Commander
Kenraali
Olisko tuo Comet?
Charioteer'issa (ainakin tehtaalta lahtiessa) oli torni ylhaaltapain katsoen avonainen
... Suomen ilmasto toki saattanut motivoida hitsaushommiin
Cometin torni on aivan toisenlainen. Kyllä tuo on Charioteer!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisko tuo Comet?
Charioteer'issa (ainakin tehtaalta lahtiessa) oli torni ylhaaltapain katsoen avonainen
... Suomen ilmasto toki saattanut motivoida hitsaushommiin
Kyllä se Charioteer on. Ei voi sekoittaa Cometiin. Ja umpitorni noissa oli ihan tehtaalta saakka.Olisko tuo Comet?
Charioteer'issa (ainakin tehtaalta lahtiessa) oli torni ylhaaltapain katsoen avonainen
... Suomen ilmasto toki saattanut motivoida hitsaushommiin
Katso liite: 47922
Vanha konsti, joka oli käytössä jo 1970-luvun Charioteereissa. Näin oon joskus tästä kuvasta kirjoitellu:
Lappeenrannan Päällystöopiston Charioteer ilmeisesti joskus 1970-luvun alkupuolella. Vaunu on vauhdissa mutta sotilaat kannella istuvat rennon oloisesti. Ei taitaisi enää onnistua! Voivat olla opiston oppilaita tai rakuunoita. Jälkimmäisiä ei enää Lappeenrannassa ole eikä opistostakaan nykyisin tule entistä määrää osaavaa alipäällystöä. Vaunun putken päällä on tulenkuvauslaite, joka tosin näkyy aika huonosti. Siihen voitiin etukäteen ladata tulenkuvauspanoksia, jotka räjähtivät sähköisesti tykillä "ammuttaessa". Pamahti kovaa, etusektorista näkyi pieni suuliekki sekä jokasuuntaan komea savupilvi.
Ja kuuleman mukaan kun Tsekkoslovakian miehityksen aikaan 1968 Lappeenrannan seudulla ajeltiin vaunuilla, levisivät huhut neukkupanssareista Suomen maaperällä.80-luvun alussa ruotsalaiset modernisoivat Centurion-vaununsa. 105-millin tykki, laseretäisyysmittari ja panssarointia lisättiin.
Between 1983 and 1987, the Centurions had a midlife renovation and modification (REMO) done, which included among other things night vision equipment, targeting systems, laser range finders, improved gun stabilisation, thermal sleeves on the barrel and exhaust pipes and reactive armour developed by the Swedish FFV Ordnance. Around 80 strv 102 were upgraded with Continental diesel engines and Allison gearboxes in the early 1980s, becoming strv 104.
The Swedish Army gradually phased out its Centurions and Strv 103 during the 1990s as a consequence of comparative tests of the T-72, Leclerc, M1A1 and Leopard 2. They were replaced with the Stridsvagn 121 and Stridsvagn 122.
Se oli tuolloin aivan normaalia harjoitustoimintaa, joka viikko paukkupatruunat paukkui eikä siihen silloin edes kiinnitetty erityistä huomiota.Isäukko on kertonut mitenkä 70-luvun alkupuolella Lappeenrannan laukkaradan maastossa rakuunana keikkui Charioteerin kannella hyökkäysharjoituksissa. Kuulemma vaunuilla ajeltiin tuolloin ihan paikallisten asukkaiden takapihoilla eikä paukkupatruunoita juuri säästelty.
Olikohan nuo missään vaiheessa ehdolla tänne? Osa oli varmaan mekaanisestikin hyvässä kunnossa, kun oli moottorit ja vaihteistot uusittu. No, tänne rahdattiin sitten Saksasta T-72:ia ja pistettiin seuraavalla vuosikymmenellä pataan. Sinnehän nuokin olisi ennen pitkää joutuneet, mutta ei ehkä ihan niin kiireellä, kun T-55M palveli kuitenkin aika pitkälle.
W:
asian kanssa mitaan tekemistaRuotsihan muistaakseni stenasi Centurionit 90-luvulla
Meidan t-55m modaus/ modernisointi... siihenhan meni seka ruotsalaista etta hollantilaista tavaraa (lahinna tahtaimia ja jarjestelmia). Oliko talla 'poistumalla' Ruotsissa
asian kanssa mitaan tekemista
... vai eiko aikajanat tasmaa alkuunsakaan?
88 tai 89 julkistettiin lopullinen versio. Kehitystyö lienee alkanut jonkun vuoden aiemmin.Eikös T-55:n modernisointi alkanut 80-luvun lopulla ? Pimeätoimintakykyä haluttiin parantaa ja uutena a-tarvikkeena hankittiin nuoliammus.
Missäköhän kunnossa nuo Warriorit ovat? Meinaan, että käyttökelpoiselle kalustolle olisi kysyntää...