Panssarivaunut

Ihan hieno, mutta miten rikkoo muodon? Sama vaunuprofiili hienosta sammaloinnista huolimatta. Ehkä eristää lämpöä hyvin?

Kumpi parempi?
images
 
Mitenköhän tuo putken ympärille kääritty kaarna vaikuttaa putken värähtelyyn? Heikkeneekö tarkkuus?
 
Nyt on vaikuttavaa metsän raiskausta! Kuljettaako miehistöt jotain varusteitaan ulkopuolella? Jos näin on, niin voi olla vaikea hakea trangiaa torninjuuressa olevasta repusta :).

En ole muuten koskaan nähnyt että meillä jääkäreitä kuljetettaisiin tankkien kansilla. Onko tämä vain Venäläisten suosiossa, koska lännessä sitä ei suosita? Sitähän on nähty jo edellisissä maailman sodissa. Kai se katsotaan eduksi vaunun suojauksessa?
 
Nyt on vaikuttavaa metsän raiskausta! Kuljettaako miehistöt jotain varusteitaan ulkopuolella? Jos näin on, niin voi olla vaikea hakea trangiaa torninjuuressa olevasta repusta :).

En ole muuten koskaan nähnyt että meillä jääkäreitä kuljetettaisiin tankkien kansilla. Onko tämä vain Venäläisten suosiossa, koska lännessä sitä ei suosita? Sitähän on nähty jo edellisissä maailman sodissa. Kai se katsotaan eduksi vaunun suojauksessa?
Turvallisuusasia? Pitäisi varmaan olla ukot kuppipenkeissä ja turvavöissä :)
 
Turvallisuusasia? Pitäisi varmaan olla ukot kuppipenkeissä ja turvavöissä :)
Muistiin perustuen ja voi siis olla värin.

Vakaajan ollessa päällä, kannella sai olla vain yksi ihminen (kouluttaja) hänelle varatussa paikassa. Tornin liike ja isot varustelaatikot on ilmeisesti nähty riskiksi ( pudottaa ukot matkalla pois) ja siksi tuota ei tehty. Tässä on kuitenkin erilaisia käytäntöjä ja muistelisin jonkun matkanneen näin myös mun palveluksen jälkeen.
Yhteenvetona, turvallisuus kysymys sanoisin.
 
En ole muuten koskaan nähnyt että meillä jääkäreitä kuljetettaisiin tankkien kansilla. Onko tämä vain Venäläisten suosiossa, koska lännessä sitä ei suosita? Sitähän on nähty jo edellisissä maailman sodissa. Kai se katsotaan eduksi vaunun suojauksessa?
No nyt sitten näet. Muinaisen Päällystöopiston harjoitus 1970-luvulla, jossa vastaosastona Charioteer . Jääkärit istuvat varsin rennon näköisesti vaunun kannella vaikka vauhtiakin on jonkun verran.

1619337571667.png
 
"Tankodesantniki" (vaunun suojamiehistö) taitaa olla tunnetuin tapa tuohon tankin kannella kykkimiseen.
Kun ei ollut miehistölle mitään kuljetus- tai puolitelavaunuja, niin Puna-armeijassa tuo oli vakiintunut tapa.
Ei ollut mukava paikka, kuolema korjasi aika nopeasti suurimman osan jo 1. taistelussa.

Mutta tankkien kyydissä porukkaa kulkee ja on kulkenut aina -varustelultaan paremmissakin armeijoissa:

876b947cd8a8737eaf8e76b0412d8ad9.jpgA_Churchill_tank_carrying_infantry_advances_towards_St_Pierre_Tarentaine,_Normandy,_3_August_1...jpgBundesarchiv_Bild_101I-269-0240-11A,_Russland,_Panzer_mit_aufgesesssener_Infanterie.jpgkHVz4nV.jpgTank-borne_infantry_moving_up_to_take_the_town_of_Ghuta_before_the_Japanese_can_occupy_it._The...jpg
 
"Tankodesantniki" (vaunun suojamiehistö) taitaa olla tunnetuin tapa tuohon tankin kannella kykkimiseen.
Kun ei ollut miehistölle mitään kuljetus- tai puolitelavaunuja, niin Puna-armeijassa tuo oli vakiintunut tapa.
Ei ollut mukava paikka, kuolema korjasi aika nopeasti suurimman osan jo 1. taistelussa.

Joo, mutta pointtihan tuossa on se, että jalkaväki on saatava tavalla tai toisella kulkemaan panssarikärjen mukana. Jos ei ole jalkaväkeä mukana, niin tankit on melkoisen turhia.
 
Muistiin perustuen ja voi siis olla värin.

Vakaajan ollessa päällä, kannella sai olla vain yksi ihminen (kouluttaja) hänelle varatussa paikassa. Tornin liike ja isot varustelaatikot on ilmeisesti nähty riskiksi ( pudottaa ukot matkalla pois) ja siksi tuota ei tehty. Tässä on kuitenkin erilaisia käytäntöjä ja muistelisin jonkun matkanneen näin myös mun palveluksen jälkeen.
Yhteenvetona, turvallisuus kysymys sanoisin.
Se oli sitten sinun aikanasi muuttunut. Enkä kyllä kovasti ihmettele, vaikka syyllisiä siihen muutokseen olisimme olleet me....
Meillä oli aikanaan väkeä vaunun päällä ilman sen ihmeempiä rajoituksia, ja suojamiehet nimenomaan harjoituksissa - myös taisteluammunnassa (pojilla oli kp:ssa kovat - ja heilui kannella niiden kanssa).

Yksi meistä sitten menehtyi harjoituksissa; vaunu meni vauhdilla uralta, katkaisi puun (todella iso petäjä) jonka runko meni useampaan osan ja niistä tyviosa vaunun rungon päälle. Siirtoajon aikana kun oli mukava olla ulkona, kannella oli yksi meistä :cry: ..
 
Itse veikkaan, että ryssä kuitenkin jalkautti ne ukot ennen kontaktia.
Jos ehti, jos ei ehtinyt "jalkauttaminen" tapahtui vastustajan toimesta.

Kuten tuolla aikaisemmin todettiin, toimintamalli otettiin käyttöön koska ei ollut vaihtoehtoa, ei koska se olisi ollut hyvä.
Lisäksi kannattaa katsoa kuinka paljon Leon takakannella on tilaa, kuvittelet siihen päälle liikkuvan tornin, ei kiva paikka
 
Back
Top