Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Mutta onko meillä tarvetta takseille? Eikö tarvittaisi ennemmin taisteluun kykeneviä ajoneuvoja? Taksin varmasti saa halvemmallakin. Omasta mielestä 700 000 - 1 000 000 on paljon taksista.
Onko se?
Mitä maksaa vastaavilla ominaisuuksilla oleva ajoneuvo?
 
Ketjussa ei ole taidettu käsitellä erästä asiaa, jolla saattaa olla myyntiin ja sitä kautta hintaan, saatavuuteen, varusteluvaihtoehtojen kehittymiseen jne. aika paljon merkitystä:

Valmistuslinjan ylösajoon kohdistuvat vaatimukset.

Aika moni sota-ajoneuvoja tukkuerinä ostava taho haluaa, että härpäkkeet kasataan heidän maassaan. Sen valmistus- tai kokoonpanolinjan ylösajamiseen menee jonkin verran aikaa ja rahaa. Se, että paljonko ja kauanko riippuu kai sekä monimutkaisuuden asteesta että koulutustarpeesta - joka taas on sidoksissa monimutkaisuuden asteeseen.

Tuo on sellaista aikaa ja rahaa, joka kuluu ennen kuin ensimmäinenkään siinä maassa valmistettu laite pääsee paraateihin ja median eteen keräämään poliittista ja yhteiskunnallista hyväksyntää.

Jos ominaisuudet saadaan hyviksi ja kasauslinjan pystyyn pykääminen, varusteleminen ja huolto voidaan yksinkertaistaa riittävän hyvin, niin siitä saattaa syntyä iso läjä todellisia myyntivaltteja.

Vaikka tyrkkäänkin tämän ajatuksen markkinoille, niin mulla ei ole aiheeseen liittyvää tietoa, ymmärrystä eikä halua kaivella sitä. Osaako kukaan muu heittää ilmoille järkeviä ja julkaisukelpoisia arvioita tuosta puolesta?
 
Ketjussa ei ole taidettu käsitellä erästä asiaa, jolla saattaa olla myyntiin ja sitä kautta hintaan, saatavuuteen, varusteluvaihtoehtojen kehittymiseen jne. aika paljon merkitystä:

Valmistuslinjan ylösajoon kohdistuvat vaatimukset.

Aika moni sota-ajoneuvoja tukkuerinä ostava taho haluaa, että härpäkkeet kasataan heidän maassaan. Sen valmistus- tai kokoonpanolinjan ylösajamiseen menee jonkin verran aikaa ja rahaa. Se, että paljonko ja kauanko riippuu kai sekä monimutkaisuuden asteesta että koulutustarpeesta - joka taas on sidoksissa monimutkaisuuden asteeseen.

Tuo on sellaista aikaa ja rahaa, joka kuluu ennen kuin ensimmäinenkään siinä maassa valmistettu laite pääsee paraateihin ja median eteen keräämään poliittista ja yhteiskunnallista hyväksyntää.

Jos ominaisuudet saadaan hyviksi ja kasauslinjan pystyyn pykääminen, varusteleminen ja huolto voidaan yksinkertaistaa riittävän hyvin, niin siitä saattaa syntyä iso läjä todellisia myyntivaltteja.

Vaikka tyrkkäänkin tämän ajatuksen markkinoille, niin mulla ei ole aiheeseen liittyvää tietoa, ymmärrystä eikä halua kaivella sitä. Osaako kukaan muu heittää ilmoille järkeviä ja julkaisukelpoisia arvioita tuosta puolesta?

COTS-komponentit, rakenteellinen yhteneväisyys siviiliajoneuvoihin ja 3D-tulostuksen käyttö? Viimeinen taitaa vielä odottaa tulemistaan...
 
Panssari G-mersun hinta on n. 300tuhatta.
Eli joku 700tuhatta vielä paha hinta ole.

Mersusta maksetaan mersun hinta. Osa autoista oli sitäpaitsi kuusiakselisia ja hinnassa lienee mukana myös alv ja ylimääräistä miinasuojausta.

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/puolustusvoimat-ostaa-mersuja-8-miljoonalla-eurolla

ARTIKKELI (14.9.2015)
Puolustusvoimat ostaa Mersuja 8 miljoonalla eurolla
Jaa sivu Avainsanat: mercedes-benz , G300 , puolustusvoimat
Teksti: Topi RantaKuvat: Veho Group

1537747986400.png


Veho toimittaa seuraavan vuoden aikana Puolustusvoimille yhteensä 24 kappaletta G 300-mallisia panssaroituja maastoajoneuvoja

Puolustusvoimilla on jo entuudestaan joitain kymmeniä G 300-malleja käytössä, ja uudet mallit eroavat aiemmista lähinnä paremmalla suojauksellaan, majuri Mikko Illi maavoimien esikunnasta kertoo. Nyt hankittavista autoista viisi kappaletta tulee 6x6:na eli pidempänä kolmiakselisena mallina ja loput 19 kappaletta kaksiakselisina nelivetoina, eli yhden auton keskihinta on reilut 300 000 euroa. Puolustusvoimille Mersut toimittaa Veho. Panssarointi ei ole mitään kevyttä hommaa, sillä esimerkiksi 4x4-mallilla on omamassaa hulppeat 3800 kilogrammaa. Panssarointia ja sotilasvarustusta on siis autossa reilusti yli tuhat kiloa G 300 Professional –siviilimalliin verrattuna. Omamassan lisäksi autoa saa lastata vielä tonnilla lisää, joten parhimmillaan kokonaisuudella voi olla painoa lähemmäs viisi tonnia.

1537748004500.png

6x6-versio

Autoa kuljettaa kolmilitrainen V6-dieselmoottori, josta irtoaa tehoa 135 kilowattia eli 184 hevosvoimaa. Kuljettajan lisäksi kolme henkeä kuljettavalla autolla on maksiminopeutta 140 kilometriä tunnissa ja kertatankkauksella siihen mahtuu 116 litraa dieseliä. Pidemmän 6x6-mallin takaosaan voi Illin mukaan rakentaa esimerkiksi lavan. Valtioneuvosto tiedotti maanantaina puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) valtuuttaneen kaupan. Puolustusvoimat hankkii autot kansainvälisiä kriisinhallintatehtäviä varten.
 
Mahtaa olla kankea vehje kääntymään tuommoinen kuusiakselinen Mersu ;)
two-arocs-of-the-70-meter-high-pumps-header.jpg
 
Mersusta maksetaan mersun hinta. Osa autoista oli sitäpaitsi kuusiakselisia ja hinnassa lienee mukana myös alv ja ylimääräistä miinasuojausta.

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/puolustusvoimat-ostaa-mersuja-8-miljoonalla-eurolla

Maksetaan ja maksetaan.
Ainakin pakettiautoissa hinnat Mersun ja VW:n kohdalla juuri eroa kun haetaan samanlaista alustaa tiettyyn tarkoitukseen. Se mitä toiseen joutuu ottamaan varusteena, saattaa olla toisessa vakiona. Loppullinen hinta ei juuri eroa. Fordi on sitten halvempi, mutta myös tuotteena erilainen.

Panssaroidun maastoauton kohdalla on tietysti ongelma, että kilpailu on hyvin pientä. G-Mersulle ei ole juuri kilpailijaa.
 
Maksetaan ja maksetaan.
Ainakin pakettiautoissa hinnat Mersun ja VW:n kohdalla juuri eroa kun haetaan samanlaista alustaa tiettyyn tarkoitukseen. Se mitä toiseen joutuu ottamaan varusteena, saattaa olla toisessa vakiona. Loppullinen hinta ei juuri eroa. Fordi on sitten halvempi, mutta myös tuotteena erilainen.

Panssaroidun maastoauton kohdalla on tietysti ongelma, että kilpailu on hyvin pientä. G-Mersulle ei ole juuri kilpailijaa.

Land Cruiser? Kelpasi Suomen poliisille, joten tuskin se ihan huono on. (Jarruja ei toki saatu eurooppalaisia määräyksiä vastaaviksi...) Hintaa vain 180 tonnia kappale, ts. huomattavasti halvempi kuin Mersu, ja tuossakin lienee hintaa nostanut sekoilu Suomessa. Sarjavalmisteisena alle 150k€ kpl, uskon ma.

https://www.is.fi/autot/art-2000000864980.html

4x4 MB alkaa taas jo olla sen hintainen, että herää kysymys, miksei ostaa samantien vaikkapa RG-32:sta? Eivät nekään isoissa erissä maksa kuin puolisen miljoonaa. Toki joissakin tehtävissä halutaan matalaa profiilia, joten ymmärrän Mersujenkin hankinnan, mutta hinta-laatu ei ehkä ole kohdallaan...
 
Land Cruiser? Kelpasi Suomen poliisille, joten tuskin se ihan huono on. (Jarruja ei toki saatu eurooppalaisia määräyksiä vastaaviksi...) Hintaa vain 180 tonnia kappale, ts. huomattavasti halvempi kuin Mersu, ja tuossakin lienee hintaa nostanut sekoilu Suomessa. Sarjavalmisteisena alle 150k€ kpl, uskon ma.

https://www.is.fi/autot/art-2000000864980.html

4x4 MB alkaa taas jo olla sen hintainen, että herää kysymys, miksei ostaa samantien vaikkapa RG-32:sta? Eivät nekään isoissa erissä maksa kuin puolisen miljoonaa. Toki joissakin tehtävissä halutaan matalaa profiilia, joten ymmärrän Mersujenkin hankinnan, mutta hinta-laatu ei ehkä ole kohdallaan...

Ei muuta eroa kuin, että toisella ei saa ajaa suomessa, pikku juttu.:eek:

Mitä muita EU-tieliikennekelpoisia oikeita maasto-autoja on markkinoilla?
 
Ei muuta eroa kuin, että toisella ei saa ajaa suomessa, pikku juttu.:eek:

Mitä muita EU-tieliikennekelpoisia oikeita maasto-autoja on markkinoilla?

Sotilasajoneuvorekisteri on jännä juttu... sinne merkityiltä ajoneuvoilta ei vaadita ihan samaa kuin siviilikäytössä olevilta ajoneuvoilta.
 
Sotilasajoneuvorekisteri on jännä juttu... sinne merkityiltä ajoneuvoilta ei vaadita ihan samaa kuin siviilikäytössä olevilta ajoneuvoilta.

Ja silti halutaan tieliikennekelpoista?
Sitä paitsi, voit silti nimetä alustan joka vastaisi ominaisuuksisltaan G-Mersua. Land Cruiser ei ole se.
 
Back
Top