Isot pojat ovat ihan oikeassa, mutta eivät osanneet selittää asiaa selkeästi. Sitä lisäterästä ei siis tarvitse kärrätä mistään varikolta, vaan juuri se räjähdyspaine "ampuu" sen levyn liikkeelle pintanormaalinsa suunnassa. Jos läpäisijä on suorassa kulmassa levyyn nähden, niin sehän tekee siihen helposti yhden itsensä kokoisen reiän mistä sujahtaa läpi kuin sormi donitsin reiästä. Mutta jos levy tuleekin vinossa, niin sen reiän reuna nirhaa koko ajan läpäisijän kylkeen, mistä tulee se hajauttava ja katkaiseva voima. Lisäksi reaktiivielementissä on itse asiassa kaksi teräslevyä, joiden välissä se räjähdysaine on. Ainakin venäläisissä näitä levyjä on useampia siinä peltikotelossa. Ja ne ovat siellä viistossa, ja kotelossa on reilusti ilmaa niiden välissä. Tämän vuoksi on jopa todennäköistä, että läpäisijää kuluttaakin useampi "lentävä" teräslevy samaan aikaan.Mulle on isot pojat kertoneet, että reaktiivi ei mitenkään maagisesti liukuhihnalla vedä keskusvarikolta lisää terästä minkään ammuksen eteen, vaan oman räjähdysaineensa paine-energialla ampuu pintapeltinsä sekä oman räjähdyspaineensa hajauttamaan ja katkaisemaan tunkeutuvaa objektia. Mutta se ei ollut tässä edes se juju, vaan se, että voisin kuvitella että kumiseen helmaan kiinnitetty reaktiivi ihan voiman ja vastavoiman lain nojalla paisuu hyödyttömästi sisäänpäin kohti vaunua, koska kumi on merkittävästi ohuttakin peltiä elastisempaa. Siksi voisin kuvitella, että kyseisen kuvan vaunussa helmat olisivat terästä, mutta koska asia ei eksplisiittisesti käy kuvasta ilmi, jätän tämän pohdinnan varaan.
Kyljen tapauksessa sisältä ulospäin mennessä siis tulee vastaan: kylkipanssari, telat/telapyörät, helma (oli se kumia tai peltiä), reaktiivikotelon pohjalevy, reaktiivielementit (teräs-räjähde-teräs), reaktiivikotelon ulkokuori. Räjähteetön NERA-reaktiivipanssari, kuten Leopard 2:n kiilapanssari, toimii itse asiassa hyvin samalla periaatteella. Siinä levyt vaan eivät lennä räjähteen voimasta, vaan taipuvat läpäisijän itsensä liikuttamana mikä sekä tuo ehjää levyä kiinni läpäisijään sitä kuluttamaan, että aiheuttaa läpäisijään vääntävän voiman joka toivottavasti rikkoo tai ainakin kääntää sitä poikkittain kulkusuuntaansa nähden. Ja on kehitetty myös ERA-elementtejä, jossa levyjen sijaan on katkaisupanoksen kaltaisia tankoja, jotka räjähtäessään kohdistavat räjähdysvoimansa läpäisijän kylkeen. En tiedä näiden kuitenkaan tulleen koskaan laajasti käyttöön.