Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toiveena olisi varmasti kerätä muita maita mukaan F-35 hävittäjäprojektin tyylisesti eli pidetään tuotantolinja toiminnassa pidempään ja valmistetaan vaunuja myös muille maille. Onko laskelmoitu että 2035-2040 aikavälillä Euroopassa on laajemmin kysyntää modernille panssarivaunulle? Alkaa aika jättämään mm. eri maiden käytössä olevista Leopard 2 vaunuista? Vanhaa voi tekohengittää vain rajallisen määrän, tosin kuten Venäjä näyttää esimerkkiä Ukrainassa: jos varastoissa on paljon vanhaa, näistä aihioista voidaan modernisoida erilaisia vaunuja ja toisaalta varastoista voidaan aktivoida myös vaunuja. Mikä näiden todellinen hyöty on sodassa, sitä voi pohtia.
Onko tässä Ranskan ja Saksan kuviossa kyseessä 100% uustuotanto vai vanhempien vaunujen modernisaatio, siitä minulla ei ole tietoa.
Tämä lienee Rheinmetallin vastaus siihen, että se jätettiin eurotank-konsortion ulkopuolelle. Eli euroopassa on käynnistymässä nyt 3-4 uuden panssarivaunun kehitys- ja valmistusprojektia.MUOKKAUS: voidaan toki miettiä, onko tällä Ukrainan länsiosaan kaavaillulla tehtaalla mitään tekoa tämän "uuden vaunuprojektin kanssa". Ehkä, ehkä ei.
Ja jenkeissä AbramsX jotakuinkin samalla aikataululla, joten ostajalle ainakin on vaihtoehtoja ja jos valmistusmäärät nousevat kohoavien puolustusbudjettien mukaisesti uuden uhkakuvan edessä niin se auttaa pitämään kappalehinnan edes jotakuinkin siedettävänä, Ukraina ja Puola antavat kahdelle näistä selkeän edun mm. työvoimakustannusten osalta.Tämä lienee Rheinmetallin vastaus siihen, että se jätettiin eurotank-konsortion ulkopuolelle. Eli euroopassa on käynnistymässä nyt 3-4 uuden panssarivaunun kehitys- ja valmistusprojektia.
Osa noista sisältää vähemmän oikeasti uutta kuin toiset.
- Eurotank (ranska+saksa)
- K2PL (Puola)
- Rheinmetall+Ukraina (KF51 Panther?)
- Challenger 3 (UK)
Ja jenkeissä AbramsX jotakuinkin samalla aikataululla, joten ostajalle ainakin on vaihtoehtoja ja jos valmistusmäärät nousevat kohoavien puolustusbudjettien mukaisesti uuden uhkakuvan edessä niin se auttaa pitämään kappalehinnan edes jotakuinkin siedettävänä, Ukraina ja Puola antavat kahdelle näistä selkeän edun mm. työvoimakustannusten osalta.
Suurin ongelma länsitankeille on koko 2000-luvun ollut aneemisen pienet valmistusmäärät, joiden vuoksi kappalehinta on korkea, kun minkäälaisesta massatuotannosta ei voida puhua.
Harmi kyllä tämä viiden länsimaisen panssarivaunun kehitys ei ole omiaan lisäämään valmistettuja panssareita per tuotekehityskulu. Tekijän 2 voittaisi, kun kaksi ja puoli projektia yhdistettäisiin muihin.Ja jenkeissä AbramsX jotakuinkin samalla aikataululla, joten ostajalle ainakin on vaihtoehtoja ja jos valmistusmäärät nousevat kohoavien puolustusbudjettien mukaisesti uuden uhkakuvan edessä niin se auttaa pitämään kappalehinnan edes jotakuinkin siedettävänä, Ukraina ja Puola antavat kahdelle näistä selkeän edun mm. työvoimakustannusten osalta.
Suurin ongelma länsitankeille on koko 2000-luvun ollut aneemisen pienet valmistusmäärät, joiden vuoksi kappalehinta on korkea, kun minkäälaisesta massatuotannosta ei voida puhua.
Harmi kyllä tämä viiden länsimaisen panssarivaunun kehitys ei ole omiaan lisäämään valmistettuja panssareita per tuotekehityskulu. Tekijän 2 voittaisi, kun kaksi ja puoli projektia yhdistettäisiin muihin.
Toivottavasti kysyntää nyt kuitenkin riittää sen verran, että Suomi saa sitten 2050/2060-luvuilla halpoja ylijäämäpanssareita, kun muut maat ovat unohtaneet mistä ilmansuunnasta ryssä hyökkää.
Höpöhöpö, höpönhöpöhöpö. Jos seuraa mitä maailmalla tapahtuu, ei tuollaiseen pessimismiin löydä perusteita. Läntiseen maailmaan kohdistuvat uhkatekijät eivät poistu siinä vaiheessa kun Venäjä on hävinnyt aloittamansa sodan. Jos kaikki menee hyvin, voit 30-50-vuoden kuluttua kertoa olleesi oikeassa. Epäilen, ettei näin hyvin tule käymään. Seuraavat 50-100 -vuotta tulevat olemaan lännen puolustustaistelua nousevia uusia mahteja vastaan. Epäsymmetrinen sodankäynti jatkuu tasan niin kauan, kuin lännen sotilaallinen ylivoima säilyy. Sen jälkeen alkaa perinteinen voima puhua. Elämme aikaa, jossa sotilaallinen voima ratkaisee voimablokkien nokkimisjärjestyksen. Kylmä sota länttä vastaan ei pääty venäjän häviöön, vaan alkaa siitä.Eipä tuosta Venäjän Ukrainan sotaretkestä mitään asevarustelukierrettä taideta saada aikaiseksi. Vrt. kylmän sodan päättyminen ja asevoimien alasajo. Tietysti jokin yksittäinen maa voi todeta panssarit vanhentuneiksi taas jonkin ajan kuluttua, mutta se jää nähtäväksi.
Itsehän jo vähän katselen, että milloin Norja tulee katumapäälle niiden uusien Leopardiensa kanssa. Siellähän oli sitäkin porukkaa, joka olisi halunnut luopua taistelupanssarivaunuista kokonaan. Ostivat sitten kuitenkin maltillisen määrän.
Höpöhöpö, höpönhöpöhöpö. Jos seuraa mitä maailmalla tapahtuu, ei tuollaiseen pessimismiin löydä perusteita. Läntiseen maailmaan kohdistuvat uhkatekijät eivät poistu siinä vaiheessa kun Venäjä on hävinnyt aloittamansa sodan. Jos kaikki menee hyvin, voit 30-50-vuoden kuluttua kertoa olleesi oikeassa. Epäilen, ettei näin hyvin tule käymään. Seuraavat 50-100 -vuotta tulevat olemaan lännen puolustustaistelua nousevia uusia mahteja vastaan. Epäsymmetrinen sodankäynti jatkuu tasan niin kauan, kuin lännen sotilaallinen ylivoima säilyy. Sen jälkeen alkaa perinteinen voima puhua. Elämme aikaa, jossa sotilaallinen voima ratkaisee voimablokkien nokkimisjärjestyksen. Kylmä sota länttä vastaan ei pääty venäjän häviöön, vaan alkaa siitä.
Mihinkä se lännen ylivoima olisi katoamassa? No, kiinalaiset tietysti. Mutta ketään ei taida kiinnostaa maasodankäynti kiinalaisia vastaan - jopa USMC luopui Abramseistaan. Rajanaapurit pitävät Kiinan kurissa maalla ja merellä sen tekee länsimaiden ilmavoimat ja laivastot.
Tämä lienee Rheinmetallin vastaus siihen, että se jätettiin eurotank-konsortion ulkopuolelle. Eli euroopassa on käynnistymässä nyt 3-4 uuden panssarivaunun kehitys- ja valmistusprojektia.
Osa noista sisältää vähemmän oikeasti uutta kuin toiset.
- Eurotank (ranska+saksa)
- K2PL (Puola)
- Rheinmetall+Ukraina (KF51 Panther?)
- Challenger 3 (UK)
Ei kai tuossa ole mitään uutta? Kylmän sodan aikana melkein jokainen vähänkään raskasta teollisuutta omannut länsimaa rakensi oman tst-vaunun. Nyt määrä on laskenut teknologian monimutkaistuessa ja hinnan kasvaessa enää kuuteen yritykseen.
Ei mitään järkeä, ei mitään.
Kertoo hyvin eurooppalaisten poliitikkojen osaamisesta ja ehkä myös zenäjän ruplista..
Ensimmäisessä kappaleessa sanoitkin hyvin sen miten asiat olivat..Ei kai tuossa ole mitään uutta? Kylmän sodan aikana melkein jokainen vähänkään raskasta teollisuutta omannut länsimaa rakensi oman tst-vaunun. Nyt määrä on laskenut teknologian monimutkaistuessa ja hinnan kasvaessa enää kuuteen yritykseen.
Jokaisella armeijalla on omat Erityisolosuhteensa (TM). Espanja ei tarvitse kykyä käynnistyä -30 asteen pakkasella niin paljon kuin eräs Köyhylä täällä pohjoisessa. Britit voivat haluta, että uusi Challenger osuu vaunumaaliin vähintään 4 km päästä. Taas, Köyhylässä ei ole sellaiseen juuri koskaan tarvetta, eikä välttämättä juuri muillakaan mailla. Amerikkalaiset tunkevat vaununsa täyteen teknologiaa, jonka kypsymisessä menee parikymmentä vuotta.
Vaunu on aina kompromissi, ja yhden ominaisuuden korostaminen heikentää yleensä muita.
Lisäksi mailla voi olla omaa perinnettä ja teollisuutta, joka voi toimia ainakin henkisenä jarruna ostaa muualta. Esim brittien sekoilu Ajaxin kanssa ja nyt C3:n kehitys kertovat siitä, ettei tankin kotimaa voi ostaa vaunua ulkomailta. Rheinmetallin yritys taas kertoo, että on haistettu hyvä markkinarako. Ukraina on kuin Puola korealaisille. (Ja onhan meilläkin esim Protolab tehnyt Patrian monopolin ulkopuolella asioita).
Puolasta puheenollen, olen ihmetellyt mitä ristiretkeä he ovat puuhaamassa. Uutta aseistusta ja kehitysprojektia pukkaa liukuhihnalta. Millä tämä kaikki oikein maksetaan? Ostaako Puola velaksi? Tinkiikö jostain muusta sektorista? Jos maailma olisi sarjakuva, tuollainen hamstraaminen kertoisi uuden pahiksen noususta.
Kuulostaa monopolin suunnittelulta, siitä onkin aina seurannut pitkällä tähtäimellä hyvää.Ensimmäisessä kappaleessa sanoitkin hyvin sen miten asiat olivat..
Silloin tankkeja tehtiin enemmän, ne oli yksinkertaisempia ja hallitukset vetivät lyhytnäköisesti kaikkea tällaista aina kotiin päin.
Sitten kaikki sodat loppuivat koska zenäjä siirtyi Demokratiaan ja tankit pääosin stenattiin, muutama jätettiin pölyttymään.
Ja nyt ollaan huomattu etteivät sodat loppuneetkaan vaan niitä tankkejakin tarvitaan eli ensin pitäisi määritellä tarve.
Asiaintuntijana sanoisin että tarve on n. 10 000 kpl.
Aivan ensimmäiseksi olisi pitänyt luoda huipputiimi suunnittelemaan se tankki, valmistusmäärä huomioiden. Pidempi sarja mahdollistaisi kustannussäästöjä ja parempia (kalliimpia lyhytsarjaan verrattuna) teknisiä ratkaisuja. Suunnitteluun myös kannattaisi käyttää vähintään noiden 4 tankin suunnitteluresurssit, se tulisi loppupeleissä halvemmaksikin. Varmasti tankista kannattaisi tehdä mahdollisuuksien mukaan modulaarinen ja siltä pohjalta muutamia versioita sotilaiden toiveiden mukaisesti. Ja ihan totta; Seat lähtee käymään Suomessakin, ja (kiinalainen) Volvo tarjoaa viileää kyytiä Espanjankin auringon alla..
Sitten olisi pitänyt jakaa nämä tankit Natomaiden, ja miksei muidenkin maiden kanssa niin että alihankintaa tulisi ainakin jossain määrin niistä maista joihin tankkeja enemmän meneekin. Albania voi esim. valmistaa puukuulista istuinpäälliset tankkeihin.
Sitten tietenkin alan parhaat yritykset tekemään komponentteja ja kokoonpanoa.
Jos pieni Israel pystyy tekemään huippuluokan tankin niin uskoisin Euroopankin siihen pystyvän, jos halua vaan olisi.
Sama pätee hävittäjiin ja kaikkeen muuhunkin sotamateriaaliin.
JOS projekti näyttäisi onnistuvan vieläpä erinomaisesti huippuluokan tuotteen muodossa niin jälkijunaan pyrkisi hyvinkin vielä lisää varakkaita maksajia maailmalta jolloin kustannukset edelleen pienenisivät!
Voi muuten olla että näilläkin asioilla alkaisi olla jo vähän kiire, osaaminen rapautuu koko Euroopan alueella vaikka max 1300 €/kk Huippuosaajia tuleekin koko ajan kumiveneiden täydeltä paikkaamaan Kelan tietojärjestelmiä jne.
Kuulostaa monopolin suunnittelulta, siitä onkin aina seurannut pitkällä tähtäimellä hyvää.