Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Uusi apulaisvaltakunnansyyttäjä vihaa vihapuhetta
Apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen aikoo ottaa erityiseen tarkkailuun tuomioistuinten antamat rangaistukset niin sanotuista vihapuherikoksista.
Onkohan Toiviaisella puoluetaustaa?
Minun mielestäni - juuri sen takia että kyseessä on valtion asioista päättäminen - kansanedustaja ei saisi tulla nk pystymetstästä; ei entisiä missejä, urheilijoita tai (muita) turhia julkkiksia vaan pitäisi olla jo valmiina jotain näyttöä poliittisesta päätöksenteosta. Esimerkiksi taustalla pitäisi olla uraa kunnallispolitiikasta, opiskelijajärjestöistä, tai jostain vastaavasta. Tai tämän puuttuessa pitäisi olla tietty määrä opintoja jostain yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvästä tiedekunnasta (vast.). Tämä taso on sitten määrittelykysymys; pitääkö olla vähintään yksi täysi kausi kunnanvaltuustossa, vai riittääkö varasija kirkkovaltuustossa, tai oppilasedustus yläasteen oppilaskeuvostossa?Kannatan sitä että puolueille ei olisi mahdollista asettaa ehdolle edes potentiaalisia alatyylin henkilöitä.
Vähimmäisvaatimuksena opistoasteen koulutus jollain alalla takaisi sen että ihan kouluttamattomia hörhöjä ei ole ohjaamassa Suomi laivaa.
Hei oikeesti, kysymys on valtion asioiden päättämisestä ja sellaista ei esiintyvän taiteilijan taidoilla tai kouluttamattomana toteuteta.
.
Laitetaan suoraan raja vaikka siihen, että pitää tienata vähintään 80 tuhatta euroa vuodessa bruttona yksityiseltä sektorilta. Tällöin saataisiin päätöksiä joista todennäköisesti itse pitäisinMinun mielestäni - juuri sen takia että kyseessä on valtion asioista päättäminen - kansanedustaja ei saisi tulla nk pystymetstästä; ei entisiä missejä, urheilijoita tai (muita) turhia julkkiksia vaan pitäisi olla jo valmiina jotain näyttöä poliittisesta päätöksenteosta. Esimerkiksi taustalla pitäisi olla uraa kunnallispolitiikasta, opiskelijajärjestöistä, tai jostain vastaavasta. Tai tämän puuttuessa pitäisi olla tietty määrä opintoja jostain yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvästä tiedekunnasta (vast.). Tämä taso on sitten määrittelykysymys; pitääkö olla vähintään yksi täysi kausi kunnanvaltuustossa, vai riittääkö varasija kirkkovaltuustossa, tai oppilasedustus yläasteen oppilaskeuvostossa?
Jos oikeasti on poltetta "päästä vaikuttamaan yhteisiin asioihin", niin ei varmaan ole liikaa vaadittu että valtakunnan poliittisen päätöksenteon huipulle haettaessa on jo jotain näyttöä tai ainakin kokemusta siitä yhteisiin asioihin vaikuttamisesta. Tämä vaatimus ei tarkoittaisi sitä, että eduskuntaan pääsisi vain eliitti, vaan se tarkoittaisi sitä että sinne pääsisi vähemmän hörhöjä, eikä yhtään poliittista untuvikkoa.
Äänestäjien luottamus on se mihin poliittinen päätöksenteko perustuu. Rehellisyys ja selkäranka auttavat pitämään yllä sitä luottamusta seuraavalle vaalikaudelle. Jos äänestäjä on tyytyväinen julkkisehdokkaaseen, se riittää.Mutta jos vakavissaan puhutaan, niin esim ansiotaso tai sosiaalinen status eivät pätevöitä poliittiseen päätöksentekoon, mutta poliittinen päätöksenteko pätevöittää. Lisäksi vaatimus esim kunnanvaltuustossa olemisesta ei karsi koulutustason, varallisuuden tms tekijöiden perusteella. Sen sijaan se karsii esim julkkis-statuksen perusteella kampanjoivat ehdokkaat.
Mutta jos vakavissaan puhutaan, niin esim ansiotaso tai sosiaalinen status eivät pätevöitä poliittiseen päätöksentekoon, mutta poliittinen päätöksenteko pätevöittää. Lisäksi vaatimus esim kunnanvaltuustossa olemisesta ei karsi koulutustason, varallisuuden tms tekijöiden perusteella. Sen sijaan se karsii esim julkkis-statuksen perusteella kampanjoivat ehdokkaat.
Niin, itsekin mielelläni asettaisin tähän runsaasti ehtoja. Ei se kuitenkaan demokratiaa ole ja tyhmäkin tajuaa mihin se lopulta johtaa.Aika kaukana ollaan demokratian juurilta, jos kansanedustajaehdokkaaksi pääsemiseksi aletaan asettamaan rimoja. Vaikka ajatus kieltämättä minua miellyttääkin.
Mutta jos vakavissaan puhutaan, niin esim ansiotaso tai sosiaalinen status eivät pätevöitä poliittiseen päätöksentekoon, mutta poliittinen päätöksenteko pätevöittää. Lisäksi vaatimus esim kunnanvaltuustossa olemisesta ei karsi koulutustason, varallisuuden tms tekijöiden perusteella. Sen sijaan se karsii esim julkkis-statuksen perusteella kampanjoivat ehdokkaat.
Käytännössä tuollainen rajoitus karsisi pois kaikki, paitsi "puoluebroilerit". Edustuksellisuus kärsisi todella pahasti, kun asioista päättäisi vain se 2% kansasta, jotka ovat nuorisojärjestöstä asti olleet puolueen jäseniä.
Jos jonkun edustajan vaatetus, murre tai mielipide vituttaa, äänestä hänelle vastavoima päättämään asioista.
Melko neukkulaista meininkiä alkaa laatimaan vaatimuksia kansanedustajalle. Käytännössä uutta puoluetta ei voisi edes tyhjästä syntyä. Säilyypähän edes vaikuttamisen illuusio, kun kuka thansa voi pyrkiä nappia painamaan.
Käytännössä se rajaisi pois julkkikset, joita puolueet haalivat listoilleen tuomaan näkyvyyttä puolueelle, ja lisä-ääniä vakavasti otettaville ehdokkaille. Käsittääkseni kunnanvaltuustoissa on paljon väkeä, jotka tulevat pystymetsästä aikuisella iällä. Jokainen tällainen henkilö voisi asettua ehdolle myös eduskuntavaaleissa. Lisäksi näitä kelpoisuukriteerit täyttäviä tehtäviä tai luottamustoimia voisi olla muitakin kuin kunnanvaltuusto; ajatuksena olisi se, että Eduskuntaan ei tultaisi pystymetsästä opettelemaan yhteiskunnallisten asioiden hoitamista ja hakemaan kisakokemusta.Käytännössä tuollainen rajoitus karsisi pois kaikki, paitsi "puoluebroilerit". Edustuksellisuus kärsisi todella pahasti, kun asioista päättäisi vain se 2% kansasta, jotka ovat nuorisojärjestöstä asti olleet puolueen jäseniä.
Jos jonkun edustajan vaatetus, murre tai mielipide vituttaa, äänestä hänelle vastavoima päättämään asioista.
Melko neukkulaista meininkiä alkaa laatimaan vaatimuksia kansanedustajalle. Käytännössä uutta puoluetta ei voisi edes tyhjästä syntyä. Säilyypähän edes vaikuttamisen illuusio, kun kuka thansa voi pyrkiä nappia painamaan.
Niin, itsekin mielelläni asettaisin tähän runsaasti ehtoja. Ei se kuitenkaan demokratiaa ole ja tyhmäkin tajuaa mihin se lopulta johtaa.
Kansanedustajat ovat läpileikkaus kansasta. Luuletko tosissasi, että jokainen karvaperse Arska äänestäisi akateemista ehdokasta?Aikaa, rahaa ja energiaa ainakin kuluisi huomattavasti vähemmän kaikenlaisten PS:n trollien paimentamiseen. Aikuiset voisivat keskittyä itse asiaan.
Minusta maan asioista päättämiseen pitäisi vaatia vähintään yliopistotason tutkinto. Näinhän se lähes kaikessa muussakin on! Ei pörssiyritysten hallituksiin tai toimitusjohtajiksi yleensä pääse ilman jonkinlaista kunnollista koulutusta. Eduskunnan ei kuulu olla sirkus.
Kyllä salkunhukkaajakin jotain ihmisryhmää edustaa. Mulla oli koulussa matiikanlehtori, joka hukkaili kännipäissään salkkujaan.Käytännössä se rajaisi pois julkkikset, joita puolueet haalivat listoilleen tuomaan näkyvyyttä puolueelle, ja lisä-ääniä vakavasti otettaville ehdokkaille. Käsittääkseni kunnanvaltuustoissa on paljon väkeä, jotka tulevat pystymetsästä aikuisella iällä. Jokainen tällainen henkilö voisi asettua ehdolle myös eduskuntavaaleissa. Lisäksi näitä kelpoisuukriteerit täyttäviä tehtäviä tai luottamustoimia voisi olla muitakin kuin kunnanvaltuusto; ajatuksena olisi se, että Eduskuntaan ei tultaisi pystymetsästä opettelemaan yhteiskunnallisten asioiden hoitamista ja hakemaan kisakokemusta.
Minua ei "vituta" kukaan yksittäinen edustaja niin paljon että sen takia rajaisin kansanedustajan kelpoisuutta nykyistä enempää (nytkin siinä on tiettyjä rajoituksia), mutta minun mielestäni on huono juttu että puolueet kilpailevat aina vaalien alla politiikkaa tuntemattomien, TV:stä tuttujen kasvojen suosiosta ja pyrkivät keräämään näitä ääni-imureita listoilleen. Ja aina välillä näitä tonyhalmeita sinne Arkadianmäelle pääseekin. Mielestäni kansanedustajan työ on niin tärkeä, että siinä pitäisi olla jo valmiiksi kokemusta alasta eikä niin, että puolet kaudesta menee asioita ihmetellessä ja täysistunnossa möläytellessä, tai salkkuja moottoripyöräjengin tiloihin unohdellessa.