Raveni kirjoitti:JOKO kirjoitti:SJ kirjoitti:Fume extractor taas toimii siten, että putkessa on n.2/3:n kohdalla reiät putken seinän läpi. Kun kanuuna laukaistaan, niin ammus joka menee rei'istä ohi pakottaa perässä tulevat kaasut reikien kautta siihen pönttöön, joka on putken ulkopuolella. Rei'issä lienee myös jokin venttiili, joka estää kaasuja palaamasta takaisin ja siis ohjutuvat ulos vaunusta pöntön muista aukoista. Loput kaasut hoituu sitten vaunun NBC systeemillä, joka tuottaa vaunuun ylipaineen ja siis pakottaa putkessa olevat kaasut putkea pitkin ulos.
Minun käsittääkseni liikkeelle lähtevä murkula työntää edestään ilmaa tuohon pönttöön. Seurauksena on ylipaine pöntössä, joka purkautuu takaisin putkeen murkulan ja runsaimpien ruutikaasujen poistuttua putkesta. Tämä purkissa ollut puhdas ilma puhaltaa loput ruutikaasut pois putkesta.
Asiasta mitään ymmärrä mutta kuulostaisi järkevämmältä... Miksi haluttaisiin heikentää ruutikaasuja ja lisäksi vaikea ajatella että tuolla olisi jotain venttiiliä.. Joutuu kamalan paineen, kuumuuden ja karstan vaikutuksen alle, ei ainakaan kovin pitkäikäinen ole... EIkä kuvissa ainakaan näy missään että pöntöstä "vuotaisi" kaasuja ulos... Mutta kuten sanoin niin en tuon puolen tekniikasta mitään ymmärrä...
Edit: Tuossa kiinnostuneille... http://en.wikipedia.org/wiki/Bore_evacuator
A bore evacuator is a device on the gun barrel of an armoured fighting vehicle which helps prevent poisonous propellant gases from venting back into the vehicle's fighting compartment when the gun breech is opened to load another round. Bore evacuators are most often used on large-calibre tank guns and self-propelled guns. Without bore evacuators, hot gases and other combustion residue leaks into the tank's interior, depleting oxygen levels and filling it with a foul odour that can easily induce nausea and distract the crewmen from their tasks. [1]
Foreground, a close-up of the bore evacuator on an M1 Abrams, while another tank fires in the background
The evacuator is a reservoir that holds the super-heated, high-pressure propellant gases produced by the firing of a shell, then releases them as the shell exits the barrel. When not in use, the atmosphere inside the barrel remains the same as the surrounding environment; thus it is the same, or nearly so, inside the evacuator.
The barrels of older tanks, such as the IS-3, in the foreground, although having a muzzle brake, lack the distinctive bump of a bore evacuator. The tanks in the background have them.
As the shell passes through, an opening into the bore takes in the gases, containing them until the shell has exited, then releases them back into the barrel. The openings are angled toward the muzzle, so the stream of still fairly high pressure gas drags both combustion gas in the barrel and fresh air from the open breech toward the muzzle. This reduces the chances of these explosive propellants flowing backwards into the turret, causing combustion as they mingle with oxygen, though this can still happen if the evacuator is poorly designed, poorly maintained, or damaged. Unprotected bore evacuators damaged by bullets have caused considerable problems in past conflicts, but up-armouring solved this problem. Bore evacuators are a common feature of most modern tanks
Tuossa on video. Eka laukaus ja siinä näkyy tuo pönttö selkeästi ja ne savut mitä siihen pöntön ympärille ilmaantuu, niin ne eivät ainakaan tulleet putken päästä. Vai mitä?
Last edited by a moderator: