rajat kiinni tarkoittaa käsittääkseni juurikin tuota, että otetaan käyttöön rajatarkastukset Ruotsin rajalla ja jos ei löydy Schengen-viisumia tai muuta maahantulon sallivaa asiakirjaa, niin sanotaan, että ei pääse. Siitä seuraa taikasana: "asylum" johon vastataan, että hakekaa Ruotsista, koska Dublinin-sopimus.
näin siis ymmärsin Ruotsin ja Tanskan välisten tarkastusten toimivan, samoin Tanskan ja Saksan. En tiedä tosin varmaksi
Justiinsa noin ne Ruotsissakin toimivat.
Jostain syystä persujen hallitus ilmoitti, ettei tuollaista voi tehdä, "koska kv sopimukset". Täyttä höpöhöpöä tuollaiset syyt ja onhan tuon nähty toimivan muuallakin.
Täysin anteeksiantamatonta, että Suomen hallitus ei noin toiminut - ja persut kukkona tunkiolla hallituksessa. Ei ihme, että tulee takkiin vaaleissa!
Minä en tiedä mitä "rajat kiinni" tarkoittaa, mutta olet käsittänyt väärin Tanskan ja Ruotsin rajatarkastukset. Niisä tarkastetaan rajan ylittäjä ja jollei rajan ylitykseen oikeuttavaa asiakirjaa ei ole, käännytetään, jollei henkilö hae turvapaikkaa.
Taas näyttää olevan faktat ja sopimusten sisältö ihan höpöhöpötasolla. Totean taas että Dublin asetus ei pakota ketään hakemaan turvapaikkaa ensimmäisessä Schengen-sopimuksen sisäisessä maassa, vaan säätelee minkä valtion on pakko käsitellä turvapaikkahakemus. Ensisijaisena periaatteena on että se valtio käsittelee, jossa ensimmäinen hakemus on tehty, sitten on poikkeuksia.
Eli Ruotsin ja Tanskan rajatarkastuksissa ei käännytetä taikasanan anojia, vaan otetaan haltuun hakijavirta, jotta tiedetään ketä maahan tulee. Tosin psaperinsa hävittäneiden osalta henkilöllisyyden tietäminen on tietenkin lähinnä kuvaamista ja sormenjälkien ottamista.
Käytännössä kyse on ihan samasta toiminnasta jota Torniossa tehtiin, vaikkei Suomi hakenut EU:lta lupaa rajatarkastuksiin. Suomessa vaan väitettiin että tarkastukset ovat sisäisiä.
Ruotsi tosin teki lisätoimenpiteen, josta ovat nyt luopuivat viime torstaina. Tämä lisätoimenpide oli hieman samantapainen kuin melkein kaikissa maissa on lentoliikenteen suhteen. Lentoliikenteessähän lentoyhtiö joutuu identifioimaan matkustajan ja tarkistamaan että tällä on matka-asiakirja joka oikeuttaa määränpään maahantuloon. Jos läpi pääsee joku joka ei täytä näitä ehtoja, joutuu lentoyhtö maksamaan roimat sakot. No, Ruotsi velvoitti tammikuussa 2016 sekä Saksasta että Puolasta liikennöivät laivayhtiöt vaatimaan matkustajilta henkilöllisyystodistukset. Sama velvoite asetettin Tanskasta liikennöiville laiva- ja junayhtiöille. Tässä ei vaadittu että maahantulon oikeutta olisi tarkastettu, vaan ainoastaan että henkilöllisyytensä pystyi todentamaan virallisella asiakirjalla.
Tämä aiheutti sen, että kun esim. Kööpenhaminasta matkusti junalla Ruotsiin, ensin oli junayhtiön palkkaamien vartijoiden suorittama henkilöllisyyden tarkistus Kööpenhaminassa, jotta pääsisi junaan. Sen jälkeen juna pysähtyi ensimmäisellä Ruotsin asemalla Hyllien seiskakkeella n. 10 minuuttia, jolloin Ruotsin rajapoliisi tarkasti junan. Tässä toisessa tarkastuksessa tarkastettiin onko Ruotsiin pääsyyn oikeuttava matkustusasiakirja. Jollei ollut, joko käännytettiin rajalta tai jos henkilö sanoi taikasanan, laitettiin bussiin paikallisen migrin konttorille hakeman turvapaikkaa.
Kun suuri osa siirtolaisista on hävittänyt asiakirjansa virta Ruotsiin tietenkin väheni.
Todettakoon nyt täsä yhteydessä, että Rajavartiosto on sopinut Suomeen liikennöivien yhtiöiden kanssa saman menettelyn, eli että henkilöpaperit vaaditaan matkustamiseen.
Ruotsilla on edelleenkin rajatarkistus Hyllien seisakkeella mutta nyt kun Ruotsi otti pois tuon henkilöpaperivaatimuksen, niin seuraus on
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6691626
-----------
Mitä tulee sitten tuohon "rajat kiinni" vatimukseen, niin en todellakaan tiedä mitä se tarkoittaa, jos esitetään että Suomen pitäisi tehdä sama kuin Ruotsi ja Tanska. Suomi teki ihan saman Torniossa ja vielä omin luvin, eli hakematta sille lupaa EU:lta, kuten olisi pitänyt.