-TripleX-
Respected Leader
Army 2024 messuilla bongattu T-90M:stä tuollainen härpäke. Onkohan sillä mitään todellista virkaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mäenpää näytti jo vastanneen:Army 2024 messuilla bongattu T-90M:stä tuollainen härpäke. Onkohan sillä mitään todellista virkaa?
mielenkiintoinen konsepti.Mäenpää näytti jo vastanneen:
Jos avaa tuon linkin, niin samasta vastausketjusta löytyy myös kuva T-55:ta samanlaisen merkintälaitteen kanssa.
Samantyyppinen systeemi on Leopard 2R:ssä. Tuosta T-90M:tä poiketen se on asennettu vaunun kylkiin ja ampuu "perus" miinavaroituskeppejä molemmin puolin vaunua, eikä soihtuja keskelle. Helpottaa aika paljon, kun rännin merkintä on automatisoitu. Näkyy aika hyvin tässä kuvassa:mielenkiintoinen konsepti.
I have some RUMINT again:
The government has now finally agreed to the re-establishment of a tank battalion (probably 515th tank bataljon).
For this purpose, 50-60 Leopard 2A8 (Bundeswehr specs) will probably be procured in Q1/2025.
The 515th tank battalion will probably consist of two and one tank companies.
At the same time, probably one tank company remains in PzBtl 414.
This procurement could possibly be supplemented in the future by a further 50-60 tanks in order to enable the formation of a second battalion.
Turkillakin on lähemmäs neljäsataa Leopard 1:stä eikä varmasti ole budjetissa yhtään löysää alkaa hankkimaan niiden tilalle uusia raskaampia vaunuja.Voisin kuvitella Kreikan olevan avainasiakas, reservissä on noin 500 ykkösleopardia eikä maalla varmaankaan ole varoja korvata niitä tykkänään uudella vaunulla - eikä ehkä soveltuvaa korvaajaa olekaan markkinoilla? Kreikan rotkoinen ja kumpuinen maasto lukuisine todennäköisesti painorajoitettuine siltoineen ei ole ihan ihanteellista maastoa raskaiden vaunujen kiiloille joten ykköskissojen modernisoinnissa voi olla järkeä (jutun mukaan 190 vaunua modernisoidaan - ehkä loput jäävät varaosareserviksi ja osa menee mm. Ukrainaan?). Hinta tosin on noin 6,8 megaeuroa per vaunu, karkeasti jokseenkin kaksi kolmasosaa uuden Leo2:n hinta-arviosta.
Toinen merkittävä asiakas voisi ehkä olla Brasilia, valmiiksi käytettynä hankityt parisataa ykköskissaa lienevät jo pikkuhiljaa tukossa liaaneista. Ehkä myös Vuvuzelan uhittelut hyökätä Brasilian maaperän läpi (ainoa käyttökelpoinen tieyhteys kulkee Brasilian puolelta) Guyanaan on sellainen uhka mihin paikallinen suurvalta haluaisi varautua panssariaseella? Brasseille niinikään raskaiden vaunujen operointi lienee maastosyistä hankalaa ja pyöräajoneuvot vielä huonompi Leopard 1 :n mahdollinen korvaaja.
Voisin kuvitella Kreikan olevan avainasiakas, reservissä on noin 500 ykkösleopardia eikä maalla varmaankaan ole varoja korvata niitä tykkänään uudella vaunulla - eikä ehkä soveltuvaa korvaajaa olekaan markkinoilla? Kreikan rotkoinen ja kumpuinen maasto lukuisine todennäköisesti painorajoitettuine siltoineen ei ole ihan ihanteellista maastoa raskaiden vaunujen kiiloille joten ykköskissojen modernisoinnissa voi olla järkeä (jutun mukaan 190 vaunua modernisoidaan - ehkä loput jäävät varaosareserviksi ja osa menee mm. Ukrainaan?). Hinta tosin on noin 6,8 megaeuroa per vaunu, karkeasti jokseenkin kaksi kolmasosaa uuden Leo2:n hinta-arviosta.
Toinen merkittävä asiakas voisi ehkä olla Brasilia, valmiiksi käytettynä hankityt parisataa ykköskissaa lienevät jo pikkuhiljaa tukossa liaaneista. Ehkä myös Vuvuzelan uhittelut hyökätä Brasilian maaperän läpi (ainoa käyttökelpoinen tieyhteys kulkee Brasilian puolelta) Guyanaan on sellainen uhka mihin paikallinen suurvalta haluaisi varautua panssariaseella? Brasseille niinikään raskaiden vaunujen operointi lienee maastosyistä hankalaa ja pyöräajoneuvot vielä huonompi Leopard 1 :n mahdollinen korvaaja.
Ja jos miettii vaunujen käytännön ylläpidon kannalta, niin joku moottori on ehkä tärkein päivitettävä (ja samalla ehkä haastavin). Leo 1:n moottori edustaa kuitenkin 60-lukulaista suunnittelua. Varaosat jne alkavat olla hakusessa. Uusi moottori mahdollistaa esim tehonnoston nappia painamalla. Tosin tulee tuo CAN-arkkitehtuurin ylläpito mukaan.Turkillakin on lähemmäs neljäsataa Leopard 1:stä eikä varmasti ole budjetissa yhtään löysää alkaa hankkimaan niiden tilalle uusia raskaampia vaunuja.
M60 Patton ei ollut sinänsä huono - vuonna 1959. Vuonna 1966 se alkoi vanhentua käsiin. Vuonna 1973 Patton oli kaikilta muilta osin kuin sensoreiltaan hyvin vanha vaunu. Siis ensilinjan vaunuksi.Tubettaja Military history not visualized -kanavalla väittää, että M60 Patton oli vaunu, jota ryssät yhdessä vaiheessa pelkäsivät.