Panssarivaunut

Joutaisivat kyllä Ukrainaan, jos vielä ei ole toimitettu. Vaunuissa ei sinänsä ole vaunutyyppinä vikaa ja ovat hyviksi vaunuiksi todettuja, mutta neuvostovaunu mikä neuvostovaunu.
Tässä on kyllä ääliömäinen peruste niistää 50% Suomen rynnäkkövaunuista/mekanisoiduista joukoista: koska neuvostovaunu.

Uusi setti CV 90 tilalle maksaa maltaita ja toimitusaikakin olisi todennäköisesti sitä luokkaa pitkä, että jos nyt tilataan, niin 30-luku kolkuttelee jo ovella.
 
Modernisoinnilla Puolustusvoimat laski pääsevänsä vielä 2030-luvun alkuun, mutta enpä ole vanhasta neuvostokalustosta samaa mieltä. Suomi joutuu siis nuo vaunut uusimaan viimeistään 2030-luvun alussa.
Siis mitä vittua häh? Hänen mielestään PV on väärässä, koska PV laski vanhoilla vaunuilla pärjäävänsä siihen asti, kun hänen mielestään ne on pakko korvata? Eli PV oli väärässä koska oli oikeassa? Mitä helvetin aivomätäjoogajugurttia toi tyyppi syö?
 
Huomatkaa, että Norjalla on enemmän länsimaisia taistelupanssarivaunuja kuin Suomella. 129 vaunua 104 vaunua vastaan.

Mitähän muita kuin "länsimaisia" taistelupanssarivaunuja herra luulee Suomella olevan? Vai menikö nyt vain taistelupanssarivaunu ja rynnäkköpanssarivaunu sekaisin? Aina yhtä kamalaa tajunnanvirtaa, jossa yksittäisiä nippelifaktoja epätotuuksien ja kyseenlaisten päätelmien välissä kaadetaan lukijan eteen.
 
Suomella on kiireisin aikataulu uusintaurakassa. Kyse on Neuvostoliitossa valmistettujen vanhojen BMP-2-vaunujen uusinnasta. Sadan vaunun uusinta pitää varata rahaa vähintään yhdeksänsataa miljoonaa euroa, jos yhden vaunun hinnaksi arvioidaan vaikkapa yhdeksän miljoonaa euroa.
Pahus, kun toi sata vaunua on niin vähän, pitäs olla ainakin reilut 300 kpl
 
Tässä on kyllä ääliömäinen peruste niistää 50% Suomen rynnäkkövaunuista/mekanisoiduista joukoista: koska neuvostovaunu.

Uusi setti CV 90 tilalle maksaa maltaita ja toimitusaikakin olisi todennäköisesti sitä luokkaa pitkä, että jos nyt tilataan, niin 30-luku kolkuttelee jo ovella.
Saakohan mistään uusia vaunuja nopeasti? Taitaa kestää tilaisipa mista tahansa, ehkä USA voisi toimittaa nopeasti, mikä lie Korean kapasiteetti.
 
Saakohan mistään uusia vaunuja nopeasti? Taitaa kestää tilaisipa mista tahansa, ehkä USA voisi toimittaa nopeasti, mikä lie Korean kapasiteetti.
Uusia saa varmaan lähinnä Koreasta. Kaikkien AS21 pitäisi olla toimitettu Australialle jo 2028 mennessä toimitusten alkaessa 2027, eli vuodessa 129kpl. Eiköhän tilaus +3 vuotta ole ihan realistinen oletus jos nyt lähtisi hankkimaan.

Ymmärtääkseni jenkkien IFV tuotanto on viimeiset vuodet keskittynyt lähinnä olemassa olevien päivitykseen uudemmiksi versioiksi, eikä siellä olisi välttämättä kykyä toimitta nopealla aikataululla kuin vanhaa ja/tai modernisoitua vanhaa. Saa korjata jos olen väärässä.
 
Mitähän muita kuin "länsimaisia" taistelupanssarivaunuja herra luulee Suomella olevan? Vai menikö nyt vain taistelupanssarivaunu ja rynnäkköpanssarivaunu sekaisin? Aina yhtä kamalaa tajunnanvirtaa, jossa yksittäisiä nippelifaktoja epätotuuksien ja kyseenlaisten päätelmien välissä kaadetaan lukijan eteen.
Pesonen ei ollutkaan minulle entuudestaan tuttu, mutta herra näkyy tuutanneen puuduttavaa tajunnanvirtaansa julki jo pidemmän aikaa. Paljon nippelitietoja, mutta kokonaisuuksien ymmärrys loistaa poissaolollaan. Ilmeisesti taktiikkana on piilottaa tietämättömyys detaljivyöryn taakse. Eihän noita tuotoksia jaksa edes lukea loppuun.
 
Pesonen ei ollutkaan minulle entuudestaan tuttu, mutta herra näkyy tuutanneen puuduttavaa tajunnanvirtaansa julki jo pidemmän aikaa. Paljon nippelitietoja, mutta kokonaisuuksien ymmärrys loistaa poissaolollaan. Ilmeisesti taktiikkana on piilottaa tietämättömyys detaljivyöryn taakse. Eihän noita tuotoksia jaksa edes lukea loppuun.
Tuo vastaa aika lailla täysin tämän palstan käsitystä hänestä.
Pesosen claim to fame oli kun se aikoinaan kirjoitti jutun, johon oli osintannut likimain kaikki tutkien sinänsä julkiset sijoituspaikat (mutta ei niitä tarvitse silti listaksi koostaa kaiken maailman kuningasideoiden saajien nähtäväksi). Joku PV:stä kutsui sitten puheille, mutta kerrasta kai kävi ilmi, että kyseessä on vain oma-aloitteinen höpsö.
 
Sinänsä olen samaa mieltä siitä että bemarit olisi syytä toimittaa Ukrainaan. Mutta vain siinä tapauksessa että saadaan järkevässä ajassa tilalle CV:ta mikä ei liene realismia.
 

Uutinen rynnäkkövaunuhankinnasta:

Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska arvioivat parhaillaan seuraavan rynnäkköpanssarivaunun yhteishankintaa.

Norjan maavoimien komentaja kenraalimajuri Lars Lervik ja Ruotsin maavoimien komentaja kenraalimajuri Jonny Lindfors kertoivat tästä haastattelussa Breaking Defenselle.

Lervikin ja Lindforsin mukaan seuraavassa hankinnassa kansalliset versiot on määrä hylätä.

– Haluamme saman lavetin, saman kaluston. Emme halua mitään kansallisia erityisvaatimuksia, totesi Lindfors.

Lervikin mukaan tällä voitaisiin laskea hankintakustannuksia ja helpottaa kehitystä ja ylläpitoa.

– Tähtäämme yhteiseen kehittämiseen, yhteishankintaan ja yhteiseen käyttöön, pohjimmiltaan koska meidän täytyy yhtenäistää ja helpottaa toimitusketjuja ja pystyä ylläpitämään vaunuja. Taistelemme samalla alueella, joten näemme hyödyt, selvensi Lindfors.

Seuraavan sukupolven rynnäkkövaunu tulisi hänen mukaansa hankintaan 2030-luvulla. Vaikka uusi CV90:n versio olisi looginen valinta, koska joka maalla on kaikki infrastruktuuri sitä varten, Lindfors ei sulje pois muitakaan vaihtoehtoja, joiden valmistajien kanssa keskustellaan.

Tällä hetkellä yhteishankinnassa ovat mukana vain Pohjoismaat. Alankomaat on parhaillaan modernisoimassa CV9035NL-vaunujaan 660 miljoonan euron projektissa vuoden 2027 loppuun mennessä. Se saattaisi silti olla kiinnostunut liittymään mukaan, etenkin kun se suunnittelee rynnäkkövaunukalustonsa kasvattamista nykyisestä 122 vaunusta.

Viro, jolla on käytössä Alankomaiden versio, voisi olla toinen hankinnasta kiinnostunut. Sama pätee tulevaisuuden CV90:n käyttäjiin Tšekkiin ja Slovakiaan, jotka päättivät yhteishankinnasta vuonna 2022.

Lisäksi täytyy ottaa huomioon Ukraina, jolla on sotakokemusta CV90:n käytöstä ja joka odottaa käyttöön uutta CV9035 Mk IIIC -versiota. Kiova myös suunnittelee yli 1 000 CV90:n hankintaa ja vähittäistä tuotannonaloittamista. Pohjolan yhteishankinta saattaa siis vielä laajentua sen rajojen ulkopuolelle.
 
Hensoldtilta uutta optroniikkaa Leopard 2A8:n, Puma rynnäkkövaunuun sekä Boxereihin. Hyvääkin voi aina parantaa. Halpoja nuo tietenkin on kun hintaa ei viitsitä edes mainita jutussa.

 
Aihetta sivuten, tässä viimeisin näkemäni lumihiutale:

Katso liite: 104940

Ällitällin varusteena 57 mm IT-tykki S-60. Internetissä vastaankävelleestä kuvasta en lähde sanomaan, että kenen tekemä se on ja mitä tarkoitusta varten.

Tuosta pitää sanoa sen verran, että jos sinulla on tuollainen S-60 tykki vielä jossakin varastossa lojumassa ja ammuksia, niin tuo lienee oikea käyttötarkoitus sellaiselle. Tämä sillä varauksella, että MT-LB joutaa tuohon käyttöön. Sanoisin myöskin että tuo vaikuttaa käyttökelpoisemmalta, kuin ne MT-LB-120 viritykset, jos ei välttämättä tarvitse sitä 100 millistä.
 
Tuollainen jako oli myös neukuilla ja ranskalaisilla ennen sotaa, ja saksalaisillakin oli yritelmä tähän suuntaan (NbFz), ennen kuin hiffasivat että rynnäkkötykki on tukivaununa parempi.

Mutta briteillä oli outo ajatus että tankin tärkein ase on konekivääri. Tykki on vain siltä varalta että vastaan tulee muita panssarivaunuja. Niinpä brittivaunujen tykit olivat alimitoitettuja, jopa sodan lopussa Churchillin viimeisessä versiossa oli vain 95mm tykki, kun saksalaiset olivat siirtyneet 105, ja NL 122 millimetriin.

Osittain tuo kaliberi selittyy sillä, että Saksalaisilla oli pula kovametallista ja ne piti varata työstökoneisiin, joten PST puolella piti kompensoida kasvattamalla kaliberia. Ryssä taas taisi haluta mahdollisimman ison sirpaleammuksen. Tämä siis sodan lopulla, alkupuolella brittien touhut oli mitä sattuu.
 
Osittain tuo kaliberi selittyy sillä, että Saksalaisilla oli pula kovametallista ja ne piti varata työstökoneisiin, joten PST puolella piti kompensoida kasvattamalla kaliberia. Ryssä taas taisi haluta mahdollisimman ison sirpaleammuksen. Tämä siis sodan lopulla, alkupuolella brittien touhut oli mitä sattuu.
Sakuilla ei ollut 105 mm PST-asetta laajassa käytössä. 88 mm PaK 43 osin selittyy tällä ja vaikka suorituskyky riitti, oli se jo liian raskas ase vedettäväksi PST-tykiksi. Venäläiset käyttivät kyllä 85 mm ja jopa 100 mm tykkejä PST-vaunuissaan (SU-85 ja SU-100).

Churchill oli mielestäni vähintäänkin vanhahtava jo valmistuessaan ja varmaankin suurin hyöty siitä saatiin Normandiassa puolustuslinjojen murtamisessa, juoksuhautasodankäyntiin ja linnoitteita vastaanhan se oli tarkoitettukin. Toisekseen sitten toki pioneerivaununa, mikä taas liittyy edelliseen.
 
Tuosta pitää sanoa sen verran, että jos sinulla on tuollainen S-60 tykki vielä jossakin varastossa lojumassa ja ammuksia, niin tuo lienee oikea käyttötarkoitus sellaiselle. Tämä sillä varauksella, että MT-LB joutaa tuohon käyttöön. Sanoisin myöskin että tuo vaikuttaa käyttökelpoisemmalta, kuin ne MT-LB-120 viritykset, jos ei välttämättä tarvitse sitä 100 millistä.
On aika iso jos, että Ällitälli joutaisi kaikenlaiseen puuhasteluun. Niille on tarkoituksenmukaista käyttöä monessa paikkaa, ymmärtäisin virityksen ehkä paremmin jonkin vanhentuneen rakkineen kuten BTR-50:n päällä, mutta niitä kieltämättä sitten voi olla vaikea löytää ajokuntoisina. Kuten sanottua, varsinainen käyttötarkoitus jäi vähän epäselväksi, voisin kuvitella sen olevan tulituki jalkaväelle.

Onhan huonokin ase toki parempi kuin ei asetta lainkaan, mutta kysymyksiä nämä viritelmät aina herättävät.
 
Kroatia tilannut 50 Leopard 2A8:ia. Tuossa uutisessa mainitaan myös aikomus hankkia HIMARSeja ja drooneja.

Suomen pitäs tehdä sama BMP-2 vaunujen kanssa, bemarit Ukrainaan jos kelpaavat ja CV 9035 MK III C tilalle
 
Back
Top