Perussuomalaisten kuihtuminen ja sen seuraukset

Väyrynen presidentiksi, Halla-aho maahanmuuttoministeriksi.
 
Käsitervehdys vs. käsiäänestys :facepalm:

Allahia ja ryssää vastaan – Onko Halla-aho myöhempien aikojen sinimusta?
KOLUMNI: Jussi Halla-Aho vetoaa aatteessaan ehdottomana nuoriin kuten Elias Simojoki aikoinaan, kirjoittaa Jan Erola.

Mitä Suomessa tapahtuu, Ilta-Sanomat kysyi, kun mielipidetutkimuksen mukaan Jussi Halla-Aho on suosikki Suomen pääministeriksi 18–49-vuotiaiden ikäryhmässä.

Perinteiset poliitikot eivät pettyneille työikäisille enää riitä, kommentaattori Juhana Aunesluoma järkeili lehdelle.

Samaan aikaan 50 suomalaislukiossa on ollut vuoden ajan vapaaehtoista opiskella historiaa, kiitos tuntijakokokeilun. Syksyllä sama ralli jatkuu: kokeilu tuottaa lisää historiattomia sukupolvia.

Täydellistä vaalikarjaa ääriliikkeille.



Sallittakoon pieni historiavertailu meille, jotka vielä koulussa opetukselle altistuivat.

Populistisen Timo Soinin johtamien perussuomalaisten rinnastaminen 1920- ja 1930-lukujen suomalaisiin äärinationalisteihin ontui, mutta kovan linjan Halla-Ahon vetämän puolueen ei. Onko oppilaidensa ”mestariksi” kutsuma Halla-Aho myöhempien aikojen Elias Simojoki?

Miika Siirosen tuoreessa Simojoki-elämäkerrassa Mustan lipun alla piirtyy kiehtovan monisärmäinen kuva oman aikansa poliittisesta fundamentalistista, joka vetosi aatteessaan ehdottomana nuoriin. Aivan kuten Halla-aho nyt, tutkitusti.

Vapaussodassa tulikasteensa saanut Simojoki perusti Elmo E. Kailan kanssa 1920-luvulla Vihan veljet -salaseuran, jonka rintanapissa luki: ”Pirua ja ryssää vastaan.”

Halla-ahokin puolustaa kristillistä Suomea, allahinuskoisia vastaan. Halla-Aho kuuluu monikulttuurisuutta vastustavaan Suomen Sisuun. Hän kannattaa Natoon liittymistä, ja lännettymisen syykin on sama kuin Simojoen sukupolvella: itänaapurimme.

Simojoki, vuoteen 1926 Simelius, oli Akateemisen Karjala-Seuran AKS:n ensimmäinen valajäsen ja myöhemmin Isänmaallisen Kansanliikkeen IKL:n voimahahmo eduskunnassa. Hän johti Sinimustia, Lapuan liikkeen nuorisojärjestöä, joka toimi myöhemmin lähellä IKL:ää.

Sinimustat pukeutuivat mustiin paitoihin ja sinisiin solmioihin. He käyttivät tuolloin Italiasta tuttua ”roomalaistervehdystä”. Sama moikkausmuoti levisi myös Saksaan.

Innokkaimpien halla-aholaisten ”sopimattomien käsitervehdyksien” kerrottiin olleen vahva syy, miksi perussuomalaisten eduskuntaryhmä jakautui kahtia Jyväskylän puoluekokouksessa.

Ruotsin kielen avoin vastustaminen yhdistää sinimustia ja perussuomalaisia. Toisin kuin 1930-luvulla, katuprotestien tasoisia intohimoja herättävät nyt maahanmuuttajat eikä kielipolitiikka.

Sinimustat taas nostattivat katutaisteluita ”hurreja” vastaan ruotsalaisuuden päivänä 1935.


Sinimustilta voisi ottaa muutakin oppia soinilaisista puhdistuneille perussuomalaisille. Nyt kun lukioissa luovutaan pakollisesta historianopetuksesta, puoluetta lähellä olevissa nuorisojärjestöissä voitaisiin sinimustien tapaan määrätä nuoret perehtymään marssimusiikkiin ja aatteelliseen kirjallisuuteen.

80 vuoden takaisista lukusuosituksista Aunuksen sotaretken muistelot lienevät vanhentuneita, mutta Benito Mussolinia käsittelevät aikalaisteokset sekä Mika Waltarin kääntämä kansallissosialistien marttyyrin Horst Wesselin elämäkerta voisivat hyvinkin resonoida äärikansallisessa nykyrintamassa.

Jos Halla-Aho haluaisi Simojoen kaltaiseksi ääri-isänmaallisten kulttihahmoksi, hänen tulisi antautua patsastaiteen malliksi.

Kuvanveistäjä Viktor ”Toven isä” Jansson ikuisti Elias Simojoen alastoman vartalon peräti kahteen pronssiin valettuun vapauspatsaaseen, Lahdessa ja Tampereella. Ehkä tulevissa maakuntavaaleissa ratkeaa myös Halla-Ahon nakupatsaan paikka.


Kirjoittaja Jan Erola on Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja ja viestintäkonsultti.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...aikojen-sinimusta/?shared=976633-2819b7d4-500
 
Esimerkki Georg Klausin kirjassa "politiikan kieli" kuvaamasta vaikutusmekanismista:

Valhe toimii hyvin, vaikka se kumottaisiin 2min sen esittämisen jälkeen. Muistijälki kuulijan mieleen on ehtinyt ilmaantua, ja se vaikuttaa hänen toimintaansa. Voit vaikka itse kumota valheesi, sillä ei ole merkitystä.

Tosiasiat, joilla ei siis ole väliä, ovat nämä:
  • Käsiennosto liittyi puheenjohtajavaalia seuranneena kokouspäivänä puheenjohtajan kysymykseen "ketkä haluavat sähköisen äänestyksen?".
  • Käsiä heiluttivat sekä Terhoa että Halla-ahoa edellisenä päivänä äänestäneet po. kysymykseen vastaten.
  • Rennot käpälänheilautukset eivät edes näyttäneet natsitempuilta, paitti valikoiduissa valokuvissa.
Ihmisten olisi hyvä oppia edes nämä simppeleimmät vaikutustemput, ettei koko aikaa joku lorota suoraan silmään.


https://uutisiahauskastijakiinnosta...ansa-persut-tekee-joku-nakee-siina-natsismia/
 
Vihervassareita ei sananvapaus kiinnosta :D

Porin Suomi-Areenalla perussuomalaisten tilaisuuden teemana oli 100 vuotta sananvapautta. Tilaisuudessa piti olla myös vihervasemmiston edustus. Vihreiden kansanedustaja Ozan Yanar ja entinen vasemmistoliiton puoluesihteeri, päätoimittaja Sirpa Puhakka peruivat kuitenkin tulonsa.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201707102200256113_pi.shtml

- Oli tarkoitus, että vähän moniäänisempää keskustelua oltaisiin käyty sananvapaudesta ja median tilasta, mutta valitettavasti sitten vihervasemmistoa edustavat olivat estyneitä, tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Suomen Perustan toiminnanjohtaja Simo Grönroos sanoi tilaisuuden alussa.
 
Kansalaiset ovat varsin yksimielisesti Suomen EU-jäsenyyden kannalla. Siitä ovat kaikki mediat olleet tänään yksimielisiä. Erolle ei löydy kannatusta juurikaan muuakta kuin persujen riveistä..

Jää nähtäväksi kuinka paljon panoksia HA ja persut haluavat jatkossa asettaa EU:n vastustamiseen? Tyhmempikin ymmärtää etteivät suomalaiset halua jäädä yksin muun Euroopan ulkopuolelle tai luisua poliittisesti yhä tiukemmin Venäjän kumppaniksi.

Jos puolueen johdossa on hiukankin ymmärrystä niin juuri nyt suomalaisilla on tarve löytää kansalaisille (luotettava?) kanava yhä jatkuvan maahanmuutto-/ihmiskaupan sekä sosiaaliturvan rikolliseen väärinkäytön vastustamiseen.
 
Vihervassareita ei sananvapaus kiinnosta :D

Porin Suomi-Areenalla perussuomalaisten tilaisuuden teemana oli 100 vuotta sananvapautta. Tilaisuudessa piti olla myös vihervasemmiston edustus. Vihreiden kansanedustaja Ozan Yanar ja entinen vasemmistoliiton puoluesihteeri, päätoimittaja Sirpa Puhakka peruivat kuitenkin tulonsa.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201707102200256113_pi.shtml

- Oli tarkoitus, että vähän moniäänisempää keskustelua oltaisiin käyty sananvapaudesta ja median tilasta, mutta valitettavasti sitten vihervasemmistoa edustavat olivat estyneitä, tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Suomen Perustan toiminnanjohtaja Simo Grönroos sanoi tilaisuuden alussa.

Siis kuinkas muuten? Ei kai kukaan luule, että vihervasemmisto tulisi samaan tilaisuuteen HA:n kanssa kun vihervasemmisto polttaa Hampuria? Helpompi hyssytellä kun ei ole kukaan naamakain kysymässä suoria kysymyksiä.
 
- Nyt ei auta. Olen huoleton hevoseton mies. Se on vaan näin.

soiniautoon_etu_503_pi.jpg


- Huomenna lähdetään lomille, hän lisäsi.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201707102200256909_pi.shtml
 
Vihervassareita ei sananvapaus kiinnosta :D

Porin Suomi-Areenalla perussuomalaisten tilaisuuden teemana oli 100 vuotta sananvapautta. Tilaisuudessa piti olla myös vihervasemmiston edustus. Vihreiden kansanedustaja Ozan Yanar ja entinen vasemmistoliiton puoluesihteeri, päätoimittaja Sirpa Puhakka peruivat kuitenkin tulonsa.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201707102200256113_pi.shtml

- Oli tarkoitus, että vähän moniäänisempää keskustelua oltaisiin käyty sananvapaudesta ja median tilasta, mutta valitettavasti sitten vihervasemmistoa edustavat olivat estyneitä, tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Suomen Perustan toiminnanjohtaja Simo Grönroos sanoi tilaisuuden alussa.

Siis kuinkas muuten? Ei kai kukaan luule, että vihervasemmisto tulisi samaan tilaisuuteen HA:n kanssa kun vihervasemmisto polttaa Hampuria? Helpompi hyssytellä kun ei ole kukaan naamakain kysymässä suoria kysymyksiä.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/22...i-halla-aholle-tiedat-etta-olin-leikkauksessa
 
Ei tämä nyt kovin vasemmistolaiselta kuulosta:

Halla-aho sanoi maaliskuussa Iltalehdessä, että työttömyys- ja sosiaaliturva ovat ”yhteiskunnan luksustoimintoja”.

–Tämä on taas tällainen tahallaan väärinymmärretty lausunto. Kun puhutaan julkisen rahan käytöstä, niin pitäisi pystyä priorisoimaan niitä toimintoja, joita yhteiskunnalla on. Ne kaikkein syvimmällä olevat toiminnot ovat ulkoisen ja sisäisen turvallisuuden takaaminen. Se on valtion ydinvelvollisuus kansalaisiaan kohtaan.

–Sen jälkeen rahoitetaan siinä määrin kuin kukkaron nyörit antavat myöden. Sosiaaliedut kuuluvat tähän kategoriaan.
 
Harmi. Perussuomalaiset säilyy vassari-puolueena.

Tägäys @jurppi

Jussi Halla-aholta yllättävä linjaus: En kannata ”kokoomuslaista markkinataloutta”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/22...alouspolitiikkaansa-en-kannata-kokoomuslaista


Juu, minäkin olen kommunisti

Jussi kirjoitti:
–En voi sanoa olevani samoilla linjoilla hallituksen kanssa esimerkiksi sotesta ja tällaisesta kokoomuksen näkemyksestä markkinataloudesta, jonka ydin tuntuu olevan se, että siirretään julkista rahaa yksityisille toimijoille. En minä tällaista markkinataloutta kannata.
 
Juu, minäkin olen kommunisti

Kyllä. Tuo on juuri kommunistista ajattelua. Mutta ei siinä mitään. On hyvä, että yhteiskunnassa on sopivassa tasapainossa vasemmistoa ja oikeistoa. Kun vuoropuhelu toimii, siitä syntyy sitten todennäköisesti paras lopputulema, kun kaikki näkökulmat ja vaihtoehdot on saatu punnittua.
 
@Mustaruuti Ole hyvä ja tarkenna ymmärsinkö oikein; olet sitä mieltä että että on oikein siirtää julkista, verona kerättyä, rahaa yksityisille firmoille?

Jos noin kysyt, niin totta kai olen.

Tuo kysymys itsessään edustaa juuri kuitenkin kommunistista asennetta ja ajattelua.

Todellisuus ei mene ihan noin.
 
Niin minä ilman muuta kannatan sosiaalidemokraattista valtiota enkä mitään markkinataloutta. Sen verran paljon hyötyä olen saanut tämän maan sosiaaliturvasta ja saan tälläkin hetkellä vuokratuen muodossa.
 
@Mustaruuti Ole hyvä ja tarkenna ymmärsinkö oikein; olet sitä mieltä että että on oikein siirtää julkista, verona kerättyä, rahaa yksityisille firmoille?

Mikäs siinä JOS siitä saadaan järkevästi ja tehokkaasti jotakin vastineeksi.

Nykylinja taas on se, että julkinen sektori on leväperäinen dorka joka antaa rahastaa itseään (tai rahoittajiaan) aika hövelisti. Sekä "Kokoomuslainen markkinatalous" että Vasemmistoliitto ja muut vasemmistopuolueet ovat käsi ojossa kohti samaa hunajapurkkia, vaikka metodit sen tyhjentämiseen hieman eroavatkin.

Kannatan tiukkaa taloudenpitoa ja suurta varovaisuutta huimien loikkien sijaan julkisen sektorin varojen käyttöön. Häthätää konsulttityönä runnotut, isot ja "peruuttamattomat" uudistukset joiden vaikutuksista ei ole kovin uskottavaa tietoa eivät houkuttele, ihan yksityisellä sektorillakin olen nähnyt mihin se asenne johtaa.

Konservatiivinen talousasioissa minä olen, ja jos @Mustaruuti tahtoo pitää minua vasemmistolaisena niin ei se suoranaisesti maailmaani romauta, vaikka en ehkä itse sitä mieltä olekaan.
 
Minua suuresti ärsyttää nykymeininki mitä esim pankit harrastaat = kun hyvin menee niin voitto pankille, kun huonosti menee niin valtion pitää pelastaa pankki julkisilla rahoilla. Samaa kai se uusi sotekin tarkoittaisi että yksityiset firmat käärivät voitot ja valtion pitää rahoittaa kun huonosti menee.
 
Minua suuresti ärsyttää nykymeininki mitä esim pankit harrastaat = kun hyvin menee niin voitto pankille, kun huonosti menee niin valtion pitää pelastaa pankki julkisilla rahoilla. Samaa kai se uusi sotekin tarkoittaisi että yksityiset firmat käärivät voitot ja valtion pitää rahoittaa kun huonosti menee.

Kyseessä on tappioiden sosialisointi, tätä kun jatketaan niin voidaan levittää punainen matto kommunisteille valtaan.
Pankit eivät voi olla ylimpiä toimijoita maailmassa, se on valtioiden tehtävä joista monilla on vaaleilla valittu johtokin ja sitä kautta todellinen mandaatti.
Pankkiirit pyrkivät ottamaan haltuun keskuspankit kuten FED ja EKP ja hallitsemaan niiden kautta koko maailmaa, yksi hyvä syy vastustaa unionia.
Pankkiirien vallan vastustaminen ei ole sosialismia! Pankit harrastavat sitä ihan itse nykyään.
 
Back
Top