kimmo.j
Respected Leader
Raskas rynnäkkövaunu on konsepti joka on ollut olemassa vuosikymmenet, mutta se ei ole yleistynyt. Sille on varmasti syynsä, ensimmäinen on raha. Raskas vaunu on paitsi kallis ostaa, mutta myös kallis käyttää.Tulenjohto, lääkintä yms. voivat käyttää pyöräversioita luultavasti. Siitäkin modulaarinen versio mallia AMV käyttöön vaan, säästyy rahaa ja vaivaa ja helpottaa korjaamista ja huoltoa kummasti. Mutta esim. rynnäkkövaunujen, panssarikanuunoiden, pioneerivaunujen jne. osalta tarvitaan raskasta peruspohjaa moottoreineen ja telapyörästöineen joka kykenee sitä kantamaan. Ehkä paras esimerkki on juurikin tuo panssarikanuuna, ei niinkään edes rynnäkkövaunu, tosin niistäkin Israelista löytyy esimerkkiä, joita olisi ehkä hyvä seurata.
Raskas rynnäkköpanssari painaa saman mitä MBT. Panssarikanuuna painaa saman mitä MBT. Pioneerivaunu painaa saman mitä MBT. Kevyemmät sitten vaikka sen AMV:n pohjalle pyörille.
Tela- ja pyöräkalusto kohdalla on eroja liikkuvuudessa. On esitetty, että liikkuvuuden ero on kaventunut ajoneuvotekniikan kehityksen myötä. Seuraavatko pyöräajoneuvot telakalustoa on tärkeä seikka.
Telatykit ja muut eivät ole olleet kovin yleisesti MBT alustaisia. Phz2000 käyttää ilmeisesti paljon yhteisiä osia Leo 2:n kanssa. Miksiköhän tätä ei ole hyödynnetty? En tiedä, mutta joku syy tälle löytyy.