Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ukrainassa voisi olla 2R:lle hyvinkin sopivaa maastoa.2R:t olisi jännä kohde testata Saksan vientihaluja. Vähemmän sotaisa kuin bulkki-2A4. Toisaalta meille toimimattomaksi havaittu varustus.
Näin on, siellä maa ei ole kivistä, juurista eikä mene routaan metrin syvyyteen.Ukrainassa voisi olla 2R:lle hyvinkin sopivaa maastoa.
Näin on, siellä maa ei ole kivistä, juurista eikä mene routaan metrin syvyyteen.
Muistan kun tuo projekti oli käynnissä niin siinä ei haluttu kuunnella PsPr:n kokemusta auroista. T-72 kaluston aurat todettiin todella nopeasti hyödyttömäksi. Tornin poisto oli älyvapaata touhua varsinkin kun tilalle tehtiin "meltorautainen" laatikko.
Tyypillinen projekti missä ei haluttu kuunnella kokemusta vaan vaikuttimena oli "ryssäprikaatin" viha.
Oli hyvä business Patrialle halpa kuin saippua.Voisiko tuon muotoilla niin että lähinnä kesäisille kyntöpellolle sopiva väline toimii Ukrainassa vähemmän satunnaisesti.
Saatiinhan tuossa aikanaan Patrialle businesta. Ja onhan se räyhän näköinen erikoistyökalu esittelyihin ja paraateihin.
Vielä nerokkaampi busines olisi ollut kehittää oma miina-aura ja Leguanin korvaava siltatyyppi.Oli hyvä business Patrialle halpa kuin saippua.
No, siltoja piti tulla enemmän, mutta pinkka ei riittänyt.Vielä nerokkaampi busines olisi ollut kehittää oma miina-aura ja Leguanin korvaava siltatyyppi.
Ei kannata rakentaa nyky määräyksillä. Helpompaa ja halvempaa on ostaa valmiiksi luokiteltuja ja TUV-hyväksyttyjä. Dokumentaatio ja käyttöturvallisuustestaus on niin massiivinen projekti. Tämän takia myös ne T-55 JVBT meni sulattamoon.Panssariseminaarin muistion mukaanhan nuo on jo luokiteltu lähes varaosiin purettaviksi. Aika huonosti täytyy Suomen luontoon siis soveltua. Vähänajaettuja lavetteja, toivon mukaan. Saisiko niistä evakuontivaunuja millään järkevällä muutostyön määrällä. Nosturi kannelle, mitä muuta?
Kanadalta voisi ottaa mallia 2A4 päivityksistä, nehän sekä päivitti nelosia afganistaniin mm. niillä tornin viistoilla lisäpanssareilla (taisi olla jopa KMW:n suoraan heille suunnittelema päivitys perustuen 2A7-komponentteihin), että toisaalta muokkasivat nelosia ARV ja AEV käyttöön. Jälkimmäisten osalta olettaisi, että täyttävät länsimaiset turvallisuusstandardit kun ovat saksalaista muokkausta. Halvempiakin varaosavaunuja varmaan löytyy, ja evakkeja tuskin on liikaa jos T-55 pohjaiset menivät sulatolle...Ei kannata rakentaa nyky määräyksillä. Helpompaa ja halvempaa on ostaa valmiiksi luokiteltuja ja TUV-hyväksyttyjä. Dokumentaatio ja käyttöturvallisuustestaus on niin massiivinen projekti. Tämän takia myös ne T-55 JVBT meni sulattamoon.
Tuo museosta löytyvän Suomalaisen koeammutun tornin ammunta meni tavallaan perseelleen kun kaksi ensimmäistä nuolta osui kaikista heikompiin kohtiin mitä tornista löytyy. Eli tykin asekilven saumaan ja tornin/rungon kääntökehään, kummassakaan ei rautaa nuolen tiellä kuin arviolta alta 5cm, molemmat luonnollisesti jatkoivat matkaansa, toinen konehuoneeseen ja toinen tornin takaseinästä ulos. Vasta kolmas nuoli osui ns. haluttuun paksuun panssariin eikä läpäisyä syntynyt. Ammuksena se paska vienti nuoli, eli 3BM18, 330mm läpäisyllä. Muistaakseni tarkoituksena oli tutkia ei läpäisemättömän osuman vaikutusta vaunun sisällä, mutta kalliit anturit yms. taisi olla kahden ensimmäisen jäljiltä jo sitten mennyttä = testi meni siltä osin persiilleen! Sivuhuomiona kertoo paljon T-72 pääaseen hajonnasta, kun etäisyys taisi olla vain 800m, Saksan vastaavassa koeammunnassa 105mm ja 120mm kalibereilla vajaan 1,5km ja 2km päästä paukutettiin nättiä kasaa juuri haluttuun kohtaan paksuun panssariin.
Kuten aikaisemmin totesin Ranskalaisilta tulossa olevan AMX-10 105mm läpäisy ei riitä edes läheltä T-62M (jota rysyillä selkeästi eniten rintamalla) tornin ja rungon keulan lisäpanssarointia vastaan (se on kerros panssaria jo = perus ps-teräksen laatuun/mm-vahvuuteen luottaminen jäi kait jo jonnekkin 60-luvulle). T-55 on todistetusti käytössä vain Ukrainalla Slovenialaisena S-modauksena jossa Israelilainen ERA lisäpanssarointi ja brittiläinen 105mm. Joten 105mm vertailu T-55 sarjaan on hedelmätöntä.
Se onko joku ammus uhka edestäpäin on loppujen lopuksi tuurista kiinni, hyvinkin heikkoja kohtia löytyy kuten tuo kotimainen testi osoittaa. Se jätetäänkö läpäisy sitten tuurin varaan onkin ihan oma lukunsa, mielestäni vain pakkoraossa.
Panssari museosta löytyy muistaakseni T-72 koeammuttu torni. Siitä saa hyvää kuvaa läpäisyistä. Kuten kuvasta näkyy osa tullut myös takaa läpi. En jotenkin luota Venäläiseen panssari teräkseen. WWII aikaan Saksalaisten vahvuus oli myös itse panssariteräs.
Pitäisin 105mm läpäisy edestäpäinkin aina uhkana noille T-55 ja myös kaikille 60:n sarjalaisille muutaman kilometrin ammuntaetäisyyksillä nuoliammuksilla.
Ans kattoa jos vihdoin saadaan edes Leo 1:t, Challenger 1:t, AMX-10 RC:t jne. tuonne Ukrainaan niin se kovapeltisyys joutuu testiin. Tarkoitan sitä, että jos 105 mm korkkaa noita kohtaamistaisteluissa tai väijytyksissä niin siitä kuullaan varmasti, samoin kuullaan mikäli eivät pysty läpäisyihin.Venäläisissä tankeissa on omat heikkoutensa karuselli automaattilatauksen ja A-tarvikkeiden paloherkkyyden muodossa, mutta jo vanhemmat T-72B ja T-80U ovat varsin kovapeltisiä tankkeja. Välillä tuntuu, että venäläistankkien heikkoudet saavat aivan liikaa huomiota. Ei Leopard 2A4 tai vastaava M1A1 Abrams ole mitenkään merkittävästi parempia verrattuna T-72B3 tai T-80BVM sarjan tankkeihin. Itseasiassa Mahtaako tuo Leopard 2A4 olla yhtään parempi? Aika saman tasoisista tankeista tuossa vertailussa on kyse.
Ans kattoa jos vihdoin saadaan edes Leo 1:t, Challenger 1:t, AMX-10 RC:t jne. vihdoin tuonne Ukrainaan niin se kovapeltisyys joutuu testiin. Tarkoitan sitä, että jos 105 mm korkkaa noita kohtaamistaisteluissa tai väijytyksissä niin siitä kuullaan varmasti, samoin kuullaan mikäli eivät pysty läpäisyihin.
Siellä on empiiriset kokeet menossa sellaisella skaalalla, että ei sitten '91 Irakin ole nähty ja silloin USA meni ylivoimaisella kalustolla siihen sotaan. Nyt enemmän olis aikalaiskalustoa vastakkain. Toki niitä ei ole tarkoitus vastakkain asettaa kentällä mutta on väistämätöntä että niin tulee käymään.
Se missä itäkalustoa on loputtomasti kehuttu nettikeskusteluissa on korkea käytettävyys yksinkertaisen tekniikan ansiosta ja loputon varaosien saatavuus - tämä alkaa päivä päivältä kuulostaa enemmän paskapuheelta kun tankit eivät näyttäydy kummankaan puolen etulinjassa edes päivittäin ja Harkovan hyökkäyksen aikaan venäläisillä jäi kymmeniä tai satoja epäkunnossa olevia tankkeja varikoille. Ei se oikein korkeaa käytettävyyttä mainosta.
Puola harkitsee Leo 2.
Puola harkitsee Leopardien toimittamista Ukrainalle | Verkkouutiset
Puola harkitsee Leopardien toimittamista Ukrainalle | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Britannia laittoi Challenger 1:t aikanaan Jordaniaan poistettuaan ne käytöstä, kaikki n. 400 kappaletta. Jordania itse poisti ne käytöstä kalliiden ylläpitokustannusten vuoksi joitakin vuosia sitten.Ans kattoa jos vihdoin saadaan edes Leo 1:t, Challenger 1:t, AMX-10 RC:t jne. tuonne Ukrainaan niin se kovapeltisyys joutuu testiin. Tarkoitan sitä, että jos 105 mm korkkaa noita kohtaamistaisteluissa tai väijytyksissä niin siitä kuullaan varmasti, samoin kuullaan mikäli eivät pysty läpäisyihin.
Tämä voi huvittaa jotakuta panssarisotamiehistä, jos ei ole entuudestaan tuttu:
Preventive Maintenance Monthly - july 1996
Tuli sattumalta vastaan twitterissä:
Onhan tämäkin keino opettaa ennakoivaa huoltoa nuorille sotamiehille. Selvästi ollaan 90-luvulla kun kohdeyleisön ennakoidaan lukevan mieluummin sarjakuvia, minkä takia lehti on piirroskuvia täynnä (ei sillä etteikö sarjakuvia olisi luettu aikaisemminkin).