Panssarivaunut

... palauttaisivat sen Panssariprikaatin prikaatimuotoisena taas ruotuun.

Muoks toisaalta olisikohan se Operatiivinen yhtymä 2035 seuraava hetki, kun tehdään suurempaa jumppaa sodan ajan kokoonpanoissa. No, niin tai näin, olen antanut itseni ymmärtää Ukrainan sodasta, että nämä pataljoonataisteluosastot noin keskimäärin ovat aika orpoja piruja.
 
Viimeksi muokattu:
... palauttaisivat sen Panssariprikaatin prikaatimuotoisena taas ruotuun.

Muoks toisaalta olisikohan se Operatiivinen yhtymä 2035 seuraava hetki, kun tehdään suurempaa jumppaa sodan ajan kokoonpanoissa. No, niin tai näin, olen antanut itseni ymmärtää Ukrainan sodasta, että nämä pataljoonataisteluosastot noin keskimäärin ovat aika orpoja piruja.

Kokonaismäärä olisi sitten kohta 16 siltavaunua. Kaksi per pataljoona -jaolla siinä on 8 pataljoonan siltavaunut.

Kaksi neljäpataljoonaista mekanisoitua prikaatia? Yksi Vekaralla koulutettava ja toinen Parolassa? Ai että. Tosin sitten pitäisi tilata lisää sekä taistelupanssarivaunuja että rynnäkköpanssarivaunuja...
 
... palauttaisivat sen Panssariprikaatin prikaatimuotoisena taas ruotuun.

Muoks toisaalta olisikohan se Operatiivinen yhtymä 2035 seuraava hetki, kun tehdään suurempaa jumppaa sodan ajan kokoonpanoissa. No, niin tai näin, olen antanut itseni ymmärtää Ukrainan sodasta, että nämä pataljoonataisteluosastot noin keskimäärin ovat aika orpoja piruja.
Mikään ei tietysti pakota käyttämään tst-osastoja orpoina. Yhtä hyvin voivat olla vaikka tst-vaunuilla kalustetun prikaatin kyljessä.

On nuo tietysti erikoisia kokoonpanoja kun on ensin laskettu kalut ja sitten muodostettu kokoonpanot sen mukaisiksi mihin välineet riittävät.
 
Mikään ei tietysti pakota käyttämään tst-osastoja orpoina. Yhtä hyvin voivat olla vaikka tst-vaunuilla kalustetun prikaatin kyljessä.

On nuo tietysti erikoisia kokoonpanoja kun on ensin laskettu kalut ja sitten muodostettu kokoonpanot sen mukaisiksi mihin välineet riittävät.
Tuo on kuitenkin parempi ratkaisu, kuin se, että ensin muodostetaan kokoonpanot, joihin ei koskaan saada kalustoa!
 
Tuo on kuitenkin parempi ratkaisu, kuin se, että ensin muodostetaan kokoonpanot, joihin ei koskaan saada kalustoa!
Kyllä. Ja sekin on hyvä että kaikki kalusto hyödynnetään. Erikoinen toimintamalli tuo silti on. Perinteisesti on tosiaan toimittu niin kuin jääkäri- ja valmiusprikaatien kanssa. Eli ensin väkästetään toimiva kokoonpano jota otsan napsahdettua budjettiin kevennetään ja lopuksi toteutetaan vain osittain.

Eikä mekanisoitujen tst-osastojen kokoonpano isossa kuvassa poikkea merkittävästi ps-prikaatien 2+2-muotoisista ps-pataljoonista. Moottoroidut tst-osastot ovat se erikoistapaus.
 
... kolmen pataljoon prikaateihin vaunut riittäisivät. Jäisi prikaatien tiedustelullekin muutamat joukkueet.

Hyvä huomio tuokin tarve. Itse ajattelin kirjoittaessani, että prikaatitasolla ei tarvita enää siltavaunuja, vaan silta-autot riittävät perässä tulevalle huollolle, tykistölle ym. kapasiteeteille. Ja onhan se kaksi siltavaunua per pataljoona vähän ohkaisesti muutenkin, joten jonkinlainen prikaatitason reservi olisi hyväksi.

Sitten vain odottelemaan, milloin julkaistaan BMP-2M:n korvaajahanke. 30-luvullehan niiden pitäisi palvella, mutta hankintaprosessi kestänee kuitenkin useita vuosia ja senkin jälkeen toimitusten alkuun menee pari-kolme vuotta, joten 2024 tai 2025 voisi aloitella prosessia.
 
YLEn uutissivulla oli seuraava

Katso liite: 88852
Tuleekohan vanhojen suomalaisten runkojen päälle, vai tulevatkohan rungot Saksasta. Kyllähän näitä Suomessakin riittää, jos näin niin toivottavasti ottavat sieltä kuluneimmasta päästä ja huoltavat kokonaan uusiksi.

Arvaus: Kuusi 2R vaunua meni Ukrainaan. Kuusi 2L vaunua tulee tilalle.

Alustat todnäk Saksasta, koska joku diili noista 2R vaunuista on varmasti tehty ja mielestäni silloin jostain korvaussuunnitelmista jo puhuttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Arvaus: Kuusi 2R vaunua meni Ukrainaan. Kuusi 2L vaunua tulee tilalle.

Alustat todnäk Saksasta, koska joku diili noista 2R vaunuista on varmasti tehty ja mielestäni silloin jostain korvaussuunnitelmista jo puhuttiin.

Eivät täytä samaa tarvetta. Toinen on raivauspanssarivaunu, toinen siltapanssarivaunu. Tätä ei tokikaan pidä ymmärtää siten, etteikö joku voisi hyvän tahdon eleenä lahjoittaa Suomelle jotakin muuta vastineeksi Suomen lahjoituksesta, mutta en suoralta käsin lähde manaamaan saksalaisia diilin taustapiruksi - vaikka se kyllä selittäisi edullista hintaa (esim. itse Leguan-sillat suoraan BW:n varastosta? tai ne alustat kunnostettuna Saksasta Suomeen siltakonversiota varten?).
 
Sveitsistä sopisi tulla Suomeen alustat.

Ai sopisi? Varmaan sinulle, mutta sveitsiläiset ovat liittoutumattomia ja kaiken lisäksi vielä puolueettomia.

Joo heitin Saksan paremman idean puutteessa. Ehkä kantava ajatus kommentissani oli "jostain muualta".

Meikäläistä ei kyllä harmita, vaikka ne alustat tulisi ihan Suomen omista varastoista. Leopard 2A4 on kuitenkin auringonlaskun kalustoa. Eiköhän sieltä varastonperältä löydy sopiva erä täysremonttia kaipaavia yksilöitä konvertoitavaksi. Tähän saakka on kuitenkin hankittu yhteensä ainakin 139 (124+15) 2A4:sta, joista 10 (6+4) on konvertoitu siltavaunuksi, 6 raivauspanssarivaunuksi (menivät Ukrainaan) ja 6 (vai 7?) ilmatorjuntapanssarivaunuksi. Eli 139 - 22 = 117, kun taas vahvuuksissa on kai pidetty vain 100 vaunua.
 
Ai sopisi? Varmaan sinulle, mutta sveitsiläiset ovat liittoutumattomia ja kaiken lisäksi vielä puolueettomia.



Meikäläistä ei kyllä harmita, vaikka ne alustat tulisi ihan Suomen omista varastoista. Leopard 2A4 on kuitenkin auringonlaskun kalustoa. Eiköhän sieltä varastonperältä löydy sopiva erä täysremonttia kaipaavia yksilöitä konvertoitavaksi. Tähän saakka on kuitenkin hankittu yhteensä ainakin 139 (124+15) 2A4:sta, joista 10 (6+4) on konvertoitu siltavaunuksi, 6 raivauspanssarivaunuksi (menivät Ukrainaan) ja 6 (vai 7?) ilmatorjuntapanssarivaunuksi. Eli 139 - 22 = 117, kun taas vahvuuksissa on kai pidetty vain 100 vaunua.
Yksi siellä motarin rampilla?
 
Back
Top