kuin II MS aikana eli liikkuvuus uhrataan tulivoimalle ja suojalle(KV II, JS II, Panther-G, Kingtiger jne.), koska se on totaalisessa sodassa parempi yhdistelmä. Liikkuvuudella ei enää pystytä suojautumaan nykypolven ATGM-ohjuksia vastaan tai droneja vastaan tykistön älykkäistä ammuksista puhumattakaan.

Taisteluvaunun kolminaisuuden tasapainon säilyttäminen optimaallisena ei ole koskaan toteutunut täysin. Aina on tarvetta lisätä suorituskykyä ja painoa tulee vaunuihin ajanmyötä. Sitten kun kapasiteetti kehittämiselle loppuu, suunnitellaan uusi (isompi) vaunu.
Toisaalta, miten kävikään saksalaisille raskaiden vaunujensa kanssa vs jenkkien Sherman ja neukkujen T-34...

Raskaampi vaunu tarkoittaa myös kalliimpaa vaunua, mikä tarkoittaa harvempaa vaunua (paitsi jenkeille). Ja kun sellainen harvempi vaunu lopulta tuhoutuu, menee paljon resursseja hukkaan ja tulee isompi aukko riveihin. Lisäksi liikuttelu, huolto, logistiikka jne. muodostuvat aina vain vaikeammiksi. Voisi sanoa, että saksmannien raskaat vaunut pikemminkin vauhdittivat häviötä kuin hidastivat sitä.

Miten on käynyt venäläisten T-14 Armatan kanssa? Kallis projekti ja vaunun pitäisi olla selviytymiskyvyltään huippua, mutta niitä on saatu ehkä kourallinen kasaan. Korruptio, kyvyttömyys jne. vaikuttavat, mutta korostaa ongelmaa.
 
Toisaalta, miten kävikään saksalaisille raskaiden vaunujensa kanssa vs jenkkien Sherman ja neukkujen T-34...
Tiikeri ja Pantteri tuhosivat T-34 ja Sherman vaunut yli 2km päästä vaivatta ja tappiosuhde tuhottua sakemannitankkia vastaan oli karmea. Samalla saksalaisvaunujen suojaus edestä oli niille liikaa. T 34-85 muutti asetelmaa paremmaksi , mutta Sherman Firefly (76mm) oli vaatimattomampi. Se vaikutti ainakin jenkki/brittitankkien miehistöjen taistelumoraaliin heikentävästi ja tietysti tuotti reippaasti tappioita. Tappiot kyettiin paikkaamaan tuolloin rajulla tuotannolla kun vaunut olivat vain tyhmää rautaa ja ihmiset lahtaukseen vietävää karjaa.

Nykyään ei tuollaiseen massasotatarviketuotantoon kyetä mitenkään enää teknologian hallitessa ja yksikkökustannusten ollessa pilvissä. Tyhmän raudan ja elävän voiman syytäminen taistelukentälle vielä konkretisoituu karmealla tavalla jos/kun venäjä aloittaa suurhyökkäyksensä vanhoilla T-62 vaunuillaan ja reservistä repäistyillä, pikakoulutetuilla joukoillaan.
Miten on käynyt venäläisten T-14 Armatan kanssa? Kallis projekti ja vaunun pitäisi olla selviytymiskyvyltään huippua, mutta niitä on saatu ehkä kourallinen kasaan. Korruptio, kyvyttömyys jne. vaikuttavat, mutta korostaa ongelmaa.
Tuohon ei paino tai panssarointi vaikuta mitenkään väitän. Kyse on venäjän teknologisesta jälkeenjääneisyydestä ja heikosta tuotannon laadusta. Vanhemmat T-80 ja 90 vaunut toimivat oikein hyvin ja siksi pääpaino on niiden tuotannossa sekä modernisaatiossa. Venäjän resurssit eivät riitä monimutkaisen Armatan tuotantoon ja kehittämiseen varsinkaan nyt. Liian kallis ja hieno taisteluun. Sama on nähty Saksan Puman kanssa.
 
Tiikeri ja Pantteri tuhosivat T-34 vaunut yli 2km päästä vaivatta ja tappiosuhde tuhottua sakemannitankkia vastaan oli karmea. Se vaikutti ainakin jenkki/brittitankkien miehistöjen taistelumoraaliin heikentävästi ja tietysti tuotti reippaasti tappioita. Tappiot kyettiin paikkaamaan tuolloin rajulla tuotannolla kun vaunut olivat vain tyhmää rautaa ja ihmiset lahtaukseen vietävää karjaa.
Olisin varovainen Tiikerin ja Pantterin julkisuudessa kiertäneiden tapposuhteiden kanssa. Niitä paisuteltiin propagandan nimissä, eikä tuhoutuneen vaunun tuhoajan selvittäminen ole koskaan helppoa. Chieftainilla on tästä parikin videota, jotka suosittelen katsomaan.

Todellisuus kuitenkin oli se, että britti- tai jenkkimiehistön todennäköisyys törmätä Tiikeriin tai Pantteriin taistelussa oli todella pieni. Kyllä, Tiikeri-kauhu oli tosiasia, mutta sitä liioiteltiin. Suurin osa länsiliittoutuneiden vaunuista tuhoutui pst-tykkeihin, toisena taisivat tulla rynnäkkötykit. Lukumääräisesti todennäköisin vaunu, johon Sherman törmäsi oli joko Stug tai Pzkpfw IV. Polttoainepula, rikkoutumiset jne. johtivat siihen, että sakemannien isot kissat olivat harvoin siellä missä niitä tarvittiin. Vaunu joka on pajalla, ei ole rivissä. Vaunu, jota ei ole valmistettu koska sen valmistus on hidasta ja vaatii paljon resursseja ei ole etulinjassa. Vaunu joka on etulinjassa, on parempi kuin vaunu joka ei ole. Kyse on loppupeleissä tästä samasta asiasta, jonka itse sanoit:
Venäjän resurssit eivät riitä monimutkaisen Armatan tuotantoon ja kehittämiseen varsinkaan nyt. Liian kallis ja hieno taisteluun. Sama on nähty Saksan Puman kanssa.
Saksalaisten isot kissat olivat liian hienoja, polttoainesyöppöjä ja painavia taisteluun. Se, mitä Saksa olisi tarvinnut olisi ollut luotettava ja kehityskelpoinen keskiraskas vaunu, millainen Pantterista oli tulossa, kunnes siihen päätettiin lyödä liikaa rautaa kantokykyyn nähden.
 
Saksalaisten isot kissat olivat liian hienoja, polttoainesyöppöjä ja painavia taisteluun. Se, mitä Saksa olisi tarvinnut olisi ollut luotettava ja kehityskelpoinen keskiraskas vaunu, millainen Pantterista oli tulossa, kunnes siihen päätettiin lyödä liikaa rautaa kantokykyyn nähden.

Toisaalta Saksa ei olisi ikinä pärjännyt määrässä NL, GB tai USA tuotantomäärille. Ainia toivo oli rakentaa jotakin ylivoimaisen laadukasta. Tiikerit ja Pantteri olivat ihan hyviä yrityksiä, mutta eivät läheskään niin ylivoimaisia kuin sakemannit olisivat tarvinneet.

Vähän sama juttu Armatan kanssa. Sen konseptihan on eriomainen, mutta venakoiden tuotantoketju ei kerta kaikkiaan pysty valmistamaan mitään noin teknistä.
 
Toisaalta Saksa ei olisi ikinä pärjännyt määrässä NL, GB tai USA tuotantomäärille. Ainia toivo oli rakentaa jotakin ylivoimaisen laadukasta. Tiikerit ja Pantteri olivat ihan hyviä yrityksiä, mutta eivät läheskään niin ylivoimaisia kuin sakemannit olisivat tarvinneet.

Vähän sama juttu Armatan kanssa. Sen konseptihan on eriomainen, mutta venakoiden tuotantoketju ei kerta kaikkiaan pysty valmistamaan mitään noin teknistä.
Vaikka mulla onkin tiikerimuki aamukahvimukina Munsterin tankkimuseosta, niin ikävä kyllä pitää todeta, että väitteesi on väärä. Saksa valitsi liian korkean teknologisen tason ja kaatui siihen.

Jos juuri nuo pzgnrl mainitsemat pantterit olisi viimeistelty kuntoon, tiikerin olisi annettu kypsyä vielä vähän ja tehty pienenpi määrä kestävää kamaa ja suuret resurssi hukat kuten königstigerit ja ja ferdinandit olisi jätetty tekemättä, olisi Saksa ollut panssariaseen suhteen paljon paremmalla tolalla.
Saksan tehokkain tela-ajoneuvo oli helposti Sturmgeshutz IV rynnäkkötykki.
Edit. Tietenkin III versio, aivopieru
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta Saksa ei olisi ikinä pärjännyt määrässä NL, GB tai USA tuotantomäärille. Ainia toivo oli rakentaa jotakin ylivoimaisen laadukasta. Tiikerit ja Pantteri olivat ihan hyviä yrityksiä, mutta eivät läheskään niin ylivoimaisia kuin sakemannit olisivat tarvinneet.
Ns. kovien statsien suora vertaaminen voi johtaa harhaan vaunun todellisen käyttökelpoisuuden arvioinnissa. Ns. pehmeät statsit ovat vaikeampia pistää numeroksi, kuten ergonomia, huollettavuus jne. Kuten Pantterissa ampuja oli lähes sokea, koska ei prismaa ja vain suurennettu tähtäin - Sherman ehti yleensä ampua ensin.
 
Vaikka mulla onkin tiikerimuki aamukahvimukina Munsterin tankkimuseosta, niin ikävä kyllä pitää todeta, että väitteesi on väärä. Saksa valitsi liian korkean teknologisen tason ja kaatui siihen.

En varsinaisesti ole tästä eri mieltä. Oma pohdinta siis että Saksa valitsi (liian) korkean teknologisen tason, mutta resurssit eivät riittäneet _riittävän_ korkealle. Massatuotannossa eivät olisi ikinä peitonneet liittoutuneita.
 
En varsinaisesti ole tästä eri mieltä. Oma pohdinta siis että Saksa valitsi (liian) korkean teknologisen tason, mutta resurssit eivät riittäneet _riittävän_ korkealle. Massatuotannossa eivät olisi ikinä peitonneet liittoutuneita.
Saksalaisten vaunujen "korkeaa teknologiaa" ja "innovatiivisuutta" voi havainnollistaa miettimällä, kuinka monia saksalaisvaunuissa käytettyjä ominaisuuksia siirtyi sodanjälkeisiin vaunuihin? (vs esim lentokone- ja rakettiteknologia)

1: 3 hengen torni? Check
2: radio joka vaunussa? Check
3: Vääntösauvajouset? Check
4: Limittäiset ja lomittaiset telapyörät? Noup
5: Maybachin bensiinimoottorien kopiot? Noup
6: Tiikerien esivalintavaihteistot? Noup
7: eteen sijoitettu vaihteisto ja taakse sijoitettu moottori? Noup
8: monimutkainen telakenkärakenne? Noup

Ainoat saksalaisvaunuihin liittyvät innovaatiot liittyivät johdettavuuteen (3 hengen torni ja radio) eivätkä hekään olleet niissä yksin. Ranskalaiset koettivat käyttää saksalaisten Kissojen teknologiaa sodan jälkeen mutta vetivät vesiperän; Pantterien huolto oli yhtä tuskaa! Eivätkä kopioidut ratkaisut toimineet. Näistäkin Chieftain on kirjoittanut:

 
Saksalaisten vaunujen "korkeaa teknologiaa" ja "innovatiivisuutta" voi havainnollistaa miettimällä, kuinka monia saksalaisvaunuissa käytettyjä ominaisuuksia siirtyi sodanjälkeisiin vaunuihin?

1: 3 hengen torni? Check
2: radio joka vaunussa? Check
3: Vääntösauvajouset? Check
4: Limittäiset ja lomittaiset telapyörät? Noup
5: Maybachin bensiinimoottorien kopiot? Noup
6: Tiikerien esivalintavaihteistot? Noup
7: eteen sijoitettu vaihteisto ja taakse sijoitettu moottori? Noup
8: monimutkainen telakenkärakenne? Noup

Hyvä listaus. Tuohon lisäisin vielä:

9: Iso ja takuulla tehokas pääase. Check.
10: Paksu panssarointi. Check/Noup.

Tiikerit varsinkin muistetaan siitä pääaseestaan. Ainakin amerikkalaisille tuntuu olleen traumaattinen kokemus että vihollisella on tankki joka ampuu kaukaa mutta johon omat aseet eivät pure. Tiikeri-kauhu oli laajalle levinnyttä, vaikka todellisuudessa kohtasivat kyseistä kissapetoa todella harvoin.

Panssarointi onkin vähän monimutkaisempi. Etenkin Tiikerit ovat hyvä esimerkki mitä ongelmia seuraa jos panssarointiin panostetaan liikaa liikkuvuuden/huollettavuuden kustannuksella.
 
Hyvä listaus. Tuohon lisäisin vielä:

9: Iso ja takuulla tehokas pääase. Check.
10: Paksu panssarointi. Check/Noup.

Tiikerit varsinkin muistetaan siitä pääaseestaan. Ainakin amerikkalaisille tuntuu olleen traumaattinen kokemus että vihollisella on tankki joka ampuu kaukaa mutta johon omat aseet eivät pure. Tiikeri-kauhu oli laajalle levinnyttä, vaikka todellisuudessa kohtasivat kyseistä kissapetoa todella harvoin.

Panssarointi onkin vähän monimutkaisempi. Etenkin Tiikerit ovat hyvä esimerkki mitä ongelmia seuraa jos panssarointiin panostetaan liikaa liikkuvuuden/huollettavuuden kustannuksella.
9: Brittien 17 pdr (brittien APDS), amien 90 mm, neukkujen 100 ja 122 mm
10: Sodanjälkeinen maailma oli Centurionin ja T-54:n kaltaisten _taistelu_panssarivaunujen, jotka yhdistivät raskaan vaunun pääaseen keskiraskaan vaunun liikkuvuuteen. Saksalaiset eivät tässä onnistuneet.
 
Olisin varovainen Tiikerin ja Pantterin julkisuudessa kiertäneiden tapposuhteiden kanssa. Niitä paisuteltiin propagandan nimissä, eikä tuhoutuneen vaunun tuhoajan selvittäminen ole koskaan helppoa. Chieftainilla on tästä parikin videota, jotka suosittelen katsomaan.
Jos ajattelet että perustan tietoni johonkin Hollywood-tuotantoon tai bloggareihin niin olet hieman väärässä. Olen näitä dokumentteja, sotatietokirjallisuutta ym. ahminut aikamäärän yli 30 vuoden aikana ja sotatekniikka on ollut jonkinlainen harrastus pikkupojasta lähtien. En siis oleta että kaikki mitä sanotaan on totta, mutta kannattaa miettiä sitten että mikä on kenenkin propagandaa.
Ehkä britit ja USA nekin mielellään "tulkitsevat" asioita omaksi edukseen jälkeenpäin? Vai onko nuo saksalaisten panssarijoukkojen voitot ja taktiikka sekä teknologia mielestäsi siis muunneltua totuutta?

Esimerkiksi Tank vs. Tank -kirjassa Kenneth Macksey arvioi Singlingin taistelun (5.-6.12.1944)taktiikkaa ja lopputulosta. Siellä ottivat yhteen hyökkävä US 37th panssaripataljoonan osat ja 11th saksalaisten panssaridivisjoonan I/111 osat. Tykistön tuesta huolimatta 24 tunnissa 20 US panssarivaunua oli tuhottu ja saksalaiset menettivät 3 kpl vaunujaan. Toki vastassa oli myös 75mm Pak 40 pst-tykkejä, mutta kylässä ja sen liepeillä taisteltiin vaunu vs. vaunu taistelua. Saksalaisten Jagdpantzer IV ja Panther osoittautuivat lähes mahdottomiksi tuhota 76.2mm tykillä etusektorista yli 800m matkalla. Tuolloin jo Sherman M4A1 75mm tykki oli hyödytön panssaritaistelussa ja vain uusin Sherman M4A3 E2 version 76,2mm tykki, joka kykeni ampumaan HVAP-ammuksia, läpäisi edestä Pantherin keulan alle 800m päästä. Vastaavasti Panther D kykeni tuhoamaan Shermanin yli 2000m päästä. Sherman M4A1 75mm tykki ei pystynyt läpäisemään Pantheria edestä edes kosketuslaukauksella.

Kenraali Hasso von Manteuffelia lainataan kyseisessä kirjassa, hänen taistellessaan Romaniassa 1945 talvella näin(suom.): " Järkytyksekseni huomasin että vaikka Tiikerini kykenivät osumaan heitä 2200 metrin matkalta, ammuksemme eivät läpäisseet vaunuja (JS2) kunnes ne olivat tulleet puoleen tuosta matkasta. Kykenimme kuitenkin vastaamaan niiden teknologiaan liikkeellä ja käyttämällä maastoa hyväksemme menestyksellä".

Caenin eteläpuolella 1944 brittiarmeijan panssarijoukot ja saksalaiset kävivät rajun 3-päiväisen panssaritaistelun, jossa 600 saksalaistankkia ja 1400 brittitankkia otti yhteen. Lopputulos oli että vaikka saksalaiset vetäytyivät, britit menettivät 300 vaunua, saksalaisten 60 vaunua vastaan. Vaikka kyseessä ei ole pelkkä tekninen ylivoima, kertoo tuo paljon saksalaisten panssaritaistelun kokonaisuuden ylivoimasta. Ilman liittoutuneiden massatuotantoa, meri- ja ilmaylivoimaa Saksaa ei oikein olisi voitu lyödä taistelussa.

Keskustelumme lähti käyntiin mainitsemastasi vertailusta saksalaisten raskaiden vaunujen (voidaan pitää Panther D/G ja Tiikeri I / Tiikeri II, Jagdpanther) ja T-34 + Sherman paremmuusvertailusta. Siihen ei liittynyt pst tai tykistö. Myöskään PzKw IV ei ole raskas vaunu. Oli kyse sitten hyökkäävästä tai puolustavasta osapuolesta, panssaritaistelussa näyttelee osaansa muiden asioiden ohella myös teknologia. Paremmuus siinä antaa etulyöntiaseman jos muut seikat ovat tasoissa. Asiaa voisi verrata vaikka F1 urheiluun siten että ei auta vaikka olet paras kuski, jos et ole parhaassa autossa. Vain nämä kaksi asiaa yhdistämällä tekevät mestarin.
Toisaalta, miten kävikään saksalaisille raskaiden vaunujensa kanssa vs jenkkien Sherman ja neukkujen T-34...
Niin, se ei ole vaunun teknologian vika, vaan resurssien, kuten jo sanoin. Toisaalta virhearviot strategiassa johtivat suuriin tappioihin, kuten Hitlerin bastion-ajattelu sekä haluttomuus vetäytyä ja antaa armeijansa joutua saarroksiin. Kesällä 1944 Itärintamalla Neuvostoliitolla oli 14 000 tykkiä ja 5200 taistelupanssarivaunua, joita vastassa Saksalla oli laittaa 600 tykkiä ja 900 taisteluvaunua. Ei niin hyvää vaunua ole olemassakaan että sillä voisi vastata tuollaiseen ylivoimaan.
Saksalaisten isot kissat olivat liian hienoja, polttoainesyöppöjä ja painavia taisteluun. Se, mitä Saksa olisi tarvinnut olisi ollut luotettava ja kehityskelpoinen keskiraskas vaunu, millainen Pantterista oli tulossa, kunnes siihen päätettiin lyödä liikaa rautaa kantokykyyn nähden.
Saksalaiset raskaat vaunut olivat hienoja kyllä, mutta toisaalta saksa ei perustanut sotateollisuuttaan N-liiton ja liittoutuneiden lailla kulutusmateriaaliin laadun sijasta vaan päinvastoin. Saksalla ei ollut resursseja lähteä kulutussodankäyntiin, joka oli heti alussa selvää rajallisten luonnonvarojen takia. II maailmansota oli kulutussota, joka vaati paljon uhrauksia.
 
Vaikka mulla onkin tiikerimuki aamukahvimukina Munsterin tankkimuseosta, niin ikävä kyllä pitää todeta, että väitteesi on väärä. Saksa valitsi liian korkean teknologisen tason ja kaatui siihen.

Jos juuri nuo pzgnrl mainitsemat pantterit olisi viimeistelty kuntoon, tiikerin olisi annettu kypsyä vielä vähän ja tehty pienenpi määrä kestävää kamaa ja suuret resurssi hukat kuten königstigerit ja ja ferdinandit olisi jätetty tekemättä, olisi Saksa ollut panssariaseen suhteen paljon paremmalla tolalla.
Saksan tehokkain tela-ajoneuvo oli helposti Sturmgeshutz IV rynnäkkötykki.
Edit. Tietenkin III versio, aivopieru
Panther G oli II MS paras taisteluvaunu helposti. Sitä ei ollut enää tarve merkittävästi parantaa. Saksalaisten kategoriassa se oli keskiraskas vaunu, vaikka liittoutuneet sitä raskaaksi luokittelivat. Tiikeri I oli puutteistaan huolimatta paras raskas tankki yhdessä JS 2 kanssa, mutta sitä tuotettiin vain 1353 kpl. Pari vuotta aikaisemmin aloitettu tuotanto olisi tuonut edun saksalle. Köningstiger / Tiger II olisi ollut tyrmäävä, mutta se oli alitehoinen ja Tiikeriäkin epäluotettavampi.

Millä mittarilla Stug III oli paras? Tuotantomääriin perustuen varmaankin, mutta ei teknisesti mitenkään merkittävä. Sitäpaitsi kyseessä oli rynnäkkötykki, ei taistelupanssarivaunu. Rynnäkkötykillä on rajoituksensa tankkitaistelussa ja sen paras keino tuhota vihollisvaunu on väijytys, kuten pst tykeillä. Liikkeessä se ei ole kummoinen.
 
Back
Top