Panssarivaunut

Näihin arvioihin jos on uskominen, niin K2 on melko lailla paperia eli se selvästi kevyempi paino selittyy kompromisseilla.
Mutta kaipa ne Norskit tietää enemmän kuin randomrambot.
Tämän valossa ei ole lainkaan myöskään ihme, että Turkin Altay-taistelupanssarivaunuprojektissa on tehty merkittäviä muutoksia ja panssarointia lisätty Turkin vaatimuksista. Altayhan perustuu K2:n teknologiaan.
 
Luulisi korealaisille olevan fiksua lisätä modulaaripanssaria halukkaille tarjolle... Korean niemimaan vuoristoon tai muihin erityisolosuhteisiin keveyttä ja liikkuvuutta peruspaketin kohtalaisella suojalla, rahalla ja heikentyneellä liikkuvuudella saisi sitten aroille ja kaupunkitaisteluun markkinoiden parhaan suojan....?
 
Se mietityttää, että jos oletetaan kaluston ylläpidon maksavan vaikka noin 5% ostohinnasta vuodessa niin miten paljon Puolan vuosikustannukset kasvavat hankintojen myötä? Eli hankintahinnat, vaikka nekin on ylimitoitetun oloisia, on vielä vaatimattomia verrattuna koko elinkaaren kustannuksiin.
 
Tullaanko tässä taas fysiikan lainalaisuuksiin suojauksen osalta? Tiheämpi ja paksumpi panssari = enemmän painoa, mutta parempi suoja.

Miten modernia vaunua pitäisi suojata ja mistä suunnasta tulevia uhkia vastaan? Keulasta tulevia ATGM ja nuoliammuksia vastaan suoja ei riitä, vaan pitäisi suojata myös katon läpi tulevia loitering-ammuksia ja kranaatteja vastaan sekä sivuilta tulevia HEAT-ammuksia vastaan. Sitten on vielä miinasuojauskin, unohtamatta osuman jälkeistä suojausta miehistölle.

Vain 1,5kg painoinen HEAT-kärki kykenee tuhoamaan tst-vaunun ja sen voi kantaa aika moni drone.

Onko K2 vaunussa blow-out kansi tornin ammuksille ja spall-liner?
 
Näihin arvioihin jos on uskominen, niin K2 on melko lailla paperia eli se selvästi kevyempi paino selittyy kompromisseilla.
Mutta kaipa ne Norskit tietää enemmän kuin randomrambot.
Tästä on ollut panssarifoorumeilla huhua jo muutaman vuoden ajan, mutta mitään konkreettista todistetta väitteille ei ole tullut.
 
Challengerissa kartussit ovat suojattuina paineistetuissa vedellä ympäröidyissä säiliöissä. Ratkaisu on vanha hyväksi havaittu tapa, joka on periytynyt chieftainista. Onhan tuo vanhanaikainen tapa, mutta ilmeisesti varsin toimiva. Tosin ratkaisun juuret ovat ajalta ennen blowout paneleita.
 
Kävin viikonloppuna Parolassa ihmettelemässä Königstigriä. Jos ette ole vielä käyneet katsomassa, niin nyt kannattaa ehdottomasti käydä! Vaunu on museossa 30.9. saakka. Vaunu on aivan jäätävän kokoinen ja vieressä oleva Sotka näyttää joltain keskenkasvuiselta tankinpennulta!
 
Kävin viikonloppuna Parolassa ihmettelemässä Königstigriä. Jos ette ole vielä käyneet katsomassa, niin nyt kannattaa ehdottomasti käydä! Vaunu on museossa 30.9. saakka. Vaunu on aivan jäätävän kokoinen ja vieressä oleva Sotka näyttää joltain keskenkasvuiselta tankinpennulta!
Poikkesin perjantaina museolla kun oli hetki luppoaikaa. Edellinen käynti olikin ajalta ennen ulkonäyttelyn katoksia. Museo oli kehittynyt edukseen. Ja kyllä oli vaikuttava ilmestys tuo Saksan ihme.
 
Se mietityttää, että jos oletetaan kaluston ylläpidon maksavan vaikka noin 5% ostohinnasta vuodessa niin miten paljon Puolan vuosikustannukset kasvavat hankintojen myötä? Eli hankintahinnat, vaikka nekin on ylimitoitetun oloisia, on vielä vaatimattomia verrattuna koko elinkaaren kustannuksiin.
Tässähän Puola onkin kaukaa viisas rakentaessaan niitä tuotantolinjoja ja huoltokeskuksia Puolaan, jää se raha pyörimään oman maan talouteen, jolloin se on vähän monitahoisempi investointi kuin vain kaluston hankinta.
 
Back
Top