ultimateidiot
Kapteeni
Jäsen @Pzgnrl sen äsken laski, että Merkavan suojaus nuolta vastaan ei ole optimaali, eli se on massatehoton ratkaisu. Onteloa vastaan taas hyvä, mikä käy järkeen iippojen uhkakuvat tietäen. Toki voidaan aina sanoa, että jos tehdään kokonaan uusi motti niin saadaan tehokkuus kohdilleen, mutta sitten päästään niihin luukkuongelmiin. Eli luukun pitää olla sen verran kevyt, että sen pystyy nostamaan. Esitit vastaukseksi modulaaripanssarointia, mutta se vaikeuttaa taas päivittäistä toimintaa kun se luukku pitäisi tosiaan saada joka päivä avattua ajonjälkeisiin huoltoihin.Täysin perusteetonta heittoa. Ei varmasti ole, jos suunnitellaan sopivan kokoinen moottori ja/tai sopivan kokoinen keula. Tietenkin jos koetetaan änkeä joku moottori X nykyiseen tilaan Y niin näin voi olla, onhan se sama vika jos meinaat laittaa Formulan moottoria Ladaan kiinni, kovin huono siitä tulee, kun ei oikein sovi sinne.
Olen itse skeptinen tuon suhteen. Irakin armeija ei ollut mikään valiojoukko, vaan huonosti koulutettu, johdettu ja haluton. Vaunut kaivettiin kiinteisiin asemiin, sen sijaan että olisi edes yritetty käyttää liikettä hyväksi. Sen lisäksi miehistöt ei edes osannut käyttää omien vaunujensa ammunnanhallintaa. Ryntövaunu voi korkata taisteluvaunun ohjuksella, mutta se vaatii kyllä mielestäni väijytyksen tekemistä, eikä se sovellu oikein komppanian puolustustaisteluun.- Rynnäkkövaunut kurnuttivat ihan hyvin Irakin sodissa MBT:tä pst-ohjuksilla, jatkossa varmasti myös droneilla yms. eli voi ottaa matsia kyllä.
Mekanisoidun yhtymän pitää pystyä myös kohtaamistaisteluihin.- Hullu toki suoraan kohtaamistaisteluun avomaastossa ajaisikaan...vaikka olisi MBT alla, mieluummin menee suojaan ja ampuu pst-ohjuksilla tai droneilla ne vastustajan vaunut paskaksi.
Menee ainakin palo-osastointi ja varmaankin myös voimanvälitys hankalaksi. Taistelutila ja moottoritila on nykyvaunuissa eristetty toisistaan paloseinämillä, ja kaikkia moottoriin liittyviä systeemejä ei voi samalla tavalla sijoittaa keskelle kokonaisuutena kuin vaikka taakse/eteen, kun edestä pitäisi pystyä ryntövaunussa vielä evakuoitumaan takatilan kautta. Samaten taisteluvaunussa pitäisi ajajan kopista päästä tornin kautta veks, mitä palo-osastointi vaikeuttaisi.Onko muuten jotain erityistä syytä, ettei moottoria voisi laittaa keskemälle vaunua? Mallia Panzerkampfwagen VIII Maus.
- IFV-versiossa etupäässä sitten olisi kuski ja johtaja/ampuja + asetorni ja sitten perässä olisi jalkaväen tilat.
- MBT-versiossa olisi etupäässä kuski ja vaikka droneohjaaja tms. ja sitten peräpäässä olisi torni ja ampumatarvikkeet sekä muu miehistö tietenkin.
Keula voi olla hyvin suojattu ja miten viisto halutaan. Peräpäähän tulee toki painopistettä mutta eikös se ole hyvä esteitä ajatellen? Asetorni voisi IFV:ssä olla toki takanakin jos tilaa riittää tai sitten moottoritilan päälläkin hieman, jos on kauko-ohjattu. Ehkä MBT:ssäkin voisi olla jos on kauko-ohjattu ja miehistö operoi sitä takapään kopperossa? Ongelmaksi tulee lähinnä, jos halutaan suojata sivuja vahvasti etuviistosta runkoon tulevilta osumilta.