Huhta
Greatest Leader
Onhan raha merkittävä seikka, kun kuitenkin Ukrainan sota on osoittanut, että kaluston määrällä on huomattavastikin väliä. Challengeria vastaan toki puhuu se, että niitä on liittolaisillamme kokonaisuutena paljon vähemmän kuin Leopard 2:ta, vaikka auttamishaluisella Britannialla niitä onkin. Toisaalta Challengereilla kokonaisvaunumäärä nousisi, mitä 2A4:n päivittämisellä ei tapahtuisi, ja uusien Leopardien 2A7:n/vast. ostaminen voisi tulla paljon kalliimmaksi vielä. Puolan Leopardit periaatteessa voisivat olla ehkä helpoin ja paras vaihtoehto, jos ne sopuhintaan saisi, kun Puola päivittää omaa kalustoaan.
Challengerin voimalinjan heikkoudet koskevat vain brittimallia (tosin Challenger 1:t ovat vielä ongelmallisemmalla vanhemmalla brittiläisellä voimalinjalla varustettuja, eli se pitäisi vaihtaa), sillä Omanin vientiversioihin oli asennettu saksalaiset MTU:n moottorit, vastaavantyyppiset kuin Leopard 2:ssa. Ei lienisi siis mahdotonta asentaa MTU:n moottorilla varustettua voimalinjaa vaunuihin päivittämisen yhteydessä; se toki voisi nostaa kustannuksia jo taloudellisesti kannattamattomalle tasolle vs. Leopard 2.
Abramsien kohdalla pitäisin kaasuturbiinia ongelmallisena sen polttoaineenkulutuksen vuoksi. DU-nuolet eivät mielestäni sitä puolla, koska kyse olisi kuitenkin omalla maallamme käytävästä sodasta, jonka likaaminen DU-ammuksilla ei olisi kovin suotavaa.
K2 on todennäköisesti vahvin tulevaisuuden panssarivaunua katsottaessa, ellei MGCS-projektista ehdi tulla jotain hyvää. Toki sitä odotellessa Leopard 2A4:n päivitys voisi olla paikallaan, miksei Puolan Leopardienkin osto.
Niinpä niin, olin tosiaan tämänsuuntaista pohtinut jo ennen Ukrainan sotaa tuolla, unohdin tuon.
Olen ymmärtänyt, että Leopard 2A4 -rungoista ei vieläkään olisi varsinaisesti pulaa. Saksa ei myynyt niitä varaosiksi PV:lle (tämä selvitetty foorumilla), mutta ilmeisesti niitä kuitenkin siellä on, ja hankinta varaosiksi (ohi saksalaisen teollisuuden intressien) on vähän eri juttu kuin vaunujen myyminen lihavan tilauksen koppaamiseksi saksalaiselle teollisuudelle. Lisäksi ainakin Espanjalla ja Sveitsillä pitäisi olla aanelosia varastoissaan.
Abramsin kaasuturbiinin kulutus on ituhippien juttuja. Ilmeisesti sen kulutus voi tosiaan olla jopa luokkaa 10 litraa per kilometri maastossa, siinä missä Leopard pääsee ~puolet vähemmällä. Panssariseminaarissa 2021 kerrottiin kuitenkin, että yksi ajokilometri Leopardilla maksaa 150 euroa. Polttoaineen merkitys kokonaisuudesta on siis olematon, kymppi sinne tai tänne, kun kulut on suuruusluokkaa 150€/km...
Suomessa käyttö on kustannustehokasta, mutta silti kallista. Kyseessä on maavoimien toi-
seksi kallein asejärjestelmä NH90-helikopterin jälkeen. Arktinen ympäristö ja metsämaasto
kuluttavat kalustoa. Kilometrikustannus on noin 150 euroa.
Mitä taas köydytettyyn uraaniin tulee, niin kyse on samanlaisesta kauhistelusta kuin jalkaväkimiinoissa ja kuorma-ammuksissa. Venäläiset käyttävät kaikkia näistä - miksi meidän pitäisi kokea jotakin estettä näiden käytölle? Ne on kuule uraanit, UXO:t ja miinat maastossa ihan siitä huolimatta, mitä me teemme. Mutta jos kieltäydymme käyttämästä tehokkaita aseita, voimme hävitä sodan.