Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tietenkin, en nyt kyllä muista miltä luokalta aloitettiin mutta varhain (3. luokka ehkä?) ala-asteella. Koulun aloitin -72.Miten muuten, jouduitteko te opiskelemaan suomea? Oliko miten pakkopullaa?
Tietysti oppii, mutta niin oppii ruotsiakin..
En vaan usko pakkovenäjän aiheuttavan mitään riemunkiljahduksia seiskaluokkalaisissa. Pakko mikä pakko ja kun sitten aloitetaan aakkosista, niin opintomenestyksen arvaa kokeilemattakin..
Eli ehdotatko, että ruotsin tilalla voisi valinnaisena olla jokin muu aine kuin vieras kieli? Vai tarkoitatko, että koska motivaatio voi olla heikko, niin on turhaa lisätä vaihtoehtoja ja siksi jatkaa ruotsin opetusta kaikille?
Ruotsin oppimisen motivaatio oli täälläpäin heikko. Ruotsinkielisiä ei ollut ja Ruotsissa pärjäsi suomella. Tutuista vain pari osaa edes jotenkuten länsinaapurin kieltä ja useampi on sentään suorittanut virkamiesruotsinkin.
A2 kielellä on ollut jo pitkään.En minä mitään erityistä ehdota.
Siitä kai ollaan yhtämieltä, että pakkoruotsin poistaminen ei tarkoita hyppytuntia. Mielestäni siinä tilalla on oltava jotain muuta kieltä.
Sen verran ikävä olen, että mielestäni sen vapaasti valittavan kielen tunneilla saa olla sitten aika kova vaatimustaso. Kun ei ole kyse pakkokielestä, niin tulosta pitää syntyä, eikä ehtojakaan pidä pelätä antaa. Nythän ruotsista moni saa armovitosen tekemättä yhtään mitään.
Itse asiassa tarkemmin kun miettii, niin voitaisiin laittaa pakolliseksi kolme kieltä; miolemmat naapurit ja kansainvälinen englanti. Lapsilta asiaa ei pidä kysyä, koska eihän ne mitään halua tehdä jos "ei se kato sovi mulle".Kielien opiskelu on sivistystä. On se sitten ruotsi tai joku muu.
Itse asiassa tarkemmin kun miettii, niin voitaisiin laittaa pakolliseksi kolme kieltä; miolemmat naapurit ja kansainvälinen englanti. Lapsilta asiaa ei pidä kysyä, koska eihän ne mitään halua tehdä jos "ei se kato sovi mulle".
Elikkäs kouluihin pakkoruotsi, pakkoenglanti ja pakkovenäjä.
No joo tuosta virkamiesruotsista olen kyllä samaa mieltä ja se pitää poistaa laista. Samalla voidaan keventää katukylttien tekstitystä muotoon joko tai, ja kunnat päättäköön itse kielen.Tietysti myös virkamiesruotsivaateet pitää poistaa lakikirjasta.......
No joo tuosta virkamiesruotsista olen kyllä samaa mieltä ja se pitää poistaa laista. Samalla voidaan keventää katukylttien tekstitystä muotoon joko tai, ja kunnat päättäköön itse kielen.
Ostan myös ehdotuksesi kielivalinnoista siltä osin että kun kyse on valinnainen mutta lopputulokseltaan pakollisia valita. Puhun nyt vain vieraista kielistä. Kolme vierasta kieltä on minun kantani.
Pakollinen englanti + pakolliset 2 valittavana listalta ruotsi, venäjä, espanja, saksa, ranska. Kunnan kykyjen mukaan OK.
Uskon tällaisen sopivan Persuillekin.
Saako ehdottaa, että tuohon listaan lisätään myös Kiina, mahdollisesti Japani
Itse asiassa tarkemmin kun miettii, niin voitaisiin laittaa pakolliseksi kolme kieltä; miolemmat naapurit ja kansainvälinen englanti.
En minä mitään erityistä ehdota.
Siitä kai ollaan yhtämieltä, että pakkoruotsin poistaminen ei tarkoita hyppytuntia. Mielestäni siinä tilalla on oltava jotain muuta kieltä.
Sen verran ikävä olen, että mielestäni sen vapaasti valittavan kielen tunneilla saa olla sitten aika kova vaatimustaso. Kun ei ole kyse pakkokielestä, niin tulosta pitää syntyä, eikä ehtojakaan pidä pelätä antaa. Nythän ruotsista moni saa armovitosen tekemättä yhtään mitään.
Sori, mutta ahvenanmaata ei tarvitse opetellaSuomella on maarajaa kolmen valtion kanssa.
Sori, mutta ahvenanmaata ei tarvitse opetella
Norjassa pärjää ruotsilla, ymmärtävät ruotsia ihan hyvin. Tanskassa tilanne onkin sitten hieman toinen, tanskalaisia kun ei ymmärrä kukaan...