Panssarivaunut

Luin artikkelin uudestaan, ihan totta, EDA:n idea kuten tuohon esille laitoitkin. Meillähän asia on kunnossa, mutta tuossa voisi tosiaan olla työkalu esimerkiksi Hollannille saada jostain itselleen taas vaunuja :camo:

Vakavammalla sävyllä: Olisi kyllä hienoa, jos Eurooppa saisi sovituksi yhden yhteisen uuden taistelupanssarivaunun ja sen kehitysohjelman, ja vaunua valmistettaisiin kaikissa keskeisissä maissa, kuten UK:ssa, Ranskassa ja Saksassa.

Ohjelmaan mukaan lähteviä maita voisi myös palkita jakamalla jotain komponenttivalmistusta niillekin. Taistelupanssarivaunujen(kin) hinnat kohoavat koko ajan, ja ovat karkaamassa jos eivät jo karanneetkin pienempien maiden ulottuvilta, ainakaan jos puhutaan yhtään isommista määristä. Euroopan yhteinen huoli luoda uskottaa konventionaalinen puolustuskyky, USA:n kiinnittäessä yhä enemmän huomiotaan Tyynenmeren suuntaan (mikä ei ole mikään uusi ilmiö).
Tuossa "yksi tankki, yksi maanosa" ajatuksessa on ongelma.
Kun tunnettu tosiasia on, että kilpailu luo kehitystä ja virkamiestyö lähinnä latistaa kehitystä, miten varmistettaisiin riittävä kilpailu kehityksen ylläpitämiseksi?
Esim US:ssa on yksi iso valmistaja joka kilpailee LM:n kanssa hävittäjä markkinoissa, Boeing on nyt altavastaajan asemassa, mutta sielä mietitään varmasti päät kuumana seuraavaa konsepti konetta jolla pyritään voittamaan LM seuraavan sukupolven hävittäjä hankkeessa.

Toinen asia on kannustin kehitykselle. Miksi teollisuus kehittäisi uusia vaunuja, jos sellaisia ei osteta. Jos euroopan maat, suomi muiden mukana, ilmoittaisivat, että uusimme taisteluvaunumme 10 vuoden kuluttua ja kilpailutus järjestetään 2029, speksit ilmoitamme 2024, mutta tulemme haluamaan jotain mikä mullistaa käsityksen taisteluvanusta.
Teollisuus alkaisi pohtimaan asioita usealla taholla. Jos tuotannon hajauttamisella halutaan kustannussäästöjä, on paras antaa teollisuuden hoitaa se ja vain määritellä reunaehdot hajauttamiselle.
 
Kaksiosainen ampumatarvike, mutta kuitenkin automaattilataus? Tämä vähän kummastuttaa maallikkoa. Pitääkö sinne tykin makasiiniin ladata kartussit ja ammukset erikseen?
Itävaunujen automaattilataajat toimivat näin:
 
Tuossa "yksi tankki, yksi maanosa" ajatuksessa on ongelma.
Kun tunnettu tosiasia on, että kilpailu luo kehitystä ja virkamiestyö lähinnä latistaa kehitystä, miten varmistettaisiin riittävä kilpailu kehityksen ylläpitämiseksi?
Esim US:ssa on yksi iso valmistaja joka kilpailee LM:n kanssa hävittäjä markkinoissa, Boeing on nyt altavastaajan asemassa, mutta sielä mietitään varmasti päät kuumana seuraavaa konsepti konetta jolla pyritään voittamaan LM seuraavan sukupolven hävittäjä hankkeessa.

Toinen asia on kannustin kehitykselle. Miksi teollisuus kehittäisi uusia vaunuja, jos sellaisia ei osteta. Jos euroopan maat, suomi muiden mukana, ilmoittaisivat, että uusimme taisteluvaunumme 10 vuoden kuluttua ja kilpailutus järjestetään 2029, speksit ilmoitamme 2024, mutta tulemme haluamaan jotain mikä mullistaa käsityksen taisteluvanusta.
Teollisuus alkaisi pohtimaan asioita usealla taholla. Jos tuotannon hajauttamisella halutaan kustannussäästöjä, on paras antaa teollisuuden hoitaa se ja vain määritellä reunaehdot hajauttamiselle.
Kyllä, kilpailua tarvitaan, "design by committee" usein johtaa tosi huonoon lopputulokseen, joka on kompromissi kaiken kanssa, eikä hyvä missään. Seuraavan sukupolven eurooppalaista taistelupanssarivaunua taisi lähteä suunnittelemaan ranskalais-saksalainen konsertio, jossa saksalaisosapuoli ei ollut KMW, ja sitten KMW itse. Britit taitaneet luopua omasta Challenger III -vaunuprojektista?
 
Niin että rautaa on ja niin maar per**leesti! Tähän verratuna se Suomen 200 vaunua ei nyt niin hirveän paljolta tunnu. Olkoonkin, että ovat hyvälaatuisia, ja käyttäjät ovat hyvin koulutettuja ja motivoituneita.

Tuntuu, että usein kun tarkastellaan Suomen puolustusta suhteessa Venäjään, valitaan oletukset Suomelle myönteisiksi, tyyliin "jos Venäjä käyttäisi vain niitä ja niitä osia armeijastaan sinä ja sinä päivänä, ja Suomella olisi käytettävissä uusia ampumatarvikkeita..." Tämä on ikävä sanoa, mutta siltä tämä itsenäisen maanpuolustuksen puolustelu minusta välillä tuntuu.
Tämä on myös ikävä sanoa, mutta jos yksin skabataan koko Venäjää vastaan, niin k*sessa ollaan.
 
Realisesti katsoen (minun silmälasieni läpi, toki) meillä on tilanne panssarivaunujen osalta niin hyvä, kuin se vaan voi olla. Toki tarkka määrä toimintakuntoisia vaunuja ei ole tiedossa. Osa aanelosista on muokattu insinöörivaunuiksi, osa laitettu varaosiksi, ja osa ostettukin alunperinkin varaosiksi. PV ilmoittaa 100 ja 100, ja jos näin, niin se on ihan käsittämättömän kova "panssarilautta" joka täältä riviin saataisiin.
Tilanne on 2A6 jälkeen todella hyvä ja nyt panssarijoukot eivät kärsi huonosta moraalista taistelussa, tappioden vähentyessä. Se mikä noissa vaunuissa taitaa olla muun kulumisen ohella haasteena on elektroniikan ylläpitäminen (a-hallinta ja tähtäimet yms.). Luulisi että Leo 2A6 saa vielä jonkin kevyen modernisaation meillä. Kapiainen taisi virkkoa aikanaan että Leo 2A4 ajetaan loppuun ja käytetään varaosina (pl. erikoisvaunujen rungot) ja 2A6 saa kaiken huomion. Millog on kuitenkin Pv:n tiedotteen mukaan uusinut myös 2A4 pimeänäkölaitteita.

Lämpötähtäimet, a-tarvikkeet ja häivetekniset ratkaisut lienee parannettavien listalla? Aktiivinen suoja on ehkä epärealistinen ajatus, mutta vaunun ympärillä oleva tilannekuva on nykyään myös kovan kehityksen kohteena=kamerat eri puolilla ja johtamisen järjestelmät.
 
Niin, mikä nyt sitten on asia kunnossa? Meillä kai on TSPV:tä 250. Millä perusteella se sitten on riittävä määrä?
Vastaan resurssien perusteella.

Meillä ei meinaa riittää nytkään resurssit nykyisten panssarijoukkojen kehittämiseen ja ylläpitoon.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, pelkkä taisteluvaunu on orpo piru taistelussa.
Se tarvitsee rinnalleen panssarijääkäreiden rynnäkkövaunut, tiedusteluvaunut, heitinvaunut ja PST-miesten ohjusvaunut. Tulenjohtajien vaunut ja huollon hinausvaunut ja kuljetuspanssarit. Pioneerien silta- pioneerivaunut tarvitaan edistämään liikettä. Puhumattakaan tykistöstä joka toimii huonosti jos se perustuu vedettäviin tykkeihin. Ilmatorjunnan tulee kyetä etenemään mukana.

Panssarijoukon kouluttaminen on kallista se vaatii kunnollisia harjoitusmaastoja, ampumakenttiä, simulaattoreita ja koulutushalleja, osaavista kouluttajista puhumattakaan.
Reservin joukot vaativat kertauttamista ja vaikka simulaattoreilla saadaan paljon hyvää, pitää panssariressun päästä silloin tällöin höökimään vaunulla pitkin poikin maastoa. Lisäksi on hyvä ymmärtää, että panssarijääkäri, tai panssaripioneeri ei ole sama kuin jääkäri, tai pioneeri, vaan nimenomaan panssarisotaan koulutettu osaaja.
 
"First Leopard 2A7 tanks were delivered to the German Army in 2014. This tank also received orders from export customers. In 2011 Germany agreed to sell more than 200 of these main battle tanks to Saudi Arabia. In 2013, Qatar ordered 62 of these MBTs. These are known as Leopard 2A7Q."

"Leopard 2A7Q is a version supplied to Qatar. This tank has a number of changes, that are not found of the German Leopard 2A7 tanks. It has got additional hull armor kit, top attack protection, different remotely-controlled weapon station, modified auxiliary power unit, camouflage system."


Erona varmaan tuossa lähteessä oli 2A7V ja joku muu.
 
Tilanne on 2A6 jälkeen todella hyvä ja nyt panssarijoukot eivät kärsi huonosta moraalista taistelussa, tappioden vähentyessä. Se mikä noissa vaunuissa taitaa olla muun kulumisen ohella haasteena on elektroniikan ylläpitäminen (a-hallinta ja tähtäimet yms.). Luulisi että Leo 2A6 saa vielä jonkin kevyen modernisaation meillä. Kapiainen taisi virkkoa aikanaan että Leo 2A4 ajetaan loppuun ja käytetään varaosina (pl. erikoisvaunujen rungot) ja 2A6 saa kaiken huomion. Millog on kuitenkin Pv:n tiedotteen mukaan uusinut myös 2A4 pimeänäkölaitteita.

Lämpötähtäimet, a-tarvikkeet ja häivetekniset ratkaisut lienee parannettavien listalla? Aktiivinen suoja on ehkä epärealistinen ajatus, mutta vaunun ympärillä oleva tilannekuva on nykyään myös kovan kehityksen kohteena=kamerat eri puolilla ja johtamisen järjestelmät.
@CV9030FIN meitä muistaakseni jo taannoin rauhoitteli rakentamasta kovin montaa panssaridivisioonaa aanelosten varaan. Ovat aidosti mekaanisesti moni jo kovin kuluneessa kunnossa, koska jo aikoinaan ostettaessa olivat oikeasti käytettyjä. Muistaakseni ennusti, että jos pari-kolme komppaniaa saadaan näistä säästettyä reserviin, niin hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin että rautaa on ja niin maar per**leesti! Tähän verratuna se Suomen 200 vaunua ei nyt niin hirveän paljolta tunnu. Olkoonkin, että ovat hyvälaatuisia, ja käyttäjät ovat hyvin koulutettuja ja motivoituneita.

Tuntuu, että usein kun tarkastellaan Suomen puolustusta suhteessa Venäjään, valitaan oletukset Suomelle myönteisiksi, tyyliin "jos Venäjä käyttäisi vain niitä ja niitä osia armeijastaan sinä ja sinä päivänä, ja Suomella olisi käytettävissä uusia ampumatarvikkeita..." Tämä on ikävä sanoa, mutta siltä tämä itsenäisen maanpuolustuksen puolustelu minusta välillä tuntuu.
Tuo tankkiprikaati on tuollaisenaan melkoisissa vaikeuksissa meidän maastossa, miksikö? Koska sillä on niin vähän jalkaväkeä jota tarvitaan vaunujen suojeluun.

Meidän panssariprikaatilla panssarijääkärien ja vaunujen suhde 50/50 juuri tuon peitteisen maaston vaatimuksesta.
 
Venäläisten muodostelmat voidaan karkeasti jakaa kahteen tyyppiin.

Moottoroitu kivääriprikaati, mikä on käytännössä kolme panssarijääkäripataljoonaa ja yhden taistelupanssarivaunupataljoonan sisältävä kokonaisuus tykistörykmentillä höystettynä.

Tankkiprikaati, jossa taas panssarijääkäripataljoonien ja taistelupanssarivaunukomppanioiden suhdeluku on em. yhtymään verrattuna käänteinen. Myös tykistörykmentillä höystettynä.

Esimerkiksi (138 Gv OMSBr) 138. Kaartin "Krasnoselskaya" Moottoroitu kivääriprikaati (Kamenka), jonka kalustona seuraavat:

40 kpl T-72B3 MBT, 1 kpl T-72BK komentajan MBT, 159 kpl MT-LB APCs, 11 kpl BTR-80 APCs, 4 kpl BRDM-2 tiedustelijaa, 36 kpl 2S3 Akatsiya 152mm haupitsia,18 kpl BM-21 Grad MLRS, 12 kpl 2B16 Nona-K 120mm vedettävää heitintä, 12 kpl MT-12 Rapira 100mm pst-tykkiä, 27 kpl 9K38 Metis, 12 9P149 Shturm-S ohjus-vaunua, 12 kpl 9K331 Tor-M2U SAM, 6 kpl 9K34/35 Strela-10 SAM, 6 kpl 2S6M Tunguska SAM/SPAAG, 27 kpl 9K38 Igla SAM

Siis kylmän sodan aikaista tavaraa kaikki... Mitähän ne oikein kuvittelee tekevänsä esim. noilla 100 mm Rapira-tykeillä..?? Mutta musikoita miehistöksi riittää eikä tunnetusti ryssä heitä mitään mielellään pois, niin mukana nekin roikkuvat...
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoinen määrä ajoneuvoja. Vaatisi paljon pst-ohjuksia tms. että saisi nuo tuhottua. Ja tuo on vain yksi prikaati.
 
Aikamoinen määrä ajoneuvoja. Vaatisi paljon pst-ohjuksia tms. että saisi nuo tuhottua. Ja tuo on vain yksi prikaati.

Ei juurikaan kannata tuhlata pst-ohjuksia....tuossa ei käytännössä ole kuin 40 tstpsv ja loput taistelutakseja joihin pystyy kertasinkokin.
 
Aikamoinen määrä ajoneuvoja. Vaatisi paljon pst-ohjuksia tms. että saisi nuo tuhottua. Ja tuo on vain yksi prikaati.

No, suurin osa noista hoituu myös kessillä ja jopa ITKK:lla, jos MT-LB:t eivät ole jotenkin lisäpanssaroitua mallia. Nuo 2S3:t suuremmasta kaliberista huolimatta eivät ole juuri 122H62:sta parempia, johtuen noiden lähes identtisestä kantamasta. Kaikki meidän 155:mm:n tykit kantaa kevyesti kauemmas.

Sitä vaan mietin, että mitä tuo BTR-80 komppania tekee? Onko tuo esim. SPOL tehtävissä ja partioivan selustassa tai olisiko tuolla tarkoitus käyttää hyväksi läpimurtoa ja koettaa työntää joukkoja murtokohdasta läpi ajoneuvolla jolla voi odottaa pääsevän kauas ja suhteellisen kovaa vauhtia?
 
Aikamoinen määrä ajoneuvoja. Vaatisi paljon pst-ohjuksia tms. että saisi nuo tuhottua. Ja tuo on vain yksi prikaati.
Ja noiden huolto. Tarviiko noita edes tuhota kunhan pitää huolen että varaosaa ja muuta apua ei tule. Kuulostaa kuin isolta siviiliorganisaatiolta. Ei tarvita asiakkaita ollenkaan, että saavat itsensä työllistettyä.

Vielä parempi jos tuossa porukassa on paria eri versiota ja joitakin erityisen heikkoja osia tai vaikkapa huonoa dieseliä/bensaa...

Eikös jo 40-luvulla isketty huoltoyhteyksiin ja sillä saatiin tuloksia.
 
Moottoroituja kivääriprikaateja on 3 eri tyyppiä:

1. Varustettu BTR-80 kärryillä. Korvautunee Boomerang -vaunuilla (iso ehkä).

2. Varustettu MT-LB -vaunuilla. MT-LB:t suunnitellaan vaihdettavan Kurganets -rynnäkkövaunuihin (saas nahdä...).

3. BMP -kalusto. Useimmilla BMP-2 -malli, mutta joitakin prikaateja varustettu BMP-3:lla. Kurganets IFVs/APCs joskus BMP-vaunujen tilalle...

Kauko-Idän joukoilla myös BMP-1 -vaunut edelleen käytössä. Esim. Burjatiaan sijoitetuilla joukoilla:
(5 G OTBR) 5th Guards Detached Tank Brigade (Ulan-Ude/Divizionnaya, Republic of Buryatia)
(37 G OMSBR) 37th Guards Detached Motor Rifle Brigade (Kyakhta, Republic of Buryatia)

Tässä esimerkki tankkiprikaatin varustuksesta:

(6 OTBr) 6th Tank Brigade (Mulino, Nizhniy Novgorod region)

-Equipment: 90 T-72B3 MBTs, 4 T-72BK battalion commander's MBTs, 37 BMP-3 IFVs, 6 BTR-80A APCs, 3 BRM-3K armored recon vehicles, 18 2S3 Akatsiya 152mm self-propelled howitzers, 18 BM-21 Grad MLRS systems, 8 2S12 Sani 120mm towed mortars, 12 9A33BM2 Osa SAM systems, 6 9K34/35 Strela-10 SAM systems, 6 2S6M Tunguska SAM/SPAAG systems, 27 9K38 Igla shoulder-launched SAMs
 
Viimeksi muokattu:
.................

Tässä esimerkki tankkiprikaatin varustuksesta:

(6 OTBr) 6th Tank Brigade (Mulino, Nizhniy Novgorod region)

-Equipment: 90 T-72B3 MBTs, 4 T-72BK battalion commander's MBTs, 37 BMP-3 IFVs, 6 BTR-80A APCs, 3 BRM-3K armored recon vehicles, 18 2S3 Akatsiya 152mm self-propelled howitzers, 18 BM-21 Grad MLRS systems, 8 2S12 Sani 120mm towed mortars, 12 9A33BM2 Osa SAM systems, 6 9K34/35 Strela-10 SAM systems, 6 2S6M Tunguska SAM/SPAAG systems, 27 9K38 Igla shoulder-launched SAMs

Tuollainen on kusessa peitteisessä maastossa. Tuskin ollenkaan ps-jalkaväkeä.
 
Back
Top