Panssarivaunut

Olisiko parasta mitä meidän 2A4 lautalle voisi tehdä niin päivittää ne ruotsalaisten toimesta niiden Strv 122 tasolle. Hehän rakensivat omansa 2A4:sta, mutta saksalaisen 2A5 sijaan tekivät omanlaisensa, oman panssarointiratkaisunsa avulla. Eipä tuo haittaisi, että teknisesti olisivat samanlaisia. Strv 122 suojaushan on osin paremoi kuin meidän 2A6:en.
 
Olisiko parasta mitä meidän 2A4 lautalle voisi tehdä niin päivittää ne ruotsalaisten toimesta niiden Strv 122 tasolle. Hehän rakensivat omansa 2A4:sta, mutta saksalaisen 2A5 sijaan tekivät omanlaisensa, oman panssarointiratkaisunsa avulla. Eipä tuo haittaisi, että teknisesti olisivat samanlaisia. Strv 122 suojaushan on osin paremoi kuin meidän 2A6:en.
Olen ollut siinä luulossa, että Strv 122 on uustuotantoa eikä 2A4:sta tehty?
 
2a4 oli Strv 121. Molempien mallien oli tarkoitus olla käytössä: Strv 122 ja Strf 90 panssariprikaateissa(2) ja Strv 121 ja Pbv 302 mekanisoiduissa prikaateissa(3). Mutta sitten koitti ikuinen rauha...
No niin, luinpa wikin aiheesta. Kovaa osaamista, itse tosiaan valmistivat suurimman osan vaunuista.

Sitä suuremmalla syyllä svedujen kanssa vastaavan tason päivitys, koneista ja laitteista luulisi löytyvän.


Saksan kanssa tehdä mitään jos ei paksuja uskalla Ukrainalle edes lupaa antaa.
 
No niin, luinpa wikin aiheesta. Kovaa osaamista, itse tosiaan valmistivat suurimman osan vaunuista.

Sitä suuremmalla syyllä svedujen kanssa vastaavan tason päivitys, koneista ja laitteista luulisi löytyvän.


Saksan kanssa tehdä mitään jos ei paksuja uskalla Ukrainalle edes lupaa antaa.
Yhdysvalloilla ("kannattaa ostaa sieltä koska toimittavat varmasti kriisiaikana"...) on 2700 panssarivaunua aktiivipalveluksessa ja noin 3000 varastossa. Saksalla on 260 vaunua aktiivikäytössä ja muutama varastossa + kasa Leopard 1 romuja odottamassa.
 
Yhdysvalloilla ("kannattaa ostaa sieltä koska toimittavat varmasti kriisiaikana"...) on 2700 panssarivaunua aktiivipalveluksessa ja noin 3000 varastossa. Saksalla on 260 vaunua aktiivikäytössä ja muutama varastossa + kasa Leopard 1 romuja odottamassa.
Rheinmetall sanoi että niillä on 22 kpl Leo 2 vaunuja varastoituna ja valmiina päivitettäväksi sekä 88 kpl Leo 1 vaunuja naftaliinissa. En tajua tuota paskalederhousuporukkaa!
Mikseivät anna omistaan nuo 22 taisteluvalmista vaunua ja tee päivitystilausta Leo 2A7V- tasolle noista Rheinmetallin varastoista. Jos niillä on Leo 2 -vaunuja 350 kpl niin sieltäkin voi lähettää 20 kpl vaunuja niin jää vielä niille taisteluvaunuja 3 prikaatiin+pieni reservi. https://www.politico.eu/article/ukraine-war-germany-tanks-rheinmetall-leopard-2024/

Sitten KMW/Rheinmetallille tilaus sisään 100 kpl Leo 2A7V vaunuista ja Leo 1A5 päivityksestä(ml. recovery ja raivausvaunut), niin ainakin vuoden päästä on laittaa tuonne molokin kitaan lisää ainakin kaksi pataljoonaa, joista toinen on Leo 2A6/A7 versioita ja toinen, vahvennettu pataljoona Leo 1A5 versioita.

Mitään muuta noihin ei toki kerkeä tekemään kuin huolto, testaus että kaikki toimii+korjaukset, ammukset, moderni häivenaamioverkko/peite mukaan ja toimitukseen koulutuksen jälkeen. Aikaa olisi kouluttaa miehistöä ja huoltoa nyt, koska molokin kita nielee ahnaasti materiaalia sisäänsä ja sitä pitää toimittaa vielä pitkään.

2-3 kk koulutuksella ja toimimalla heti, Saksa, Suomi ja Puola voisivat toimittaa 22+10+10 vaunua eli pataljoonan taisteluvalmiina ennenkuin venäjän kesähyökkäys alkaa. Sitten toinen pataljoona loppuvuodesta. Myös Espanja, Sveitsi, Tsekki ja Ruotsi voisivat osallistua ja luoda pari komppaniaa tai pataljoonan verran omistaan niin hyvällä tsägällä 3 kk päästä taisteluvalmiina olisi n. panssariprikaatin verran Leo 2- vaunuja.

Seppo Räty oli oikeassa, Saksa on paska maa!
 
Nostona vaikkapa seikka, että kirjoittajan mukaan vanhoja 2A4 vaunuja ei enää voi järkevästi muuntaa 2A7V versioiksi. koska muutokset rungossa liian laajat, ja teräs (panssarointi?) liian vanhaa. Näihin tulee järkevämmäksi tilata kokonaan uudet rungot.
Toisaalta hinnat ovat ainakin Qatarin tilauksessa olleet aivan tähtitieteelliset, toki myös Saksan 2A4:stä 2A7V:een päivitys oli hinnaltaan liki uutta K2:ta vastaava.
 
Olisiko parasta mitä meidän 2A4 lautalle voisi tehdä niin päivittää ne ruotsalaisten toimesta niiden Strv 122 tasolle. Hehän rakensivat omansa 2A4:sta, mutta saksalaisen 2A5 sijaan tekivät omanlaisensa, oman panssarointiratkaisunsa avulla. Eipä tuo haittaisi, että teknisesti olisivat samanlaisia. Strv 122 suojaushan on osin paremoi kuin meidän 2A6:en.

Miksi työllistäisimme ruotsalaisia sen sijaan että työllistäisimme suomalaisia ja kehittäisimme kotimaista huoltovarmuutta? Jos ruotsalaiset valmistivat 120 vaunua, niin kai meillä nyt kannattaa Millogilla/Oricopalla/Patrialla/varikkotyönä päivittää 100 vaunua (tai enemmänkin, meillehän on ostettu 139 A-nelosta, joista osa käytössä, osa museossa, osa konvertoitu erikoisvaunuiksi ja osa purettu varaosiksi, mutta onko yhtään stenattu)?

Vaan tehtiin missä tehtiin, niin siitä murheesta ei päästäne, että monet keskeiset komponentit tulevat Saksasta (ja alihankintana varmaan vielä ties mistä muualta Kiinaa myöten). Uskallan ainakin olettaa, että ruotsalaisilla ei ole vaunuissaan esim. kotimaista moottoria tai lämpökameraa. Omaakin osaa ruotsalaisten vaunuissa on, mutta haluammeko me ruotsalaisia suojasavuheittimiä tai ruotsalaista taistelunhallintajärjestelmää (eikö pitäisi olla/kehittää oma, joka integroituisi myös maavoimien muuhun verkkoon ja muihin ajoneuvoihin?) taikka Boforsin lisenssivalmistetykkiä?

Ylipäätään haluan jälleen peräänkuuluttaa kokonaisuutta. Leopard 2A4 palvelee ilmeisesti erilaisissa vähemmän tärkeissä rooleissa (erillisiä psv-komppanioita? jyrävaunuja? rynnäkkötykkinä VYKS:eille?). Kannattaako kallis päivitys? Pelkäänpä, että vain Leopard 2A4:t päivittämällä maksetaan kolmasosa kokonaisen panssariprikaatin varustamiskustannuksesta ja saadaan viidesosa suorituskyvystä. Vaunujen päivittämisen pitäisi yhdistyä uuden mekanisoidun joukon rakentamiseen miljardien eurojen hintalapulla. Muutoin siihen ei kannata ryhtyä.
 
Miksi työllistäisimme ruotsalaisia sen sijaan että työllistäisimme suomalaisia ja kehittäisimme kotimaista huoltovarmuutta? Jos ruotsalaiset valmistivat 120 vaunua, niin kai meillä nyt kannattaa Millogilla/Oricopalla/Patrialla/varikkotyönä päivittää 100 vaunua (tai enemmänkin, meillehän on ostettu 139 A-nelosta, joista osa käytössä, osa museossa, osa konvertoitu erikoisvaunuiksi ja osa purettu varaosiksi, mutta onko yhtään stenattu)?

Vaan tehtiin missä tehtiin, niin siitä murheesta ei päästäne, että monet keskeiset komponentit tulevat Saksasta (ja alihankintana varmaan vielä ties mistä muualta Kiinaa myöten). Uskallan ainakin olettaa, että ruotsalaisilla ei ole vaunuissaan esim. kotimaista moottoria tai lämpökameraa. Omaakin osaa ruotsalaisten vaunuissa on, mutta haluammeko me ruotsalaisia suojasavuheittimiä tai ruotsalaista taistelunhallintajärjestelmää (eikö pitäisi olla/kehittää oma, joka integroituisi myös maavoimien muuhun verkkoon ja muihin ajoneuvoihin?) taikka Boforsin lisenssivalmistetykkiä?

Ylipäätään haluan jälleen peräänkuuluttaa kokonaisuutta. Leopard 2A4 palvelee ilmeisesti erilaisissa vähemmän tärkeissä rooleissa (erillisiä psv-komppanioita? jyrävaunuja? rynnäkkötykkinä VYKS:eille?). Kannattaako kallis päivitys? Pelkäänpä, että vain Leopard 2A4:t päivittämällä maksetaan kolmasosa kokonaisen panssariprikaatin varustamiskustannuksesta ja saadaan viidesosa suorituskyvystä. Vaunujen päivittämisen pitäisi yhdistyä uuden mekanisoidun joukon rakentamiseen miljardien eurojen hintalapulla. Muutoin siihen ei kannata ryhtyä.
Eri mieltä, päivitys ja ylipäätään kunnossapito kannattaa vaikka mitään muuta organisaatiota ei ympärille sillä hetkellä saataisikaan. Perusteluna se mitä nyt ollaan paskasaksalaisten toimesta nähty. Reserviä tarvitaan ja modernien MBT:n saaminen näyttää olevan sotatilanteessa yllättävän vaikeaa.

Toisena näkökulmana se, että muun taisteluosaston kaluston saaminen ei näytä olevan vaikeaa. IFV kalustoa esim näyttää lähtevän huomattavasti kevyemmin liikkeelle ja määrääkin on heti alkuun kohtalainen (140 länsivaunua kerralla)

Kolmantena näkökulmana peruskunnostuksen käsittämätön hitaus ja tässä taas lähdetietona taas Ukrainan tilanne ja Leo toimitukset heti 2024.

Lopputulemana minusta nelosten päivittäminen ja käyttökunnossa pito on nyt tärkeämpää kuin kenties koskaan ennen.
 
-snip-

Lopputulemana minusta nelosten päivittäminen ja käyttökunnossa pito on nyt tärkeämpää kuin kenties koskaan ennen.
... ja ehdotin ruotsalaisia, koska esim suojausratkaisun eli lisäpanssaroinnin torniin - myös katolle - ja eturunkoon he tekivät itse. Ehkä tornin ja kanuunan hydrauliikan korvaaminenkin onnistuu heiltä? Vaatinee kyllä muutoksia jo ammunnanhallintaankin. En tiedä. Lämppärit ja optiikat saa tilaamalla suoraan niiden valmistajilta. Toki voisi olla hyvä, että asennus Suomessa, vaikka esimerkiksi suojauksen modulit Ruotsista.

Veli @Huhta : Bemarit on päivitetty 2030 luvun puoliväliin, ällitällit pysyvät mukana myös kuten kevyet panssarihaupitsitkin, joten seuraava MEKeistä vanhentuva osa on taistelupanssarivaunut. Kuin myös MOTeistakin. Siinäpä se "prikaati" jossa näitä tarvitaan...
 
Prinsiippikuva tornipanssarista (Leo?).
 

Liitteet

  • 41564534452_91c2f0d8d4_b.jpg
    41564534452_91c2f0d8d4_b.jpg
    122.4 KB · Luettu: 50
Eri mieltä, päivitys ja ylipäätään kunnossapito kannattaa vaikka mitään muuta organisaatiota ei ympärille sillä hetkellä saataisikaan. Perusteluna se mitä nyt ollaan paskasaksalaisten toimesta nähty. Reserviä tarvitaan ja modernien MBT:n saaminen näyttää olevan sotatilanteessa yllättävän vaikeaa.

Toisena näkökulmana se, että muun taisteluosaston kaluston saaminen ei näytä olevan vaikeaa. IFV kalustoa esim näyttää lähtevän huomattavasti kevyemmin liikkeelle ja määrääkin on heti alkuun kohtalainen (140 länsivaunua kerralla)

Kolmantena näkökulmana peruskunnostuksen käsittämätön hitaus ja tässä taas lähdetietona taas Ukrainan tilanne ja Leo toimitukset heti 2024.

Lopputulemana minusta nelosten päivittäminen ja käyttökunnossa pito on nyt tärkeämpää kuin kenties koskaan ennen.

Suomi on EU-, EMU-, JEF- ja kohta myös NATO-maa. Lasketko meidät oikeasti samaan kastiin kuin Ukrainan?

Ukrainan aseapukuvio on totaalinen clusterfuck, kyllä. Ukrainalle on kuitenkin toimitettu tankkeja Itä-Euroopan maista (T-72, T-55 -pohjaiset jne.). Ehkä välitöntä ja pakottavaa tarvetta Abramseille/Leopardeille ei länsimaiden silmissä ole? Ukrainalla on rivissä tyyliin ~1000 MBT:tä, miksi ne ei hyökkää? Ei luulisi olevan kiinni pataljoonasta Leopardeja/Abramseja...

En siis vetäisi Ukrainan aseavusta juuri mitään johtopäätöksiä Suomen suhteen. Jos niin tekee, niin samalla kannattaa muistaa, että meidänkin raketinheittimissä käytettävällä GMLRS:llä ei voi ampua Venäjälle. On tragikoomista, että aina on pelätty venäläisten laittavan punaisia nappeja aseisiin. Mutta nyt se onkin jenkkiase, joka ei toimi Venäjää vastaan. :D Tämä tieto laittaa myös aiemman tiedottamisen iskukykytutkimuksesta uuteen valoon - nyt tiedämme, miksi JASSM:n voi ampua Etelä-Suomesta Lappiin! Kyse ei ollutkaan poliittisesta korrektiudesta. :p

Hornetin ilmasta maahan -ohjusjärjestelmän etuna korostuu mahdollisuus vaikuttaa nopeasti kauas, esimerkiksi Etelä-Suomesta Lappiin tai maalta merelle.

Vitsit sikseen, Leopardien päivityksen hitaus on mielestäni yksi iso argumentti päivitystä vastaan. Ensimmäiset päivitetyt voisi valmistua linjalta ehkä kahdessa vuodessa, siis 2025. Luulen, että olemme siihen mennessä Natossa, jolloin maahan pitäisi voida saada niin liittolaisten materiaaliapua kuin joukkojakin. Toisaalta, jos tulevana kesänä rajan yli juoksee miljoona mobikkia, niin joskus vuosien päästä toimitettavat päivitysvaunut eivät hyödytä mitään.
 
Suomi on EU-, EMU-, JEF- ja kohta myös NATO-maa. Lasketko meidät oikeasti samaan kastiin kuin Ukrainan?

Ukrainan aseapukuvio on totaalinen clusterfuck, kyllä. Ukrainalle on kuitenkin toimitettu tankkeja Itä-Euroopan maista (T-72, T-55 -pohjaiset jne.). Ehkä välitöntä ja pakottavaa tarvetta Abramseille/Leopardeille ei länsimaiden silmissä ole? Ukrainalla on rivissä tyyliin ~1000 MBT:tä, miksi ne ei hyökkää? Ei luulisi olevan kiinni pataljoonasta Leopardeja/Abramseja...

En siis vetäisi Ukrainan aseavusta juuri mitään johtopäätöksiä Suomen suhteen. Jos niin tekee, niin samalla kannattaa muistaa, että meidänkin raketinheittimissä käytettävällä GMLRS:llä ei voi ampua Venäjälle. On tragikoomista, että aina on pelätty venäläisten laittavan punaisia nappeja aseisiin. Mutta nyt se onkin jenkkiase, joka ei toimi Venäjää vastaan. :D Tämä tieto laittaa myös aiemman tiedottamisen iskukykytutkimuksesta uuteen valoon - nyt tiedämme, miksi JASSM:n voi ampua Etelä-Suomesta Lappiin! Kyse ei ollutkaan poliittisesta korrektiudesta. :p



Vitsit sikseen, Leopardien päivityksen hitaus on mielestäni yksi iso argumentti päivitystä vastaan. Ensimmäiset päivitetyt voisi valmistua linjalta ehkä kahdessa vuodessa, siis 2025. Luulen, että olemme siihen mennessä Natossa, jolloin maahan pitäisi voida saada niin liittolaisten materiaaliapua kuin joukkojakin. Toisaalta, jos tulevana kesänä rajan yli juoksee miljoona mobikkia, niin joskus vuosien päästä toimitettavat päivitysvaunut eivät hyödytä mitään.
En laske meitä samaan kastiin Ukrainan kanssa. Siitä huolimatta avun saaminen menee oletettavasti samalla logiikalla.

En ehdottanut meidän vaunuja lähetettäväksi saksaan päivitykseen. @Panssari Salama esitti valmiin ratkaisun, se olisi yksi toimiva vaihtoehto ja ainakin puolalaisilla on vastaava, kait niitä muitakin löytyy. Vaunujen peruskunnostus tekniikan osalta onnistunee oikeen hyvin kotimaassa.
 
AInakin Wikipedian mukaan 2A4PL- päivitys olisi neljä vuotta kestäneen projektin aikana saatu 34 vaunuun, eli ihan hetkessä sitä ei Puolassakaan tehdä - tyosin varmaan pari ensimmäistä vuotta on ollut suunnitteluvaihetta, ja välissä ehkä vuosi prototyyppivaihetta? Kuitenkin, sellaienn kunnostus, missä vaunu puretaan ja kunnostetaan edes osittain ei ole ihan nappia painamalla tehty. Maailman tappiin ei kuitenkaan pelkästään litkuja ja suodattimia vaihtamalla voi mennä, joten päivitys on välttämätön, ja on se nopeampaa kuin vaunujen korvaaminen tehdasuusilla ainakin näissä oloissa.

Tosin PL-päivitys vaikuttaa huomattavan hintavalta, jos samaan lähteeseen on uskominen (en nyt löytänyt parempaakaan), 3,29 miljardia zlotyä eli 690 miljoonaa euroao_O. Siis 142 vaunun lautalle 4,85 miljoonaa per vaunu o_O . Päivitys on sen verran suppea ja edullisen työvoiman maassa tehty, että hinnassa on joko reilusti ilmaa, tai sitten jotain on kadonnut käännöksessä. Hinta on jo puolet uuden (piensarjana tehdyn) Leopardin hinnasta.
 
--

Veli @Huhta : Bemarit on päivitetty 2030 luvun puoliväliin, ällitällit pysyvät mukana myös kuten kevyet panssarihaupitsitkin, joten seuraava MEKeistä vanhentuva osa on taistelupanssarivaunut. Kuin myös MOTeistakin. Siinäpä se "prikaati" jossa näitä tarvitaan...

Leopard 2A6 korvasi 2A4:t, ja viimeiset 2A6:t saatiin Hollannista Suomeen vasta loppuvuodesta 2019. Kaikki lukemani viittaa siihen, että vaunut ovat hyvässä kunnossa. Päivitetty 00-luvulla, siirretty heti kohta pitkäaikaisvarastointiin ja myyty Suomelle 2014. En oikein usko, että PV suunnittelisi vielä lähivuosille A6-leopardipataa... Eiköhän ne sinnittele sinne samoihin kuin bemaritkin, ja sitä ajankohtaa lähestyessä voidaan sitten pohtia, miten tulevaisuudessa.

Tuossa silloisen puolustusministerin suusta:

Leopard 2A6-panssarivaunut tukevat Niinistön mukaan tärkeimpien operatiivisten joukkojen kohtaamistaistelukykyä pitkälle 2030-luvulle asti.

"Kevyt panssarihaupitsi" (jos nyt siis viittaat 122 PSH 74:ään) on tiettävästi 20-luvulla poistuvaa ja K9:llä korvautuvaa kalustoa. Tai minä en ainakaan muista nähneeni luotettavissa lähteissä tietoa, että 122 PSH jatkaisi pitkälle tulevaisuuteen. Toki saa mielellään linkata, jos olen ohittanut sellaisen tiedon. Tykistön tarkastajan Pertti Lahtisen haastattelusta (Tulikomentoja 3-4/2015 s. 11):

1.JPG

Ällitälleistä taas vahvuusilmoituksien (AEMI, GEMI) tutkiskelun pohjalta esitit itse näkemyksen, että määrä on vähentynyt. Tämä on ymmärrettävää, kyse kuitenkin vanhasta kalustosta kylmän sodan vuosilta. Toki Ruotsista tulleessa erässä oli huhutusti lähes pakasta vedettyjä vaunuja, mutta onhan niitä hankittu tänne Suomeen suoraan Neuvostoliitostakin.

Yhteenvetona voisin todeta, että oman käsitykseni mukaan ainakin moottoroidut taisteluosastot ovat perspektiivittömiä kokoonpanoja - 122 mm panssarihaupitsit poistuu ja ällitällien määrän huvetessa jäljelle jäävät priorisoidaan varmasti mekanisoiduille taisteluosastoille tukirooleihin. Mekanisoitujen taisteluosastojen osalta hommaa katsotaan uusiksi 30-luvun avautuessa, kun sekä BMP-2M:n että Leopard 2A6:n elinkaarien pää alkaa häämöttää.
 
"Kevyt panssarihaupitsi" (jos nyt siis viittaat 122 PSH 74:ään) on tiettävästi 20-luvulla poistuvaa ja K9:llä korvautuvaa kalustoa. Tai minä en ainakaan muista nähneeni luotettavissa lähteissä tietoa, että 122 PSH jatkaisi pitkälle tulevaisuuteen. Toki saa mielellään linkata, jos olen ohittanut sellaisen tiedon. Tykistön tarkastajan Pertti Lahtisen haastattelusta (Tulikomentoja 3-4/2015 s. 11):

1.JPG
Tästähän mm. evp @Mikfin70 on sanonut, että tuota 122 PSH 74:n kohtaloa on mietitty uudelleen.
Missä on päätös 2S1 kalustosta luopumiseksi? Jos 2S1 kalustosta luovutaan, niin miksi vm-koulutus käynnistyy ko. kalustolla uudelleen?
En ole nähnyt tuollaista päätöstä ennen tämän vuoden kesää. Vaurioituneita 2S1 vaunuja on purettu varaosiksi.
Varusmieskoulutus 2S1 alkaa jälleen JTR:ssä sen jälkeen, kun K9 kalustokoulutus siirtyy 2024 kartr:lle.
Ja tuosta nimenomaisesta lähteestä vieläpä:
Otappa huomioon, että artikkeli on on 7 vuotta vanha ja todella paljon on asioita muuttunut puolustusvoimissa sen jälkeen.

En pitäisi millään tavalla luotettavana lähteenä.
 
Ukrainan aseapukuvio on totaalinen clusterfuck, kyllä. Ukrainalle on kuitenkin toimitettu tankkeja Itä-Euroopan maista (T-72, T-55 -pohjaiset jne.). Ehkä välitöntä ja pakottavaa tarvetta Abramseille/Leopardeille ei länsimaiden silmissä ole? Ukrainalla on rivissä tyyliin ~1000 MBT:tä, miksi ne ei hyökkää? Ei luulisi olevan kiinni pataljoonasta Leopardeja/Abramseja...


Sellainen merkittävä ongelma voi olla, että ukrainalaisten alikalit ovat kasarilta ja niiden suorituskyky on heikko. Vastassa on varmasti suuri määrä vaunuja. Ukraina on myös kärsinyt 450 vaunun tappiot, joten ehkä koulutettuja miehistöjäkään ei riitä, joten vähille miehille olisi saatava mahdollisimman iskukukyistä kalustoa?

Vitsit sikseen, Leopardien päivityksen hitaus on mielestäni yksi iso argumentti päivitystä vastaan. Ensimmäiset päivitetyt voisi valmistua linjalta ehkä kahdessa vuodessa, siis 2025. Luulen, että olemme siihen mennessä Natossa, jolloin maahan pitäisi voida saada niin liittolaisten materiaaliapua kuin joukkojakin. Toisaalta, jos tulevana kesänä rajan yli juoksee miljoona mobikkia, niin joskus vuosien päästä toimitettavat päivitysvaunut eivät hyödytä mitään.
Tämä on totta, ja siksi mahdolliseksi päivitykseksi on valittava sellainen, joka voidaan toimittaa ripeästi. Vaunut kuitenkin tarvinnevat peruskunnostusta joka tapauksessa, joten vahvuuden tilapäinen notkahtaminen ei varmaankaan ole vältettävissä, tehtiipä mitä vaan.
 
Back
Top