Panssarivaunut

mielenkiintoinen konsepti.
Samantyyppinen systeemi on Leopard 2R:ssä. Tuosta T-90M:tä poiketen se on asennettu vaunun kylkiin ja ampuu "perus" miinavaroituskeppejä molemmin puolin vaunua, eikä soihtuja keskelle. Helpottaa aika paljon, kun rännin merkintä on automatisoitu. Näkyy aika hyvin tässä kuvassa:

oma-leopard-2r.jpg
 
I have some RUMINT again:
The 🇳🇱 government has now finally agreed to the re-establishment of a 🇳🇱 tank battalion (probably 515th tank bataljon).
For this purpose, 50-60 Leopard 2A8 (Bundeswehr specs) will probably be procured in Q1/2025.
The 515th tank battalion will probably consist of two 🇳🇱 and one 🇩🇪 tank companies.
At the same time, probably one 🇳🇱 tank company remains in PzBtl 414.

This procurement could possibly be supplemented in the future by a further 50-60 tanks in order to enable the formation of a second battalion.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen Sotilas kirjoittaa Tsekin CV90 -hankkeesta. 246 vaunua hankitaan seitsemänä eri versiona.

 
FFG ja ZF kehittävät uuden voimapaketin Leopard 1 perheen vaunuille. Tätä ei varmasti lähdetä tekemään mikäli useammalta eri käyttäjältä ole tullut informaatiota, että Leo ykköset on tarkoitus pitää rivissä vielä ainakin 10-20 vuotta. Ukraina voi olla yksi maista ja voi päivittää olemassa olevia vaunuja sekä kunnostaa Euroopassa olevia heikkokuntoisia runkoja.

Lisäksi paljon tuota erikoiskalustoa on Leopard 1 rungolle valmistettu ja niitä ei aina kannata uusia kokonaan mikäli käypäisiä päivityspaketteja on tarjolla. Tämä on myös eurooppalaista työtä millä ko. moottorit ja vaihdelaatikot tehdään.

Lainaus tuosta linkin takaa mitä uusi voimapaketti tarjoaa suhteessa vanhoihin.

The mtu Series 199 is tried and proven in many military vehicle types and is known from the “Boxer” vehicle family, among others. The use of the 8V199 offers numerous advantages: With an output of 800 kW, the engine is not only 190 kW more powerful than the original engine. It is cheaper, lighter, more economical, has longer service intervals and a longer service life. This saves costs and improves the vehicle’s performance and availability. In addition, there are logistical advantages such as simplified storage of spare parts for armed forces already using Series 199 engines.
 
Voisin kuvitella Kreikan olevan avainasiakas, reservissä on noin 500 ykkösleopardia eikä maalla varmaankaan ole varoja korvata niitä tykkänään uudella vaunulla - eikä ehkä soveltuvaa korvaajaa olekaan markkinoilla? Kreikan rotkoinen ja kumpuinen maasto lukuisine todennäköisesti painorajoitettuine siltoineen ei ole ihan ihanteellista maastoa raskaiden vaunujen kiiloille joten ykköskissojen modernisoinnissa voi olla järkeä (jutun mukaan 190 vaunua modernisoidaan - ehkä loput jäävät varaosareserviksi ja osa menee mm. Ukrainaan?). Hinta tosin on noin 6,8 megaeuroa per vaunu, karkeasti jokseenkin kaksi kolmasosaa uuden Leo2:n hinta-arviosta.

Toinen merkittävä asiakas voisi ehkä olla Brasilia, valmiiksi käytettynä hankityt parisataa ykköskissaa lienevät jo pikkuhiljaa tukossa liaaneista. Ehkä myös Vuvuzelan uhittelut hyökätä Brasilian maaperän läpi (ainoa käyttökelpoinen tieyhteys kulkee Brasilian puolelta) Guyanaan on sellainen uhka mihin paikallinen suurvalta haluaisi varautua panssariaseella? Brasseille niinikään raskaiden vaunujen operointi lienee maastosyistä hankalaa ja pyöräajoneuvot vielä huonompi Leopard 1 :n mahdollinen korvaaja.
 
Voisin kuvitella Kreikan olevan avainasiakas, reservissä on noin 500 ykkösleopardia eikä maalla varmaankaan ole varoja korvata niitä tykkänään uudella vaunulla - eikä ehkä soveltuvaa korvaajaa olekaan markkinoilla? Kreikan rotkoinen ja kumpuinen maasto lukuisine todennäköisesti painorajoitettuine siltoineen ei ole ihan ihanteellista maastoa raskaiden vaunujen kiiloille joten ykköskissojen modernisoinnissa voi olla järkeä (jutun mukaan 190 vaunua modernisoidaan - ehkä loput jäävät varaosareserviksi ja osa menee mm. Ukrainaan?). Hinta tosin on noin 6,8 megaeuroa per vaunu, karkeasti jokseenkin kaksi kolmasosaa uuden Leo2:n hinta-arviosta.

Toinen merkittävä asiakas voisi ehkä olla Brasilia, valmiiksi käytettynä hankityt parisataa ykköskissaa lienevät jo pikkuhiljaa tukossa liaaneista. Ehkä myös Vuvuzelan uhittelut hyökätä Brasilian maaperän läpi (ainoa käyttökelpoinen tieyhteys kulkee Brasilian puolelta) Guyanaan on sellainen uhka mihin paikallinen suurvalta haluaisi varautua panssariaseella? Brasseille niinikään raskaiden vaunujen operointi lienee maastosyistä hankalaa ja pyöräajoneuvot vielä huonompi Leopard 1 :n mahdollinen korvaaja.
Turkillakin on lähemmäs neljäsataa Leopard 1:stä eikä varmasti ole budjetissa yhtään löysää alkaa hankkimaan niiden tilalle uusia raskaampia vaunuja.
 
Voisin kuvitella Kreikan olevan avainasiakas, reservissä on noin 500 ykkösleopardia eikä maalla varmaankaan ole varoja korvata niitä tykkänään uudella vaunulla - eikä ehkä soveltuvaa korvaajaa olekaan markkinoilla? Kreikan rotkoinen ja kumpuinen maasto lukuisine todennäköisesti painorajoitettuine siltoineen ei ole ihan ihanteellista maastoa raskaiden vaunujen kiiloille joten ykköskissojen modernisoinnissa voi olla järkeä (jutun mukaan 190 vaunua modernisoidaan - ehkä loput jäävät varaosareserviksi ja osa menee mm. Ukrainaan?). Hinta tosin on noin 6,8 megaeuroa per vaunu, karkeasti jokseenkin kaksi kolmasosaa uuden Leo2:n hinta-arviosta.

Toinen merkittävä asiakas voisi ehkä olla Brasilia, valmiiksi käytettynä hankityt parisataa ykköskissaa lienevät jo pikkuhiljaa tukossa liaaneista. Ehkä myös Vuvuzelan uhittelut hyökätä Brasilian maaperän läpi (ainoa käyttökelpoinen tieyhteys kulkee Brasilian puolelta) Guyanaan on sellainen uhka mihin paikallinen suurvalta haluaisi varautua panssariaseella? Brasseille niinikään raskaiden vaunujen operointi lienee maastosyistä hankalaa ja pyöräajoneuvot vielä huonompi Leopard 1 :n mahdollinen korvaaja.

Turkillakin on lähemmäs neljäsataa Leopard 1:stä eikä varmasti ole budjetissa yhtään löysää alkaa hankkimaan niiden tilalle uusia raskaampia vaunuja.
Ja jos miettii vaunujen käytännön ylläpidon kannalta, niin joku moottori on ehkä tärkein päivitettävä (ja samalla ehkä haastavin). Leo 1:n moottori edustaa kuitenkin 60-lukulaista suunnittelua. Varaosat jne alkavat olla hakusessa. Uusi moottori mahdollistaa esim tehonnoston nappia painamalla. Tosin tulee tuo CAN-arkkitehtuurin ylläpito mukaan.

Voisi kuvitella, että joissain länsivaunuissa joiden moottorit saivat aikoinaan ehkä ihka uusinta moottorinohjausteknologiaa, ylläpito on vaikeaa kun järjestelmä toimii jolla muinaisella sumerilla.
 
Tubettaja Military history not visualized -kanavalla väittää, että M60 Patton oli vaunu, jota ryssät yhdessä vaiheessa pelkäsivät.

 
Tubettaja Military history not visualized -kanavalla väittää, että M60 Patton oli vaunu, jota ryssät yhdessä vaiheessa pelkäsivät.

M60 Patton ei ollut sinänsä huono - vuonna 1959. Vuonna 1966 se alkoi vanhentua käsiin. Vuonna 1973 Patton oli kaikilta muilta osin kuin sensoreiltaan hyvin vanha vaunu. Siis ensilinjan vaunuksi.

M60 oli kuin M14. Väliaikaratkaisu, joka oli palveluksessa liian pitkään. Toisaalta, reservivaununa T-55:ia vastaan se oli vähintäänkin tasaveroinen ja A3-versioista lähtien ylivoimainen. T-55/62 oli kuitenkin se yleisin vaunu mitä itäblokilta vastaan olisi tullut, ja se jäi sensoreiltaan pahasti jälkeen M60:n iteraatioista. Koska vaunutaistelussa se, joka näkee ensin, ampuu ensin ja osuu ensin, voittaa, lämpötähtäimillä M60 olisi ollut T-55/62:ia vastaan hyvin ikävä vastus.

Eli ensilinjan vaununa se vanheni käsiin, mutta kakkosdivarissa se oli varteenotettava vastus vielä pitkään.
 
M60A3:n päivitysversiossa oli lämpökamera, jonka muistaakseni sanottiin olleen parempi kuin senaikuisen M1 Abramsin lämppäri. Vaunu menestyi Desert Stormissa hyvin.

M60 jäi mieleen M1 Tank Platoon -pelistä, jota nuorna miehenä paljon pelailin. M60:t välistä esiintyi pelissä sivuroolissa. Ne oli muuten oikein tehokkaita muttei tahtonut kestää neukkujen tulitusta.
 
Back
Top