Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Edelleen T-90:n ja T-72:n moottorit perustuvat samaan V-2 moottoriin vuodelta 1937. Eli sivukiertokankikone, ilmeisesti rakenne on alunperin valittu pituuden minimoimiseksi. Rakenteen heikkoutena on värinäkierrosalue joka ainakin V-55:ssä oli 1200-1300 kierr/min jota ei sanut käyttää.
T-14 Armata also started with a new engine: a Russian copy of the German X-shaped Simmering SLA 16 engine (also known as the Porsche Tour 212). The Russian engine was designated the A-85-3. However, Transdiesel Design Bureau did not design the engine for a tank but rather as a unit for compressor oil and gas pumping stations. It proved a flop and failed to make any sales despite repeated demonstrations at exhibitions.
Armata - The story is over
When the T-14 Armata tank was sensationally unveiled at the 9 May Victory Day parade, in 2015, it embarrassingly broke down in front of thousands of onlookers during rehearsals. This proved an augury. Seven years later it can be stated with confidence the Armata story is over. This article...www.stratagem.no
Ei se ole kopio tai väännös tuosta SLA 16 moottorista sen enempää kuin mikä tahansa nykyinen rivimoottori olisi kopio T-Fordin moottorista. Edes kampikoneisto ei ole samantyyppinen kuin SLA 16 moottorissa, jos tähän animaatioon on uskominen. (Saattaa ehkä pitää paikkansa, koska tuolla tavalla saadaan luultavasti parempi tasapainotus kuin SLA 16 sivukiertokangilla tälle sylinterimäärälle (joka on eri kuin SLA 16:ssa).)Tästä tuli mieleen. Armatan moottori ei ainakaan tämän mukaan ole sen uudenaikaisempi, vaan käytetään Porsche Tigeriin suunnitellun moottorin väännöstä. Ja suurin ongelma olisi juuri moottorin epäluotettavuus. Tämä edellisissä panssareissa ollut moottori taas ei mahdu samaan tilaan.
The general conception between two engines is similar - X-form turbocharged diesel with direct fuel injection. The rest is quite different, as engines have major differences in exhaust, cooling, turbocharging, transmission assembly and other. The idea that A-85–3 was based on Sla 16 comes from the simple fact that barely anyone ever used X-form diesels at all
Ei se ole kopio tai väännös tuosta SLA 16 moottorista sen enempää kuin mikä tahansa nykyinen rivimoottori olisi kopio T-Fordin moottorista. Edes kampikoneisto ei ole samantyyppinen kuin SLA 16 moottorissa, jos tähän animaatioon on uskominen. (Saattaa ehkä pitää paikkansa, koska tuolla tavalla saadaan luultavasti parempi tasapainotus kuin SLA 16 sivukiertokangilla tälle sylinterimäärälle (joka on eri kuin SLA 16:ssa).)
Testasin, että huomaako kukaan erästä kaikkien tietämää diesel -moottoria jossa on haarukka ja veitsi kiertokanki. Varsin yksinkertainen ja helposti valmistettava rakenne tuossa näyttää olevan ao kuvan perusteella. Kampiakseli on hyvin yksinkertainen ilman sarkasmiakin (toinen kuva). Laitan moottorin nimen spoilerin sisälle niin itse kukin voi halutessaan leikkiä tietokilpailua keskenään.Tribologian kannalta haarukka ja veitsi -kanki on huonompi eikä sillä liene kovin suurta suosiota nykyisin. Harley Davitsonin ilmajäähdytteisissä sellainen lienee. Sen sijaan lieneekö yhtään dieselmoottoria tuolla ratkaisulla.
Mielestäni se oli hyvin selitetty tolla videolla, samoin kuin sinä kerrot nyt. Iso pointsi siitä, että kokeilu tulee historiakirjoihin sekä innotiivisestä ajattelusta jota voi toteuttaa kenttäolosuhteissa ja johon esimiehet ovat antaneet (ehkä) luvan. Toimiva laite, mieleen tulee:Pienenä salaisuutena voinen kertoa että sain oikoluettavaksi tuon videon käsikirjoituksen.
Ainoa isompi asia mihin puutuin oli Musti, eli selitin että Mustia ei koskaan virallisesti pultattu Pasin katolle, se Libanonin Kari -vaunu oli ihan vain YK-käiväröiden DIY-viritelmä.
Yllättävän hankala selittää sinibaretti-aikaa ja hieman joustavampia käytäntöjä ulkopuoliselle
Saksan ja Ranskan puolustusministerit vakuuttavat että yhteistyön tuloksena syntyy seuraavan sukupolven panssarivaunu, joka tulee korvaamaan Leopard 2 ja Leclerc -vaunut jossain vaiheessa 2035 - 2040 aikavälillä.
Aikaisemmat yhteistyöyritykset eivät ole olleet suuria menestyksiä, mutta ehkä tällä kertaa? Tai ehkä ei?
Minun on vaikea olla näkemättä tässä vastausta Puolan K2PL-virityksille, tosin nekin vasta hakevat muotoaan. Aikaikkuna on kuitenkin suunnilleen sama, vaikka Puola sanoo että tuotannon pitäisi alkaa ripeämmin. Uskon että menee odotettua kauemmin, varsinkin kunnollisen massatuotannon käynnistämisen osalta (millaisista "massoista" puhutaan, se on toki eri asia).
Saksan ja Ranskan osalta tavoite on nykyisten vaunujen "korvaaminen" 12-17 vuoden kuluttua, mikä kuulostaa realistiselta tavoitteelta, olettaen että projekti etenee ilman suuria ongelmia. Arvataan 8-10 vuotta kehitystyöhön, jonka aikana valmistuvat prototyypin ja nollasarja. Tämän jälkeen "massatuotanto" käynnistyy ensin hitaammin mutta pikkuhiljaa vuosituotantomääriä lisäten. Jos pidetään 2040 vuotta takarajana, tällöin olisi 7-9 vuotta aikaa valmistaa silloisten aktiivijoukkojen tarvitsema vaunumäärä, oletan että muutama sata per maa. Vedän hatusta numeron: kumpikin haluaa noin 250 kpl omille aktiivijoukoilleen eli yhteensä tarve olisi 500 kpl.
Toiveena olisi varmasti kerätä muita maita mukaan F-35 hävittäjäprojektin tyylisesti eli pidetään tuotantolinja toiminnassa pidempään ja valmistetaan vaunuja myös muille maille. Onko laskelmoitu että 2035-2040 aikavälillä Euroopassa on laajemmin kysyntää modernille panssarivaunulle? Alkaa aika jättämään mm. eri maiden käytössä olevista Leopard 2 vaunuista? Vanhaa voi tekohengittää vain rajallisen määrän, tosin kuten Venäjä näyttää esimerkkiä Ukrainassa: jos varastoissa on paljon vanhaa, näistä aihioista voidaan modernisoida erilaisia vaunuja ja toisaalta varastoista voidaan aktivoida myös vaunuja. Mikä näiden todellinen hyöty on sodassa, sitä voi pohtia.
Onko tässä Ranskan ja Saksan kuviossa kyseessä 100% uustuotanto vai vanhempien vaunujen modernisaatio, siitä minulla ei ole tietoa.
"The defense ministers of France & Germany have vowed to put fresh energy behind a bilateral push for a next-gen tank - complete with accompanying drones & robots - that will replace the fleets of Germany’s Leopard 2 & France’s Leclerc sometime between 2035 & 2040."
-
MUOKKAUS: voidaan toki miettiä, onko tällä Ukrainan länsiosaan kaavaillulla tehtaalla mitään tekoa tämän "uuden vaunuprojektin kanssa". Ehkä, ehkä ei.
400 panssarivaunua per vuosi on hurjan suuri kapasiteetti, liekö tälle määrälle kysyntää maailman markkinoilla (toki Ukrainan sodan jatkuessa Ukraina tarvitsee kaikki vaunut mitä on saatavilla). Uskon että tämä voisi olla mahdollista, ei välttämättä uustuotantona mutta yhdistettynä Ukrainan vanhojen vaunujen modernisointiin. Jos tarkoitetaan 100% pelkkää uustuotantoa, niin on vaikea nähdä että kykenisivät valmistamaan tällaisia määriä per vuosi - ainakaan tehtaan ensimmäisinä vuosina. Tuotannon käynnistämiseen ja harjoitteluun menee oma aikansa, tosin ehkä sota-aikana asiat tapahtuvat ripeämmin? Toisaalta jopa toisen maailmansodan aikana panssarivaunujen kehitys ja tuotannon käynnistäminen vei oman aikansa, vaikka rahaa ja resursseja oli käytössä miltei rajattomasti.
The largest German weapons manufacturer #Rheinmetall to open armored vehicle plant in Ukraine within 3 months, CNN reported.
According to CNN, the plant will be located in the west of the country. Its estimated cost is $218 million. Its production capacity will be about 400 tanks per year.
Kestääköhän KMV - Nexter yritysjärjestelykään KNDS vai puretaanko sekin, jos vaunuyhteistyö purkautuu.Jos on Reutersia uskominen niin Ranskan ja Saksan "yhteinen tulevaisuuden panssarivaunu" -projekti taitaa olla haudattu. Ainakin tämän mukaan Saksan hieroo yhteistyötä Ruotsin, Italian ja Espanjan kanssa Leopard 2 -vaunujen seuraajan kehitystyöstä. Artikkelin mukaan jonkinlainen sopimus olisi jo allekirjoitettu.
Saksan osalta vetovastuussa ovat Krauss-Maffei Wegmann (KMW) ja Rheinmetall, Ruotsin kohdalla mainitaan SAAB ja Italian kohdalla Leonardo. Espanjan "osallistuvaa yritystä" ei tiedetä toistaiseksi.
En ole yllättynyt että Saksa ja Ranska eivät ole löytäneet yhteistä säveltä panssarivaunujen alalla. Toki tässäkin artikkelissa todetaan että Saksan ja Ranskan yhteisprojektia ei ole (vielä) kuopattu virallisesti ja onhan Rheinmetallilla jokin oma kuvionsa Ukrainan kanssa - ainakin tiettyjen vaunujen ja sotatarvikkeiden valmistamisesta siellä.
Germany forges pact for Leopard 2 successor in snub to Paris - Handelsblatt
Reuters
September 6, 2023
3:21 PM GMT+3
https://www.reuters.com/world/europ...successor-snub-paris-handelsblatt-2023-09-06/
Germany forges pact for Leopard 2 successor in snub to Paris - Handelsblatt
Reuters
September 6, 2023
3:21 PM GMT+3
Updated 3 hours ago
A view of a Leopard 2 tank at the German army Bundeswehr base in Munster, Germany, February 20, 2023. REUTERS/Fabian Bimmer/File Photo Acquire Licensing Rights
BERLIN, Sept 6 (Reuters) - Germany has signed agreements with Italy, Spain and Sweden on the development of a successor to the Leopard 2 tank, German business daily Handelsblatt reported on Wednesday.
If confirmed, the deal would be certain to upset France, which, in 2017, agreed with Berlin to develop a joint Franco-German tank to succeed the German Leopard 2 and the French Leclerc in a project beset by delays and disagreements.
The initiative is to take place under the leadership of Krauss-Maffei Wegmann (KMW) and Rheinmetall (RHMG.DE), the German arms makers building the Leopard 2, Handelsblatt reported, citing unnamed industry and political sources.
The German defence ministry did not immediately respond to a request for comment. A spokesperson for Rheinmetall declined to comment on the report. A spokesperson for KMW could not immediately comment.
The newspaper said the partners in the deal were planning to apply to the European Defence Fund for funding amounting to a three-digit million euro sum, adding the project would also involve Sweden's Saab (SAABb.ST) and Italy's Leonardo (LDOF.MI). It did not identify which Spanish company would be involved.
The delays to the proposed Franco-German project have strained ties already tested by differences over energy topics and the question to what extent Europe should become independent from the U.S. in its security policy.
Still, the defence ministers of France and Germany said in July they sought to give fresh impetus to the venture and had tasked their army chiefs to hammer out the rough outlines of the new tank's capabilities, to have a basic document ready by the end of the year.
Handelsblatt, however, reported the countries had not been able to agree on the specifications of the tank, with France aiming for a rather light vehicle whereas Germany opted for a more heavily armoured tank.
Advertisement · Scroll to continue
The French military has been traditionally strongly involved in Africa where having a lighter vehicle that can be more easily transported by air makes sense. Germany, in contrast, sees the major threat as coming from Russia.
The defence ministry in Paris and the office of President Emmanuel Macron did not immediately respond to requests for comment.
Handelsblatt said the new tank deal was a setback for the Franco-German cooperation in defence procurement, even though it was possible that both projects might be continued.
It cited French government sources as saying the topic would be raised at Franco-German government consultations scheduled for the start of October.
Writing by Friederike Heine, Sabine Siebold and Michel Rose, Editing by Andrew Cawthorne and Alison Williams
Kestääköhän KMV - Nexter yritysjärjestelykään KNDS vai puretaanko sekin, jos vaunuyhteistyö purkautuu.
Luulisi yhteistyön sujuvan mukavammin KMV - Rheinmetall linjalla, alusta KMV:lta, asejärjestelmä ja tornikin Rheinmetall:lta. ja muut hilppeet voi sitten hankkia eri tahoilta melko vapaasti. Uusvalmistus on varmaankin jossakin määrin ulkoistettava / opetettava kuhunkin asiakasmaahan / -lle teollisuusyhteistyönä kuten nykyisin on tapana.
--Eurooppalaisen suursodan aikana ja sen jälkeen on varmasti kysyntää turvallisuuden lisäämiselle eli sotateknologian ostamiselle.
Tai ehkä olen hakoteillä arvailujeni kanssa.
Yllä lainatussa uutisjutussa mainitaan ainoastaan TR-85M1 vaunujen modernisointi ja nekin ainoastaan "välivaiheena" ennen kuin saadaan "uudet vaunut" asevoimien käyttöön. Mikä lie siinä vaiheessa näiden T-55A malliin perustuvien vaunujen kohtalo, menevätkö varastoon vai pataan? Vai löytyisikö jostain ostaja (voi olla vaikeaa löytää sellaista, tosin ei mahdotonta).
Puolensataa tankkia per pataljoona? Ei huono…Romania olisi aikeissa ostaa paitsi uusia vaunuja niin myös modernisoida vanhaa panssarikalustoaan (jos tässä kerrottu suunnitelma toteutuu):
Romania: the decision on the number of tanks to be purchased for now, was confirmed: 6 battalions ~ 326 tanks. Of which 54 Abrams and 276 likely K2
This is not a little, it’s alot. considering we did not (could not) send our existing tanks to Ukraine
As a rumour, the old tanks won’t be kept just to look at, but be further modernised to be compatible with the newer equipments which come
https://www.janes.com/amp/favsa-202...1-mbt/ZnlJK3dHVU9mZ28xajRJVkc5dVI5VFp1cVMwPQ2
FAVSA 2023: Romanian army plans to upgrade TR-85M1 MBT
by Sonny Butterworth Apr 27, 2023, 17:20 PM
The Romanian army is planning to upgrade its obsolescent TR-85M1 main battle tank (MBT) fleet, Major Suhan Ionut, chief of the Armor Directorate in the Romanian Land...
The TR-85M1 MBT, an upgraded version of the TR-85, entered service with the Romanian army, starting in 1997. It is among the least capable MBTs serving in NATO, with lower capabilities in firepower, mobility, and survivability compared with its peers. (Janes/Mark Cazalet)
The Romanian army is planning to upgrade its obsolescent TR-85M1 main battle tank (MBT) fleet, Major Suhan Ionut, chief of the Armor Directorate in the Romanian Land Force Staff, told the second day of the SAE Media Group's Future Armoured Vehicles Situational Awareness (FAVSA) 2023 conference held in London on 24 and 25 April. He said that the upgrade for the TR-85M1 would serve to fill the gap until the introduction of a new MBT, and that tests of the upgraded vehicle could commence as soon as 2024.
Although the scope of the upgrade programme is in the process of being determined by the Romanian army, it is expected to include enhancements to the platform's situational awareness, as well as the installation of an automatic fire suppression system and a new gun stabilisation system.
The situational awareness upgrades are expected to comprise installing more capable optics, including a thermal imager, and the integration of communications systems that will enable the platform to operate more effectively with the Romanian army's Piranha V 8×8 armoured fighting vehicles (AFVs).
It is possible that the upgrade could also cover the installation of the Battle Command and Control Application (BC2A) battle management system, developed by the Romanian company Interactive Software. When configured for use up to the company level, the BC2A is designed to provide vehicle and unit commanders with a real-time common operational picture to enable faster decisions to be made in joint operations.
-
Seuraavat määrät on otettu Military Balance 2023 julkaisusta:
Romania: 220 kpl T-55AM, 103 kpl TR-85, 54 kpl TR-85M1 (yhteensä 377 kpl, tosin minkä kuntoisia? TR-85 on T-55A vaunun romanialainen jatkokehitysversio 80-luvun alusta)
Yllä lainatussa uutisjutussa mainitaan ainoastaan TR-85M1 vaunujen modernisointi ja nekin ainoastaan "välivaiheena" ennen kuin saadaan "uudet vaunut" asevoimien käyttöön. Mikä lie siinä vaiheessa näiden T-55A malliin perustuvien vaunujen kohtalo, menevätkö varastoon vai pataan? Vai löytyisikö jostain ostaja (voi olla vaikeaa löytää sellaista, tosin ei mahdotonta).
Toki olisihan se huvittavaa, jos päättäisivät modernisoida tämän vanhan kaluston kokonaisuudessaan eli tuloksena olisi reilut 300 kpl modernisoituja T-55A perustuvia vaunuja JA niiden lisäksi ostaisivat tuon reilut 300 kpl (todennäköisesti) Abrams ja K2 -panssarivaunuja. Olisi siinä melkoinen näky, hurja yhdistelmä uutta ja vanhaa.
Epäilen ettei mitään näin hurjaa tulla näkemään, Romanialla on tällä hetkellä niin monta rautaa tulessa yhtäaikaa että rahaa ei riitä tällaiseen tuhlaukseen. Lisäksi pelkkä hankinta ei riitä vaan pitää järjestää vaunujen huolto, varastointi yms. Ei, kyllä Romania aikoo jatkossakin pitää mainitun kuuden pataljoonan verran paksuja vaunuja rivissä eikä yhtään enempää.
Puolensataa tankkia per pataljoona? Ei huono…
Neuvostoliiton aikana oli 31 (3x10+1) tai 40 (3x13+1). Nykyään 31 tai 41 (4x10+1).Enpä tullut ajatelleeksi koko asiaa mutta tosiaan 326 / 6 = 54,3333
Venäläisessä panssarivaunupataljoonassa on 31 vaunua (muutamassa poikkeustapauksessa 40 kpl).
Onpa näissä tosiaan eroa.