Panssarivaunut

Jatketaan täällä... Eli oliko lähdettä, että MT:llä myös oma PSVK. Löytyihän sellainen, kiitos @PJ85 5

Eikai se mikään tornari ole, kun ihan virallisessa MTTSTOS kaaviossa on nykyään PSVK. Tuo oli jossain panssarilehdessä, olen postannut siitä kuvan joskus tänne.

Olin unohtanut, että paitsi Kainuun prikaatille, niin myös Jääkäriprikaatille oli annettu A4-kalustoa. Mm. https://www.reservilainen.fi/uutise...lutus_laajenee_neljaan_uuteen_joukko-osastoon

Pitäisikö tästä ymmärtää rivien väleistä, että molemmilla olisi oma erillinen PSVK (ainakin toistaiseksi) käytettävissään organisaatiossaan? Kaksi komppaniaa vaunuja pohjoisessa on paljon...
 
Nyt on mielenkiintoinen esitys Leopard 2:n (A6 ja A7) tornin lisäpanssaroinnin toiminnasta ja APFSDS nuoliammuksien kehityksestä.


6.12 ja 17.37 kohdissa suomalaisten CV9030:t ja Leo ampuvat radalla T-55 -maalia ( DM12A2 HEAT ).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on mielenkiintoinen esitys Leopard 2:n (A6 ja A7) tornin lisäpanssaroinnin toiminnasta ja APFSDS nuoliammuksien kehityksestä.


6.12 ja 17.37 kohdissa suomalaisten CV9030:t ja Leo ampuvat radalla T-55 -maalia ( DM12A2 HEAT ).
Suomalaisella lujateräsosaamisella nyt vaan sitten seuraavaksi hitsailemaan A4-fleetin aktiivijäsenille samanlaista nuolenpäärakennetta tornin etuosaan...
 
A5 -> A7 = 4.35M€ per vaunu. Huh huh. Toisaalta, halpaa kun rahalla selviää.

Menee aika hyvin yhteen sen kotimaisenkin viiden miljoonan kanssa. Noissa on sentään jo sähköistetty torni ja kiilapanssari ym. rompetta toisin kuin A4:ssä.
 
Oli kyllä tänään taas komeaa katseltavaa kun sekä Parolalaiset että meidän kulman joukko-osasto pakkasi kamansa junaan ja suuntasi kohti Leka19-harjoitusta Niinisalossa. Taas oli juhlapäivä sekä rautatieharrastuksessa että armeijan kaluston bongauksessa.
 
Oli kyllä tänään taas komeaa katseltavaa kun sekä Parolalaiset että meidän kulman joukko-osasto pakkasi kamansa junaan ja suuntasi kohti Leka19-harjoitusta Niinisalossa. Taas oli juhlapäivä sekä rautatieharrastuksessa että armeijan kaluston bongauksessa.
Ällitällejä meni kolmostietä paljon laveteilla tuossa iltapäivällä.
 
Ällitällejä meni kolmostietä paljon laveteilla tuossa iltapäivällä.
Niitä riitti siis sinnekin, saattoi olla vaikka heittimistön vaunuja. Parola-Niinisalo junassa oli koko kattaus HÄMPSPn kalustoa, ja oli junaslangilla "täydet tonnit" Leo 1 evakuointivaunu lähti VT3a lavetilla kohti Niinisaloa juuri kun nousin rampista.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Alikalit ilmeisesti tuottavat tarpeeksi kovan iskun, että laatta reagoi ja räjähdys pyrkii vääntämään nuolta ja siten heikentämään läpäisyä. Yhdessä vaiheessa naapuri väitti, että ERA kykenisi katkaisemaan räjähdyksellä sen nuolen, jolloin läpäisy heikkenisi huomattavasti, mutta uudemmat ammukset on vahvistettuja tuota varten.

Onko asia tosiaan noin yksinkertainen?

Eikö nuolen ”paksuntaminen”/poikkipinta-alaa lisäys, huonotta läpäisyä. (Ainakin itse olen ymmärtänyt.
Että mitä pienemmälle pinta-alalle energia saadaan keskitettyä, niin sitä parempi on läpäisy)

Eikä ERA:la yleensä pyritä katkaisemaan nuolta vaan ”muuttamaan sen suuntaa”.
Mutta tästä saattaa olla seurauksena, nuolen katkeaminen kun se osuu panssariin.

Samalla tavalla nuo ”lisäpanssarin” sisällä olevat levyt pyrkivät myös kääntämään nuolen suuntaa.


e96fJd0.jpg


Projectil_deflection_effects.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Oli kyllä tänään taas komeaa katseltavaa kun sekä Parolalaiset että meidän kulman joukko-osasto pakkasi kamansa junaan ja suuntasi kohti Leka19-harjoitusta Niinisalossa. Taas oli juhlapäivä sekä rautatieharrastuksessa että armeijan kaluston bongauksessa.
Vaunut.orgissa ei ole vielä kuvia! :)
 
Onko asia tosiaan noin yksinkertainen?

Eikö nuolen ”paksuntaminen”/poikkipinta-alaa lisäys, huonotta läpäisyä. (Ainakin itse olen ymmärtänyt.
Että mitä pienemmälle pinta-alalle energia saadaan keskitettyä, niin sitä parempi on läpäisy)

Eikä ERA:la yleensä pyritä katkaisemaan nuolta vaan ”muuttamaan sen suuntaa”.
Mutta tästä saattaa olla seurauksena, nuolen katkeaminen kun se osuu panssariin.

Samalla tavalla nuo ”lisäpanssarin” sisällä olevat levyt pyrkivät myös kääntämään nuolen suuntaa.
Kuvittelisin, että "vahvistaminen" tarkoittaa rakentellista vahvistamista materiaalin parantamisen keinoin, ei välttämättä paksuntamalla. Koska muuten käy kuten kirjoitit. Missään nimessä asia ei ole yksinkertainen.
 
Onko asia tosiaan noin yksinkertainen?

Eikö nuolen ”paksuntaminen”/poikkipinta-alaa lisäys, huonotta läpäisyä. (Ainakin itse olen ymmärtänyt.
Että mitä pienemmälle pinta-alalle energia saadaan keskitettyä, niin sitä parempi on läpäisy)

Juu, kyllä se heikentää läpäisyä jos mikään muu ei muutu. Voisi selittää miksi A6 sai pidemmän putken ja uuden nuolen. Mutta oma käsitykseni oli, että insinöörit testaili nuolia ja mahdollisesti kehittivät sitkeämmän materiaalin nuolille. Mutta muistelen joskus olleen juttua, että se A6:n nuoli (en muista mallia) ei juurikaan lisännyt läpäisyä ja sen kerrottiin omaavan "suuremman läpäisyn jälkeinen efektin."

Eikä ERA:la yleensä pyritä katkaisemaan nuolta vaan ”muuttamaan sen suuntaa”.
Mutta tästä saattaa olla seurauksena, nuolen katkeaminen kun se osuu panssariin.

Tiedän, tälläistä naapurin insinöörit kuitenkin väittivät ja mahdollisesti olikin totta jollakin nuolella.
 
Back
Top