Huoh, hyvä on.Et ole vieläkään selittänyt, miten se etumoottori nimenomaisesti ESTÄÄ tekemästä vaunuun tehokasta panssarointia. Joo, ei moottorin tilavuus tietenkään VASTAA panssarin tilavuutta, mutta, kuten olen jo sanonut useasti: Panssarointia voi laittaa moottoria ENNEN ja moottorin JÄLKEEN ennen miehistötilaa ihan niin paljon, kun vaan ikinä halutaan. Ei se moottori sitä estä. Se moottorin viemä tila toki toimii spaced armourina ja moottori möttinä toki kanssa jotain suojaa antaa. Mutta ei se estä panssointia laittamasta. Jos väität, että estää, niin odotan kyllä perusteellista loogista selitystä. Olen koko ajan odottanut, eikä ole tullut. Merkava mk4 pidetään muuten maailman kenties vahvimmin panssaroituna panssarivaununa ja kovin vähän Israel on Merkavoita menettänyt miehistöineen, että tuskin siellä täysin väärässä voidaan olla näissä asioissa.
Ja ei, en väitä, että moottorin laitto eteen on joku ihme loistoratkaisu, joka antaa ylivertaisen suojan vs. moottori takana tilanteeseen, en väitä moista, älkää koettako selittää, että väitän. Se, mitä minä väitän, on, että se ei ole huono ratkaisu ja jos halutaan ryntövaunupohja tehdä samalla, se on välttämätön ratkaisu, jotta saadaan jalkaväelle mahdollisuus olla takanpäässä ja poistua sieltä.
Jos katsot eri Merkava-mallien panssarointia, huomaat, että UFP on suunnilleen 50-80 mm. Pelkkää RHA:ta. Tietysti, se on kallistettu, mutta nykyaikaiselle APFSDS:lle se pikemminkin parantaa läpäisyä.
Jos alat laskea M1 Abramsin etupanssaroinnin paksuutta, se on suunnilleen 900 - 1000 mm. Armatan panssarin paksuus on 1200 mm. Tämän voidaan olettaa olevan se minimimäärä, mitä nykyaikaisen APFSDS:n pysäyttäminen monikerrospanssarilla vaatii massa- ja tilatehokkaaksi ratkaisuksi.
UFP:n on oltava Merkavassa ohuehko, koska se on samalla moottoriluukku. Sen on oltava nostettavissa kentällä moottorin huoltoa varten.
Jos oletamme, että Merkavan järjestely on 60 ast kulmassa 50 mm RHA - 300 mm Air - 1200 mm Mild Steel - 300 mm Air - 100 mm HHA
siten, että
roo [g/cm3] - TE (KE) - TE (HEAT)
RHA: 7,85 - 1 - 1
Air: 0,0013 - 0 - 0,26
Mild Steel: 7,87 - 0,8 - 1
HHA: 7,82 - 1,32 - 1,3
Saamme kokonaisuuden massatehokkuudeksi
ME (KE): 0,85
ME (HEAT): 1,14
Tämä siis hyvin yksinkertaistetussa laskussa (koska en nyt jaksa lauantai-iltana alkaa vääntämään mitään monimutkaista, camoon). Järjestely ei siis ole kovin hyvä kineettisiä vastaan, mutta massatehokkuus onteloa vastaan on ihan kohtuullinen. Ja millaista sotaa Israel onkaan käynyt viimeiset vuosikymmenet? PST-ohjuksia käyttäviä terroristeja vastaan. (Ja kuka on väittänyt Merkava Mk4:sta parhaiten suojatuksi vaunuksi? Mitä uhkaa vastaan? Miltä kulmilta? Etäisyys?)
Huom. Ylläoleva ei kerro mitään siitä, mitä tuo ko panssari pysäyttää. Se kertoo vain massatehokkuuden.
Käytännössä moottorin tarjoamaan suojaan ei voi kauheasti luottaa. Jos lähdetään oletuksesta, että UFP suojaa vain konetykeiltä, ja pääpanssari on moottorin takana, se vaatii sanotaanko 800 mm tilaa. Se on helvetillinen määrä kun puhutaan vaunun sisätiloista. TE-luvuilta parempia aineita käyttämällä saadaan ehkä kutistettua 600 mm, mutta silloin massatehokkuus voi tippua alle 1.
Eli: haluatko tilaa vai haluatko keveyttä?
Nyt oma haasteeni: tee kaksi konseptia. Yksi etumoottorinen ja yksi takamoottorinen. Suojaustason pitää olla sama. Paino saa vaihdella. Aikaa pari kuukautta. Kumpi painaa enemmän? Saa suorittaa!