Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näinhän se on. Esimerkiksi Shtorasta on aika vähän videoita joissa APS olisi käytetty tositoimissa. Tuosta herää tietysti kysymys, että johtuuko se siitä että A) järjestelmä ei ole toiminut (luvatusti tai ollenkaan), ei ole osattu käyttää, tai on ollut pois päältä B) onko kyseessä vaan vahvistusharha, eli niitä videoita ei minnekään laiteta, kun ei sillä saa torninheittokisassa edes lohdutuspalkintoa. Varmaan asia mistä ei koskaan saada mitään luotettavaa tilastoa.Tuon ylläolevan erinomaisen selvennyksen lisäksi vaikka niissä olisi noita omasuojajärjestelmiä niin kuinka toimintavarmassa tilassa ne on pystytty pitämään kun jo vajaa vuosi sitten venäläisillä aktiivipalveluksessa olevilla joukoilla oli mittavia ongelmia radiokaluston toimivuuden kanssa ja Ukrainan käsiinsä saaman T-90M elektroniikka ja ihan perus sähkökomponentit olivat isoilta osin kondensioveden aiheuttaman korroosion pilaamia ja vastaavaa on havaittu kaapatuissa vaunuissa useamminkin.
Tämä lienee yksi syy miksi siellä kunnostetaan niitä T-55 ja T-62 kun niihin tarvitsee tehdä vähemmän elektroniikkatöitä kuin T-72 tai T-80 kunnostuksissa ja siten vaunuja tulee käyttöön hieman ripeämmin kuin keskittyen vain tuoreempiin tapauksiin. Nopeasti on pullonkaulana tuo elektroniikka jos se on haperona jo käytössä olevissa vaunuissakin saati sitten Uralin takaa haalittavissa raadoissa.
Se mitä esitteissä kerrotaan on yksi asia, se mitä vaunuihin on asennettu on toinen asia ja se mitä niistä asennetuista on kyetty a) kouluttamaan käyttäjille b) pitämään toimivassa kunnossa on kolmas asia.
US ARMY:n lienee syytä vakavasti pohtia miten ja millaisia vaunuja hankitaan jatkossa. Taistelupainot alkavat SEP v3 ja v4 kohdalla huitelemaan 80 tonnissa! Demostraattorissa myös nälkäinen kaasuturpiini on korvattu dieselhybridillä.
Shtorat on suurimmaksi osaksi poistettu, koska se on yksinkertaisesti vanhentunut: se toimii vain vanhempia, 70/80-luvun pst-ohjuksia vastaan mitä ei juurikaan enää käytetä (ja jotka ei muutenkaan ole läpäisyltään erityisen vaarallisia reaktiiveilla varustettua panssarivaunua vastaan). Arenaa Venäjän armeija on tilannut todella vähän jos yhtään. Drozdia oli käytössä pienempiä määriä, mutta nekin käsittääkseni pääosin poistettu.Näinhän se on. Esimerkiksi Shtorasta on aika vähän videoita joissa APS olisi käytetty tositoimissa. Tuosta herää tietysti kysymys, että johtuuko se siitä että A) järjestelmä ei ole toiminut (luvatusti tai ollenkaan), ei ole osattu käyttää, tai on ollut pois päältä B) onko kyseessä vaan vahvistusharha, eli niitä videoita ei minnekään laiteta, kun ei sillä saa torninheittokisassa edes lohdutuspalkintoa. Varmaan asia mistä ei koskaan saada mitään luotettavaa tilastoa.
Ehkä noin, mutta juuri tuossa kiteytyy kuinka pösilöjä venäläiset ovat, miksi kehittää ollenkaan noita aktiivisuojajärjestelmiä valtiollisesti jos niitä ei ole hinnan vuoksi aikomuskaan laittaa tankkeihin. Täysin hukattua kehitysresurssia, mitä heillä on muutenkin niukasti. Ja ainoa tapa saada sitä hintaa alaspäin olisi tehdä niitä teollisesti paljon, mutta ei ne tuota asiaa käsitä monessa muussakaan asiassa vaan puuhastelevat erilaisten pienten prototyyppien ja esisarjojen kanssa, joissa kehityskulut jakautuvat muutaman kappaleen kesken eikä oikein mistään tule tuhansia kappaleita. Neuvostoliitto sentään yritti saada massoja aikaiseksi, joskin silloinkin oli turhaa hajaannusta erilaisten projektien muodossa enemmän kuin resurssit antoivat myöden.Shtorat on suurimmaksi osaksi poistettu, koska se on yksinkertaisesti vanhentunut: se toimii vain vanhempia, 70/80-luvun pst-ohjuksia vastaan mitä ei juurikaan enää käytetä (ja jotka ei muutenkaan ole läpäisyltään erityisen vaarallisia reaktiiveilla varustettua panssarivaunua vastaan). Arenaa Venäjän armeija on tilannut todella vähän jos yhtään. Drozdia oli käytössä pienempiä määriä, mutta nekin käsittääkseni pääosin poistettu.
APS:t ovat painavia ja paljon kalliimpia hankkia ja ylläpitää kuin vaikka reaktiivipanssari, siksi ne ovat pääosin jääneet tehtaiden esitteisiin että tällaistakin olis tarjolla...Iipoilla on tietysti Trophy, mutta sekin on sen verta tyyris, ettei sitä joka vaunuun laiteta.
Se täytyy huomioida tonneista puhuttaessa, että jenkki tonni on 907 kg. Eli 80 tons tarkoitta 72 härmäläistä tonnia.US ARMY:n lienee syytä vakavasti pohtia miten ja millaisia vaunuja hankitaan jatkossa. Taistelupainot alkavat SEP v3 ja v4 kohdalla huitelemaan 80 tonnissa! Demostraattorissa myös nälkäinen kaasuturpiini on korvattu dieselhybridillä.
Kaikki em. aktiivijärjestelmät kehitettiin NL:n aikana. Firmat ovat jatkaneet niiden kehittelyä ja markkinointia, koska ainahan niitä joku voi ostaa. Myös länsimaissa on kehitetty APS-järjestelmiä, joita ei ole otettu käyttöön: Quick Kill, Iron Curtain, AMAP-ADS, LEDS-150, MUSS jne....Ehkä noin, mutta juuri tuossa kiteytyy kuinka pösilöjä venäläiset ovat, miksi kehittää ollenkaan noita aktiivisuojajärjestelmiä valtiollisesti jos niitä ei ole hinnan vuoksi aikomuskaan laittaa tankkeihin. Täysin hukattua kehitysresurssia, mitä heillä on muutenkin niukasti. Ja ainoa tapa saada sitä hintaa alaspäin olisi tehdä niitä teollisesti paljon, mutta ei ne tuota asiaa käsitä monessa muussakaan asiassa vaan puuhastelevat erilaisten pienten prototyyppien ja esisarjojen kanssa, joissa kehityskulut jakautuvat muutaman kappaleen kesken eikä oikein mistään tule tuhansia kappaleita. Neuvostoliitto sentään yritti saada massoja aikaiseksi, joskin silloinkin oli turhaa hajaannusta erilaisten projektien muodossa enemmän kuin resurssit antoivat myöden.
Noista neukkujen kehityksistä on tuolla aika paljon kirjoitusta - ja kuvia.Ehkä noin, mutta juuri tuossa kiteytyy kuinka pösilöjä venäläiset ovat, miksi kehittää ollenkaan noita aktiivisuojajärjestelmiä valtiollisesti jos niitä ei ole hinnan vuoksi aikomuskaan laittaa tankkeihin. Täysin hukattua kehitysresurssia, mitä heillä on muutenkin niukasti. Ja ainoa tapa saada sitä hintaa alaspäin olisi tehdä niitä teollisesti paljon, mutta ei ne tuota asiaa käsitä monessa muussakaan asiassa vaan puuhastelevat erilaisten pienten prototyyppien ja esisarjojen kanssa, joissa kehityskulut jakautuvat muutaman kappaleen kesken eikä oikein mistään tule tuhansia kappaleita. Neuvostoliitto sentään yritti saada massoja aikaiseksi, joskin silloinkin oli turhaa hajaannusta erilaisten projektien muodossa enemmän kuin resurssit antoivat myöden.
Tämäpä muuten myös hyvin selittää Armatan ulkomittoja: vaunuhan on aika kapea länsivaunuihin verrattuna, mutta pitkä (länsivaunujen pituinen), jos vertaa aiempiin itävaunuihin.Nähnyt tämän muuallakin toistettavan: neukkututkimuksen mukaan jokainen milli korkeutta tuo vaunun painoon 15-20 kg, ja jokainen lisämilli pituutta 2-3 kg. Tämä tietysti johtuu siitä, että pääpanssarointi (se painavin komponentti) joutuu suojaamaan tuota lisämilliä korkeutta, mutta pituutta suojaa vain kylkipanssari, joka on yleensä pienempi.
Tietysti, nykyään luvut voivat olla hyvinkin erilaisia. Tuskin kuitenkaan pienempiä.
Armata on toisaalta myös korkeampi, mutta poikkeus onkin siinä, että sen torni on käytännössä suojattu vain konetykeiltä, joten lisäkorkeus ei tuo samanlaista painonkasvua kuin miehitetyissä torneissa.Tämäpä muuten myös hyvin selittää Armatan ulkomittoja: vaunuhan on aika kapea länsivaunuihin verrattuna, mutta pitkä (länsivaunujen pituinen), jos vertaa aiempiin itävaunuihin.
Onneksi sanoit 'idean' etkä 'kopioituun' koska siitä on käyty tankkipiireissä nyt myrskyä vesilasissa. Pelkästään jo sellainen pieni ero Sla 16:a ja Armatan moottorilla on, että edellinen on ilmajäähdytteinen kun jälkimmäinen on vesi. Ja moottoritekniikassa sillä on aika isot erot moottorin rakenteeseen, miten sitä jäähdytetään.Kenties tämän takia päätyivät siihen 3. Valtakunnasta lainattuun ideaan X-moottorista, ja nyt sitten riittävän tehokkaan V12:n sovittaminen vaunuun ei onnistukaan, eikä X12:ta ole saatu riittävän öljytaloudelliseksi ja luotettavaksi.
Mil-Safarit on hankkinut Leopard ykkösen ajokoulutusvaunun feikkitornilla.