Parhaiten kielet oppii ennen kouluikää. Omalla jälkikasvulla järjestys on ollut seuraava: äidinkieli, kotikieli, isänkieli. Puhekielen esikouluikäiset oppivat helposti ja nopeasti. Tietysti riippuu maasta, perheestä, tarhasta, lastenhoitajista (au paireista) yms., millaisen kielikylvyn lapset saavat.
Peruskouluun ehdottaisin äidinkielen (suomi tai ruotsi) lisäksi kahta pakollista mutta valinnaista pitkää kieltä (suomi, ruotsi, englanti, saksa, venäjä). A1-kieli (esim. englanti) alkaisi 3. luokalta ja A2-kieli (esim. saksa) 6. luokalta. Jos osoittautuisi, että oppilaalla ei ole kielipäätä, A2-kielen sijasta voisi suorittaa tuplatunnit A1-kieltä. Peruskoulun 9. luokalla voisi aloittaa oman taustan tai kiinnostuksen mukaan esimerkiksi etäopetuksena vapaaehtoisen lyhyen kielen (arabia, kiina, espanja, ranska, viro).
- 1. luokka: äidinkieli (suomi tai ruotsi).
- 3. luokka: A1-kieli (suomi, ruotsi, englanti, saksa tai venäjä).
- 6. Luokka: A2-kieli (suomi, ruotsi, englanti, saksa tai venäjä).
- 9. Luokka: vapaaehtoinen lyhyt kieli (arabia, kiina, espanja, ranska tai viro).
Peruskoulun jako ala- ja yläkouluun pitäisi ehkä muuttaa myös niin, että alakoulu kestää viisi vuotta (1-5 lk.) ja yläkoulu neljä vuotta (6-9 lk.).