Hanski
Respected Leader
Leo 2A4:a riittää MTTSTOS:ien lisäksi useampaan erilliseen vaunukomppaniaan, joilla voi tarvittaessa vahventaa vaikka Pasi-pohjaista taisteluosastoa. Mikään optimiratkaisu se ei kylläkään ole, vaunukomppania on aika orpo muuten pyöräpohjaisessa organisaatiossa ja kaikki panssariaseen tukielementit puuttuvat.Moottoroitu tst-osasto, jolla ei ole kovaa kärkeä, ei ole kovin hyvä välinen läpimurtoon tai kohtaamistaisteluun. Tosin tälläkin foorumilla on valitettu sitä, että aika harvalta valmiusprikaatilta se kova kärki löytyy... Itselleni on tutumpi tämä älleillä liikkuva tst-osasto kuin Paseilla. Pasi on ihan ok väline mutta maastoliikkuvuudessa se häviää ällille 100-0. Tosin eipä ällillä sitten tehdä kovin pitkiä siirtymiä.
Puhtaasti pyöräkalustolla oleva tst-osasto ilman kovaa kärkeä on lähinnä ehkä vihollisen takaa-ajoon kykenevä (eli mek tst-osasto avaa luukun ja mot työnnetään sisään). Mutta siinäkin jos satutaan vastustajan psh-patterin alueelle, voi tehdä kipeää kun 122/152 mm tulee suorasuuntauksella. Tai kun joku vastahyökkäyspumppu ajelee vastaan uralla T-55/62 -kalustolla.
Mek tst-osasto on kestävämpi mutta taas raskaampi ja kalliimpi. Mot tst-osasto ei ole yhtä tst-kestävä mutta mahdollisesti liikkuvampi.
Kyllä Pasi-kalustolla hyökätään hyvin, mutta käyttötapa poikkeaa täysin mekanisoidun joukon hyökkäyksestä. Totta kai ennen hyökkäystä vaimennetaan vihollisen PSH-patterit.
Paseissa ja muussa pyöräkalustossa on se loistava ominaisuus, että esimerkiksi 100 kilometrin siirtymä on reilun tunnin pyörämarssi. Tekoilla tai panssarikalustolla siihen tuhrautuu koko päivä ja todennäköisesti osa kalustosta rikkoutuu.
EDIT vielä: Toinen hyvä ominaisuus erityisesti rauhanajan harjoituksissa on, että Pasi soljuu muun liikenteen mukana eikä mitään poikkeusjärjestelyjä tarvita. Elävästi on jäänyt mieleen yksi harjoitus, jossa Paseilla varustettu komppania suoritti vastahyökkäystä pahimpaan aamuruuhka-aikaan Kehä I:llä. Muut ajoneuvot eivät olleet millänsäkään ja komppania pääsi helposti hyökkäyksen lähtöasemaan.
Viimeksi muokattu: