Ehkä tuo "vapaan liikkumisen merkitys" ymmärretään tahallaan väärin. Suurimmalle osalle ihmisistä sillä ei ole mitään merkitystä. Jos kerran vuodessa käy Kanarian saarilla voi näyttää passin tai henkilötodistuksen tullen mennen. Ja, lentämällä matkustaessa henkilöllisyytensä joutuu muutenkin esittämään joka lennolla.
Tarve helpommasta rajanylityksestä lisääntyy kun asutaan esimerkiksi Torniossa tai Haaparannalla. Siellä voidaan käydä naapurimaan puolella kaupassa, töissä, nakkarilla, elokuvissa jne. koska tahansa. Jopa paikallinen golf-kenttä jakautuu Suomen ja Ruotsin alueelle. Täällä on havaittu helpommaksi että kansalaiset saavat vapaasti kulkea rajan ylitse, ilman että aina aina pysähdyttäisiin näyttämään passia ja henkilökorttia. Suurimman hyödyn tästä saa paikalliset asukkaat. Meille muille se on kohtalaisen samantekevää. Jos kerran kymmenessä vuodessa ajaa Tornion kautta Ruotsiin olisi tietenkin helppo homma pysähtyä ja käydä jonottamassa muutama minuutti passin näyttöä varten.
Minä kuitenkin suon mielelläni helpon rajanylittämisen käytännön (vapaan liikkumisen)Tornion ja Haaparannan asukkailta. Ei se minua haittaa millään tavoin. Ymmärrän kyllä että tällainen rajan ylittäminen ärsyttää persuja. Tottahan sieltä voi livahtaa rikolliset ja salakuljettajat rehellisten kansalaisten joukossa yli rajan. Yllä oleva esimerkki on meille kaikille tuttua pohjoismaista käytäntöä. Rajat on voinut ylittää helposti jo ennen EU-jäsenyyttä. Hyvä että samalla tavalla voidaan jatkaa myös jäsenyyden aikana.
Suomalaisille "vapaalla liikkumisella" on kuitenkin aika vähän käyttöä. Suurin meistä matkustaa muuta tietä kuin maarajan ylitse. Käytännössä henkilöllisyytensä joutuu aina todistamaan autolautoilla ja lentoterminaaleissa. Tämä tämä sama henkilöllisyyden todistaminen koskee myös muita kansallisuuksia. Myös EU:n jäsenmaiden kansalaisia, jos eivät aja autollaan Tornion kautta Suomeen.
Voisin uskoa että tämä järjestely tyydyttää myös persuja sekä persujen kannattajia - Käytännössä 99 %:ia Suomeen tulevista ja täältä poistuvista henkilöistä joutuu esittämään passin tai muun virallisen henkilöllisyystodistuksen.
Keski-Euroopassa tällä "vapaalla liikkumisella" naapurimaiden rajan yli onkin jo paljon suurempi merkitys. Valtioiden rajojen molemmin puolin asuu kymmeniä miljoonia kansalaisia. Heilläkin on aivan samanlaiset tarpeet vapaalle kulkemiselle kuin Tornio-joen rajanylityksessä. Minua ei millään tavoin häiritse kyseisten ihmisten kulkeminen rajan ylitse ilman henkilöllisyyden todistamista. Ymmärrän että suomalaiset persut eivät katso tätä hyvällä. Heidän mielestään mitään haittaa ei syntyisi vaikka kaikkien pitäisi pysähtyä ja näyttää rajalla passit, viisumit ja muutkin tarpeelliset asiakirjat mennen tullen.
Kaiken lisäksi tähän "vapaan liikkumisen" käsitteeseen liittyy paljon muitakin EU:n jäsenmaiden kansalaisia koskevia mahdollisuuksia. Kansalaiset voivat kaikkien EU:n jäsenmaiden alueella muuttaa, asua, työskennellä, opiskella, lomailla jne. jne. kohtalaisen vapaasti ja ilman suurta (ja eri maissa erilaista) byrokratiaa, lupia, rajoituksia, maksuja jne. Tässäkin minä ymmärrän että asia harmittaa persuja sekä heidän kannattajiaan.
Mutta ei niin hyvää etteikö olisi vastapainoksi joitain haittojakin. Vaikka henkilöllisyyden joutuu Suomessa todistamaan niin "vapaa liikkuminen" houkuttelee muiden EU:n jäsenmaiden "ei toivottuja" kansalaisia niin Suomeen kuin muuallakin. Heistä koituu ihan oikeaa harmia/haittaa viranomaisille sekä myös kansalaisille. Kyseessä on ihan oikea ongelma joka pitää hoitaa. Minä uskon että tähän löytyy viranomaisilta keinoja.
Kyseisille ongelmille pitää löytyä muita ratkaisuja kuin rajoittaa EU:n jäsenmaiden kymmenille miljoonille kansalaisille tarpeellista ja hyödyllistä "vapaata liikkumista".