Panssarivaunut

Modulaarinen vaunu, kyllä, variantit rynnäkkövaunuksi, it-vaunuksi ja pioneerivaunuksi. APC:ksi sitten jotain pyöräversiota niin tulee halvemmaksi. Vaunussa moottori eteen vaikka aiheuttaakin jotain ongelmia, poistaa monta samalla. Tuskin se panssarointikaan on ongelma, vaikka samaa runkoa käyttäisi ryntövaunuissa jne. kun modulaarisuus on siinäkin keksitty, eli peruspanssarointi on se ns. ryntövaunutasoa ja sitten siihen päälle palikoita tai levyjä kiinnittämään jos halutaan tst-vaunun suojaustaso. Liian kallista ei saa tehdä, halpa ja riittävän hyvä tuntuu riittävän varmasti tulevaisuudenkin konflikteissa. Mutta uutta pitää olla, jotta varaosia ja muita saa sitten seuraavat 50 vuotta.

PS. Modulaarisuus tekee sen, että voidaan vaikka nyt pistää 120mm tykkiä siihen ja toivoa, että teho riittää ja tulevaisuudessa siirtyä vaikka muuhun jos halua on - ehkä voisi siirtyä jo suoraan kyllä, en tiedä.
Miksi ihmeessä moottori eteen? Merkavassa tämä ajatus lähti aikoinaan siitä, että moottori loisi suojaa ja viisto etupanssari kimmottaisi. Näinhän se tekikin aikalaisten APDS:lle. Mutta nykypäivänä Merkavan rakenne estää panssaroinnin parantamisen. Lisäksi se luo haasteita vaunun etupainoisuuden takia (ja lämpöjäljen).

Nykypäivän vaunujen panssarointi vaatii suunnilleen 900-1000 mm verran erikoispanssaria, eli käytännössä NERA/keraami/DU -yhdistelmiä. On joukossa HHA ynnä muuta. Tuo paksuus siksi, että saavutetaan hyvä massatehokkuus (ME). Ohuemmallakin pääsee, mutta silloin uhrataan massatehokkuus paksuustehokkuudelle (TE). Eli samalla suojausasteella vaunusta tulee painava. Esimerkiksi kyljissä TE-materiaalit voivat olla perusteltuja, että vaunu mahtuu junavaunuihin, tunneleihin jne. Kun taas keulassa ja tornin etuosassa ME.

Tästä voi päätellä, että kun suojausaste nousee tarpeeksi suureksi, etumoottorissa on enemmän haittoja kuin hyötyjä. Periaatteessa näissä uusissa IFV:ssä joiden painoluokka alkaa olla 40+ t, etumoottorista on suojauksen puolesta haittaa.
 

Liitteet

  • bcLlEtC.jpg
    bcLlEtC.jpg
    656.4 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_20230714-062621.png
    Screenshot_20230714-062621.png
    1 MB · Luettu: 30
Miksi ihmeessä moottori eteen? Merkavassa tämä ajatus lähti aikoinaan siitä, että moottori loisi suojaa ja viisto etupanssari kimmottaisi. Näinhän se tekikin aikalaisten APDS:lle. Mutta nykypäivänä Merkavan rakenne estää panssaroinnin parantamisen. Lisäksi se luo haasteita vaunun etupainoisuuden takia (ja lämpöjäljen).

Nykypäivän vaunujen panssarointi vaatii suunnilleen 900-1000 mm verran erikoispanssaria, eli käytännössä NERA/keraami/DU -yhdistelmiä. On joukossa HHA ynnä muuta. Tuo paksuus siksi, että saavutetaan hyvä massatehokkuus (ME). Ohuemmallakin pääsee, mutta silloin uhrataan massatehokkuus paksuustehokkuudelle (TE). Eli samalla suojausasteella vaunusta tulee painava. Esimerkiksi kyljissä TE-materiaalit voivat olla perusteltuja, että vaunu mahtuu junavaunuihin, tunneleihin jne. Kun taas keulassa ja tornin etuosassa ME.

Tästä voi päätellä, että kun suojausaste nousee tarpeeksi suureksi, etumoottorissa on enemmän haittoja kuin hyötyjä. Periaatteessa näissä uusissa IFV:ssä joiden painoluokka alkaa olla 40+ t, etumoottorista on suojauksen puolesta haittaa.

Kun samaa alustaa käytetään eri tarkoituksiin, niin ehkäpä se eteen sijoitettu moottori on kuitenkin pienempi paha kuin että panssarijääkärit jalkautuvat alapuolisella tavalla...

1689308565028.png
 
Miksi ihmeessä moottori eteen? Merkavassa tämä ajatus lähti aikoinaan siitä, että moottori loisi suojaa ja viisto etupanssari kimmottaisi. Näinhän se tekikin aikalaisten APDS:lle. Mutta nykypäivänä Merkavan rakenne estää panssaroinnin parantamisen. Lisäksi se luo haasteita vaunun etupainoisuuden takia (ja lämpöjäljen).

Nykypäivän vaunujen panssarointi vaatii suunnilleen 900-1000 mm verran erikoispanssaria, eli käytännössä NERA/keraami/DU -yhdistelmiä. On joukossa HHA ynnä muuta. Tuo paksuus siksi, että saavutetaan hyvä massatehokkuus (ME). Ohuemmallakin pääsee, mutta silloin uhrataan massatehokkuus paksuustehokkuudelle (TE). Eli samalla suojausasteella vaunusta tulee painava. Esimerkiksi kyljissä TE-materiaalit voivat olla perusteltuja, että vaunu mahtuu junavaunuihin, tunneleihin jne. Kun taas keulassa ja tornin etuosassa ME.

Tästä voi päätellä, että kun suojausaste nousee tarpeeksi suureksi, etumoottorissa on enemmän haittoja kuin hyötyjä. Periaatteessa näissä uusissa IFV:ssä joiden painoluokka alkaa olla 40+ t, etumoottorista on suojauksen puolesta haittaa.
Merkavan kehitystä on ohjannut vahvasti ympäristöolosuhteet sekä miehistön selviämisen korostaminen. Se mikä sopii avoimelle suojattomalle kentälle ei välttämättä sovi Suomeen.

Lämpöjälkeä voidaan nykyisin pienentää todella tehokkaasti erilaisilla materiaaleilla ja onhan mm. BMP-2 modauksen yksi tärkeimmistä asioista ollut lämpö- ja maastouttamisjärjestelmän kehittäminen.

Ymmärtääkseni merkavan osastointi ja useat erilliset ps-kerrokset toimivat ja suojaavat hyvin keulaosumilta, toki pitkä keula pienentää tehokkaasti mm. alakoroa tykin osalta.
 
Mieti niitä Niinisalon kohtaamisetäisyyksiä tai jonkun isomman harjoituksen. Väittäisin, että se 800m tst-tähtäin vaunulla on riittävä, kun ampuu aina osuu ei tarvitse mitata etäisyyttä. Yleensä kohtaamiset olivat max 400 m etäisyyksiä.
Havaintoetäisyyksiä Keski-Euroopan maastossa, suomalaisessa maastossa nuo lyhempien etäisyyksien prosentit varmaan isompia:
HavaintoEtäisyys.jpg
 
Kun samaa alustaa käytetään eri tarkoituksiin, niin ehkäpä se eteen sijoitettu moottori on kuitenkin pienempi paha kuin että panssarijääkärit jalkautuvat alapuolisella tavalla...

Katso liite: 80836
IFV:ssä haitat voitaneen hyväksyä, mutta MBT:ssä tuskin (tai sitten kyseessä on kompromissi joka ei ole hyvä missään).

Merkavan kehitystä on ohjannut vahvasti ympäristöolosuhteet sekä miehistön selviämisen korostaminen. Se mikä sopii avoimelle suojattomalle kentälle ei välttämättä sovi Suomeen.

Lämpöjälkeä voidaan nykyisin pienentää todella tehokkaasti erilaisilla materiaaleilla ja onhan mm. BMP-2 modauksen yksi tärkeimmistä asioista ollut lämpö- ja maastouttamisjärjestelmän kehittäminen.

Ymmärtääkseni merkavan osastointi ja useat erilliset ps-kerrokset toimivat ja suojaavat hyvin keulaosumilta, toki pitkä keula pienentää tehokkaasti mm. alakoroa tykin osalta.
Näin juuri. Keulan kaltevuus ja moottorin tuoma lisäsuoja riittivät vanhoja APDS:iä vastaan, mutta nykyaikaiset APFSDS:t eivät kimpoa kuin alle 8ast kulmilla eikä rakenneteräksestä vst tehty moottoriblokki hirveästi hidasta. Onteloammuksia moottoriblokki ja keula-PA-tankki voivat hyvinkin absorboida (Hamas ei taida kauheasti nuoliammuksia ammuskella). Keulassa ei ole fyysisesti tilaa tehdä nykyaikaista, massatehokasta panssarointia nykyaikaista nuolta vastaan.
 
Eikö "samaa" alustaa voisi käyttää eri laitteissa etu tai takamoottorisena? Toista versiota vain ajettaisiin eri suuntaan. Nuissa on väkisinkin tehtävä esim jousituksen säätöjä vaunun painon mukaan. Jos jousiyksiköt olisi symmetrisellä kiinnityksellä ja riittävän suurella säädettävyydellä, niin se antaisi vapauden niiden suhteen. Oletan että tela alustankin jousitus pitää olla tiettyyn ajosuuntaan rakennettu.
 
Eikö "samaa" alustaa voisi käyttää eri laitteissa etu tai takamoottorisena? Toista versiota vain ajettaisiin eri suuntaan. Nuissa on väkisinkin tehtävä esim jousituksen säätöjä vaunun painon mukaan. Jos jousiyksiköt olisi symmetrisellä kiinnityksellä ja riittävän suurella säädettävyydellä, niin se antaisi vapauden niiden suhteen. Oletan että tela alustankin jousitus pitää olla tiettyyn ajosuuntaan rakennettu.
Kuvailet Armataa.
 
Eikun tarkoitan toimivaa versiota. Käytetäänkö armatan runkoa eri suuntiin ajettavan eri käytössä?
Kyllä. T-14 on MBT-versio ja T-15 on IFV-versio, vain toisin päin. Suojaksi on tehty nuo monnia muistuttavat kiilapanssarit.

ix8v2dwfody11.jpg
 
Kyllä. T-14 on MBT-versio ja T-15 on IFV-versio, vain toisin päin. Suojaksi on tehty nuo monnia muistuttavat kiilapanssarit.

ix8v2dwfody11.jpg
Siinäpä se onkin mehevän suuri kansi tiputtaa droonista ontelokranaatti. Jos osuu mihinkään tuon tornin ja keulan kartioiden välissä niin se on kerrasta valmis.
 
Joo siis "standartenpanzer" joka kelpaisi USAlle eikä olisi siellä tehty on tietenkin mahdottomuus, ehkä sieltä tulisi jopa miinoja projektiin. Ei supervallalla ole ystäviä vaan vain etuja ajettavanaan. Meillä nyt kun on tämä kiistelty EUvostoliitto niin voisi sekin tehdä edes joskus jotain hyvää ja koota koalition tällaisten hankkeiden taakse. Poliitikkojen tehtävä demokratiassa on sopia asia ja järjestää rahoitus, suunnittelun ja toteutuksen hoitaa sitten eri porukka. Juuri niissä sotilasdiktatuureissa yritetään tehdä kaikki itse että päästään varastelemaan, johto tietenkin selittää vaikuttimiksi isänmaallisuuden.


Näistä nyt ei taida olla kovin paljoa esimerkkejä.. Siis viimevuosikymmeniltä. Tankkikin on monimutkainen järjestelmä, näin minulle vakuutettiin kun aidosti ihmettelin miksei Armatasta tullut lasta eikä paskaa..



Joo, nais-ja kehitysmaatutkijoita ja vaikka pastoreita sekä tietenkin POC kiintiöihmisiä ja lopuksi kaiken tietäviä Raneja sieltä sorvauspuolelta tiimiin niin jopa alkaa homma rockaamaan! :rolleyes: Enemmän tämä nyt on johtamiskysymys; siis ei poliitikkoja tai virkaläskiä johtamaan vaan organisaatio kuten suuryrityksissä!
Jokaisella maalla on etuja valvottavana. Se tarkoittaa että jos on jonkun tyyppistä tuotantoa, kotimaisuus on monesti isompi plus, kun suorituskyky ja käytettävyys. Jopa hinnasta ollaan valmiita tinkimään ylöspäin.

Se pienillä resursseilla tehty hyvä tankki on sellainen satuolento.

On totta, että yritykset kykenevät parempaan johtamiseen ja kehitystyöhön, mutta se taas vaatii kilpailua joka piiskaa osallistujat parhaaseensa.
 
Modulaarinen vaunu, kyllä, variantit rynnäkkövaunuksi, it-vaunuksi ja pioneerivaunuksi. APC:ksi sitten jotain pyöräversiota niin tulee halvemmaksi. Vaunussa moottori eteen vaikka aiheuttaakin jotain ongelmia, poistaa monta samalla. Tuskin se panssarointikaan on ongelma, vaikka samaa runkoa käyttäisi ryntövaunuissa jne. kun modulaarisuus on siinäkin keksitty, eli peruspanssarointi on se ns. ryntövaunutasoa ja sitten siihen päälle palikoita tai levyjä kiinnittämään jos halutaan tst-vaunun suojaustaso. Liian kallista ei saa tehdä, halpa ja riittävän hyvä tuntuu riittävän varmasti tulevaisuudenkin konflikteissa. Mutta uutta pitää olla, jotta varaosia ja muita saa sitten seuraavat 50 vuotta.

PS. Modulaarisuus tekee sen, että voidaan vaikka nyt pistää 120mm tykkiä siihen ja toivoa, että teho riittää ja tulevaisuudessa siirtyä vaikka muuhun jos halua on - ehkä voisi siirtyä jo suoraan kyllä, en tiedä.
Suoraan sanottuna, monitoimityökalut eivät ole hyviä missään.
Yhtä raskasta alustaa voidaan käyttää raskaiden vaunujen alustana, mutta kevyet vaunut kuten rynnäkkö- tulenjohto-, krh, lääkintä- ja erilaiset järjeltelmä vaunut kuten viestivaunut kannattaa tehdä omalle rungolle.

Yksi raskas vaunualusta olisi joko liian kevyt raskaaksi, tai liian raskas kevyeksi vanuksi.

Modulaarisuus on hyvä, kunhan ei yritetä liikaa.
 
Joo siis "standartenpanzer" joka kelpaisi USAlle eikä olisi siellä tehty on tietenkin mahdottomuus, ehkä sieltä tulisi jopa miinoja projektiin. Ei supervallalla ole ystäviä vaan vain etuja ajettavanaan. Meillä nyt kun on tämä kiistelty EUvostoliitto niin voisi sekin tehdä edes joskus jotain hyvää ja koota koalition tällaisten hankkeiden taakse. Poliitikkojen tehtävä demokratiassa on sopia asia ja järjestää rahoitus, suunnittelun ja toteutuksen hoitaa sitten eri porukka. Juuri niissä sotilasdiktatuureissa yritetään tehdä kaikki itse että päästään varastelemaan, johto tietenkin selittää vaikuttimiksi isänmaallisuuden.
Aika kaukaa haettua, että vain diktatuurit harrastaa protektionismia. Ilmeisesti ollaan sotilasdiktatuurissa kun tilattiin Patrialta AMV:tä ja uutta Pasia, vaikka saatavilla olisi ollut Boxer.

Näistä nyt ei taida olla kovin paljoa esimerkkejä.. Siis viimevuosikymmeniltä. Tankkikin on monimutkainen järjestelmä, näin minulle vakuutettiin kun aidosti ihmettelin miksei Armatasta tullut lasta eikä paskaa..
Ei varmaan ole esimerkkejä, kun 2000-luvulla ei ole muita uusia tehty ja kehitetty kuin Armata. Sitä edellistä pitää hakea sitten 70-luvulta. Armatan kehitystä taas on ihan turha verrata länsimaihin - nykyaikana kun pitäisi tietää jotain puolijohteista ja mikropiireistä. Venäjällä ei niistä riitä osaaminen tai valmistuskapasiteetti edes niiden kuuluisien perseensuristimien tarpeisiin.

Joo, nais-ja kehitysmaatutkijoita ja vaikka pastoreita sekä tietenkin POC kiintiöihmisiä ja lopuksi kaiken tietäviä Raneja sieltä sorvauspuolelta tiimiin niin jopa alkaa homma rockaamaan! :rolleyes: Enemmän tämä nyt on johtamiskysymys; siis ei poliitikkoja tai virkaläskiä johtamaan vaan organisaatio kuten suuryrityksissä!
Et ilmeisesti ole suuryrityksessä töissä.
 
Aivan ensimmäiseksi olisi pitänyt luoda huipputiimi suunnittelemaan se tankki, valmistusmäärä huomioiden. Pidempi sarja mahdollistaisi kustannussäästöjä ja parempia (kalliimpia lyhytsarjaan verrattuna) teknisiä ratkaisuja. Suunnitteluun myös kannattaisi käyttää vähintään noiden 4 tankin suunnitteluresurssit, se tulisi loppupeleissä halvemmaksikin. Varmasti tankista kannattaisi tehdä mahdollisuuksien mukaan modulaarinen ja siltä pohjalta muutamia versioita sotilaiden toiveiden mukaisesti.
Ai panssarivaunujen Eurofighter? Joka maalla on niin paljon kansallisia intressejä pelissä, että yhden mallin suunnittelulla saadaan joko kaikki vihaisiksi toisilleen tai sitten täysin epäyhteensopivia malleja, joiden jatkokehityskustannukset ovat mahdottomia jakaa, eikä ketään yksin kiinnosta rahoittaa itseään kiinnostavaa projektia, josta muutkin hyötyisivät osallistumatta kustannuksiin. Esim. Eurofighterin kehitystyötä on juuri tämä hidastanut: mm. työntövoimaohjauksen ja moottorin muu kehitystyö on periaatteessa jo tehty siltä osin kuin se pystytään suunnitelmina tekemään, mutta yksikään maa ei halua yksin maksaa koekäytöstä ja sen kokemuksista tehtävien parannusten kustannuksia.

Tai Eurocopter Tiger tai NH90, mitä näitä muita menestystarinoita yhteisprojekteista onkaan...

Siinä tapauksessa kannattaa täytyy vaihtaa niitä toivojia. Varmasti joku haluaa sinne sähköisen korkkiruuvin ja vieterillä ponnahtavan valkoisen lipun tms. ja kun ulkomaalaisilla ei sitä ole niin voi voi. Siksi vaatimusten määrittelyt ovat erittäin tärkeitä. Minä pitäisin korkeaa suorituskykyä sotatilanteessa, korjattavuutta, huollettavuutta ja järjellistä hintaa tärkeinä asioina.
Asevoimat kun päästetään tekemään kaluston tarkat speksaukset, niin siitähän vasta hyvä herkiää, vielä kun tämä saataisiin euroopanlaajuisesti porukalla, niin saataisiin vaatimusmäärittely, jonka mukaista vaunua ei kenelläkään olisi varaa ostaa, kun sen ratkaisut maksaisivat niin hurjasti.

EU-mailla on huomattavan erilaisia kansallisia tarpeita ja olosuhteita, joiden vuoksi speksauksesta tulisi väistämättä kiistaa. Yksi haluaa siirtomaasota-armeijalleen tulitukea, toinen asevelvollisuusarmeijalleen koulutuskäytössä kestävää ja käyttökustannuksiltaan edullista vaunua, kolmas panssarinyrkkiä Kursk II:ssa voittamiseen. Ja kaikki haluavat kokoonpanosta mahdollisimman paljon omaan maahansa.

Yksi maa asevoimineen pystyy vielä tekemään sopivan kustannustehokkaan kompromissin vaunun ominaisuuksista omiin olosuhteisiinsa, koska sillä on kuitenkin yhtenäinen doktriini asevoimiensa taistelupanssarivaunujen käytöstä ja tietty prioriteettijärjestys käyttötarkoituksissa. Sen sijaan liittoumalla ne voivatkin olla täysin erilaiset.
 
^Eurofighter kuitenkin lentää ja asioista voidaan oppia ja tehdä ne paremmin. Ymmärtääkseni esim. Eurofighterissä nimenomaan eivät toimineet ne määrittelyt.. Aika universaalisti nuo Abramssit ja Leotkin näyttävät pystyvän toimimaan joten vaikea uskoa ettei "leoleclerc" kelpaisi koko Euroopalle.

Ylipäätään pitäisi ymmärtää muuttunut tilanne. Jos armeijat ovat ilman mitään uhkia, kuten vaikka Kanadassa, niin mikäs siinä puuhastella omia vehkeitä aluepolitiikka huomioiden mutta nyt on toinen tilanne. Eurooppalaisten on saatava paljon ja hyvää kalustoa kohtalaisen nopeasti koska tilanne voi muuttua hyvin paljon ikävämmäksi. Jos joku ei ymmärrä miten niin zenäjä ei välttämättä romahda tähän sotaan vaan siellä voi nousta putlerin jälkeen stalinimpi ukkeli valtaan joka saa vielä laajaa kannatustakin. Sitten kun samaan aikaan USA lähtee Natosta niin mites sitten suu pannaan?

Minun mielestäni uudelleen varustautumisella on kiire koska projektit ottavat aikansa vaikkei zenäjä nyt ihan lähivuosina pystykään hyökkäämään. Kun jokainen maa puuhastelee omiaan poliitikkojen lahjuskippojen kiertäessä ei toivottua tulosta synny.

Lopettelen tämä vuodatuksen EU yhteistyöstä kuitenkin tähän koska EU on jo näyttänyt kyntensä. Ne ovat vanhan narkkihuoran kynnet jotka Nl/putler on punannut. Suomelle sieltä ei ole tullut eikä tule mitään muuta kuin laskuja ja mädätystä. Ehkä asia vielä aukeaa kansan enemmistöllekin.
 
Jenkithän käyttävät isoissa ja kalliissa projekteissa mallia jos muutamalta valmistajalta tilataan speksien mukainen proto/kehitysprojekti.
Sitten mukaan päässeet tehtaat kilpailevat omilla protoillaan ja paras saa jatkokehitys sopimuksen, joka sitten saattaa muuttua varsinaiseksi hankinnaksi.

Tämä on toki kallis tapa kehittää, mutta tuottaa hyviä aseita.
 
^Eurofighter kuitenkin lentää ja asioista voidaan oppia ja tehdä ne paremmin. Ymmärtääkseni esim. Eurofighterissä nimenomaan eivät toimineet ne määrittelyt.. Aika universaalisti nuo Abramssit ja Leotkin näyttävät pystyvän toimimaan joten vaikea uskoa ettei "leoleclerc" kelpaisi koko Euroopalle.

Ylipäätään pitäisi ymmärtää muuttunut tilanne. Jos armeijat ovat ilman mitään uhkia, kuten vaikka Kanadassa, niin mikäs siinä puuhastella omia vehkeitä aluepolitiikka huomioiden mutta nyt on toinen tilanne. Eurooppalaisten on saatava paljon ja hyvää kalustoa kohtalaisen nopeasti koska tilanne voi muuttua hyvin paljon ikävämmäksi. Jos joku ei ymmärrä miten niin zenäjä ei välttämättä romahda tähän sotaan vaan siellä voi nousta putlerin jälkeen stalinimpi ukkeli valtaan joka saa vielä laajaa kannatustakin. Sitten kun samaan aikaan USA lähtee Natosta niin mites sitten suu pannaan?

Minun mielestäni uudelleen varustautumisella on kiire koska projektit ottavat aikansa vaikkei zenäjä nyt ihan lähivuosina pystykään hyökkäämään. Kun jokainen maa puuhastelee omiaan poliitikkojen lahjuskippojen kiertäessä ei toivottua tulosta synny.

Lopettelen tämä vuodatuksen EU yhteistyöstä kuitenkin tähän koska EU on jo näyttänyt kyntensä. Ne ovat vanhan narkkihuoran kynnet jotka Nl/putler on punannut. Suomelle sieltä ei ole tullut eikä tule mitään muuta kuin laskuja ja mädätystä. Ehkä asia vielä aukeaa kansan enemmistöllekin.
Vaikea on löytää punaista lankaa tästä sinun viestistä tai muutamista aiemmista.

Ensin sinulla on huoli, että Euroopan tai maailman psv tuotanto on liian hajaantunut ja se aiheuttaa kohonneita tuotekehitys ja valmistuskustannuksia, mutta useat kirjoittajat totesivat, että se luo kilpailuasetelman jonka ansiosta tuote paranee, koska heikoimmat eivät ainakaan löydä vientimenestystä. Jos maailman panssarivaunut laitetaan tekniseen paremmuusjärjestykseen niin ryssäläistä ei varmaan löydy top10:sitä nyt eikä löydy tulevaisuudessakaan.

Sitten osa viestistä on jonkinlaisen, tällä hetkellä hyvin epätodellisen, uhkakuvan luomista, että jokin tuntematon uusi johtaja voisi nostaa Venäjän siitä alhosta missä se nyt vaeltaa ja perustajajäsenenä USA olisi mahdollisesti lähdössä NATOsta ja kumpaankin erittäin epätodennäköiseen vaihtoehtoon pitäisi jotenkin varautua. Minkä todennäköisyyden antaisit kummallekin vaihtoehdolle 0.01 vai jopa alempi? Kummankin yhtäaikainen toteutuminen on sitten maksimissaan 0.01 x 0.01 = 0.0001 eli 0.01 %. Siis lähes merkityksetön.

Ensin sen mystisen uuden johtajan pitäisi uudistaa Venäjän armeijan rakenteet, poistaa tai minimoida täysin läpitunkeva korruptio kaikilla tasoilla, uudistaa teollisuutta todella laajasti sekä parantaa koulutusjärjestelmää kaikilla tasoilla, koska Venäjä on väistämättä jäämässä kaikissa innovaatioiden kehittämisessä todella kauas kärjestä eikä sellainen maa menesty sotilaallisen suorituskyvyn luomisessa vaikka panostaisi siihen leijonanosan budjetistaan. Venäjä ei edelleenkään ole Neuvostoliitto, se leikkii sen perillistä, mutta talous ei ole juuri Espanjaa kummempi ja tämä ennen sotaa jonka se on häviämässä selkeästi itseään pienempää vastustajaa vastaan. Sodan jälkeen Venäjän talous ei tule olemaan lähimainkaan sitä mitä se oli ennen sotaa, asiat eivät ole palautuvia ja sillä on merkittävä pääomien sekä työvoiman pula edessään. Noiden lisäksi sen pitäisi ensin paikata jotenkin Ukrainassa menetetty kalusto, mikä tulee olemaan taloudellisesti heikolle maalle aivan giganttisen suuri tehtävä, jossa se ei välttämättä onnistu ollenkaan, sitten sitä pitäisi vielä merkittävästi nostaa siitä 2021 tasosta koska eihän se riittänyt edes yksin taistellutta Ukrainaa vastaan, miten Venäjä pystyisi sen tekemään kun ei pystynyt 2014-2021 rakentamaan tuon parempaa armeijaa vaikka moni asia oli valmiiksi pedattu (esimerkiksi ammuksia ja ohjuksia on ollut varastot täynnä eikä niiden tuottamiseen ole paljoa resursseja tarvinnut kuluttaa). Eli kokonaisuudessaan uhkakuva on selkeästi pienempi v. 2024 eteenpäin kuin se oli esimerkiksi 2021, mutta heikosti varautuneet NATO maat ja monet liittokunnan ulkopuolisetkin maat ovat alkaneet siitä huolimatta varautumaan. Lähinnä tämä on tapahtunut heidän tajutessaan kuinka kevyillä eväillä ovat olleet varautuneita. Silti varautumisen tulee aina perustua parhaiten perusteltavissa olevaan uhkakuvaan, ei mihinkään maksimaalisen uhkan torjuntaan, eihän esimerkiksi Suomi yritä kehittää strategisten ydinohjusten torjuntaa vaikka teoriassa sellainen isku voisi joskus tulla. Ne, jotka noita skenaarioita tekevät osaavat määrittää todenäköisyyksiä eikä siellä vedellä mutu pohjalla. Ja ne skenaariot ovat pohjana sille minkälaista kalustoa ja minkä verran armeija tarvitsisi todennäköisimmän uhkakuvan torjuntaan. Sitten armeijoille annetaan puolustusministeriöiden puolesta budjetti, jolla sen on luotava kustannustehokas tapa hankkia tarvittava kalusto sekä sopiva strategia sen käyttämiseksi. Panssareiden kuten muunkin kaluston osalta määrittelyt tulevat sitä kautta, että riittääkö nykyisen kaluston suorituskyky torjumaan se uhka vai ei, ja edelleen hyväksyttävissä olevin tappioin. Tämä kynnys on kaikilla valtioilla erilainen ja heijastuu heti erilaiseen määrittelyyn. Jos todetaan, että suorituskyky ei riitä niin aletaan määrittelemään minkälaisella kalustolla se olisi saavutettavissa ja asetetaan aikamääreet mistä alkaen ja kuinka kauan haluttu suorituskyky pitää olla käytössä sekä mahdollisesti jo karkea raami kustannuksista mitä se saisi kustantaa. Tällöin törmätään heti siihen faktaan, että länsimaisissa armeijoissa ei ole käyttäjiä tuhansille panssarivaunuille koska ammattiarmeijoissa palkkakulut ovat merkittäviä, jos ei ole eikä tule olemaan tuhansien tankkien lauttoihin käyttäjiä niin miksi vaunuja pitäisi tehdä tai tilata tuhansia. Siinä ei ole logiikkaa. Sen sijaan kustannusten minimointi jo 300 panssarivaunun sarjaa suunnitellessa voi johtaa todella hyvään lopputulokseen kun se tehdään älykkäästi innovaatioita sekä standardoituja komponentteja hyödyntäen ja tällöin voidaan saavuttaa tilanne, että suorituskyky nousee, hinta laskee tai pysyy ainakin aikaisempien mallien tasolla ja tuote on houkutteleva vientikauppojen osalta jolloin sarjakoko nouseekin 300 --> 1000 panssarivaunuun. K2 on tuosta yksi esimerkki, että Korealaiset ovat kehittäneet itselleen sopivan ratkaisun, mutta siinä on pienellä modifikaatiolla sellainen pohjaratkaisu joka kelpaa Puolalle joka ajanmyötä nostaa valmistusmäärän merkittävästi korkeammaksi. Korean aivotyö sekä kyky kompromisseihin sekä teollisuuden kustannuskilpailukyky mahdollistavat tuon, Puola tekee sitten useasta vaihtoehdosta vain itselleen parhaiten sopivan ratkaisun, osin poliittisesti motivoituneen mutta kuitenkin.
Ryssillä ei ole oikeastaan mitään noista, ei aivotyötä, ei tehokasta teollisuutta eikä kykyä kompromisseihin niin sieltä ei ole tulossa aivan lähiaikoina mitään tuossa suhteessa merkittävää.

Sitten loput viestistä on jotain epäselvää EU vastaisuutta tai henkilökohtaista agendaa joka ei välttämättä ole ollenkaan tämän ketjun aiheeseen liittyvää. Vähän sellaista sanahelinää ilman kontekstia, jolle olisi ollut parempiakin ketjuja.

Kiireestä olen myös aivan erimieltä, 2022 keväällä oli vielä kiirettä, nyt ei samalla tavalla ole. Pitää kyllä tehdä ja tuottaa sekä harjoitella (suorituskyky nousee myös hyvään yhteistoimintaan harjoittelemalla ei vain kalustoinvestoinneilla), mutta järkevästi ja rauhallisesti harkiten kokonaisuutta tarkastellen. Kiireessä tehdyt kehitysprojektit ovat lähes aina helpoin tapa heittää rahaa kaivoon.
 
K2 on tuosta yksi esimerkki, että Korealaiset ovat kehittäneet itselleen sopivan ratkaisun, mutta siinä on pienellä modifikaatiolla sellainen pohjaratkaisu joka kelpaa Puolalle joka ajanmyötä nostaa valmistusmäärän merkittävästi korkeammaksi. Korean aivotyö sekä kyky kompromisseihin sekä teollisuuden kustannuskilpailukyky mahdollistavat tuon, Puola tekee sitten useasta vaihtoehdosta vain itselleen parhaiten sopivan ratkaisun, osin poliittisesti motivoituneen mutta kuitenkin.
Korea on tosiaan varsin hyvä esimerkki. Amerikkalaisen vanhemman kaluston lisenssivalmistus opetti tekemään, ja Vietnamin sodan antama kysyntä riitti laajentamaan. Sitten pikkuhiljaa paranneltiin olemassaolevia ratkaisuja, ja alettiin tehdä omia innovaatioita. Korealaisilta on edelleen saatavilla hi-low -kalustoa asiakkaan tarpeen mukaan (K2 on hi, ja KM420 on low).

Meillä Suomessa homma meni vähän eri rataa, ensin kokeiltiin ihan ite (VK) ja sitten ehkä seuraavaan erään katseltiin mallia muualtakin (vaikka PaVa nyt olikin traktoripohjainen). Meillä ei ollut koskaan vaikkapa ällin tai BTR:n lisenssituotantoa. Ei voitu pikkuhiljaa opetella ja hioa vanhaa (esim vahvistaa ällin pohjaa ja kattoa ettei tarvita lisätukitolppia).
 
Suoraan sanottuna, monitoimityökalut eivät ole hyviä missään. Yhtä raskasta alustaa voidaan käyttää raskaiden vaunujen alustana, mutta kevyet vaunut kuten rynnäkkö- tulenjohto-, krh, lääkintä- ja erilaiset järjeltelmä vaunut kuten viestivaunut kannattaa tehdä omalle rungolle.
Tulenjohto, lääkintä yms. voivat käyttää pyöräversioita luultavasti. Siitäkin modulaarinen versio mallia AMV käyttöön vaan, säästyy rahaa ja vaivaa ja helpottaa korjaamista ja huoltoa kummasti. Mutta esim. rynnäkkövaunujen, panssarikanuunoiden, pioneerivaunujen jne. osalta tarvitaan raskasta peruspohjaa moottoreineen ja telapyörästöineen joka kykenee sitä kantamaan. Ehkä paras esimerkki on juurikin tuo panssarikanuuna, ei niinkään edes rynnäkkövaunu, tosin niistäkin Israelista löytyy esimerkkiä, joita olisi ehkä hyvä seurata.

Yksi raskas vaunualusta olisi joko liian kevyt raskaaksi, tai liian raskas kevyeksi vanuksi.
Raskas rynnäkköpanssari painaa saman mitä MBT. Panssarikanuuna painaa saman mitä MBT. Pioneerivaunu painaa saman mitä MBT. Kevyemmät sitten vaikka sen AMV:n pohjalle pyörille.
 
Miksi ihmeessä moottori eteen? Merkavassa tämä ajatus lähti aikoinaan siitä, että moottori loisi suojaa ja viisto etupanssari kimmottaisi. Näinhän se tekikin aikalaisten APDS:lle.
Mikä estää laittamasta lisää panssaria moottorin taakse miehistötilan eteen, jos sitä ei voisi mitenkään moottorin eteen laittaa? Siinä jossa missä olisi sitten sitä spacing armor vai mikä olikaan terminä...etupäässä ERA+panssarointia, sitten välissä moottori ottamassa osumaa ja sen takana sitten vaikka vielä (joo kuulostaa hurjalta mutta miksikäs ei) ERA palikoita ja ainakin panssaria lisää ennen miehistötilaa. Torni siirtyisi lisää taaksepäin toki, mikä voisi olla ihan hyvä kun siirtäisi painopistettä taaksepäin sitten samalla, tasapainottaen moottorien aiheuttamaa etupainotteisuutta.
Lisäksi se luo haasteita vaunun etupainoisuuden takia (ja lämpöjäljen).
Lämpöjälki on toki yksi ongelma. En usko, että kuitenkaan ylivertainen, jos vielä ajatellaan, että vaunusta pitää kuitenkin olla jotain verkkoa tms. päällä estämään dronekranaatit ja vastaavat niin samalla tapaa se lämpöjälkeäkin vähentää, tai muut ratkaisut. Lämpöjälkeähän tulee etenkin pakokaasuista, Merkavassahan nuo ohjataankin taakse.
 
Back
Top