Panssarivaunut

Olen alkanut pitää ajatuksesta, että Suomi ostaisi käytettyjä Bradley-vaunuja USA:sta. Mitään tällaista hankettahan ei todennäköisesti ole käynnissä, mutta aina on mukava herkutella ajatuksilla! Bradley on pärjännyt Ukrainassa erinomaisesti niissä tehtävissä, mihin se on suunniteltukin: punatähtisten (kevyiden) vaunujen metsästämisessä ja oman miehistön suojaamisessa. Jenkeistä näitä olisi mahdollista nyt saada asevelihinnalla ja vaikkapa MEKTSTOS:ien Bemarit voisi korvata näillä. Bemarit voisi laittaa muutamaksi vuodeksi vielä MTTSTOS:hin korvaamaan taisteluajoneuvoina ällitällit. Tällöin kummankin joukkotyypin iskukyky kasvaisi merkittävästi. Toinen vaihtoehto olisi tietysti laivata Bemarit Ukrainaan, missä ne pääsisivät oikeisiin töihin.

EDIT vielä: Bradley olisi verrattain helppo ottaa käyttöön Suomessa, alustahan on aika pitkälle sama kuin MLRS:ssä.
 
Asiaan ei ole mitään teknistä syytä. Kyse on puhtaasti siitä, että on standardoitu jotain ja koska jenkkisysteemi on niin byrokraattinen ja pykälien riivaama, niin alaiset eivät uskalla soveltaa mitään, vaan seurataan pykäliä kuin kommunisti Manifestiaan. Kyse on samanlaisesta tapauksesta kuin Vihurin matkalennossa, jota tehtiin seosvipu asennossa automaattinen rikas, koska näin vain oli päätetty (ja kärsittiin 15 % korkeampaa polttoaineenkulutusta). Teknisillä vaatimuksilla ei ole mitään tekemistä "rahdatkaa meille JP8:aa" kanssa.
Jos sulla on kokemus asiasta, niin hyvä, mulla ei ole.
 
Olen alkanut pitää ajatuksesta, että Suomi ostaisi käytettyjä Bradley-vaunuja USA:sta. Mitään tällaista hankettahan ei todennäköisesti ole käynnissä, mutta aina on mukava herkutella ajatuksilla! Bradley on pärjännyt Ukrainassa erinomaisesti niissä tehtävissä, mihin se on suunniteltukin: punatähtisten (kevyiden) vaunujen metsästämisessä ja oman miehistön suojaamisessa. Jenkeistä näitä olisi mahdollista nyt saada asevelihinnalla ja vaikkapa MEKTSTOS:ien Bemarit voisi korvata näillä. Bemarit voisi laittaa muutamaksi vuodeksi vielä MTTSTOS:hin korvaamaan taisteluajoneuvoina ällitällit. Tällöin kummankin joukkotyypin iskukyky kasvaisi merkittävästi. Toinen vaihtoehto olisi tietysti laivata Bemarit Ukrainaan, missä ne pääsisivät oikeisiin töihin.

EDIT vielä: Bradley olisi verrattain helppo ottaa käyttöön Suomessa, alustahan on aika pitkälle sama kuin MLRS:ssä.
Hieman haluan jarruttaa tätä halua tunkea bemarit ukrainaan, sillä että vaikka bradleyt saataisiin heti tänne niin 100+ vaunun vaunumiesten kouluttamisessa menee ainakin se 5+ vuotta, joka tarkoittaa että mekit jäisi ilman rynnäkköpanssarivaunuja aika moneksi vuodeks.
 
Oletteko mietineet miten Bradleyn kävi ruotsin kokeissa 90-luvulla. Se ei ollut kovin hyvä esim. lumessa. Tästäkin on keskusteltu.
Onko tästä halvasta asevelihinnasta olemassa joku tieto, vai pelkkä päiväuni?
Olihan se CV:tä heikompi, mutta toisaalta kun miettii kuinka usein CV:lläkään tuli vedettyä missään ihan umpihangessa niin aika vähiin ne kerrat jää. Oikeastaan äkkiseltään tulee mieleen vaan yksi panssarirynnäkkö Parolan Leken yli. Toisekseen sen videon perusteella minkä varmaan kaikki on nähnyt, niin ei oikeastaan Bradleyllä ollut pidemmän päälle edes mahdollisuuksia, kun ajaja ei osannut lumella ajaa. Jos pidon häviäminen koitetaan korjata runttaamalla polkin pohjaan, niin lopputulos on arvattavissa. Osviittaa myös antanee se että M270 on samalla alustalla eikä sen liikkuvuudesta ole tainnut kritiikkiä tulla (toki ei ehkä samalla tavalla vaaditakaan). Mutta faktatietoa tuosta liikkuvuudesta tietysti tässä skenaariossa tarvittaisiin enemmän.

Bradleyn isoin heikkous on mielestäni pääaseen ja panssaroinnin päivitettävyydessä, ja siinä miten hyvin/huonosti se puree 20-30v aikajänteellä mahdollisesti käyttöön otettaviin uusiin rynnäkkövaunumalleihin. Samalla Bradley saatetaan lähitulevaisuudessa korvata, eli varaosien saatavuus heikentyisi aika äkkiä, mikä voi vähän haitata harrastustoimintaa.

Hieman haluan jarruttaa tätä halua tunkea bemarit ukrainaan, sillä että vaikka bradleyt saataisiin heti tänne niin 100+ vaunun vaunumiesten kouluttamisessa menee ainakin se 5+ vuotta, joka tarkoittaa että mekit jäisi ilman rynnäkköpanssarivaunuja aika moneksi vuodeks.
Toki. Ja ennen NATO-jäsenyyden ratifiointia olin samaa mieltä - nykytilanteessa lienee kuitenkin epätodennäköistä, että joutuisimme tuon 5+ vuoden sisällä aseelliseen konfliktiin, ja jos joudutaan on meillä rankasti tulitukea takana, ja koulutusta voidaan nopeuttaa.

Käytännössähän Bradleytä ei myöskään saada "heti", vaan myös toimitukset jakautuisivat väkisinkin useammalle vuodelle.
 
Hieman haluan jarruttaa tätä halua tunkea bemarit ukrainaan, sillä että vaikka bradleyt saataisiin heti tänne niin 100+ vaunun vaunumiesten kouluttamisessa menee ainakin se 5+ vuotta, joka tarkoittaa että mekit jäisi ilman rynnäkköpanssarivaunuja aika moneksi vuodeks.

Niinpä. Vaikka miten ollaan NATO:ssa, niin ei noita uusia vaunuja puoli-ilmaiseksi ole kukaan tänne antamassa. Lisäksi täytyy muistaa, että Bradley on kuitenkin jo aika iäkäs vehje. Esimerkiksi jos 30mm Bushmasterin tehokkuutta tulevaisuudessa ollaan spekuloitu, niin tokkopa 25mm parantaa tilannetta mitenkään päin.

Eli eiköhän maavoimien iskukykyisemmät osastot kannata pitää lähivuodet valmiina. CV90:n MLU on tulossa jossain vaiheessa, sekin kannattaa pitää mielessä.

Ja mitä tehdään Leo2A4:lle?
 
Itse suosisin epäsotilaallisista syistä 1435mm rataverkon rakentamista Torniosta (ensin) etelään. Ei nykyistä rataverkkoa muuttaen (paitsi tiettyjä nykyään hyvin vähän käytettyjä osia) vaan uuden pohjois-etelä suuntaisen runkoyhteyden rakentaen. Mutta tuo olisi vuosikymmenien projekti ja vaatisi poliitikoilta sellaista pitkäjänteistä sitoutumiskykyä, jota Suomesta ei tunnu löytyvän. Espanjasta ihme kyllä löytyy.
Luulisi, että kustannustehokkain keino olisi kehittää ja hankkia muutama sata vaihtuvaleveyksisellä telillä olevaa vaunua ja vaihtolaitteet rajoille. Ilmeisesti joskus Suomen ja Ruotsin välillä jotain tällaista on ollutkin käytössä.

 
Olen alkanut pitää ajatuksesta, että Suomi ostaisi käytettyjä Bradley-vaunuja USA:sta. Mitään tällaista hankettahan ei todennäköisesti ole käynnissä, mutta aina on mukava herkutella ajatuksilla! Bradley on pärjännyt Ukrainassa erinomaisesti niissä tehtävissä, mihin se on suunniteltukin: punatähtisten (kevyiden) vaunujen metsästämisessä ja oman miehistön suojaamisessa. Jenkeistä näitä olisi mahdollista nyt saada asevelihinnalla ja vaikkapa MEKTSTOS:ien Bemarit voisi korvata näillä. Bemarit voisi laittaa muutamaksi vuodeksi vielä MTTSTOS:hin korvaamaan taisteluajoneuvoina ällitällit. Tällöin kummankin joukkotyypin iskukyky kasvaisi merkittävästi. Toinen vaihtoehto olisi tietysti laivata Bemarit Ukrainaan, missä ne pääsisivät oikeisiin töihin.

EDIT vielä: Bradley olisi verrattain helppo ottaa käyttöön Suomessa, alustahan on aika pitkälle sama kuin MLRS:ssä.

Otitko huomioon, että bemarien sijoittaminen MTTSTOS:in romuttaisi lähes täysin ed parhaimman suorituskyvyn, eli lähes ylivertaisen maastoliikkuvuuden?
 
Oletteko mietineet miten Bradleyn kävi ruotsin kokeissa 90-luvulla. Se ei ollut kovin hyvä esim. lumessa. Tästäkin on keskusteltu.
Onko tästä halvasta asevelihinnasta olemassa joku tieto, vai pelkkä päiväuni?

Taitaapi mennä sinne päiväunien kategoriaan, koska mitään ns asevelihintoja ei USA:lla ole olemassa. Lahjoitettava kalusto, aseapua yms ovat sitten toinen juttu, mutta edellyttänevät aina poliittisia/hallinnollisia päätöksiä.
 
Luulisi, että kustannustehokkain keino olisi kehittää ja hankkia muutama sata vaihtuvaleveyksisellä telillä olevaa vaunua ja vaihtolaitteet rajoille. Ilmeisesti joskus Suomen ja Ruotsin välillä jotain tällaista on ollutkin käytössä.

Linkkaamassasi Wiki-jutussa sanotaan, että vaihtuvalevyiset telit toimivat kesällä mutta eivät talvella. Talvella junan pohjaan ja teleihin kertyy tonnitolkulla lunta ja jäätä. Säätyvissä teleissä on paljon liikkuvia osia, jotka eivät liiku ennen kuin telit saa sulatettua (ks. kokemukset Kanadassa ja Torniossa). En sano, että olisi täysin tekemätön paikka, mutta ilmeisesti koko konsepti pitäisi miettiä uudestaan talviolosuhteita varten...
 
Hawkes tarkastelee Leon vuotta 2024.
1/ 2024 is shaping up to be a bit of a year of the Leopard, a brief summary of plans afoot to make even more Leopard 2 users and variants a reality, which is always a good thing.
An open-ended, non-exhaustive list of actual & speculative users going on as of February 2024:

2/ 🇮🇹 Italy: Leopard 2A8
The Italians are looking at a medium-term successor to the Ariete (pictured), despite that tank still being in the midst of an MLU, with long term aspirations to join MGCS (or whatever emerges when it finally gives up).

3/ They plan to do a lot of the work domestically, building at a Leonardo production line in La Spezia and fitting with Italian industry components including sights, radios, C2 suite and potentially domestic manufactured barrel for L55A1 gun.
Anticipated production run: 130x 2A8.

4/ 🇱🇹 Lithuania: Leopard 2A7/2A8
Lithuania is after a modest batch of 2A7 or 2A8 standard Leopard 2, adding a punchier capability to its Army that currently has nothing heavier than the Vilkas Boxer IFV fleet.

5/ Selection was based on a few variables including value of the LEOBEN user community for collaborative support and cost sharing, that they already operate German AFVs and have good arrangements for support, as well as fast delivery.
Anticipated production run: 50x tanks.

6/ 🇨🇿 Czechia: Leopard 2A7, 2A4, ARV
14x 2A4 and a Buffel ARV requested to get moving with the platform, meanwhile negotiations in progress to possibly order new 2A7 or 2A8-series tanks.
Anticipated Production run: c.50x 2A7.

7/ 🇭🇺 Hungary: Leopard 2A7HU, 2A4, AVLB, ARV
Deliveries are underway and first vehicles are in user's hands, arriving alongside a sizeable 209-vehicle order for KF-41 Lynx IFVs. It also has a natty camouflage to differentiate nicely from all the other 2A7 knocking about.

8/ The 2A7HU are replacing legacy T-72 tanks obtained from the Soviet Union, though only c.30 T-72M1 remain in service with 130 more optimistically described as in reserve.
Production run: 44x 2A7HU, with second hand vehicles: 12x 2A4, 9x AVLB and 9x Buffel

9/ 🇳🇴 Norway: Leopard 2A8NO
Ordered in 2023 as 2A7NO but later upgraded the order to 2A8NOs, selected over the K2NO in competitive tender, Norway’s newest Leopards will replace 28 rather old 2A4NO that are well past their best.
Production run: 54 2A8NO + option for 18 more

10/ 🇸🇰 Slovakia: Leopard 2A8
Slovakia bought 15 2A4 in 2022, all of which have been delivered, and are now showing interest in new build 2A8 to significantly uplift their capabilities.
Production run: 45-50 2A8.
11/ 🇪🇸 Spain: Leopardo 2E M2/M2+
Spain operates a mixed fleet of 2A4 and 2E (the latter a 2A6 derivative), and are looking at a pathway to upgrade to a 2A7/2A8 analogue called the 2E M2+.

12/ Previous twitter thread on this upgrade plan: Production run: not stated yet, likely in the 50-120 range.

13/ 🇭🇷 Croatia: Leopard 2A8
Possible replacement for the very old M-84, reportedly in competition with K2 and possibly Leclerc XLR.
Production run: not stated yet, likely c.50.

14/ 🇬🇷 Greece: Leopard 2A7HEL
Discussions underway to upgrade a sizeable portion of the 170x 2HEL (2A6 analogue) to the 2A7 standard, doubtless this would be uplifted to 2A8 in any contractual agreement that may emerge.
Production run: not stated yet, likely in the 120-150 range.

15/ 🇩🇪 Germany: Leopard 2A7V/2A7A1/2A8
A sizeable upgrade was completed in late 2023 to deliver 104x 2A7V, upgraded from a mix of 2A4/2A6-derivatives/2A7 (obtained from the Dutch). 2A7A1 was then developed, featuring Trophy integration...

16/ ..., and in 2023 a (first?) batch of 18 2A8 with option for 105 more was placed.
Production run: 104x 2A7V, 17x 2A7A1, 18x 2A8

17/ 🇵🇱 Poland: Leopard 2A4, 2A5, 2PL
As part of the most eclectic tank fleet in the world, Poland ordered a range of Leopard 2 from 2002 with as-is tanks and a bespoke national configuration, the 2PL. They've also bought Abrams, ordered K2 and have a myriad of old T-72 and PT-91s

Long term Poland plans to settle on fewer tank types, operating twin fleets of US-sourced M1 Abrams and Korean K2PL, eventually retiring the Leopard 2 fleets.
Production run: 86x 2A4, 105x 2A5, 62x 2PL
 
Olihan se CV:tä heikompi, mutta toisaalta kun miettii kuinka usein CV:lläkään tuli vedettyä missään ihan umpihangessa niin aika vähiin ne kerrat jää. Oikeastaan äkkiseltään tulee mieleen vaan yksi panssarirynnäkkö Parolan Leken yli.
Intin pitää maksaa jokainen puu johon raapii, mikäli ei olla omilla mailla. Taitaa haitata koulutuksen realismia aika tavalla.
 
Niinpä. Vaikka miten ollaan NATO:ssa, niin ei noita uusia vaunuja puoli-ilmaiseksi ole kukaan tänne antamassa. Lisäksi täytyy muistaa, että Bradley on kuitenkin jo aika iäkäs vehje. Esimerkiksi jos 30mm Bushmasterin tehokkuutta tulevaisuudessa ollaan spekuloitu, niin tokkopa 25mm parantaa tilannetta mitenkään päin.

Eli eiköhän maavoimien iskukykyisemmät osastot kannata pitää lähivuodet valmiina. CV90:n MLU on tulossa jossain vaiheessa, sekin kannattaa pitää mielessä.

Ja mitä tehdään Leo2A4:lle?
Entäs jos saa puoli ilmaiskeksi? Sitten kuulutarttua tilaisuuteen- sotaa Ukrainassa mutaa tilannetta ja BMP-2 Suomesta…
 
Back
Top