Panssarivaunut

Ei se minusta riitä, että droonikuvaa tuodaan johonkin vaunuun vaan kaikista havainnoista pitää muodostaa kokonaiskuva jokaiseen vaunuun jaettavaksi, jotta joukolla on yhtenäinen sekä dynaamisesti muuttuva kuva taistelukentän tilanteesta. Se miten tuo kuva muodostetaan vaatii niitä sensoreita taivaalle mm. lennokkien muodossa, mutta myös muuta havainnointia sekä datavirtaa.

Siksi on tavallaan irrelevanttia miettiä missä sen lennättäjän paikka on muuten kuin siltä osin kuka hänelle tehtäväkuvan määrittää kulloisessakin tilanteessa, jokatapauksessa noiden on oltava osin joukon toimintaan sidottuja mutta joiltain osin myös autonomisia, molempia tarvitaan.

Aivan varmasti tullaan myös tarvitsemaan ja käyttämään myös maassa liikkuvia miehittämättömiä järjestelmiä monipuolisilla sensoreilla tuottamaan vastaavaa dataa yhdisteltäväksi kokonaisuuteen, näidenkin laitteiden käyttäjät liikkuvat jossain sen joukon mukana.

Ruotsin Leopardeissa oli jo 90-luvulla ongelmana että sen tst-johtojärjestelmä joka vei liikaa huomiota/aikaa vaunun johtajalta. Minusta dronet sopii hyvin sieltä taaimmasta vaunusta ohjattavaksi kun mennään ihan vaunutasalle kosketuksen hakemisessa, niiden tärkein tehtävä on kumminkin estää yllätetyksi tuleminen, kun kosketus viholliseen on saatu ilman että kärkivaunu menetetään, niin se on jo puoli voittoa. Siinä kohdin vaunuissa on syytä keskittyä 100%:sti siihen mitä omista tähtäimistä näkyy. Tässä kohden sitten seuraava tasa, eli komp. päälikön ja TJ alaiset dronet voi jatkaa tiedon tuottamista ja yksinkertaisimmillaan riittää että se huudetaan komp.pääl. toimesta vaunujen lähiradioverkkoon. Siis se ei ole mikään vitsi ettei vaununjohtaja kerkeä tuijottamaan mitään näytön karttaruutua kun alkaa paukkumaan. Mutta kuten sanoin, siirtymissä/kosketuksen hakemisessa pätee eri prioriteetit kuin varsinaisessa taistelussa.
 
Se juttu eri sensorien hyödyntämisessä tietysti olisi, että niistä tuleva informaatio näkyy lisättynä omissa tähtäimissä.

En kyllä lähtisi missään nimessä noin hifistely linjalle, sen lisäksi ettei tuollainen ole ikinä kovin halpaa ja tekee kaikista komponenteista aina kertaluokkaa speciaalimpia = vikaherkempiä/vaikeammin korvattavia, niin aistikenttää ei kannata täyttää liialla infolla. Näköaistin on syytä keskittyä 100% sen maalin etsintään, se että joku huutaa vaunupäähineen kuulokkeisiin tietoa jonkun maaston muodon takana olevasta vihollisesta on kaikista yksinkertaisin ja toimivin ratkaisu. Jos jossain tähtäimen näytössä vierii tekstiä ja pohjalla heijastuu joku kartta, niin menee aivan liian sekavaksi.

Se on sitten komp.päälikön ja siitä ylemmän tasan toimijoilla asia erikseen joku erillinen karttanäyttö johon liitetään havaintoja yms. siellä on aikaa keskittyä tuollaisiin. Tuollainen se on Ruotsalaisillakin ymmärtääkseni ja heidän pointti oli juuri se ettei tavallinen vaunumiehistö kerkeä keskittyä moiseen, komp. päälikkö on sopiva tasa ja sieltä infoa radiolla alemmas. Ehkä joku jouk.joht. vaunu jos joudutaan toimimaan kovasti erillillään muista esim. eri urien maastossa.
 
Jos jossain tähtäimen näytössä vierii tekstiä ja pohjalla heijastuu joku kartta, niin menee aivan liian sekavaksi.
Miksi kuvailet huonon ratkaisun tehdä tiedon näyttö? Hävittäjissä HUD:it ovat toimineet 70-luvulta alkaen. Myös ilmataistelussa (ainakin tuohon aikaan) on ensiarvoisen tärkeää löytää maali silmällä ja toisaalta kaikkia maaleja järjestelmä ei löydä. Vaikea kuvitella miksi maaleja olisi vaikeampi löytää, jos järjestelmä piirtää ympärille laatikon tai yläpuolelle väkäsen ja jollain yksinkertaisella symboliikalla luokituksen ja etäisyyden. Symboliikka voi myös muuttua/hävitä tähtäimen keskellä.

Tällaisen järjestelmän edellytyksenä on, että kaikki toimijat tietävät oman sijaintinsa, nykyään GNSS:t ja joku halpa inertiajärjestelmä tämän mahdollistaa suhteellisen helposti. Dronejen pitää pystyä sitomaan havaintonsa koordinaatistoon, mutta kameran suuntaustiedon ja ehkä koneoppimisella toteutetun maastoon vertaamisen avulla pitäisi onnistua riittävällä tarkkuudella myös käyttämällä kaupallisia droneja sensoreina. Isoin homma on tehdä softa, mutta sen monistaminen ei maksa mitään. Luulisi maailmalta löytyvän jo valmiita ratkaisujakin.
 
Miksi kuvailet huonon ratkaisun tehdä tiedon näyttö? Hävittäjissä HUD:it ovat toimineet 70-luvulta alkaen. Myös ilmataistelussa (ainakin tuohon aikaan) on ensiarvoisen tärkeää löytää maali silmällä ja toisaalta kaikkia maaleja järjestelmä ei löydä. Vaikea kuvitella miksi maaleja olisi vaikeampi löytää, jos järjestelmä piirtää ympärille laatikon tai yläpuolelle väkäsen ja jollain yksinkertaisella symboliikalla luokituksen ja etäisyyden. Symboliikka voi myös muuttua/hävitä tähtäimen keskellä.

Tällaisen järjestelmän edellytyksenä on, että kaikki toimijat tietävät oman sijaintinsa, nykyään GNSS:t ja joku halpa inertiajärjestelmä tämän mahdollistaa suhteellisen helposti. Dronejen pitää pystyä sitomaan havaintonsa koordinaatistoon, mutta kameran suuntaustiedon ja ehkä koneoppimisella toteutetun maastoon vertaamisen avulla pitäisi onnistua riittävällä tarkkuudella myös käyttämällä kaupallisia droneja sensoreina. Isoin homma on tehdä softa, mutta sen monistaminen ei maksa mitään. Luulisi maailmalta löytyvän jo valmiita ratkaisujakin.

Väittäisin että tässä aletaan tekemään tst-vaunusta jo vähän hävittäjää ja mikä tarkoittaa hinnalle vain yhtä suuntaa. Tst-vaunun ylivoimaisesti suurin haaste on tällä hetkellä itse vaunun kimppuun syösyvät dronet. Mikä toistaiseksi vaatii lähinnä lisää mahdollisemman helposti korjattavaa tai korvattavaa massaa varastoihin.
 
Mikä toistaiseksi vaatii lähinnä lisää mahdollisemman helposti korjattavaa tai korvattavaa massaa varastoihin.
Sinänsä perusteltavissa oleva mielipide, mutta historia tai tällä hetkellä näkyvät trendit eivät tue tämän toteutumista kehittyneissä teollisuusmaissa. Drone ei ole sen kummempi mullistus ase - vasta-ase -kisassa kuin ohjukset olivat aikanaan. Uuden aseen tuleminen taistelukentällä ei ole ikinä sotahistoriassa johtanut (onnistuneesti) aseen kohteiden halpuuttamiseen ja taistelun voiton tavoitteluun kulutussodassa. Uutta asetta vastaan on aina kehitetty toimiva vasta-ase tai suojautumiskeinoja tai vaihtoehtoisesti on muutettu taistelutekniikaa, taktiikkaa ja/tai strategiaa.
 
Näköaistin on syytä keskittyä 100% sen maalin etsintään, se että joku huutaa vaunupäähineen kuulokkeisiin tietoa jonkun maaston muodon takana olevasta vihollisesta on kaikista yksinkertaisin ja toimivin ratkaisu.

Tuossahan se maali joudutaan etsimään useaan kertaan.

Nykysukupolven edustajalle tiedon lisääminen symbolisesti näyttöön esim. punaisena laatikkona olisi se luontevin tapa. Todennäköisesti vaunumiehistö on pelaillut satoja tunteja videopelejä, jossa tieto jaetaan noin. Menevät ennemminkin hämilleen suullisesta kommunikaatiosta, jota ei arkielämässä ole harjoiteltu...

Koneoppimista ym. ei tarvita.

Mitä tarvitsee tietää on oma ja maalin tarkka paikka korkotietoineen.

Sitten tulee tietää oman ajoneuvon tarkka suunta koordinaatiston akseleiden suhteen ja lisäksi tähtäimien tarkat suunnat ajoneuvon suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan se maali joudutaan etsimään useaan kertaan.

Nykysukupolven edustajalle tiedon lisääminen symbolisesti näyttöön esim. punaisena laatikkona olisi se luontevin tapa. Todennäköisesti vaunumiehistö on pelaillut satoja tunteja videopelejä, jossa tieto jaetaan noin. Menevät ennemminkin hämilleen suullisesta kommunikaatiosta, jota ei arkielämässä ole harjoiteltu...

Koneoppimista ym. ei tarvita.

Mitä tarvitsee tietää on oma ja maalin tarkka paikka korkotietoineen.

Sitten tulee tietää oman ajoneuvon tarkka suunta koordinaatiston akseleiden suhteen ja lisäksi tähtäimien tarkat suunnat ajoneuvon suhteen.

Näin, vaununjohtaja tai joukkueen johtaja määrittää maaleille prioriteetteja mikäli maaleja on runsaasti. Mitä nopeammin ja varmemmin havainnosta tuhoamiseen päästään sitä pienempi riski omille tappioille on ja mahdollistuu oman liikkeen jatkaminen, jota varten droonit skannaavat edelleen etumaastoa useammassa tasassa, joista lähimpiin vaikutetaan suora-ammunnalla, mutta kauempana oleviin ampuu heittimistö tai sinne lentää räjähdedrooneja maalin tyypistä ja suojasta riippuen. Jalkautuvien jimmyjen suojana on yläpuolella heidän oma lennokkinsa havaitsemassa mahdolliset eloonjääneet, joilla voisi olla pahat mielessä. Ammuksia ja polttoainetta säästyy ja etenemistä voi jatkaa syvemmälle sekä nopeammin valiten parhaita reittejä ja aiheuttaa maksimaalista vahinkoa viholliselle.
Kauempana edellä lennokit etsivät tykistölle maaleja jo seuraavalta tasalta sekä itsenäisesti maaleja metsästävät Switchblade 600 tapaiset lennokit iskevät IT-järjestelmiin, Elsoon sekä tykistön yksiköihin. Näin mahdollistuu omien (liittolaisten) taisteluhelikopterien käyttökin lentokoneiden ja lennokkien suojaavan vaikutuksen tukemana, helikopterien ja maajoukkojen tilannekuva on sama joten sieltä voi vaunun johtaja / joukkueen johtaja osoittaa vaikeita maaleja sitten kaikkein tulivoimaisimmalle lavetille.
 
Näin, vaununjohtaja tai joukkueen johtaja määrittää maaleille prioriteetteja mikäli maaleja on runsaasti. Mitä nopeammin ja varmemmin havainnosta tuhoamiseen päästään sitä pienempi riski omille tappioille on ja mahdollistuu oman liikkeen jatkaminen, jota varten droonit skannaavat edelleen etumaastoa useammassa tasassa, joista lähimpiin vaikutetaan suora-ammunnalla, mutta kauempana oleviin ampuu heittimistö tai sinne lentää räjähdedrooneja maalin tyypistä ja suojasta riippuen. Jalkautuvien jimmyjen suojana on yläpuolella heidän oma lennokkinsa havaitsemassa mahdolliset eloonjääneet, joilla voisi olla pahat mielessä. Ammuksia ja polttoainetta säästyy ja etenemistä voi jatkaa syvemmälle sekä nopeammin valiten parhaita reittejä ja aiheuttaa maksimaalista vahinkoa viholliselle.
Kauempana edellä lennokit etsivät tykistölle maaleja jo seuraavalta tasalta sekä itsenäisesti maaleja metsästävät Switchblade 600 tapaiset lennokit iskevät IT-järjestelmiin, Elsoon sekä tykistön yksiköihin. Näin mahdollistuu omien (liittolaisten) taisteluhelikopterien käyttökin lentokoneiden ja lennokkien suojaavan vaikutuksen tukemana, helikopterien ja maajoukkojen tilannekuva on sama joten sieltä voi vaunun johtaja / joukkueen johtaja osoittaa vaikeita maaleja sitten kaikkein tulivoimaisimmalle lavetille.
Nyt ollaan pahasti hukassa vaunujoukkueen tai komppanian johtamisen suhteen. Kyllä käytössä voi olla digitaalinen kartta, mutta joukkueen johtajan tehtävä on johtaa joukkuetta ei räplätä näyttöä. Puhetta nopeampaa tapaa käskeä asioita ei ole. Johtaja johtaa puheella oman vaununsa ajajaa, ampujaa ja lataajaa sekä mahdollisesti puoli tai koko joukkuetta. Johtaja seuraa taistelukenttää käsissä olevalla kiikarilla/valonvahvistimella/lämpötähystimellä tai jos vaunussa on erillinen vakautettu tähytyskamera niin sillä. Ilmoittaa havainnot puhella Kpääll sekä TjPääll jos halua epäsuoraa tulta käyttöönsä.
Vaunumiehistöjä ei valita kuin lentäjiä missä 600 vuosi 6 päätyy valmiuslentäjäksi, näillä jampoilla on kyky tehdä useampaa asiaa samanaikaisesti.
 
jota varten droonit skannaavat edelleen etumaastoa useammassa tasassa, joista lähimpiin vaikutetaan suora-ammunnalla, mutta kauempana oleviin ampuu heittimistö tai sinne lentää räjähdedrooneja maalin tyypistä ja suojasta riippuen

Jos halutaan, että on tarkkaa tietoa, niin sen dronen pitäisi käytännössä mitata jatkuvasti, vaunu liikkuu äkkiä. Muuten se on yhtä tarkkaa tietoa, kuin puhuttuna. Pitäisi siis olla jonkinlainen parvi josta sidotaan yksi yhteen maaliin.

Tai sitten koneoppimista voisi ehkä siten hyödyntää, että drone ymmärtää kuvasta operaattorin valitsemat maalit ja mittaa aika-ajoin niiden sijainnin, jolloin ne päivittyvät lähes reaaliajassa.
 
Niin oli ennen ja vielä jonkin aikaa mutta kehitys menee vääjäämättä kohti sitä että vähemmällä tehdään enemmän juuri kuten ne hävittäjälentäjät.

Läheneehän sen lavetin hinta sitä mitä hävittäjäkin maksaa.

Alkaen 4:30


Alkaen 8:30


Sitten tuossa on valistuneempia näkemyksiä, jotka tuumailee aikalailla kuten minäkin, että seuraavat taistelupanssarivaunut eivät toimi vain yksilöinä vaan verkottuneesti kaikkien muiden toimijoiden kanssa, ollen samalla myös sensorilavetteja muillekin kuin itselleen.

 
Viimeksi muokattu:
Sensorit toimii tasan yhtä kauan, kuin joukkoa ei ole ammuttu epäsuoralla tulella. Vaikka vaunuun ei tule osumaa sirpaleet rikkovat kaiken kamerat, sensorit ja antennit. Tätäkin on testattu Suomessa joskus.
Näitä järjestelmiä ei ole testattu taistelukentällä.
 
Onneksi nykyään on mahdollista testata monenlaisien keksintöjen periaatteita ensin simulaattorissa, niin ei tarvitse ihan valmista protoa aina kehittää.

Näin tämän droneasiankin kanssa, testailee noita erilaisia vaihtoehtoja ensin jokusen sata tuntia simulaattorissa ja tekee sitten päätelmiä millä kannattaa edetä. Eiköhän näin nyt jo toimita PV:lla.
 
Sensorit toimii tasan yhtä kauan, kuin joukkoa ei ole ammuttu epäsuoralla tulella. Vaikka vaunuun ei tule osumaa sirpaleet rikkovat kaiken kamerat, sensorit ja antennit. Tätäkin on testattu Suomessa joskus.
Näitä järjestelmiä ei ole testattu taistelukentällä.
Siinäpä se onkin kehityksen painopiste, mutta mikäli se sensori ammutaan vaunun takaosasta taivaalle 70 mm putkesta niin haluttaessa on sen tuhoaminen äärimmäisen vaikeaa ja niitä voi olla vaunuissa monta.

Kyse on siitä, että pitää tehdä verkostopohjainen järjestelmä jonka osat täydentävät toisiaan, mutta niin että vaunu toimii vähintään kuten nykyisinkin yksilönä äänikomennoin, eihän sitä tarvitse ottaa pois kun sen tiedätään toimivan, mutta rinnalle voi tuoda paljon hyödyllistä, kunhan suojaamiseen käytetään aikaa ja vaivaa.

Mieluummin minä lentäisin tuollaisen kamikazelennokin PST ryhmän selkään jo ennen kohtaamista kuin yrittäisin etsiä niitä vaunun tähtäinten läpi arvaillen missä ne mahdollisesti kyttäävät.
 
Mieluummin minä lentäisin tuollaisen kamikazelennokin PST ryhmän selkään jo ennen kohtaamista kuin yrittäisin etsiä niitä vaunun tähtäinten läpi arvaillen missä ne mahdollisesti kyttäävät.

Eiköhän tässä ole se pointti se, että sen lennokin lennättäminen sinne pst-ryhmän niskaan on vaan oltava käytännössä jonkun muun kuin vähääkään kärjessä menevän vaunun tehtävä.

Kuten totesin, ensimmäistä kosketusta esim. metsäisellä uralla jonossa haettaessa (mikä on hyvin tyypillistä Suomessa) lennokille voisi olla paikkansa joukkueenjohtajan vaunussa koska siellä ollaan melko sokeita/toimettomia letkan neljäntenä, esim. lataaja olisi loistava tätä tointa hoitamaan. Sitten kun kaikki on ns. kärjessä maaston niin salliessa tai taistelut jo käynnissä, niin lennokit on ihan suosiolla jätettävä jonkun taaemman portaan operoitavaksi.

Tähän ei tarvita mitään vuosikausien kehityksiä miljoonapanostuksilla ja riskillä että vehkeet on paskana/yhteydet ei toimi sitten kumminkin tosipaikassa. Tuo yllä kuvattu onnistuu vaikka huomenna siviikamppeilla.
 
Tšekki ostaa 14 kpl lisää samanlaisia Leopard 2A4:ia kuin Saksa aiemmin heille lahjoitti korvauksena Ukrainaan lähetetyistä neuvostopanssareista.
Vuoden 2026 aikana toimitukset ja tällöin tsekeillä on yhteensä 42 ko. tyypin vaunua.

 
Eiköhän tässä ole se pointti se, että sen lennokin lennättäminen sinne pst-ryhmän niskaan on vaan oltava käytännössä jonkun muun kuin vähääkään kärjessä menevän vaunun tehtävä.

Kuten totesin, ensimmäistä kosketusta esim. metsäisellä uralla jonossa haettaessa (mikä on hyvin tyypillistä Suomessa) lennokille voisi olla paikkansa joukkueenjohtajan vaunussa koska siellä ollaan melko sokeita/toimettomia letkan neljäntenä, esim. lataaja olisi loistava tätä tointa hoitamaan. Sitten kun kaikki on ns. kärjessä maaston niin salliessa tai taistelut jo käynnissä, niin lennokit on ihan suosiolla jätettävä jonkun taaemman portaan operoitavaksi.

Tähän ei tarvita mitään vuosikausien kehityksiä miljoonapanostuksilla ja riskillä että vehkeet on paskana/yhteydet ei toimi sitten kumminkin tosipaikassa. Tuo yllä kuvattu onnistuu vaikka huomenna siviikamppeilla.
Miksi dronea tulisi lennättää? Jos dronet ovat konekannella putkissa, johto perseessä droneilla, jota myöten laite kommunikoi, niin laukaistaan autonominen vehje ylös etupään vaunuista, laite toimii autonomisesti syöttäen informaatiota koko sensorirepertuaarinsa täydeltä. Vaunun porukka saa tehdä duunissa rauhassa, kunhan vaan ampuu sen räpsyn, launch and forget periaatteella. Roikkaa myöten tulee dataa minkä tulee, vihu osuu räpsyyn jos osuu., sitten vaan seuraava roikan nokkaan seuraamaan...
Ne vaunuja tukevat hyökkäävät dronet hoidetaan taustasta oman tiimin toimesta, sieltä tulevaa tietoa linkillä konekiilan kärkeen. Ne koneet etsii niitä ohjus porukoita ja vihollisen tankkeja, tai se autonominen observoija informoi sitä Kamikaze dronea ja se tulee takavasemmalta tuhoten kohteensa... Ei tankkien porukka jouda mitään lentsikoita ohjailee, sardiinipurkissa on takuulla koko ajan säpinää ilman extrahommiakin.
 
Back
Top