Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Miten muuten, jouduitteko te opiskelemaan suomea? Oliko miten pakkopullaa?
Tietenkin, en nyt kyllä muista miltä luokalta aloitettiin mutta varhain (3. luokka ehkä?) ala-asteella. Koulun aloitin -72.
En muista että olisin kokenut suomen kielen tunteja pakkopullana, ainakaan sen enemmän kuin muutkaan oppiaineet.
Ja sitäpaitsi oli jo lapsuus kaksikielisessä ympäristössä, osasin hiukan suomea jo ennen koulun alkua kun meillä oli kotona alivuokralaisina suomenkielinen perhe (äiti suomalainen ja isä egyptiläinen).
 
Tietysti oppii, mutta niin oppii ruotsiakin..

En vaan usko pakkovenäjän aiheuttavan mitään riemunkiljahduksia seiskaluokkalaisissa. Pakko mikä pakko ja kun sitten aloitetaan aakkosista, niin opintomenestyksen arvaa kokeilemattakin..

Eli ehdotatko, että ruotsin tilalla voisi valinnaisena olla jokin muu aine kuin vieras kieli? Vai tarkoitatko, että koska motivaatio voi olla heikko, niin on turhaa lisätä vaihtoehtoja ja siksi jatkaa ruotsin opetusta kaikille?

Ruotsin oppimisen motivaatio oli täälläpäin heikko. Ruotsinkielisiä ei ollut ja Ruotsissa pärjäsi suomella. Tutuista vain pari osaa edes jotenkuten länsinaapurin kieltä ja useampi on sentään suorittanut virkamiesruotsinkin.
 
Last edited by a moderator:
Kielien opiskelu on sivistystä. On se sitten ruotsi tai joku muu.
Kyllähän se ruotsin opiskelu tuntui aikoinaan ihan paskalta. Ja oikeastaan opin puhumaan ruotsia vasta asuessani ruotsissa puolisen vuotta.
 
Ei kyrilliset kirjaimet ole homma eikä mikään. Normaali seiskaluokkalainen oppii ne viikossa. Itse opiskelin seiskaluokalta ysiluokalle asti venäjää, ja hukkaanhan nekin opit meni kun en koskaan ole kieltä tarvinnut. Nyt en osaa enää kuin sanoa "terve" ja "minun nimeni on", kaikki on unohtunut jo vuosikymmeniä sitten, mutta yhä edelleen osaan lukea venäjää koska aakkoset on vieläkin hyvin muistissa. En tietenkään ymmärrä lukemastani mitään, mutta kyllä se venäjältä kuulostaa...
 
Eli ehdotatko, että ruotsin tilalla voisi valinnaisena olla jokin muu aine kuin vieras kieli? Vai tarkoitatko, että koska motivaatio voi olla heikko, niin on turhaa lisätä vaihtoehtoja ja siksi jatkaa ruotsin opetusta kaikille?

Ruotsin oppimisen motivaatio oli täälläpäin heikko. Ruotsinkielisiä ei ollut ja Ruotsissa pärjäsi suomella. Tutuista vain pari osaa edes jotenkuten länsinaapurin kieltä ja useampi on sentään suorittanut virkamiesruotsinkin.

En minä mitään erityistä ehdota.

Siitä kai ollaan yhtämieltä, että pakkoruotsin poistaminen ei tarkoita hyppytuntia. Mielestäni siinä tilalla on oltava jotain muuta kieltä.

Sen verran ikävä olen, että mielestäni sen vapaasti valittavan kielen tunneilla saa olla sitten aika kova vaatimustaso. Kun ei ole kyse pakkokielestä, niin tulosta pitää syntyä, eikä ehtojakaan pidä pelätä antaa. Nythän ruotsista moni saa armovitosen tekemättä yhtään mitään.
 
En minä mitään erityistä ehdota.

Siitä kai ollaan yhtämieltä, että pakkoruotsin poistaminen ei tarkoita hyppytuntia. Mielestäni siinä tilalla on oltava jotain muuta kieltä.

Sen verran ikävä olen, että mielestäni sen vapaasti valittavan kielen tunneilla saa olla sitten aika kova vaatimustaso. Kun ei ole kyse pakkokielestä, niin tulosta pitää syntyä, eikä ehtojakaan pidä pelätä antaa. Nythän ruotsista moni saa armovitosen tekemättä yhtään mitään.
A2 kielellä on ollut jo pitkään.
 
Kielien opiskelu on sivistystä. On se sitten ruotsi tai joku muu.
Itse asiassa tarkemmin kun miettii, niin voitaisiin laittaa pakolliseksi kolme kieltä; miolemmat naapurit ja kansainvälinen englanti. Lapsilta asiaa ei pidä kysyä, koska eihän ne mitään halua tehdä jos "ei se kato sovi mulle".
Elikkäs kouluihin pakkoruotsi, pakkoenglanti ja pakkovenäjä.

Näiden jälkeen vanhemmat ovat antaneet lapsilleen eväät kansainvälistymiseen ja sitten on nuoresta itsestään kiinni mihin suuntaan aikoo liikkua. Naapurien kielistä alkeet on mielestäni osattava eikä se tosiaan ole edes vaikea juttu. Itsekin olen koulussa lukenut ruotsin ja venäjän enkä kokenut mitään niistä ongelmaksi.
Toivottavasti Persut tekevät lisää kielialoitteita, yllä olevan ajatukseni saa vapaasti hyödyntää.

.
 
Itse asiassa tarkemmin kun miettii, niin voitaisiin laittaa pakolliseksi kolme kieltä; miolemmat naapurit ja kansainvälinen englanti. Lapsilta asiaa ei pidä kysyä, koska eihän ne mitään halua tehdä jos "ei se kato sovi mulle".
Elikkäs kouluihin pakkoruotsi, pakkoenglanti ja pakkovenäjä.

Ei noin. Lähtisin minimaalisesta pakottamisesta. Muuten mikään ei muutu. Pakkoruotsin tilalle tulee vain pakkovenäjä ja siihen tarttuu taas joku kansankosiskelija muutaman vuoden kuluttua, jonka jälkeen päästään taas tekemään uutta kokeilua. Lisäksi noista kolmoskohdan vaihtoehdoista mikään ei ole varsinaisesti huono eli minkäänlaista pelkoa "väärinvalinnasta" ei ole olemassa. Ruotsinkielen osaajiakin syntyy helposti tarvittava määrä ja laatu on paljon parempaa kuin nykyään, koska motivaatio on parempi.

Tietysti myös virkamiesruotsivaateet pitää poistaa lakikirjasta. Muuten synnytetään vain ongelmia myöhemmässä vaiheessa.

Olisi ehkä aika närpiöläistenkin tajuta, että liikaa työntämällä ei synny kuin paskaa, koska 7.luokkalainenkin tajuaa hyvin nopeasti, että nyt tässä ollaan opettamassa globaalin maailman kasvatille toista marginaalikieltä ja kädet nousee ilmaan hyvin nopeasti.

Pakolliset:
1. Suomi
2. Englanti

Valinnainen:
3. jokin seuraavista: ruotsi, venäjä, espanja, saksa, ranska (kunnan kykyjen mukaan)

Ja halukkaille lisää kieliä jatko-opinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti myös virkamiesruotsivaateet pitää poistaa lakikirjasta.......
No joo tuosta virkamiesruotsista olen kyllä samaa mieltä ja se pitää poistaa laista. Samalla voidaan keventää katukylttien tekstitystä muotoon joko tai, ja kunnat päättäköön itse kielen.

Ostan myös ehdotuksesi kielivalinnoista siltä osin että kun kyse on valinnainen mutta lopputulokseltaan pakollisia valita. Puhun nyt vain vieraista kielistä. Kolme vierasta kieltä on minun kantani.
Pakollinen englanti + pakolliset 2 valittavana listalta ruotsi, venäjä, espanja, saksa, ranska. Kunnan kykyjen mukaan OK.

Uskon tällaisen sopivan Persuillekin.


.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No joo tuosta virkamiesruotsista olen kyllä samaa mieltä ja se pitää poistaa laista. Samalla voidaan keventää katukylttien tekstitystä muotoon joko tai, ja kunnat päättäköön itse kielen.

Ostan myös ehdotuksesi kielivalinnoista siltä osin että kun kyse on valinnainen mutta lopputulokseltaan pakollisia valita. Puhun nyt vain vieraista kielistä. Kolme vierasta kieltä on minun kantani.
Pakollinen englanti + pakolliset 2 valittavana listalta ruotsi, venäjä, espanja, saksa, ranska. Kunnan kykyjen mukaan OK.

Uskon tällaisen sopivan Persuillekin.

Saako ehdottaa, että tuohon listaan lisätään myös Kiina, mahdollisesti Japani. Kiinassa ainakin nyt toistaisesti tulee olemaan nousua, ja sieltä löytyy kyllä bisnestä ja sen löytämisessä auttaa jos osaa kieltä. Japanissa vaikka talous onkin huonommin, niin siellä on niin paljon bisnestä ennestään, että kyllä sieltä itsensä työllistää tavalla tai toisella.

Mahdollisesti voisi kotimaisillekin opettaa arabiaa, kun sen taitajia kouluissa muutenkin tarvitaan. Jälleen sillä kielellä löytyisi hommia vielä pitkälle tulevaisuuteen ja kun siinä ohessa saisi ehkä jotakin synergiaa vallitsevasta tilanteesta, niin miksi ei?
 
Saako ehdottaa, että tuohon listaan lisätään myös Kiina, mahdollisesti Japani

Miksei nuokin voisi listassa olla. Lähtisin siitä, että kunnan pitäisi tarjota - valtion listaamista kielistä - vähintään kaksi vaihtoehtoa toiseksi vieraaksi kieleksi, jonka opetus alkaa 6. tai 7. luokalla.

Pääasia, että näillä vaihtoehdoilla on maailmalla paljon puhujia, jolloin niistä saattaa hyötyäkin jotain. Taka-ajatuksena tietysti valtiollisesta näkökulmasta on mm. kaupankäynnin helpottuminen.

Jos suomea ja englantia puhuisivat kaikki työssäkäyvät, ja tähän vielä se, että ranskan, ruotsin, saksan, venäjän ja kiinantaitoisia löytyy 20% kutakin... avot.
 
En minä mitään erityistä ehdota.

Siitä kai ollaan yhtämieltä, että pakkoruotsin poistaminen ei tarkoita hyppytuntia. Mielestäni siinä tilalla on oltava jotain muuta kieltä.

Sen verran ikävä olen, että mielestäni sen vapaasti valittavan kielen tunneilla saa olla sitten aika kova vaatimustaso. Kun ei ole kyse pakkokielestä, niin tulosta pitää syntyä, eikä ehtojakaan pidä pelätä antaa. Nythän ruotsista moni saa armovitosen tekemättä yhtään mitään.

Muista kielistä tavanomaista ankarampaa vaatimustasoa ei tulee käyttää rangaistuksena ja ohjauskeinona. Kyse on pakkokielestä siinä kuin muutkin aineet ovat "pakko"aineita. Pakkomatematiikka, pakkohistoria jne.
 
Sori, mutta ahvenanmaata ei tarvitse opetella ;)

Ajattelin Norjaa, mutta tämä menee jo maantiedon puolelle, ohi ketjun aiheen.

Aika hyvin tämä kokeilu kuitenkin osoittaa, kuinka vaikea suomalaisessa "konsensus" systeemissä on saada aikaan muutoksia.
 
Minä olen usein härnännyt keskustelua puolivakavissani tarjoamalla ruotsin tilalla viroa ja norjaa. Viroa vakavissani, sen myötä oppii suhtautumaan suomeen avarakatseisemmin. Ja on se sentään helppo sukulaiskieli.
No entä se norja? Jos opettajien mukaan ruotsilla pärjää pohjoismaissa niin ihan vastaavasti silloin pärjää norjallakin. Ja muinaisnorjasta se ruotsikin on kehittynyt, menkäämme suoraan lähteelle. :)
 
Norjassa pärjää ruotsilla, ymmärtävät ruotsia ihan hyvin. Tanskassa tilanne onkin sitten hieman toinen, tanskalaisia kun ei ymmärrä kukaan... :p
 
Yritin joskus puhua Köbiksen läheltä olevan tytön kanssa ruotsia. Hän torppasi asian heti sanoen, ettei hän osaa ruotsia - jotenkin vähän ymmärtää. Ja jos ruotsalaisetkaan ei ymmärrä hänen tanskankielistä vastaustaan, en kuulemma minäkään sen vertaa. Eli puhuimme sitten englantia.
 
Back
Top