Panssarivaunut

Blackhorse -rykmentti osoitti myös M113 -miehistönkuljetusvaunuillaan ja M48 Patton -vaunuillaan että Vietnamissakin voi käydä mekanisoitujen joukkojen sotaa. Joidenkin lähteiden mukaan Victor Charlie ellei nyt pelännyt, niin ainakin kunnioitti yksikköä vastustajana.
Tuosta vaunujen käytöstä oli joku jenkkiartikkeli (en tiedä löydänkö...).

Käytännössä havainto oli sama kuin Suomessa Karjalankannaksella FT-17:ien kanssa: mikä tahansa maasto, missä vaunu liikkuu, on panssarimaastoa.

Ja kuten Ralf Siren ja kump ovat todenneet, vanhakin vaunu on parempi kuin ei vaunua ollenkaan.
 
Panssari-lehden 4/22 Janhusen artikkeli ottaa hieman kritiikkiä lähteidensä puolesta:


1) Janhunen on ilmeisesti käyttänyt vanhaa, epäluotettavaa neuvostoagentin kuvausta ja myöhempien aikojen foorumipostauksia esim Jaroslaw Wolskilta:



2) Leopard 2AV:lla oli kolme eri runkopanssari-, kaksi tykinsuojus- ja kolme tornipanssarivaihtoehtoa. Janhunen on tosin tekstissään referoinut vain yhtä tornipanssaria ja kahta runkoa:



3) Janhunen ei tiennyt, että saksalaisten ja brittilähteiden mukaan varhainen Leo suojasi 3BM26:lta, ja toistaa foorumeilla pyörinyttä misinformaatiota suojasta M111 Hetziä, väärää Milanin mallia jne vastaan:



4) Vanhojen Leojen ballistista suojaa ei upgradattu:



5) Länsi-Saksa oli jo itsekin tutkinut keraamista panssarointia 1973-74:



6) Janhusen käyttämä kuvaus B-teknologiasta tuskin pitää paikkansa, vaan perustuu epäluotettaviin lähteisiin, eikä esim esitetty paino vastaa kulmassa olevan panssarin painoa:

 
Norja rakentaa 37 Leopardia kotimaassa. Tuotantolinjan suunnitellaan pysyvän auki vientitilauksilla myös sen jälkeen. En kyllä tiedä, kenellä on varaa norjalaiseen työhön???

Norway set to build Leopard 2 tanks on home soil for the first time

Hailed as a “new industrial adventure” by the Minister for Defence, the agreement will ensure development of the nation’s future 2A8 units on home soil.
John Hill June 12, 2024
Share

Copy Link
Share on X
Share on Linkedin
Share on Facebook

Two Leopard 2A4s during winter exercise. Its descendant the 2A8 will be produced in Trøndelag, Norway. Credit: Frederik Ringnes/Norwegian Armed Forces.

KNDS Germany has agreed to expand its production of Leopard 2 main battle tanks (MBTs) to Norway.
Free Buyers Guide
Leading Guide to Antennas, Masts & Towers for the Land Defence Industry
The document includes detailed information on the manufacturers and suppliers and their products, along with contact details, to inform your purchasing decision.

An agreement was signed on 11 June 2024, between the producer and its new Norwegian subcontractor, an engineering company called RITEK, which will kick-start production in Trøndelag county in central Norway.

This will be the first time in history that MBTs will be built in the Nordic nation. The prospect was welcomed as a “new industrial adventure” by Norway’s Minister for Defence, Bjorn Arild Gram.

RITEK will begin to deliver the remaining 37 of the 54 Leopard 2A8 units that the Norwegian Government ordered from the German contractor worth $1.8bn (Nkr19.7bn) at the end of February 2023.

“The plan is for RITEK not only to assemble the Norwegian Leopard wagons, but also to become a Nordic hub for maintenance, repair and upgrading of the Nordic Leopard fleet,” Gram added.
See Also:

UH-60/S-70A Black Hawk Multimission Helicopter, US
Apache Attack Helicopter (AH-64A/D)

Bjørn Arild Gram congratulates KNDS Germany and RITEK both of whom on Tuesday signed an agreement starting tank production in Norway for the first time. Credit: Norwegian Armed Forces.

According to GlobalData intelligence, the Nordic region collectively operate more than 500 Leopard MBTs.

Norway currently employs 94 Leopard 1s, 42 2A4s and 10 2A5s; Sweden uses 120 2A5s; Finland has 100 2A4s and 100 2A6s; while Denmark runs 7 Leopard 1s and 44 2A7s.

“The production line is planned to be maintained after the Norwegian wagons have been produced, so that RITEK can continue to produce wagons to be exported to other countries. This is positive for both local value creation and Norwegian readiness.”

While RITEK will deliver the Leopard wagon and wider Nordic maintenance of the platforms, Rheinmetall will deliver other key components such as the 120-millimetre L55A1 cannon, fire control technology and parts of its sensor suite nearly two months after Norway placed the order. This expands the Europe’s Leopard supply chains considerably, giving the European platform an edge over competition from other systems such as the Korean K2 Black Panther, which Norway had originally contemplated before it selected the Leopard 2 last year. This growing continental ecosystem offers future Leopard customers a reliable supply base as tensions prompt them to mobilise.



 
Back
Top