Panssarivaunut

Teräsmies kirjoitti:
Kyseessä on valkovenäläinen tiedusteluajoneuvo.

http://en.wikipedia.org/wiki/2T_Stalker

OK..lujin että niitä on vaan valmisteltu 2 kpl
 
veffeade kirjoitti:
Yllättävää ei line sekään, että sen jälkeen ajokoulustusta ei minulle annettu :angel:.

:D
 
Tunnin pläjäys tankkirymistelyä Syyrian Darayyassa HD-versiona. Kohdassa 40:00 -> näkyy kuinka kapinalliset pamauttaa T72:sta singolla ja tankin torni pamahtaa irti. On tuo T72 kyllä erittäin karu kampe.

 
Last edited by a moderator:
Tällainen on varmaan ainakin ilmasta vaikea nähdä...ellei sitten näe kaivautumisvaihetta..ellei sitten kaivaudu yöllä.

"Virus" kuva poistettu.
 
veffeade kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
kiitos

onko sillä joku tst-vaunun pohja? ja sitten on laitettu bmp-2 xtra leveä torni sen pääle?

Todennäköisesti BMP3: Siinä kuskin paikka keskellä edessä, BMP2ssa eestä katsoen oikeassa laidassa edessä.

Se on Valko-Venäjällä valmistettu GM-352M tela-ajoneuvo, suunnilleen sama kuin Tunguskassa.

2t-01.jpg

tunguska-01.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/GM_chassis
 
Onkohan tuo vaunu jokin "näköismalli" -markkinointia tai muuta tarkoitusta varten, kun yleensähän metalliset pinnat eivät ole noin kaarevia. Tai onko tuo jonkinlainen naamio/lämpösuoja systeemi?
 
SJ kirjoitti:
Onkohan tuo vaunu jokin "näköismalli" -markkinointia tai muuta tarkoitusta varten, kun yleensähän metalliset pinnat eivät ole noin kaarevia. Tai onko tuo jonkinlainen naamio/lämpösuoja systeemi?

Tämän mukaan panssarin päällä on jonkinlainen suojaus ja pintojen kaarevuus johtunee siitä.
http://www.armyrecognition.com/belarus_army_light_armoured_vehicle_uk/2t_stalker_combat_reconnaissance_tracked_armoured_vehicle_minotor_service_belarus_technical_data_uk.html
 
Teräsmies kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Onkohan tuo vaunu jokin "näköismalli" -markkinointia tai muuta tarkoitusta varten, kun yleensähän metalliset pinnat eivät ole noin kaarevia. Tai onko tuo jonkinlainen naamio/lämpösuoja systeemi?

Tämän mukaan panssarin päällä on jonkinlainen suojaus ja pintojen kaarevuus johtunee siitä.
http://www.armyrecognition.com/belarus_army_light_armoured_vehicle_uk/2t_stalker_combat_reconnaissance_tracked_armoured_vehicle_minotor_service_belarus_technical_data_uk.html

Antaa 404 virheestä ilmoituksen.
 
Se on se tunguska pohja 2t stalker
 
Jahas...BMP-1 oli enemmän väkeä

bmp1vbmp2.GIF
 
Ihmetyttää tuo pieni kantokyky. Äijien tila on kuitenkin todella pieni jos vertaa suhteessa muuhun ajoneuvon tilaan. Luulisi, että olisi samalla vaivalla tehty vaikka 12, tai edes 8 äijää kuskaava systeemi tuon 6 sotilaan sijasta.
 
Näin ne istuu BMP-3:ssa

bmp3001rb0hr.gif
 
hessukessu kirjoitti:
Ihmetyttää tuo pieni kantokyky. Äijien tila on kuitenkin todella pieni jos vertaa suhteessa muuhun ajoneuvon tilaan. Luulisi, että olisi samalla vaivalla tehty vaikka 12, tai edes 8 äijää kuskaava systeemi tuon 6 sotilaan sijasta.

Torni ja sen koneisto vie tilaa. Sen takia nykyään kaikki tykkää miehittämättömistä torneista niin paljon. Vievät vähemmän tilaa vaunun sisältä. Mutta varmaan tuonne saisi toisen mokoman ukkoja jos tornin poistaisi (bmp-2:een ainakin). Kattoluukut vaan pitäisi laajentaa, jotta takimmaiset pääsevät ulos järjellisessä ajassa, koska tuo miehistötila on erittäin matala.
 
BMP,n suunittelussa on peri venäläiseen tyyliin arvostettu matalaa silhuettia. Siksi miehiä ja koneita ei voi laittaa päällekäin, vaan ne on laitettava vierekkäin.

Perinteisellä tornilla varustetut rynnäkkövaunut ovat kaikki samoissa "ongelmissa" torni vieä tilaa.
 
Mulla on yjs kirja mitä lukee Irakin Republican Guards T-72 että sillä vaunulla oli infrared searhlight ja thermal sleeve ja fume extractor.

Mitä ne englannin sanat tarkoitaa?
 
Infrapunavalo, keskimmäinen on jokin suoja jonka tarkoitus on peittää lämmön eritystä aseesta, ts. siis peittää lämpöjälkeä, fume extractorista en tiedä, veikkaisin sen olevan jotain liekinsammuttimeen verrattavissa olevaa.
 
Tetra kirjoitti:
Infrapunavalo, keskimmäinen on jokin suoja jonka tarkoitus on peittää lämmön eritystä aseesta, ts. siis peittää lämpöjälkeä, fume extractorista en tiedä, veikkaisin sen olevan jotain liekinsammuttimeen verrattavissa olevaa.

Muistaakseni meikäläisen T-55M:n kohdalla on mainittu sekä thermal sleeve, että fume extractor. TS on tykin putken ulkopuolelta peittävä suojavaippa, jolla hallitaan muodonmuutoksia ja FE poistaa putkesta edellisen laukauksen höyryjä ennen lukon avaamista. En tiedä miten tuo jälkimmäinen tarkalleen toimii, mutta se näkyy paksunnoksena putken puolivälin tienoilla.
 
Hande kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Infrapunavalo, keskimmäinen on jokin suoja jonka tarkoitus on peittää lämmön eritystä aseesta, ts. siis peittää lämpöjälkeä, fume extractorista en tiedä, veikkaisin sen olevan jotain liekinsammuttimeen verrattavissa olevaa.

Muistaakseni meikäläisen T-55M:n kohdalla on mainittu sekä thermal sleeve, että fume extractor. TS on tykin putken ulkopuolelta peittävä suojavaippa, jolla hallitaan muodonmuutoksia ja FE poistaa putkesta edellisen laukauksen höyryjä ennen lukon avaamista. En tiedä miten tuo jälkimmäinen tarkalleen toimii, mutta se näkyy paksunnoksena putken puolivälin tienoilla.

Thermal sleeve taitaa lähinnä tasoittaa putken lämpötiloja. Tämä on tärkeää vaikkapa aurinkoisella kelillä, jolloin aurinko lämmittää putkea toiselta puolelta ja siis saa putken vääntymään. Joku kuulemma teki testin, ja päivän aikana ammuttiin laukaus kerran tunnissa/puolessa tunnissa. Kuvio oli U -kirjaimen muotoinen.

Fume extractor taas toimii siten, että putkessa on n.2/3:n kohdalla reiät putken seinän läpi. Kun kanuuna laukaistaan, niin ammus joka menee rei'istä ohi pakottaa perässä tulevat kaasut reikien kautta siihen pönttöön, joka on putken ulkopuolella. Rei'issä lienee myös jokin venttiili, joka estää kaasuja palaamasta takaisin ja siis ohjutuvat ulos vaunusta pöntön muista aukoista. Loput kaasut hoituu sitten vaunun NBC systeemillä, joka tuottaa vaunuun ylipaineen ja siis pakottaa putkessa olevat kaasut putkea pitkin ulos.

infrared searhlight taas on kuten mainittua, infrapunavalonheitin. Se on tarkoitettu vanhoille valonvahvistimille, jotka siis vahvistavat myös IP -alueen valoa, mutta eivät ole kylliksi voimakkaita valovoimaisuudeltaan, että ne pystyisivät toimimaan ilman ulkopuolista valaisua.
 
SJ kirjoitti:
Fume extractor taas toimii siten, että putkessa on n.2/3:n kohdalla reiät putken seinän läpi. Kun kanuuna laukaistaan, niin ammus joka menee rei'istä ohi pakottaa perässä tulevat kaasut reikien kautta siihen pönttöön, joka on putken ulkopuolella. Rei'issä lienee myös jokin venttiili, joka estää kaasuja palaamasta takaisin ja siis ohjutuvat ulos vaunusta pöntön muista aukoista. Loput kaasut hoituu sitten vaunun NBC systeemillä, joka tuottaa vaunuun ylipaineen ja siis pakottaa putkessa olevat kaasut putkea pitkin ulos.


Minun käsittääkseni liikkeelle lähtevä murkula työntää edestään ilmaa tuohon pönttöön. Seurauksena on ylipaine pöntössä, joka purkautuu takaisin putkeen murkulan ja runsaimpien ruutikaasujen poistuttua putkesta. Tämä purkissa ollut puhdas ilma puhaltaa loput ruutikaasut pois putkesta.
 
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Fume extractor taas toimii siten, että putkessa on n.2/3:n kohdalla reiät putken seinän läpi. Kun kanuuna laukaistaan, niin ammus joka menee rei'istä ohi pakottaa perässä tulevat kaasut reikien kautta siihen pönttöön, joka on putken ulkopuolella. Rei'issä lienee myös jokin venttiili, joka estää kaasuja palaamasta takaisin ja siis ohjutuvat ulos vaunusta pöntön muista aukoista. Loput kaasut hoituu sitten vaunun NBC systeemillä, joka tuottaa vaunuun ylipaineen ja siis pakottaa putkessa olevat kaasut putkea pitkin ulos.


Minun käsittääkseni liikkeelle lähtevä murkula työntää edestään ilmaa tuohon pönttöön. Seurauksena on ylipaine pöntössä, joka purkautuu takaisin putkeen murkulan ja runsaimpien ruutikaasujen poistuttua putkesta. Tämä purkissa ollut puhdas ilma puhaltaa loput ruutikaasut pois putkesta.

Tuossa kiinnostuneille... http://en.wikipedia.org/wiki/Bore_evacuator

A bore evacuator is a device on the gun barrel of an armoured fighting vehicle which helps prevent poisonous propellant gases from venting back into the vehicle's fighting compartment when the gun breech is opened to load another round. Bore evacuators are most often used on large-calibre tank guns and self-propelled guns. Without bore evacuators, hot gases and other combustion residue leaks into the tank's interior, depleting oxygen levels and filling it with a foul odour that can easily induce nausea and distract the crewmen from their tasks. [1]

Foreground, a close-up of the bore evacuator on an M1 Abrams, while another tank fires in the background
The evacuator is a reservoir that holds the super-heated, high-pressure propellant gases produced by the firing of a shell, then releases them as the shell exits the barrel. When not in use, the atmosphere inside the barrel remains the same as the surrounding environment; thus it is the same, or nearly so, inside the evacuator.

The barrels of older tanks, such as the IS-3, in the foreground, although having a muzzle brake, lack the distinctive bump of a bore evacuator. The tanks in the background have them.
As the shell passes through, an opening into the bore takes in the gases, containing them until the shell has exited, then releases them back into the barrel. The openings are angled toward the muzzle, so the stream of still fairly high pressure gas drags both combustion gas in the barrel and fresh air from the open breech toward the muzzle. This reduces the chances of these explosive propellants flowing backwards into the turret, causing combustion as they mingle with oxygen, though this can still happen if the evacuator is poorly designed, poorly maintained, or damaged. Unprotected bore evacuators damaged by bullets have caused considerable problems in past conflicts, but up-armouring solved this problem. Bore evacuators are a common feature of most modern tanks
 
Back
Top