Panssarivaunut

Huyndai suunnitelee tekevänsä vetykäyttöisen panssarivaunun.

https://interestingengineering.com/military/hyundai-rotem-worlds-first-hydrogen-powered-tank
Fuel cell technology will also dramatically reduce the noise the tank generates when on the move. It will also provide the tank with greater acceleration and mobility, not to mention vastly superior fuel economy.

Due to its fewer moving parts, the new tank should also benefit from much-improved maintenance. It will also be able to traverse steep and rugged terrains better.
 
Oli mielenkiintoinen, en ollut huomannutkaan että BW on saanut 2 uutta arvoa (Korporal/Stabskorporal). Nyt on vaatimattomat 15 miehistö/au arvoa.
Muistaakseni joku sakemanni selitti kerran, että sotilasarvot ovat sidoksissa koulutustasoon. Eli amiksena olet aina miehistössä, au- ja ups-arvoihin tarvitaan korkeakoulututkinto.
 

Länsimaiden toimittaman kaluston kerrotaan olleen tärkeässä roolissa Ukrainan puolustustaistelussa. Esimerkiksi Leopard 2 -taistelupanssarivaunuilla varustettu 33. prikaati on tuhonnut Kurakhoven eteläpuolella useita venäläiskolonnia.

Ukrainan valtiollinen United24-media esittelee 44. mekanisoidun prikaatin toimintaa. Sen kalustosta löytyy saksalaisten Leopardien ohella puolalaisia Rosomak-miehistönkuljetusvaunuja ja M120 Rak -kranaatinheitinajoneuvoja. Rosomak on Patria AMV:n paikallinen versio, jota Puolassa valmistaa lisenssillä WZM S.A. -yhtiö.

Prikaatille on toimitettu hieman vanhempia Leopard 1A5 -panssarivaunuja. Ne ovat iästään huolimatta käytössä joka päivä. Harkovan suunnalle sijoitetut ukrainalaismiehistöt kehuvat erityisesti vaunujen vauhtia ja tarkkuutta. Leopard 1 kiihtyy helposti noin 60 kilometrin tuntivauhtiin.

Leopardien tarkkuutta pyritään hyödyntämään niin, etteivät ne joudu itse venäläisjoukkojen kiivaan tulituksen kohteeksi. Vaunut toimivat käytännössä raskaana liikkuvana tykistönä, joilla moukaroidaan vihollisen bunkkereita ja juoksuhautoja.
 
Leopardien tarkkuutta pyritään hyödyntämään niin, etteivät ne joudu itse venäläisjoukkojen kiivaan tulituksen kohteeksi. Vaunut toimivat käytännössä raskaana liikkuvana tykistönä, joilla moukaroidaan vihollisen bunkkereita ja juoksuhautoja.

Kannattaisikohan tähän rooliin pohtia vielä jonkin sortin rynnäkkötykkejä? Ilman tornia niissä voi olla vastavuoroisesti enemmän panssarointia. Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä nykytekniikalla saataisiin aikaan.
 
Ukraina ois loistava paikka PV:lle testata uusia vaunumiehistön haalareita yms tarvikkeita. Suomessa voi testata tiettyyn rajaan, mutta tuolla tulisi ihan oikeata kokemusta että suojaako sirpaleilta, kuumuudelta yms.
Ukraina-ketjusta.

En tiedä mistä nykyiset panssarihaalarit on kudottu. Onko ihan puuvillasekoite vai jotain palosuojamateriaaleja mukana.

Kilpa-autoilupuolelta voisi varmaan olla hyvä hakea mittapuuta. Siellä turvallisuus on iso prioriteetti, homologaatio viety todella pitkälle, suorituskykyvaatimukset tarkkaan määritelty ja tutkimustyötä tehty isolla rahalla valmiiksi. FIAn 2018 standardi sisältää palosuojan lisäksi myös paljon mm. ergonomiaan liittyviä vaatimuksia. Kilpa-ajohaalareissa tyypillisesti 2 tai 3-kerroksinen palosuojakangas (nomex tai sekoite), sietäisi tulta jo mukavasti varsinkin jos nomex-kerrasto vielä alla. Kääntöpuolena vaan, että asu on noilla kerroksilla väistämättä sitten aika kuuma, toki rahalla saa keveyttä ja hengittävyyttä.
 
Back
Top