Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Mielestäni pelkistetty muoto uuspasissa sitä kyllä mukavasti modernisoi. On myös huomattava, että työläs AMV:n alusta ei budjetin puolesta varmaankaan anna paljoa mahdollisuuksia tehdä vaativia muotoja ja saumauksia koripinnan teräksen muotoiluun jolloin selkeät suorat saumat on perusteltu ratkaisu.

getPublicFile.do

Finnish-newcomer-_ES18D2_.jpg


Itse olisi vielä nokankin pelkistänyt niin että tuulilasi olisi samansuuntaista pintaa nokan kanssa ja sivuovi olisi hieman hienostuneempi.
 
Aika paksu on toi keulanlisäosa, jos on vain tyrskylevy. Olisko joku komposiittilisäpanssari, toisaalta keula on niin tylppä ja nousee aika ylös, että tarviiko edes tyrskylevyä?
 
Ulkonäköä arvioidessa kannattaa verrata muihin suomalaisiin aikalaistuotteisiin.

Sisu GTP - hyi mikä läski lättänaama! Kaksiosaisesta tuulilasistakaan ei tule pisteitä...

Sisu_from_Finland_introduces_new_Sisu_GTP_4x4_armored_vehicle_925_001.jpg


Protolab PMPV - virne naamalla, mutta otsa on liian korkea ja ohjaamosta tuskin näkee edes ulos...

6c266c7b-76de-46c6-b9c8-28a6bcc6cbab
 
Ulkonäköä arvioidessa kannattaa verrata muihin suomalaisiin aikalaistuotteisiin.

Sisu GTP - hyi mikä läski lättänaama! Kaksiosaisesta tuulilasistakaan ei tule pisteitä...

Sisu_from_Finland_introduces_new_Sisu_GTP_4x4_armored_vehicle_925_001.jpg


Protolab PMPV - virne naamalla, mutta otsa on liian korkea ja ohjaamosta tuskin näkee edes ulos...

6c266c7b-76de-46c6-b9c8-28a6bcc6cbab
Kaikkein mielenkiintoista olisi nyt tietää näiden kolmen vaihtoehdon hinnat. Miten vertautuvat?
 
Ulkonäköä arvioidessa kannattaa verrata muihin suomalaisiin aikalaistuotteisiin.

Sisu GTP - hyi mikä läski lättänaama! Kaksiosaisesta tuulilasistakaan ei tule pisteitä...

Sisu_from_Finland_introduces_new_Sisu_GTP_4x4_armored_vehicle_925_001.jpg


Protolab PMPV - virne naamalla, mutta otsa on liian korkea ja ohjaamosta tuskin näkee edes ulos...

6c266c7b-76de-46c6-b9c8-28a6bcc6cbab

Näissä on filosofia kyllä sikäli erilainen, että etuakselin laukaisema miina ja räjähdys jättää hytin ja rähjähdysvoiman väliin moottorin ja paljon terästä. Pasissa paine kohdistuu jopa matkustamoon ja myös hyttiin. Toki Pasissakin taitaa moottori sijaita osin etuakselin päällä. Tiedä sitten miten Pasi miinatestistä selviäisi suhteessa edellisiin. Vanha Pasi on jonkin verran kuitenkin mainetta niittänyt. Eikä miinan viivekään ole uusi ajatus.

Siinä kyllä samaa mieltä, että misun nokka on sikäli epäonnistunut koska se haittaa jo kuljettajan toimintaa ja havaintokykyä jota ei kamerat paikkaa ja jota esim asutulla alueella tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aika paksu on toi keulanlisäosa, jos on vain tyrskylevy. Olisko joku komposiittilisäpanssari, toisaalta keula on niin tylppä ja nousee aika ylös, että tarviiko edes tyrskylevyä?
Sekä että?
 
Täytyisi löytyä muualta kuin Venäjältä, mielellään kaikki vielä lännestä.

Kaipa tuon teettäminen lännessäkin onnistuu. Esimerkiksi saksalainen M113-päivityspaketteja myyvä firma kehuu olevansa valmis kaikkeen[, jos asiakas maksaa]: https://www.ffg-flensburg.de/en/light-vehicle-systems/optimization/]

Lähinnä minua huolettaa kustannukset, kun neitsyt gigolo nai läntisellä tuntihinnalla. Venäjällä ja Ukrainassa vaunu olisi tuttu, mutta en tiedä, onko jälkimmäinen edes protonnut mitään moottoripäivityksiä. Muutenkaan Ukrainan toimitusvarmuus ei oikein vakuuta edes sen vertaa kuin Venäjän, ihan sikäläisestä moraalista (Kroatian MiG-21 -skandaali) ja toisaalta myös turvallisuustilanteesta johtuen.

MT-LB:n pitäminen rivissä hamaan tulevaisuuteen ei ole itseisarvo. Koska loppuunajettu runko ei ole juuri minkään arvoinen, niin vaihtoehtoja tulee tarkastella rohkeasti. Läntistä päivitystä halvempaa olisi lähes varmasti ostaa M113:n raatoja ja päivittää ne, sillä niistä on lännessä niin paljon enemmän kokemusta ja päivityspaketteja löytyy joka lähtöön. Eri asia toki sitten on, tekeekö M113 meidän oloissa saman kuin MT-LB. Ei välttämättä, pintapaine on suurempi, mutta pärjääväthän norjalaisetkin niiden kanssa lumessa...
 
Tuo Klaude Kopteri esitti mulle että tuo Sisu olisi kovasti räätälöitävissa nykýisestä 4x4 konfiguraatiosta jopa 12x12 rakenteeseen. Siinähän on jo tuo kuormapuoli irrallinen moduuli, jonka voi vaihtaa tarvittavaan moduuliin. Edelleen esitti että konstruktio on hvyn pitkälle räätälöitävissa asiakkaan tarpeiden mukaan. Esirtti että Tuo 4x4 liikku hetteikössä liukkaasti koska renkaiden ilmanpainetta voi säädellä ohjaamosta.niin alas kuin 0,4-0,5 bariksi, ja maantiellä sitten huristella 10 barilla. Esitti myös että siihen voi laittaa myös 2-3 ohjaavaa akselia.

Sisu on kuulemma myös osittain mukana tuossa Protolabsin tuotteessa, jota on jo arvuuteltu kun se proto syntyi Karjaalla.

Oli pidättyväisin tuon Patrian kanssa jonka esitti pääosin perustuvan aiempaan tekniikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Klaude Kopteri esitti mulle että tuo Sisu olisi kovasti räätälöitävissa nykýisestä 4x4 konfiguraatiosta jopa 12x12 rakenteeseen. Siinähän on jo tuo kuormapuoli irrallinen moduuli, jonka voi vaihtaa tarvittavaan moduuliin. Edelleen esitti että konstruktio on hvyn pitkälle räätälöitävissa asiakkaan tarpeiden mukaan. Esirtti että Tuo 4x4 liikku hetteikössä liukkaasti koska renkaiden ilmanpainetta voi säädellä ohjaamosta.niin alas kuin 0,4-0,5 bariksi, ja maantiellä sitten huristella 10 barilla. Esitti myös että siihen voi laittaa myös 2-3 ohjaavaa akselia.

Sisu on kuulemma myös osittain mukana tuossa Protolabsin tuotteessa, jota on jo arvuuteltu kun se proto syntyi Karjaalla.

Oli pidättyväisin tuon Patrian kanssa jonka esitti pääosin perustuvan aiempaan tekniikkaan.

Täytyypä porisuttaa Klaudea seuraavan kerran kun näkee, Sisuahan esiteltiin myös hänen lehdessään (Auto tekniikka ja kuljetus).
https://sisuauto.com/media-arkisto/...2018 Sisu GTP Erikoisjoukkojen pikamenija.pdf

Pääasia on, että jotain tehdään ja yritetään. Vanhoilla Paseilla ei voi ajaa maailman tappiin saakka. Kaikissa kotimaisissa tuotoksissa, joita nyt on tarjolla, on omaan tarkoitukseensa sopivia ominaisuuksia. AMV on kovan kärjen rassi (mielellään tornilla ja konetykillä), nämä kolme muuta sopivat vähemmän fronttailevaan kurvailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyypä porisuttaa Klaudea seuraavan kerran kun näkee, Sisuahan esiteltiin myös hänen lehdessään (Auto tekniikka ja kuljetus).
https://sisuauto.com/media-arkisto/...2018 Sisu GTP Erikoisjoukkojen pikamenija.pdf

Pääasia on, että jotain tehdään ja yritetään. Vanhoilla Paseilla ei voi ajaa maailman tappiin saakka. Kaikissa kotimaisissa tuotoksissa, joita nyt on tarjolla, on omaan tarkoitukseensa sopivia ominaisuuksia. AMV on kovan kärjen rassi (mielellään tornilla ja konetykillä), nämä kolme muuta sopivat vähemmän fronttailevaan kurvailuun.

Yllättävän avaran oloinen tuo takaloosteri.
 
Tuo Klaude Kopteri esitti mulle että tuo Sisu olisi kovasti räätälöitävissa nykýisestä 4x4 konfiguraatiosta jopa 12x12 rakenteeseen

No toi olisikin ensimmäinen kerta kun maastoautossa olisi 6 akselia. Ei sieltä varmaan ole tulossa kuin tuo 4x4 ja mahdollisesti G-mersu tyyppisesti 6x6 erikoisversio esimerkiksi avolavalla. Tuokin merkitsee jo merkittäviä muutoksia voimansiirtoratkaisuun, johon tarvitaan jo isoja tilauksia ulkomailta.


Kyllä noiden kolmen ajoneuvon (Pasi, Misu, GTP) välillä on esitettyjen tietojen valossa hyvin merkittäviä eroja. Liikkuvuus, suoja ja potentiaalinen tulivoima.

Esimerkkinä tuossa uusimmassa lehtiartikkelissa mainittu GTP:n ballistinen suojaustaso kertoo jo jotain.
 
Plus minkä verran on Merivoimissa Paseja, varattu toimintaan.

Kun niitä ei ole tarvinnu ilmottaa?

Pataljoonan verran niitä on ollut. Tarkalleen muistaakseni 45kpl joilla joskus kalustettiin sa-rannikkoprikaatin jääkäripataljoona. Tämä on ihan julkista tietoa.

Ja kyllä ne Merivoimienkin kalut pitää yhtälailla kokonaismäärissä ilmoittaa niin kauan kuin laivasto on osa sotalaitosta. Selitys Merivoimien kirjanpidosta raskaan kaluston piilopaikkana on aivan yksiselitteisesti paskapuhetta. Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä puhutaan ja kirjoitetaan.

Luolissa ne kätköpaikat ovat.
 
Pataljoonan verran niitä on ollut. Tarkalleen muistaakseni 45kpl joilla joskus kalustettiin sa-rannikkoprikaatin jääkäripataljoona. Tämä on ihan julkista tietoa.

Ja kyllä ne Merivoimienkin kalut pitää yhtälailla kokonaismäärissä ilmoittaa niin kauan kuin laivasto on osa sotalaitosta. Selitys Merivoimien kirjanpidosta raskaan kaluston piilopaikkana on aivan yksiselitteisesti paskapuhetta. Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä puhutaan ja kirjoitetaan.

Luolissa ne kätköpaikat ovat.

Mun pitää opetella lisää tuota mun sarkasmia.

Mutta kiitos luvusta
 
Sitä minäkin tässä yritin sanoa että ei se muotoilu ole tärkeä. Hyvät ominaisuudet ja mahdollisimman halpa hinta, se on tärkeää.

Muotoilulla ei ole merkitystä paitsi mielikuvissa, niin ja tietenkin muotoiluun sisältyy sellainen pieni asia kuin käytettävyys, ergonomia ja käyttäjä/tarvelähtöinen suunnittelu jne., mutta se on jo toinen aihepiiri kokonaan.

Mutta jos jätetään käytettävyys pois, hienon ulkoasun tuomilla mielikuvilla on itseasiassa merkitystä kahdelle ryhmälle, eli ostajille ja käyttäjille. Jos ostajalle vempain näyttäytyy houkuttelevana, niin siitä tulee todennäköisemmin kaupat - jolloin valmistusmäärät nousevat ja kotimaassakin hinta putoaa. Käyttäjälle puolestaan komea menopeli antaa itseluottamusta, kun taas huono rakkine saa aikaan pettymyksen tunnetta ja vitutusta heti alkuunsa. Se ei ole iso ero, mutta tietenkin on kiva jos sotilaallakin on kova luottamus että nyt tehdään eikä ole ainakaan vehkeistä kiinni.

Mielestäni pelkistetty muoto uuspasissa sitä kyllä mukavasti modernisoi. On myös huomattava, että työläs AMV:n alusta ei budjetin puolesta varmaankaan anna paljoa mahdollisuuksia tehdä vaativia muotoja ja saumauksia koripinnan teräksen muotoiluun jolloin selkeät suorat saumat on perusteltu ratkaisu.

Mikä Patrialla näkyy, on varmaan että siellä ei kauheana tehdä siviiliprojekteja, kun taas Sisulla on talossa kuorma-autopuolen ajoneuvosuunnittelijoita joita on helppo lainata GTP:n tuunaukseen. GTP:ssä on selvästi harkituin ulkoasu, omaa silmään. En tiedä onko se kaunis, mutta varmaan haussa on ollut sotilasuskottava pätykkä.

Kyllä muotoilua voidaan tuoda myös insinöörivetoiseen projektiin, pahimmillaan tehdä vaikka muoto ylimääräisellä kuoripellillä varsinaisen teknisen kerroksen päälle. Tätä näkyy mm. naapurin Armatassa, missä tornin laitekoteloita on muotoiltu näyttävämmäksi ohuilla pelleillä, että on saatu yhtenäinen ulkoasu. Helpoin tekninen ratkaisu yhdistää muoto ja suojaus on että ulkoisilla palikoilla on paksummat neliskanttiset suojalaatikot pintapellin alla, ja niiden päälle voidaan helposti sitten tehdä kuoren skarpit muodot ohuesta levystä. Siinä taas on ollut selkeä ohje että "pitää näyttää modernilta ja uskottavalta".

t14armatatankduringthevictorydayparadeinrussia.jpg
 
Back
Top