Panssarivaunut

Jännä että T-55M löytyy 'taistelupanssarivaunut' alaotsikosta, vaikka sille on mainittu vain raivauskäyttö. Onhan siinä tosin toimiva aseistus sentään, eli ei sen ampumatta tarvitse olla, ja hyvinhän sitä voi käyttää pelkkää jalkaväkeä vastaan, tai siviilien paimentamiseen, tai kevyeen vartiokäyttöön. Jostain takalinjasta käytettynä saattaisi soveltua epäsuoran tulen antamiseen (oikein valituilla ammuksilla).

Miinajyrä varmaan työntäisi tehokkaasti piippalakit takaisin omalle puolelleen :D
 
Jännä että T-55M löytyy 'taistelupanssarivaunut' alaotsikosta, vaikka sille on mainittu vain raivauskäyttö. Onhan siinä tosin toimiva aseistus sentään, eli ei sen ampumatta tarvitse olla, ja hyvinhän sitä voi käyttää pelkkää jalkaväkeä vastaan, tai siviilien paimentamiseen, tai kevyeen vartiokäyttöön. Jostain takalinjasta käytettynä saattaisi soveltua epäsuoran tulen antamiseen (oikein valituilla ammuksilla).

T-55M on oikeasti kyllä vanhentunut laitos. Tulenjohtotietokone oli 90-luvulla hieno ja ajanmukainen. Ainoastaan lämpökameran puute vaivasi.
Ongelma on kuitenkin se, että tuo laitos on ainutlaatuinen tuota jota ei käytetä missään muussa vaunussa. Varaosat voivat olla siksi kiven alla.
Toisaalta a-tarvikkeet saattavat alkaa vanhenemaan, eikä alustankaan kanssa ole niin sanottua. Siksi rajoitettu käyttö lienee paikallaan.

Toisaalta koko T-55 konsepti kuuluu jo museoon, eikä tuollaista kannata tekohengittää.
Taisteluvaunun käyttö sivilien paimentamiseen on hankalaa, kiinalaiset kokeilivat Taivaallisenrauhanaukiolla ja homma ei ihan sujunut niin kuin ajateltiin.
Vartiointiin taas vaunu on huono, koska sen tarjoama suoja ei kuitenkaan ole mikään ihmeellinen ja tiekoneen, vv;n, yms. käyttö vaatii moottorin käyttöä säännöllisesti.

T-55;n tykin lukossa oli muistaakseni valmis taulukko epäsuoran tulen käyttöä varten, mutta se ei ole tästä maailmasta oleva idea. Emme ikinä edes keskustelleet tuosta vaihtoehdosta, puhumattakaan sen harjoittelusta.

Siksi raivausvaunut pitäisi vaihtaa Leo alustoihin.
 
Näinkös minä jonkun kuvan, jossa Leo2:n eteen oli laitettu sellainen miinajyrä mitä T-55:ssa käytettiin? Jos näin, niin mitäpä niillä T-55:lla enää tekee.
 
Näinkös minä jonkun kuvan, jossa Leo2:n eteen oli laitettu sellainen miinajyrä mitä T-55:ssa käytettiin? Jos näin, niin mitäpä niillä T-55:lla enää tekee.

Olet varmaan nähnyt. Taisi olla Patrian tekele. Ainakin kaksi kuvaa pitäis löytyä tältäkin foorumilta (PVn kuvia jostain harjoituksesta).
 
Fysiikan lait yllättivät lavettikuskin.

Embedded media from this media site is no longer available

Aina parhautta on tajuta, että "Ei se menekään, vaikka vielä just luulin, että helposti menee." ja sitten odottaa ne muutamat sekunnit, kun katastrofi muuttuu tosiolevaiseksi.
 
Tulee tuosta filmin pätkästä mieleen se elokuva Poliisin Poika ja kohtaus kun Trampas on sen poliisin kyydissä ja ajavat takaa sen poliisin omaa autoa...
Mutka lähestyy ja Trampas sanoo " ei taitu", Poliisi sanoo "taittuu", johon Trampas "ei taitu", hiukan kovemmalla äänellä. Poliisi tokaisee, "taittuu" ja sitten se menee metsään :D
 
Siksi raivausvaunut pitäisi vaihtaa Leo alustoihin.

Vielä kun saataisiin silta- ja hinausvaunutkin vaihdettua. Ai niin mutta silloin pitäisi olla rahaa. Hintalappu tuolle operaatiolle ilmeisesti 100 miljoonaa euroa ja plus. Onneksi jyrävaunujen päivittäminen on halvempi toimenpide. Onhan sekin jotain.
 
Aina parhautta on tajuta, että "Ei se menekään, vaikka vielä just luulin, että helposti menee." ja sitten odottaa ne muutamat sekunnit, kun katastrofi muuttuu tosiolevaiseksi.

Taisi olla sama video, joka oli Liveleakissa. Sen tiedoissa sanotaan, että ainakin yksi lavetin rengas hajosi. Tuo siis tapahtui Krimillä.
 
Näinkös minä jonkun kuvan, jossa Leo2:n eteen oli laitettu sellainen miinajyrä mitä T-55:ssa käytettiin? Jos näin, niin mitäpä niillä T-55:lla enää tekee.
Kyllä vaan, varmasti seuraavt kuvat olet nähnyt. Taitaapi noita olla SA-vahvuudessakin.(julkinen lähde)
Olet varmaan nähnyt. Taisi olla Patrian tekele. Ainakin kaksi kuvaa pitäis löytyä tältäkin foorumilta (PVn kuvia jostain harjoituksesta).
miinanraivauskalustoa.jpg

jyra.jpg
 
Muistelen, että länsimaalaisten vaunujen huolto olisi helpompaa kuin itävaunujen. Miten "helppoa" se on? Onko verrattavissa henkilöauton tai rekan huoltotoimenpiteisiin? Esim. CV ja Leopard.
 
Muistelen, että länsimaalaisten vaunujen huolto olisi helpompaa kuin itävaunujen. Miten "helppoa" se on? Onko verrattavissa henkilöauton tai rekan huoltotoimenpiteisiin? Esim. CV ja Leopard.

Miten sen nyt ottaa. Länsimaiset vaunut ilmeisesti vaativat hieman paremmin koulutetun korjaajan, itävaunut kestävät kauemmin korjaamatta pl. ne huollot mitä miehistö ei osaa tehdä itse. Mutta sen jälkeen ei sitten korjauksia tehdäkään kentällä.

Tämä näkyy aika hyvin tämän päivän sotatantereilla. Tietyt maat suosivat ryssä kalustoa, koska ne "eivät hajoa niin usein" ja kun hajoavat, niin sitten usein päätyvät ostamaan uuden tankin. Tästä johtuu sitten, että tankkeja on paperilla satoja tai tuhansia, mutta ne pitää herättää henkiin jostakin varikolta.
 
Miten sen nyt ottaa. Länsimaiset vaunut ilmeisesti vaativat hieman paremmin koulutetun korjaajan, itävaunut kestävät kauemmin korjaamatta pl. ne huollot mitä miehistö ei osaa tehdä itse. Mutta sen jälkeen ei sitten korjauksia tehdäkään kentällä.

Tämä näkyy aika hyvin tämän päivän sotatantereilla. Tietyt maat suosivat ryssä kalustoa, koska ne "eivät hajoa niin usein" ja kun hajoavat, niin sitten usein päätyvät ostamaan uuden tankin. Tästä johtuu sitten, että tankkeja on paperilla satoja tai tuhansia, mutta ne pitää herättää henkiin jostakin varikolta.

Oma kokemus itä-vaunuista on, että ne vaativat miehistöltä jatkuvaa huolto ja tarkastuksia. Ilman niitä homma loppuu nopeasti. Nuo vievät paljon aikaa jonka voisi käyttää naamiointiin ja lepoon.
Ja itä-vaunutkin nekin hajosivat
 
Oma kokemus itä-vaunuista on, että ne vaativat miehistöltä jatkuvaa huolto ja tarkastuksia. Ilman niitä homma loppuu nopeasti. Nuo vievät paljon aikaa jonka voisi käyttää naamiointiin ja lepoon.
Ja itä-vaunutkin nekin hajosivat

Joo, mutta nuo huollot ja tarkastukset ovat tehtävissä vaikka miehistöllä ei olisi juuri mitään muuta koulutusta, kuin sen tankin käyttökoulutus.
 
Molemmissa sama. Uusimmissa länsi-vaunuissa koneen vaihto yms on helppoa. Mutta muuten aivan sama.
Ei ammattimiehellä kauaa nokka tuhise itä-vaunujenkaan kanssa.
 
Kirjallisuuden yms. perusteella itäkalusto vaatii tyypillisesti paljon enemmän huoltoa. Huollon osaa kyllä tehdä vähemmänkin koulutettu kaveri, mutta osia menee vaihtoon enemmän ja huolto on työläämpää. Länsikalusto on taas modulaarista huipputekniikkaa, eli komponentit on helppo vaihtaa kentällä, mutta komponenttien korjaamiseen vaaditaankin sitten tehdastason välineet. Mutta ei voi siis sanoa, että itäkalusto kestäisi kauemmin korjaamatta. Olen tosin perehtynyt enemmän lentokoneisiin, mutta niiden tietojen perusteella mitä olen kuullut, vaunuihin pätee pitkälti sama.
 
Suomen Sotilas
15 min ·


Taistelupanssarivaunujen "ampumajuoksukisat" ovat jälleen käynnissa Moskovassa.

Kisassa on mukana panssarivaunumiehistöt Venäjältä, Kiinasta, Angolasta, Armeniasta, Venezuelasta, Intiasta, Kazakstanista, Kirgisiasta, Kuwaitista, Mongoliasta, Nicaraguasta, Serbiasta ja Tadžikistanista.

Kilpailussa miehistöt ottavat toisistaan mittaa T-72B3 -taistelupanssarivaunulla, joilla ajetaan kilpaa ja suoritetaan erilaisia ampumatehtäviä.

Tässä videopätkässä kuwaitilaisen miehistön tankki yrittää liian terävää käännöstä ja päätyy katon kautta kyljelleen.

//pm
 
Back
Top