Panssarivaunut

Varmaan parasta olisi lyödä tuo duudsonien Jarpin sormilla laskettava määrä Marksmanneja jonnekkin Ukrainaan viimeisiksi vuosikseen (kyseessähän on jo oikeasti vanha järjestelmä) ja keskittyä sitten korvaamaan AMV alustaisella Skyrangerilla jossain oikeasti merkittävissä (+30kpl) määrissä.

Toki Marksman on kiva kun käyttää Leopardin alustaa yms, mutta näen ihan rehellisesti niillä alustoilla olevan enemmän arvoa ARV/AEV käytössä kuin nykyisessä ITPSV konfiguraatiossa. Suomella on pulaa erikoisvaunuista ja pelkästään 6kpl lisää runkoja muutettuna vaikkapa WiSENT 2:ksi käytännössä moninkertaistaa nykyisen (surullisen) Ingenjör kyvyn. Tarve olisi näissäkin kymmenille...
 
Varmaan parasta olisi lyödä tuo duudsonien Jarpin sormilla laskettava määrä Marksmanneja jonnekkin Ukrainaan viimeisiksi vuosikseen (kyseessähän on jo oikeasti vanha järjestelmä) ja keskittyä sitten korvaamaan AMV alustaisella Skyrangerilla jossain oikeasti merkittävissä (+30kpl) määrissä.

Toki Marksman on kiva kun käyttää Leopardin alustaa yms, mutta näen ihan rehellisesti niillä alustoilla olevan enemmän arvoa ARV/AEV käytössä kuin nykyisessä ITPSV konfiguraatiossa. Suomella on pulaa erikoisvaunuista ja pelkästään 6kpl lisää runkoja muutettuna vaikkapa WiSENT 2:ksi käytännössä moninkertaistaa nykyisen (surullisen) Ingenjör kyvyn. Tarve olisi näissäkin kymmenille...
Mie oon ajatellut, että noi Markshmit taitaa parhaiten sopia noiden Ilmatorjuntakanuuna 35 ITK 88 kaveriksi jonnekin pääkaupunkiseudun UAS torjuntaan.

Leopard alustat olis tarpeen kyllä muuhun käyttöön :unsure: betoninen it- torni Helsigin reunalle, johon tuo Marskhan tornit laitetaan. :cool::uzi:
 
Mie oon ajatellut, että noi Markshmit taitaa parhaiten sopia noiden Ilmatorjuntakanuuna 35 ITK 88 kaveriksi jonnekin pääkaupunkiseudun UAS torjuntaan.
Oman käsitykseni mukaan Marksman liikkuu muiden vaunujen mukana rintamalla suojellen näitä helikoptereilta ja droneilta. Siihen käyttöön niitä on aivan liian vähän, sekä järjestelmänä se on jo vanha (ylläpidon kannattavuus nykyisellä määrällä myös todella kyseenalainen).

Tarve tähän vaunujen suojaamiseen on aika kova kuten Ukrainassa on nähty. Skyranger AESA tutkalla ja K mallin Stingerillä sopii tähän erinomaisesti, sekä on nähtävästi tuleva "eurooppalainen standardi". Jospa ei jäätäisi enää ainoaksi käyttäjäksi kuten Marksmanin tavoin...

35 ITK 88 on toki hyvä vehje 23 ITK 95 lisäksi kaupunkien ja tukikohtien UAS torjuntaan, mutta ei tuohon hommaan kannata turhaan "liian liikkuvaa" alustaa uhrata. Näiden korvaus taitaa tulevaisuudessa olla energia-aseiden heiniä.
 
35 ITK 88 on toki hyvä vehje 23 ITK 95 lisäksi kaupunkien ja tukikohtien UAS torjuntaan, mutta ei tuohon hommaan kannata turhaan "liian liikkuvaa" alustaa uhrata. Näiden korvaus taitaa tulevaisuudessa olla energia-aseiden heiniä.
Niinpä niin, Leopard alustat muuhun käyttöön ja tornit betoniseen torniin kiinteelä asennuksella loppuelinajaksi.

1736934604317.webp

Rajamäen Tykkitorninmäellä, lähellä Tehdas- ja alkoholimuseo Rajamäen Ryyppiä kohoaa maamerkkeinä kaksi kansainvälisestikin ainutlaatuista ilmatorjuntatykkitornia.
 
Puola on saanut ensimmäisen toimituksen M1A2 Abrams SEPv3 vaunuja, yhteensä 28 kpl. Tilattu 250 kpl määrä on kokonaan toimitettu jossain vaiheessa ensi vuonna, jolloin Puolalla on yhteensä 366 uunituoretta tai modernisoitua Abramsia.

 
Mielenkiintoinen uutinen Italiasta. He aloittavat yhteistyön uuden MBT:n rakentamisesta yhteistyössä Rheinmetallin kanssa, johon jälkimmäiselläkin intressi, koska Italia edellyttää uudelta taisteluvaunulta 60% kotimaisuusastetta. Yhteistyön tulokesena syntyvää vaunua pyritään myös myymään kolmansiin maihin. Aiemmin heillä oli uusi yhteistyö Lynxin valmistamisesta, mutta tämä artikkeli ikään kuin mainostaa jonkinlaista kehitysversiota KF51 Pantterista?

Itselleni uusi saksalainen sivusto, linkkaan sellaisenaan, koska selaimissa käännöstoiminnallisuus:


Tässä aiempi artikkeli Panther KF51: Leo2 Buffel-alusta ja kokonaan uusittu modulaarinen torni. Mielenkiintoisesti Saksa ja Unkari aloittivat kehitystyön sovittamalla torniin nykyisen pitkäputkisen 120 mm vaunukanuunan, jonka voi myöhemmin päivittää 130 kanuunaan. Jos artikkelia oikein ymmärrän, niin myös 120 mm kanuunassa olisi auto-lataaja?

 
Viimeksi muokattu:
Samanaikaisesti, Slovakia vetäytyi Leopardeista niiden hintalapun kanssa, ja yhteinäistää panssarivaunupataljoonansa CV-alustalle. Heillä oli jo aiemmin CV/IFV-päätös, joten logistiikka tukee tätä.

Mitenkähän lyhyiden amettien Suomi sopisi 120 vaunukanuunalla varustetulle CV:lle?

 
Ruotsissa siis Leo 2A8 osto+ päivitysprojekti. Pitkäputkinen 120 mm vaunukanuuna + Trophy.


Hyvään kerhoon päästiin, on vaihtoehtoja mistä valita.
 
Yhteenveto: jos ja kun meillä vielä pari-kolme-neljä vuotta menee ennen Leo-fleettien MLU:sta, niin on tosiaan, mistä valita, varsinkin A4-päivitysten osalta. Päivitetäänkö A8-tasolle, synergiaa Ruotsin ja Norjan kanssa, vaiko otetaanko saman tien uusi PF51-torni käyttöön, ehkäpä 120 mm vaunukanuunalla, aluksi. Vai kokonaan jotain muuta? CV120?

Samalla miettisin lukumäärää, jos taisteluvaunuja pystyttäisiin pitämään kahden prikaatin verran, 12 vaunukomppaniaa, niin se olisi 168 vaunua. Lisäksi kullekkin komppanialle siltavaunu (joita on jo Leo2-rungolla) ja Leo2-evakki, niin tulisi hyvin hyödynnettyä koko alkuperäinen Saksan vaunukauppa. Aluksi sopiva määrä A4-päivityksiä, ja sitten A6:t siitä aikanaan seuraavaksi?
 
Yhteenveto: jos ja kun meillä vielä pari-kolme-neljä vuotta menee ennen Leo-fleettien MLU:sta, niin on tosiaan, mistä valita, varsinkin A4-päivitysten osalta. Päivitetäänkö A8-tasolle, synergiaa Ruotsin ja Norjan kanssa, vaiko otetaanko saman tien uusi PF51-torni käyttöön, ehkäpä 120 mm vaunukanuunalla, aluksi. Vai kokonaan jotain muuta? CV120?
Kannattaa varmaan odottaa sellaista perusjärkevää Suomi-MLU:ta. Ei ruksita listalta kaikkia hienouksia, vaan tehdään harkittuja muutoksia. Aika ja rahoituksen taso ovat toisaalta muuttuneet, joten ei voi tietää.
 
Kannattaa varmaan odottaa sellaista perusjärkevää Suomi-MLU:ta. Ei ruksita listalta kaikkia hienouksia, vaan tehdään harkittuja muutoksia. Aika ja rahoituksen taso ovat toisaalta muuttuneet, joten ei voi tietää.
No niinpä. Enpä olisi odottanut näkeväni yhtäkkiä ilmoitusta 41 raskaan raketinheittimen (joista osa taisi olla pelkkiä riisuttuja ajoharjoittelulavetteja) päivitystä aivan uusimpaan A2 tasoon 450 miljoonalla eurolla. Mutta näinpä siinä kävi.
 
Viimeksi muokattu:
No niinpä. Enpä olisi odottanut näkeväni yhtäkkiä ilmoitusta 41 raskaan raketinheittimen (joista osa taisi olla pelkkiä riisuttuja ajoharjoittelulavetteja) päivitystä aivan uusimaan A2 tasoon 450 miljoonalla eurolla. Mutta näinpä siinä kävi.
Jep .Joskus tulee iloisiakin yllätyksiä. Rahoitus auttaa siinä hommassa kummasti. Tuskin edes PV haaveili niiden Tanskasta hankittujen heittimien päivittämisestä ennen Ukrainan sotaa.

Luotan siihen, että PV osaa arvioida mitkä päivitykset ovat hyödyllisiä vaunujen jäljellä oleva elinkaari huomioiden. Samoin siihen, että päivittäminen saadaan tehtyä tuon arvion mukaisessa laajuudessa.
 
Back
Top